vogels kweken en betaalbaar verwarmen met afbraakmateriaal

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

vogels kweken en betaalbaar verwarmen met afbraakmateriaal

Bericht door ludo » 16 nov 2006, 19:35

Hallo, ik ben een vogelkweker.
Ik heb een serre omgebouwd tot voliere, deze serre is 7x3.
dit is optie 1.
Ze staat tegen een muur en heeft dus een glazen dak enkel glasen open voorkant .
Ik hoef jullie niet te vertellen dat mijn budget minimaal is.
Het dak heb ik geisoleerd met afbraak isomoplaten van 5 cm dik
De voorkant die uit vogelgaas bestaat heb ik aan de ene kant van de balkjes beklopt met noppenfolie (grote bellen) aan de andere kant van de balkjes is een plasticvel er is dus een luchtspouw tussen dit vel en de noppenfolie van 10cm.
Optie twee is een even groot hok met golfplaten dak dat ik eveneens geisoleerd heb met dezelfde isomo platen, dit hok bestaat uit baksteen.
Verder heb ik een zelfbouwzonnecollector die jaren gediend heeft om een zwembad te verwarmen op de kop kunnen tikken, die is ongeveer 2x3 meter.
Het is de bedoeling om deze zonnecollector aan te sluiten op een oude mazouttank die ik heel goed wil isoleren en daar het warme water in op te slaan.
Verder is er een tweede circuit dat naar een afgedankte radiator zou lopen.
Als ik op die manier een of alletwee de ruimtes tijdens de winter op minimum 10 graden zou kunnen houden ben ik heel gelukkig !

Nu enkele vragen.

1. is dit haalbaar ? Optie 1 of 2 of alletwee ?
2. hoeveel liter water(met antivries) moet in het opvangvat ?
3. hoeveel graden moet het water minimum hebben om deze ruimte(s) tot 10 graden te kunnen verwarmen ?
4. Kan het ook anders ?
5. Hoe goed isoleert noppenfolie eigenlijk ?

zoals het er nu naar uitziet heb ik dit helemaal niet nodig want vandaag op 16/11 was het hier 18 graden ;-)

Bedankt voor uw antwoord

Ludo

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 17 nov 2006, 15:16

Hallo Ludo,

De gemiddelde temperatuur van ons grondwater ligt rond de 10 graden Celcius. Die temperatuur reflecteert de som van alle winsten en verliezen van het hele jaar. Je kunt in je kas ongeveer 10 graden behouden door voldoende grondwater doorheen voldoende radiatoren te pompen. Je zou ook een soort 'vloerverwarming' of 'warmtemuren' kunnen toepassen op basis van grondwater.

Dirk

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 17 nov 2006, 17:54

Bedankt voor het antwoord,

Hoe diep zit dat grondwater van 10 graden ?
Ik heb een boorput in mijn hok en dacht daar eigenlijk ook al aan.
Is dat diep genoeg ?

Zoals jij het zegt is net net alsof ik mijn kraan maar op mijn radiator moet aansluiten, maar moet ik dan geen enorme radiator oppervlakte hebben ?
als het grondwater 10 graden is, dan krijg ik het in het hok toch niet zo warm ? Want er zal altijd wel verlies zijn

Bestaat er een soort formule ?
bijvoorbeeld grootte van radiator x temperatuur water/ grootte kamer x buitentemperatuur = temperatuur in de kamer ???????

De vraag is dan ook nog welk debiet moet je gaan gebruiken ? je kan toch niet continu je storckpompje volle bak laten draaien ?

Ludo

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 17 nov 2006, 18:19

Jouw opmerkingen zijn juist: met tien graden grondwater kun je het hok met behulp van een radiator onmogelijk op tien graden houden als het buiten kouder is. Bij een voldoende grote radiator kun je het hok misschien wel vorstvrij houden - is dat niet voldoende?

Dirk geeft al aan dat je het oppervlak van de "radiator" kunt vergroten door te denken aan vloer- of wandverwarming. Dat soort vlakken zijn nog op een andere manier werkzaam, omdat ze de transmissie door dat vlak afschermen. Stel dat je alle zes wanden van een kubus van deze verwarming voorziet, dan ga je bij voldoende rondpompen de binnenruimte op nagenoeg 10?C krijgen, omdat er geen koudere vlakken meer over zijn. Dat is meestal niet erg praktisch, maar in het stenen gebouwtje moet je een heel eind kunnen komen.

In jouw geval is het geheel sowieso problematisch omdat jouw gewenste temperatuur en de temperatuur van het grondwater nagenoeg hetzelfde zijn. Je zult ?f met een lagere wenstemperatuur ?f met warmer water moeten werken.

