vogels kweken en betaalbaar verwarmen met afbraakmateriaal

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

ludo schreef:Ik zou dan wel geen tweedehands radiator moeten kopen want dat is het enige wat mij nog ontbreekt, de zonnecollector heb ik, de tank ook en twee oude circulatiepompen en een thermostaat, zelfs een thermostatische kraan voor op de radiator die ik nog niet heb ;-)

De vraag is dan kan ik met 2 m2 die ik dan maximaal via die voorkant vrijmaak mijn hok genoeg verwarmen ?
Dat denk ik wel, want een beetje radiator is al snel goed voor een kW.

Het vermogen van een radiator is (bijna) recht evenredig met de aanvoertemperatuur. Elke radiator is volgens een bepaald temperatuurregime gespecificeerd. Bijvoorbeeld: 1 kW bij een aanvoertemperatuur van 90?C en een retour van 70?C, bij een kamertemperatuur van 20?C. Die waarden van 90/70 zijn ouderwets, tegenwoordig is 70/40 heel gebruikelijk. De ontwerptemperaturen en het ontwerpvermogen horen bij de een nominale flow.

Als je de aanvoertemperatuur verlaagt, dan zal het vermogen bij dezelfde nominale flow ook minder worden.

Als je een grotere radiator kiest, dan heb je minder aanvoertemperatuur nodig om hetzelfde vermogen te halen.

Dus als de radiator groot genoeg is, gaat het altijd lukken om het hok voldoende warm te krijgen, alleen moet misschien de aanvoertemperatuur wat omhoog. Bij elektrische verwarming van het water maakt dat niet uit, maar bij toepassing van de zonnecollector moet de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk. Dus ben je gebaat bij een lekker grote radiator met veel platen en extra convectieribben.

Het vermogen is trouwens afhankelijk van het temperatuurverschil met de omgeving, dus jouw gewenste temperatuur van 10?C gaat ook helpen. Die is lager dan gebruikelijk, dus groter temperatuurverschil, dus groter vermogen voor dezelfde radiator.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Radiator gegevens worden veelal volgens de en norm aangegeven temperatuursregime van 90/70-20. (soms ook 75/65-20 dus let op)
70/40 is geen temperatuur die normaal toegepast wordt.
Voor hoge temperaturen is dit met een delta T van 20 graden en voor lage temperaturen 15 tot 10 graden.
Moderne ketels kunnen helemaal niet overweg met een groter verschil dan 20 graden.

De warmteafgifte is ook geen lineaire lijn met de aanvoer temperatuur, en ook niet volgens de gemiddelde radiatortemperatuur.
Deze afgifte verloopt via de zgn. n-exponent.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef: 70/40 is geen temperatuur die normaal toegepast wordt.
Nou ja, wat is nomaal? Het is de moderne standaard voor stadswarmte.
chathanky schreef: De warmteafgifte is ook geen lineaire lijn met de aanvoer temperatuur
Bijna evenredig met de aanvoertemperatuur, niet van nul tot oneindig, maar toch wel in de buurt rond het ontwerppunt. Aanvoertemperatuur omhoog, vermogen omhoog.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Kijk hier maar eens en oordeel zelf.
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Eeuwig twisten de wijzen (chinees spreekwoord)
Maar waar twee honden vechten om ??n been, loopt een derde er mee heen !

Ik heb op die link toch maar mooi een bruikbaar tabelletje gevonden !

Waarbij ik kan besluiten dat je bij water van 40 graden en een kamertemperatuur van 10 graden een correctiefactor van ongeveer 0,3 moet toepassen. (bijtellen bij je capaciteit van je radiator)

Als iemand me nu nog een website kan vertellen waar ik kan vinden hoe groot een radiator moet zijn om een ruimte van 6x2x2 op 10 graden te houden ben ik weer een stapje verder.
(of beter nog, je mag het mij ook gewoon vertellen ;-) )
Ludo
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

hoho kijk eens wat ik gevonden heb !!!
Straks kan ik hier zelf nog uitleg gaan geven ;-)

2. De verwarmingscapaciteit wordt uitgedrukt in Watt per m3. Voor ruimten waar het bij vorst 18grC moet zijn, zoals de slaapkamer, rekent u 60 Watt per m3. Voor ruimtes waar het bij vorst 20grC moet zijn, zoals de keuken, rekent u 65 Watt per m3. Voor ruimtes waar het bij vorst 22grC moet zijn, zoals woonkamer en badkamer, rekent u 70 Watt per m3.
Voorbeeld: een kamer die 6 meter lang is, 3 meter breed en 2.5 meter hoog heeft een inhoud van 6x3x2,5 = 45 m3. Als dit de woonkamer is, hebt u nodig 45x70 Watt dus 3150 Watt.

