Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix » 06 jul 2011, 18:17

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 5:49:38


Tim schreef:Ik denk dat die 2 losse draden je spoelspanning is. Bij mij is dat 12Volt.
Bij de eerste metingen met een voltmeter kreeg ik er geen DC / AC op gemeten. Zag wel wat getallen door het scherm heen slingeren maar geen constante AC of DC.

nog wat info over de generator:

Informatie typeplaatje:
BKB Birmingham
Serial 16208/9
Frame CCSA 303
PH 1
Insul class F
Rating MCR
Hz 50
IP 22
kVa 5
PF 0,8
Volts 110/120 ~ 220/240
AMPS 41,6 / 20,8
PRY WDG: SER
RPM 3000
BS 5000/11/99


Kan iemand hier iets mee?

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power » 06 jul 2011, 23:32

Vanaf dit punt is de “orginele” pagina 2 bij de severcrash van juni 2011 verloren gegaan.

Ik zal t.z.t. de vraag van xychix uit de vorige posting wederom trachten hier te beantwoorden. Daarna ga ik verder met de postings die nog wel gered konden worden.

Eerst even alle aandacht om dit topic waar mogelijk te herstellen. Ik zal hier ruimer gebruik maken van gedane quotes, om het gemis van de orginele berichten enigzins te compenseren.


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 07 jul 2011, 01:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Dutch John » 06 jul 2011, 23:42

Dutch John Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 17:10:26

xychix schreef:als ik mijn vinger in de uitlaataansluiting v/h blok steek pulk ik er meer roet uit dan in een gemiddelde dag uit mijn neus.

Ik heb het over korsten van minimaal 5 mm die keihard zijn.
Pas op dat je niets terug laat vallen!
xychix schreef:Hoe klinkt een knerp, ik hoor een flinke sis, als een korte sis van een slang of n lekke band.
Draai door de compressie (al dan niet met de kleplichter erop). Net vóór BDP voel je een zwaar punt. Dan wordt de plunjer in het pompelement bediend. Draai je door, dan moet je een knerpend of krakend geluid horen. Dan staat de verstuivernaald te dansen; teken van een goede afdichting en daarmee meestal een mooi verstuivingsbeeld. Natuurlijk heb je van tevoren de regelstang op volgas gezet en evt de koudstartknop uitgetrokken.

Het sissen wat je hoort is het lekken van de kleppen. Of de kop, maar daar gaan we even niet van uit. Met bediende kleplichter sist het natuurlijk altijd en dat hoort ook zo.
Lekkende kleppen kun je horen, door te luisteren met gedemonteerde uitlaat en luchtfilter. Heb je de klepspeling al gecontroleerd? Als een lekkende klep te strak staat, is het logisch dat deze lekt. Staat hij veel te los (tov de andere) dan kan de zitting vuil zijn. Keer stevig belasten en weer meten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 06 jul 2011, 23:44

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 17:58:58


Voor de ongeduldigen

http://idefense.nl/~xychix/files/gen/
op die URL vindt je de foto's.

Ik moet ze nog resizen en de uitleg erbij typen.
Wel zag ik dat de dunnere kabel die uit de gen komen gelijk op het zelfde punt aansluiten als de 2 spannigsdraden in de dikke. Een weerstands meting bevestigt dat. weerstand van 1 met alles behalve zijn gelijke kleur in de dikke kabel.

Gokje: KAN het zijn dat de vorige eigenaar hier spanning (220) op zette om de generator als startmotor te gebruiken???