De mazouttank (wat is dat?) is misschien een optie, maar als je er een seizoen mee wilt overbruggen moet het ding ?n vreselijk goed ge?soleerd zijn ?n bovendien heel erg groot. Warmte-opslag voor meer dan enkele dagen is een probleem.
John

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 17 nov 2006, 18:28

ludo schreef:Bestaat er een soort formule ?
bijvoorbeeld grootte van radiator x temperatuur water/ grootte kamer x buitentemperatuur = temperatuur in de kamer ???????

De vraag is dan ook nog welk debiet moet je gaan gebruiken ? je kan toch niet continu je storckpompje volle bak laten draaien ?

Ludo


Die formules bestaan wel, maar zijn voor radiatoren experimenteel bepaald bij hogere temperaturen, voor verwarmingsdoeleinden. Ik weet niet of ze zonder meer nog geldig zijn bij lagere temperaturen. Het vermogen zou wel eens tegen kunnen vallen, vanwege de geringe temperatuurverschillen. Daar komt bij dat je waarschijnlijk geen goede gegevens hebt aangaande het warmteverlies van de ruimtes zelf.

Al met al zie ik het meeste in de suggestie van Dirk: vloer- en wandverwarming, misschien zelfs plafondverwarming, als het kan.

Gevoelsmatig zou je met een kleinere bronpomp genoeg moeten hebben, anders kun je de elektrische energie op zeker moment net zo goed in een verwarmingselement stoppen.

Jouw probleem zou zich misschien ook nog wel goed voor een warmtepomp lenen, vanwege het kleine temperatuurverschil zou je een goede COP kunnen halen. Maar ja, die kosten wel geld.
John

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 17 nov 2006, 18:56

Bedankt voor de input, maar in de praktijk niet haalbaar
Ik kan niet mijn totale infrastructuur gaan veranderen om vloerverwarming te kunnen leggen.

Het zal dus met een radiator moeten gebeuren en met de zonnecollector die 8m2 is.
Het opvangvat is een oude mazouttank (stookolietank) van 1000 liter waar ik als isolatie rotswol of glaswol zou ronddoen.
Ik heb er echter niet het minste idee van hoe warm het water in een radiator moet zijn om een ruimte van 6x3 op 10 graden te kunnen houden. Ik heb maximum 2meter op 1,80 vrij voor de radiator. (zou dat voldoende zijn ?)
En hoeveel water ik in de tank moet hebben.
Als het teveel is, warmt het niet op en als het te weinig is zal het te snel afkoelen als het een paar dagen vriest.

Groeten

Ludo

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 17 nov 2006, 19:27

ludo schreef:Het zal dus met een radiator moeten gebeuren en met de zonnecollector die 8m2 is.
Het opvangvat is een oude mazouttank (stookolietank) van 1000 liter waar ik als isolatie rotswol of glaswol zou ronddoen.
Ik heb er echter niet het minste idee van hoe warm het water in een radiator moet zijn om een ruimte van 6x3 op 10 graden te kunnen houden. Ik heb maximum 2meter op 1,80 vrij voor de radiator. (zou dat voldoende zijn ?)
En hoeveel water ik in de tank moet hebben.
Als het teveel is, warmt het niet op en als het te weinig is zal het te snel afkoelen als het een paar dagen vriest.



Je hebt een redelijk vlak vrij voor een radiator, dus dat moet in theorie wel lukken. Hangt natuurlijk wel af van de mate van isolatie van de ruimte, maar 10?C is ook niet zo veel, wat het warmteverlies aanzienlijk beperkt. Hoe groter de radiator (aantal platen achter elkaar), hoe lager de benodigde aanvoertemperatuur.

Ik vrees alleen dat het met een zwembadcollector niet gaat lukken om in de winter voldoende zonnewarmte te vangen. Die dingen zijn meestal slecht ge?soleerd, dus verliezen nogal wat warmte naar hun omgeving. Voor een zwembad is dat niet zo erg, want daar wil je toch vooral in de zomer gebruik van maken, als de omgevingstemperaturen wat hoger zijn. In de winter moet je zelfs opletten dat het ding niet bevriest. Daar komt bij dat de beschikbare zonne-energie in de winter maar een fractie is van die in de zomer. Ik twijfel of het zelfs met een goed ge?soleerde collector zou lukken om voldoende warmte te vangen om de verwarmingsbehoefte te dekken.

Wat de hoeveelheid water in de tank betreft: ik begrijp jouw opmerking over de opwarming, maar ik vermoed dat je sowieso een redelijke slok water nodig hebt om de nacht te overbruggen. Ik vrees dat het zonder bijverwarming niet gaat lukken om altijd 10?C te handhaven met behulp van een zwembadcollector.
John

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 17 nov 2006, 19:59

bedankt voor de antwoorden

Het is een zelfbouwzonnecollector die uit koper bestaat met een houten kast en daarboven dubbel glas en daaronder 10cm rotswol.
Ooit door een inginieur gebouwd. Hopelijk dus wel goed geisoleerd ?

Het rotte hout is nu vervangen en we gaan hem binnenkort eens laten proefdraaien en zien wat de maximum temperatuur is die er uitkomt.