Ik merk dus dat er per 2 graden 5 watt afgetrokken word

Dus een ruimte waar het bij vorst 18 graden moet zijn heeft 60w per m3 nodig

Mijn ruimte moet bij vorst 10 graden zijn dus zo'n 52w per kuub.
De ruimte is 2x2x6 = 24 kub, dus geloof het of niet, mijn gokje dat ik ??n kilowatt nodig zou hebben bij vorst klopt blijkbaar ongeveer!!!!
(bij andere temperaturen is dat natuurlijk minder, op dit moment heb ik zelfs een airco nodig want ze voorspellen voor vandaag 17 graden ;-) )

De vraag is alleen zit die correctiefactor van 0,3 hier al in of niet ?


Ludo
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als iemand me nu nog een website kan vertellen waar ik kan vinden hoe groot een radiator moet zijn om een ruimte van 6x2x2 op 10 graden te houden ben ik weer een stapje verder.
(of beter nog, je mag het mij ook gewoon vertellen )
Ludo
http://www.cv-shop.nl/Bereken%20capaciteit.htm

Dit bedoel je? :wink:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

ludo schreef:Ik heb op die link toch maar mooi een bruikbaar tabelletje gevonden ! Waarbij ik kan besluiten dat je bij water van 40 graden en een kamertemperatuur van 10 graden een correctiefactor van ongeveer 0,3 moet toepassen. (bijtellen bij je capaciteit van je radiator)...
Niet aftrekken, niet bijtellen. Volgens mij moet men, zoals het voorbeeld bij de tabel zegt, de capaciteit van de radiator delen door de correctiefactor.

Een voorbeeld: jij hebt 1000 Watt nodig. Wanneer een bepaalde radiator dit vermogen heeft bij een bepaald temperatuursverschil en bij een bepaalde kamertemperatuur, dan moet je een eventuele correctiefactor van bijvoorbeeld 0,10 als volgt toepassen: delen door 0,10. Dat wil zeggen dat je 10 radiators in plaats van 1 nodig hebt om hetzelfde vermogen af te geven.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

ludo schreef:hoho kijk eens wat ik gevonden heb !!!
Straks kan ik hier zelf nog uitleg gaan geven ;-)

De ruimte is 2x2x6 = 24 kub, dus geloof het of niet, mijn gokje dat ik ??n kilowatt nodig zou hebben bij vorst klopt blijkbaar ongeveer!!!!
Haha, gefeliciteerd Ludo! Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk.

Dat jouw gokje van 1 kW ongeveer klopte, dat wist jij al! Je hebt vorig seizoen namelijk gemeten met behulp van een elektrisch kacheltje waar je het vermogen van wist. Je hebt kunnen vaststellen dat je met het kacheltje ongeveer uitkwam, terwijl het niet continu heeft gewerkt. Conclusie: vermogen maximaal ongeveer 1 kW.

Die "meting" zegt vele malen meer dan jouw bijzonder fraaie schatting, die ongeveer op hetzelfde uitkomt.
John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Heeft iemand een idee of de moderne radiators beter zijn dan die ouderwetse gietijzeren ?

Ik ben namelijk op zoek naar een (liefst gratis) afbraakradiator want dat is het enige onderdeel dat in nog niet heb

Ludo
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

ludo schreef:Heeft iemand een idee of de moderne radiators beter zijn dan die ouderwetse gietijzeren ?
Plaatstaal of gietijzer maakt eigenlijk niets uit. Je moet gewoon zorgen dat je voldoende radiatoroppervlak hebt in functie van je watertemperatuur, om aan 1000 Watt te komen.
Lagere watertemperaturen vereisen meer radiatoroppervlak.
Hogere watertemperaturen vereisen minder radiatoroppervlak. Dit leidt echter ook tot hogere temperaturen tegen het plafond, wat misschien niet gewenst is.

Dirk
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Een warm plafond zou ideaal zijn, aangezien de vogels bovenaan leven en kweken en slechts op de grond komen om te eten.
Maar ik ga het water toch niet zo erg warm krijgen als een klassieke centrale verwarming vrees ik.

Zijn er ergens bepaalde regels over hoe warm het is tegen het plafond ?
Ik dacht aan zoiets als 3 graden extra per 10 graden (gokje)

Ludo
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

ludo schreef:Een warm plafond zou ideaal zijn, aangezien de vogels bovenaan leven en kweken en slechts op de grond komen om te eten.
Kies dan een warmtewisselaar die vooral een convector is. Daarmee krijg je m??r en relatief warmere lucht bovenaan. Misschien is een horizontaal geplaatste radiator van een vrachtwagen wel geschikt. Zonder ventilator te gebruiken natuurlijk. Wanneer je op die manier alleen het bovenste gedeelte voldoende 'warm' krijgt, worden de totale warmteverliezen van het hok nog kleiner.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

flexibele zwarte pu slang aan het plafond op hangen en hier het water door heen laten lopen in vele lusen. Is dat een idee? Pu slang is volgens mijn redelijk goedkoop en makelijk verkrijgbaar. Heb je warmte bovenin over de het hele plafond.

mark
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

ik heb intussen al een radiator op de kop kunnen tikken van 90x90 met 4 platen als ik het goed voorheb dan heb ik een oppervlakte van 90x90x4x2 = 6.48 m2
Ik hoop dat dat al voldoende zal zijn, daar probeer ik het voorlopig mee.

Groeten

Ludo
Plaats reactie