zo nu een degelijke post typen

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 06 jul 2011, 23:53

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 18:24:03



Hier zijn dan de foto's

http://idefense.nl/~xychix/files/gen/ In deze folder staan de originelen van groot formaat. De foto's gebruik in de post staan in de folder small welke je ook in de lijst zult zien op bovenstaande link.
*
Type plaatje generator (info ook al in tekst gepost)
*
Mooie foto van het geheel. De rode trechter is de huidige tank. Dat is ook de eerste aanpassing die moet komen. een tank zodat ik wat langer dan 30 secondes kan draaien.
*
Links van deze trechter zit de draaiknop om de kleppen te lichten. Ik ben bang dat deze ook is gebruikt om de motor af te zetten (is niet de bedoeling lees ik in de handleiding) aangezien dit met de gashendel zou moeten. Deze is echter vast gezet door de vorige eigenaar.
*
Ook is op deze overzicht foto de huidige uitlaat te zien, net boven de foto (echt net) is deze doorgezaagd bij het verwijderen
*
Het luchtfilter is afgebroken en ligt rechtsonder op de grond.
*
Nog wat overzicht en op de achtergrond de auto waar hij in vervoerd moest worden.
*
Middenin de foto de plek waar de brandstof de cilinder ingaat en een afgeknipte slang van (naar ik vermoed) de automatisch ontluchting.
*
Hier is goed te zien hoe de gashendel is vastgezet. ook weer de trechter en rechts daarboven de kleppenlicht-knop in beeld.
*
Hier is de startknop, links van de gashendel en onder de trechter, uitgetrokken. Deze hebben wij bij het starten gisteren niet gebruikt.
*
uitlaat gedemonteerd. (voorzover het een uitlaat mag heten)
*
Foto met flits in de uitlaatmond.
*
zo en dan nu naar de generator helft:
*
Overzicht foto
*
Hier een detail foto van de specifieke aansluiting (boekje laat ook hier de oplossing voor 110 zien) volgens mij moet dan de brug over de bovenste 2 punten eruit.
*
Ook zien we hier dan de dunnere kabels welke naar buiten lopen zijn aangesloten op dezelfde punten als de hoofdstroomkabel. Blauwe hoesjes zijn de dunnere kabel, Gele de dikke 3 aderige kabel. De Groen Gele kabel was inderdaad op de behuizing aangesloten zoals een weerstandsmeting al deed vermoeden.
*
Middenboven is een wat wit uitgeslagen schroefje te zien, daarop zit 1 koolborstel. Iets verder naar links achter de kabels zit de 2e. Deze zijn beide nog zeker een 5mm dik. Ik weet niet hoelang deze origineel zijn maar deze maak ik vast niet meer op.

Voor de liefhebber. Ik zie hier niets op.
*
ah de aansluiting op frame iets rechts boven het midden.

* = bij de servercrash verloren gegane foto's. xychix wordt verzocht om deze, indien mogelijk door te sturen naar kockie. Cp

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Dutch John » 06 jul 2011, 23:59

Dutch John Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 19:18:05

xychix schreef:De rode trechter is de huidige tank.
Voordat je hem weer start eerst een voorlopig leidingfiltertje ertussen zetten. Krijg zo koude rillingen.
xychix schreef:een afgeknipte slang van (naar ik vermoed) de automatisch ontluchting.
Nee, van de lekolie van de verstuiver. Hoort teruggevoerd naar de tank.
xychix schreef:hoe de gashendel is vastgezet.
Met de boutjes links van de handel kun je het minimale en maximale toerental instellen. Maximum op 52 Hz. Minimum is stoppen van de motor. Wees voorzichtig met het maximum toerental. De generatoren houden meestal niet van overtoeren. Het vastzetten van de gashandel is zeer ongebruikelijk. Scheepsgeneratoren hebben er vaak wel een stopmagneet tussen.
xychix schreef:Foto met flits in de uitlaatmond.
Ziet er goed uit. Alleen de kool aan de koelribben kan verontrustend zijn. Bij de volgende start luisteren naar een mogelijk keffend geluid. Heb je wel eerst iets van een uitlaatdemper nodig.
xychix schreef:Deze hebben wij bij het starten gisteren niet gebruikt.
Klopt, als het goed is alleen bij vorst nodig.
xychix schreef:Ook zien we hier dan de dunnere kabels welke naar buiten lopen zijn aangesloten op dezelfde punten als de hoofdstroomkabel.
Dunne gewoon verwijderen. Zal wel een voltmeter of frequentiemeter aan gekoppeld geweest zijn.
xychix schreef:Voor de liefhebber.
Zo, al elektronisch geregeld!