Ik gok dat een watertemperatuur van 40 graden nodig zal zijn.
Stel nu dat we het water maar op 30 graden krijgen, bestaat er zoiets als een "kleine goedkope warmtepomp" die het water dan wat warmer kan krijgen ? Of ben ik nu aan het dromen ?

Ludo

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 17 nov 2006, 20:40

ludo schreef:Het is een zelfbouwzonnecollector die uit koper bestaat met een houten kast en daarboven dubbel glas en daaronder 10cm rotswol.


O, maar dat is toch wel een ander verhaal. Waarschijnlijk is jouw collector vrij goed ge?soleerd, zelfs met dubbel glas! De meeste collectoren werken met enkel glas.

Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu 8 m2 hebt, of 6 (eerder schreef je 2 x 3) maar in beide gevallen is het een respectabel oppervlak. Voor jouw toepassing moet je het apparaat zoveel mogelijk op het zuiden richten en wat meer rechtop dan gebruikelijk. Je wilt immers optimaliseren naar de opbrengst in de winter.

Ik denk dat ik de hele mazouttank in gebruik zou nemen, vol met water. Je kunt de uitgaande temperatuur enigszins be?nvloeden door meer of minder water over de collector te pompen. Daar zul je wat mee moeten experimenteren. Hoe warmer het water, hoe beter de radiator zal werken. Maar hoe lager ook het rendement van de collector. Ik zou gewoon maar eens wat proberen. Er is sowieso meer dan ??n manier waarop je deze installatie kunt bedrijven.

Of je voldoende opbrenst hebt om koude maar bewolkte perioden te overbruggen is nog steeds de vraag, maar wel het proberen waard, omdat je de meeste spullen al hebt.
John

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 17 nov 2006, 20:50

ludo schreef:Stel nu dat we het water maar op 30 graden krijgen, bestaat er zoiets als een "kleine goedkope warmtepomp" die het water dan wat warmer kan krijgen ? Of ben ik nu aan het dromen ?



Het probleem zal eerder zijn dat je ?berhaupt te weinig opbrengst hebt. Je kunt het water vermoedelijk sowieso op 40?C krijgen door de flow door de collector te knijpen (als de zon schijnt, uiteraard), maar dat helpt niet als je in totaal te weinig vermogen hebt.

Het inzetten van een warmtepomp op deze bron is niet handig. Je gaat de collector dan op zeker moment beneden de omgevingstemperatuur trekken, terwijl de hoeveelheid instraling hetzelfde blijft. Een onge?soleerde collector zou dan zelfs beter zijn! Een beter idee is dan, om grondwater als warmtebron voor de warmtepomp te gebruiken, met parallel daaraan de zonnecollector.

Een 'kleine, goedkope warmtepomp' is lastig. Commerci?le apparaten zijn vast niet goedkoop. Compressoren uit koelkasten en diepvriezers zijn volgens mij ongeschikt, misschien kun je met een oude airconditioner aan het sleutelen slaan?
John

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 17 nov 2006, 21:10

het moet in ieder geval beter gaan dan vorig jaar, toen had ik nog niet geisoleerd en deed het met een electrisch vuurtje met een hele dure rekening als resultaat !
Ik kan het vuurtje nog altijd als noodoplossing gebruiken, of anders een petroliumkacheltje ?

Bedankt voor de info

Ludo

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 17 nov 2006, 22:27

ludo schreef:...of anders een petroleumkacheltje ?


Bedoel je dan zo'n kacheltje zonder schoorsteen? Kunnen vogels dat overleven? :?

Dirk

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 18 nov 2006, 08:08

ik hoop het wel, anders kan ik beter groenten gaan kweken ;-)

Ludo

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 18 nov 2006, 10:50

ludo schreef:ik hoop het wel, anders kan ik beter groenten gaan kweken ;-)



De prijs van petroleum ken ik niet, maar je zult bij zo'n ding flink moeten ventileren, waardoor er weer heel wat warmte verloren zal gaan.

Heb je geen aardgas in de buurt? Een kleine HR-ketel op de radiator lijkt mij dan een veel beter idee.
John

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 18 nov 2006, 14:21

John Doh schreef:
ludo schreef:ik hoop het wel, anders kan ik beter groenten gaan kweken ;-)

...maar je zult bij zo'n ding flink moeten ventileren, waardoor er weer heel wat warmte verloren zal gaan...


Petroleumkachels lozen hun uitlaatgassen in de kamer zelf en dat is op zijn zachtst gezegd ongezond voor mens en dier (groenten profiteren echter wel van een hoger CO2 gehalte!)

Zoals John zegt, moet er dus flink geventileerd worden. Dat zeggen ook de fabrikanten van petroleumkachels. Op die manier wordt verwarmen een dure zaak want het is een vorm van dweilen met de kraan open.

Dirk

Plaats reactie