1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door deleted »

‘K WOSSEBEGOSSE.

G
Gebruikersavatar
robert5812
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:10
Locatie: Noordhorn

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door robert5812 »

x21r echt een super reactie hier kan ik zeker wat mee

ik zelf dacht dat een IBC wel zou lukken maar inderdaad die temperaturen gaan flink omhoog met mijn kachel (als ie klaar is )

en moet misschien toch wat meer investeren in de een buffervat dan ik had gedacht

ik ga het even uitzoeken en zal mijn plannen vervolgens op het forum zetten
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
Gebruikersavatar
robert5812
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:10
Locatie: Noordhorn

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door robert5812 »

heb een IBC vat gezien op marktplaats van metaal 1000 ltr

zou deze dan goed geschikt zijn ?

of zou ik beter voor olie drums kunnen gaan
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door deleted »

NCK gebruikt een melkkoeltank.
Is van RVS én al geïsoleerd. Kan je vast ook voor een prijsje vinden...

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door Chicken Power »

Ha x21r,
x21r schreef:De eerste reden die ik al kan vinden is dat je de temperatuur niet zo hoog (80 a 90 graden ) kan maken(plastic smelt/vervormd).
Ik zal niet ontkennen dat er slappe wegwerp IBC’s bestaan, maar de serieuzere merken die in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt worden, kunnen zonder problemen dergelijke temperaturen aan. Ze worden meestal met een stoomcleaner schoongemaakt…
x21r schreef:De tweede reden is dat die tank niet tegen een druk kan (als het goed is zit er nu al een metalen hek werk omheen om de boel bij elkaar te houden).
Dat hele verhaal is wat overbodig, ik had Robert immers gevraagd of hij bekend was met het feit dat ie een IBC alleen als open buffer kan gebruiken!
Ben jij al met die verschillen bekend?
Dat hekwerk is bij de betere niet om de het kunststof recipiënt bij elkaar te houden, maar om die dingen stapelbaar te maken!
Je beschouwing m.b.t. de isolatie kan ik delen, m.u.v. de isolatiediktes. Vanwege die financiële redenen, worden fabrieksproducten inderdaad tot die diktes geïsoleerd. In eigenbouw is 30 cm echter ook geen uitzondering.

Tsja, en dan dat laatste deel. Ik maak het vaker mee dat mensen pretenderen verstand van kippen, dan wel van hun bereiding te hebben. Ik heb de meeste op meer zuivere gedachten kunnen brengen.
x21r schreef:Ook kipen zitten in een metalen hok .. met gaten van 4x4cm.
De meeste kippen lopen gewoon los op strooisel. Een metalen hok heet een kooi. En het bodemgaas is echt wat kleiner dan 4 x 4 cm.
x21r schreef:Nu je kan begreipen dat die niet tegen een druk kunen .. stel je voor 10meter kippe boven elkaar ..
Dezelfde fout als bij het IBC! Elke kip heeft zijn eigen verdieping, tot 7 verdiepingen aan toe. Anders worden die onderste eieren ook zo plat…
x21r schreef:Tot 45 graden .. dan gebeurt er niet vel.
Alleen is de dood aanstaande.
x21r schreef:Tot 101 graden .. dan worden de eieren gekookd.
Om aan de natuurkundige definitie van koken te voldoen. Maar een ei is het beste te koken bij een temperatuur tussen de 70 en 80 graden. Het eiwit bestaat uit meerdere soorten, coagulatie begint al bij 63 graden. Het mooiste eindresultaat krijg je bij een kerntemperatuur tussen 68 en 72 graden.
x21r schreef:Tot 351 graden .. dan word ook de kip gebraadden.
Zelfs bij maximaal sauteren om de Maillard reactie te doen verlopen, moet je met dit vlees echt niet boven de 250 graden komen!
Tot zover even korte cursus kip. :idea:

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 16 jul 2011, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door Chicken Power »

Waarde Gandalf,
Gandalf schreef:NCK gebruikt een melkkoeltank.
Is van RVS én al geïsoleerd. Kan je vast ook voor een prijsje vinden...
Donderdagnacht om 02:04 schreef ik:
Chicken Power schreef: In dat geval kun je hier is zoeken op ‘melktank’, die zijn ook als buffer te gebruiken. En als zodanig ook uitgebreid beschreven.
Dingen zijn al een jaar of 35 gemeengoed in Nederland, vandaar ‘melktank’. Is per definitie gekoeld.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 15 jul 2011, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door Chicken Power »

Ha xychix!

Dank voor de genomen moeite!

Met dat “ter nadere zekerheid”, had ik al zoiets als dat filmpje van x21r in gedachten. Dat soort toestanden wil ik via mijn reactie graag een slag voor zijn.

Groet, Cp
Verwijderd.
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door Rudy Martens »

Om terug naar de vraagstelling van Robert te komen:

Die IBC containers zijn meestal gemaakt van PE (polyethyleen), en gemaakt om een 10-tal keren veilig gebruikt te worden. Daarna wordt geacht dat men de containers recycleert.

PE heeft een héél goede chemische bestendigheid maar de lichtbestendigheid is slecht en dan wordt PE bros!
Je weet van een gebruikt exemplaar nooit hoe lang die ergens in de open lucht in de zon gestaan heeft, en dan is dat voor uw toepassing toch wel een risico.

PE wordt bovendien bij hogere temperatuur week of zacht.

Ik zou dus niet aanraden om een PE container als buffervat voor warm of heet water te gebruiken.

Er bestaan wel 1000L containers in inox, die zou je wel kunnen gebruiken maar dan zal het prijskaartje een flink stuk hoger zijn.

groeten,
Rudy Martens
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door deleted »

Zijn de leidingen voor vloer- of muurverwarming ook niet voornamelijk gemaakt van PE ?
Verdragen die ookzo slecht licht ?

G
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: 1000 ltr ibc ervaring ? iemand ?

Bericht door Rudy Martens »

Ja dat is juist maar die zitten in de chape of in de muur en derhalve kunnen ze door licht of UV niet aangetast worden.
Idem voor de gele PE gasleidingen die men gebruikt voor middeldruksystemen (bv op campings). Die zitten +-60cm diep onder de grond en kunnen dus door het licht niet aangetast worden. Bovengronds (dus in het licht) mogen deze nooit voor gasdoorvoer gebruikt worden.
De zwart gekleurde PE of PP (polypropyleen) leidingen die men voor waterleidingen gebruikt mogen wel in het licht blijven omdat het zwart pigment het indringen van UV in het PE verhinderd.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Plaats reactie