Kort en goed: ding ziet er strak uit. Geen vetzak. Heeft waarschijnlijk alleen een beurtje nodig. En natuurlijk een fatsoenlijke uitlaat, luchtfilter, brandstof filter en een meterkastje met zekeringen en minimaal een voltmeter.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1730
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door nck » 07 jul 2011, 00:03

nck Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 19:49:00

xychix schreef:Middenboven is een wat wit uitgeslagen schroefje te zien, daarop zit 1 koolborstel. Iets verder naar links achter de kabels zit de 2e. Deze zijn beide nog zeker een 5mm dik. Ik weet niet hoelang deze origineel zijn maar deze maak ik vast niet meer op.

Afbeelding *
Dit schroefje, een regelbare weerstand oftewel een potmeter, waarbij de tekst "stab" staat, is de instelling van de "gain" van de print. De andere instelmogelijkheid zit net onder het laatste horizontale blauwe onderdeel waar met stift E 31 op is geschreven.
Dit zal waarschijnlijk de instelling van het voltage zijn.

De werking is als volgt:

Meet bij een draaiende generator (op het goede toerental, 52 Hz onbelast) het voltage.
Wanneer het voltage te hoog of te laag is kan dat met de onderste potmeter worden afgeregeld.
Door nu een belasting aan te brengen zal de generator even terugvallen in toeren omdat de motor plotseling vol aan de bak moet.
Door deze terugval zal de spanning normaal gesproken ook een dip laten zien.
Deze dip is weg te regelen met door de "gain" sneller of trager te af te stellen. De "gain" zorgt ervoor dat er bij wisselende belastingen een zo vlak mogelijk voltage geleverd blijft worden. Bij grote generatoren wordt dit weleens een "discomodule" genoemd.
Pas wel op dat je het niet te agressief afstelt, liever iets te traag dan te snel. te snel geeft een heel sterk fluctuerende spanning.

Mooie set! Gefeliciteerd!.

Zorg voor een goede brandstoffiltering zoals DJ al zei. Bezuinig daar niet op.
Ook de dunne draden gewoon weghalen, heeft geen functie. waarschijnlijk zoals gemeld een aansluiting voor voltmeter o.i.d.
In GEEN GEVAL ook maar proberen om de generator als startmotor te gebruiken. Wie je dat heeft verteld moet een schop in z'n hol hebben.
Zorg voor een goede stopzetter en gebruik daar niet de kleplichter voor, een kraantje in de toevoerleiding is voldoende.
Bij gebruik van de kleplichter om de motor te stoppen kost je dat op termijn een verbrande klep, zonde.

Heel veel plezier met de set.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 07 jul 2011, 00:13

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 19:49:18

Dutch John schreef:Ziet er goed uit. Alleen de kool aan de koelribben kan verontrustend zijn. Bij de volgende start luisteren naar een mogelijk keffend geluid. Heb je wel eerst iets van een uitlaatdemper nodig.
Oei, dat had ik nog niet eens gezien,
Als ik daar wat met een schroevendraaier afpulk en daar mij mijn vingers aan pak heb ik olie aan mijn vingers.

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1730
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door nck » 07 jul 2011, 00:21

nck Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 19:52:27

xychix schreef:Oei, dat had ik nog niet eens gezien,
Als ik daar wat met een schroevendraaier afpulk en daar mij mijn vingers aan pak heb ik olie aan mijn vingers.
Denk dat het allemaal wel meevalt, persoonlijk gaan mijn gedachten eerder naar een lekke uitlaat pakking. Een lekke kop ziet er echt anders uit, of deze is heel strak schoongemaakt.
Vinden wanneer je stopt met zoeken

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 07 jul 2011, 00:29

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 20:08:46
nck schreef:Denk dat het allemaal wel meevalt, persoonlijk gaan mijn gedachten eerder naar een lekke uitlaat pakking. Een lekke kop ziet er echt anders uit, of deze is heel strak schoongemaakt.
Ik heb even gekeken of ik de rond ding die om de cilinder kop kon weghalen zonder de boel te demonteren, dan kun je de koelvinnen en bijbehorende prut mooi zien.

Dit gaat helaas niet (het moet wel kunnen want die ring/band zit er omheen geklemt, het zit alleen allemaal wat te vast.

Ik heb al ontdekt dat overal waar je je vingers in steekt ze er nat-zwart weer uit komen er zal overal wel wat olie slingeren en icm met stof blijft dat blijkbaar vrij lang nat (of er komt binnenkort wel een oorzaak aan het licht)

maar vanuit een uitlaat zou ik toch geen natte olie moeten verwachten enkel pulver droog kool?

voor de mensen die ook willen HATZen
http://www.bva-auctions.com/auction/lot/3662/1618058
Als het voor de sloop is meld ik me vast voor tank, luchtfilter en dempertje.

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 07 jul 2011, 00:31

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 20:15:45


Ik ga nog antwoord geven op vorige posts maar ik kan het bijna niet bijhouden.

Volgende stappenplan is wel al naar voren gekomen uit alle ontvangen inforamtie en eigen inzichten:

1. Brandstoftank + simpel filter
2. Paar uur belast draaien (mogelijk op de parkeerplaats hier voor de deur)
3. boel nog eens nakijken, zien of de compressie beter is door dat de boel is schoongebrand, evt kop er af om kleppen te checken.

Als ik m na 3 nog weer in elkaar krijg moet de rest ook wel lukken.

[Edit] Zojuist in boekje gekeken. Controleren kleppen betekend 2 imbussen los draaien. Dat zou me toch moeten lukken!
stellen kleppen 1 moer en 1 schroef, stellen decompressiemechanisme zelfde verhaal.

Gelukkig heb ik ook een 'parts-manual' erbij (is het dikste boek) met vrij duidelijke tekeningen van alle onderdelen en elk schroefje.
Volgensmij zijn de handleidingen alleen al museum waardig

Bijzonder goed geconserveerd.

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1730
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door nck » 07 jul 2011, 00:38

nck Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 20:21:24

xychix schreef:Ik ga nog antwoord geven op vorige posts maar ik kan het bijna niet bijhouden.
Je bent toch echt zelf begonnen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 07 jul 2011, 00:40

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 20:26:34


nck schreef:Je bent toch echt zelf begonnen.
Ik ben er ook ongeloofelijk blij mee. Zonder jullie kennis en reacties was ik mogelijk nooit tot een aanschaf overgegaan.
Ik kan een band plakken en een ketting op een fiets leggen, dit wordt een behoorlijk avontuur!

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 07 jul 2011, 01:03

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 20:41:00

Chicken Power schreef:Ha makker!
Van harte gefeliciteerd, join te club!
Ik hoop dat je er veel en vooral lang plezier van mag hebben.
Daar gaan we zeker voor!
Chicken Power schreef:...KNIP...
Haha, Remind my words over de elektrische starter. Maar heb je de grap met die decompressiehendel nu echt door?
Ja, die snap ik.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Hij blokkeerd iig niet plompt.
Zal die ook niet doen, hij slaat terug. Daar ben je dus meermaals op opmerkzaam gemaakt.
Ik ben me ondertussen van het gevaar bewust. Een paar post eerder heb ik ontdekt dat er niet echt een starter op zitten. Mogelijk dat het voeden van de generator als gevolg heeft dat ie als motor gaat werken? De beste verkoper liet mij weten dat de oude baas (laatste gebruiker) wel aangaf dat ie electrisch gestart kon worden. Ook liet de verkoper weten dat de generator zo verstopt in de boot stond dat terplekke aanslingeren hem onmogelijk leek.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Ga eerst achter een luchtfilter en een simpele oplossing voor een diesel tankje aan.
En een uitlaat. Zelfde verhaal als met het luchtfilter. Het standaard Hatz potje stelt niet zo veel voor, vandaar ook die teringherrie. Zoek echte specialist b.v. in de watersportbranche die voor dit machien een configuratie maakt.

Ik ben zeker van plan tzt een goede uitlaat te monteren maar voor de eerste paar testrondes wilde ik het nog met de huidige demper doen. (mogelijk dat de gemiddelde demper van een minitractortje ook past.)

Chicken Power schreef:
xychix schreef:Dan mag hij een keer lekker warm draaien met verse olie.
Is de huidige olie heel vies, kun je overwegen hem eens te flushen en daarna nieuwe olie.
Aan de stok lijkt het schoon maar 1,2 liter olie verversen is een kleine moeite. Ik koop 3 liter. ververs hem, draai m een paar weekjes regelmatig en knal er dan nog een keer nieuwe olie in.

Met name voor het geval de door mij gebruikte olie een totaal andere is dan eruit komt. 10w/30 moet t worden denk ik.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:De verkopert liet mij ook weten dat hij nog meerdere telefoontjes had gehad waarvan een die hem ongezien wilde overnemen.
Dus niet voor niks geweest om die link weg te halen!
nope, tnx voor die opmerking.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Daar waar door de compressor wat verf los kwam zit mooi blank staat verstopt.
Compressor?
De beste man heeft zijn lucht compressor er nog even bijgepakt om m wat af te blazen (was erg stoffig) om zo te voorkomen dat mijn kleine dochtertje bij de eerstvolgende autorit stoflongen zou krijgen.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Hhmm als hij uit staat dan kan ik m met de zwengel wel rond krijgen op de stand waarin hij ook loopt.
Das niet de bedoeling, zie nogmaals verhaal John.
Het heeft de aandacht
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Mogelijk moet het kleppenlichtdekselsysteem wat bijgesteld worden.
Dat kan, maar lees verder.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Ik heb net de hele handleiding gelezen en hier staat dit wel omschreven.
Heb je ook het werkplaatshandboek erbij? En info over de gen? Wist de verkoper wat van die aansluitingen of kastje?
Met de foto's, typeplaatje en wat metingen is de gen in mijn ogen duidelijk. 220 en een aarde aan de behuizing.
De 2e kabel is irrelevant omdat deze aan de zelfde punten zit.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Vooralsnog doe ik even niets tot ik zeker ben van eea.

Zeer verstandig.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Jij raadt me aan dit te doen ook als er vooralsnog geen problemen mee zijn?
Jan bedoeld dit als remedie indien dat probleem blijft aanhouden.

Zaak is eerst je elektrische aansluitingen op orde te krijgen zodat het machien is een poosje goed in vollast kan draaien.

Dat zal al een verbetering geven. Heb je dat voor elkaar, stook dan is een liter of 2 diesel met 10% premium benzine op. Wekt beter en goedkoper dan alle dieselreinigers die je aan de brandstof toe moet voegen. Je kleppen branden onder vollast dan ook weer is een keer schoon, dat is denk wat er lange tijd aan ontbroken heeft. Een diesel blijft het best als ie echt moet werken!
10% benzine 98 dus? geeft dit geen risico voor het blok? Het lijkt me dat de klappen binnen fors groter worden, benzine schijnt nogal hard te branden.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:De 2 aderige kabel is dus dunner, ik las iets over een externe 0.8 Ohm weerstand maar dit snap ik nog niet.
Ah, met dat gegeven lijkt het erop dat het mss de externe regeling is om tussen 220 en 240 te kunnen regelen. Ook dat blijft maar een gok, nadere data blijft nodig. Kun je die papieren niet inscannen?
Volgens mij vervalt dit met de contstering dat de dunne 2 aderige kabel op de zelfde contacten zit als het stroom paar in de dikkere 3 aderige kabel.
Chicken Power schreef:
xychix schreef:Hopelijk heb ik dan dit weekend wat tijd mooie foto's te maken.
Zeer benieuwd!
Groet, Mark

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix » 07 jul 2011, 01:38

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 20:47:08


nck schreef:De kleplichter is een soort dik uitgevoerde vleugelmoer halverwege de cilinder, in de buurt van de brandstofpomp. (indien aanwezig) Deze dien je een halve slag rond te draaien. Wanneer je nu aan de slinger draait, zul je zien dat de kleplichter stapsgewijs begint mee te draaien. Wanneer hij weer in de uitgangspositie staat heb je ineens volle compressie.
De bedoeling is dat je met gelichte kleppen snelheid maakt met de slinger om zo ineens door de compressie heen te slingeren. Pas wel op, dit geeft een flinke klap.
Door een wat gebrekkige compressie loopt dat nu dus wel los (tenzij hij door een te vroege ontbranding terug slaat, dat is me ondertussen duidelijk.)

Zolang de boel niet ontbrand kan ik m redelijk makkelijk rond trekken zoals ook al aangegeven moet ik nog achter een tank aan en dan begint t pas echt

Chicken Power schreef:Ps. Wegen van deze machine kun je bij dit gewicht ook met 4 personenweegschalen doen.
Ik heb er maar 1 maar die kan ik wel 4x verplaatsen

Plaats reactie