Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Tim »

Xychix,

Volledige huis warm stoken met je soldeer brander. Warm, niet heet! Zo warm dat je het nog net kunt vasthouden. Vlam vanuit het hart naar buiten over de flens (23). Niet op het lager!

Busje contactspray, remreiniger oid (beter nog stikstof) erbij en zodra de boel goed warm is, op het lager(huis) spuiten. Liefst zoveel mogelijk zonder het huis te raken (23).

Met een beetje mazzel trek je nu zo het lager eruit. Werk schoon, alles wat er tussen komt gaat je tegenwerken.

Terugzetten is makkelijker. Leg het huis met nieuwe keerring op de kachel, warm, niet heet. Leg het lager in de vriezer.

Niet op het lager slaan, alleen op de buitenste ring mag je axiaal druk uitoefenen, ook alleen gelijkmatig rond. Dus niet met een schroevendraaier, maar met een bus of grote dopsleutel. De rest kan niks hebben. Zelfde geldt voor de nieuwe keerring.

Succes,

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Tim »

Btw,

Een lager kun je altijd nieuw krijgen, als is nu schraapt vrees ik dat vervangen noodzakelijk is. Ik hoop ook voor je dat je keerring het overleeft heeft. Ze houden niet van mishandeling.

Tim
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door fikkie stoken »

Reinigen met bv diesel of petroleum en met compressor uitblazen en dan licht in-olien.

Zonder olie loopt het ook rauw als de naalden niet de spanning van de krukas tap hebben.(de naalden rammelen zonder spanning)

De kooi mag niet beschadigd zijn.

Maar gefeliciteerd met de montage, het is gelukt.

groeten
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

lager is niet beschadigt en loopt wel soepel, alles zit weer in elkaar (met voldoende kopervet om bij mislukking redelijk makkelijk alles weer los te kunnen halen.)

Heb met de hendel en de kleplichter alles een poosje rondgedraaid en na een poosje puft hij weer mooi witte wolkjes uit de uitlaat.
(kop en cilinder zijn er ook afgeweest bij zoeken naar nog een lekkage. Vermoedelijk was het probleem dezelfde keerring waarna de behuizing voor de luchtkoeling vol olie loopt.)

Als hij weer mooi gaat lopen en een aantal uren betrouwbaar loopt dan meld ik dat zeker even. Ik durf er bijna niet op te hopen aangezien hij vrijwel helemaal uitelkaar is geweest. Schrok eerst van wat tikken/weerstand tijdens het draaien maar na het kleppendeksel te hebben gedemonteerd en het moment van weerstand/tik te hebben gezocht bleek dit de brandstofpomp te zijn, dus prima. Diesel leiding aan de bovenkant bij de injector opengehaald en gedraaid tot daar mooi diesel uitkwam en alles weer dichtgemaakt.

Morgen even kijken of er nog olie lekkages / diesel lekkages zijn en dan eens kijken of ik m (evt met behulp van een gloeistiftje) kan starten.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door pelletpower »

Kijk, tegen dat gevoel kan niets op. Toppie
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door pelletpower »

Hoe heb je het lager er nu uitgekregen?
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

pelletpower schreef:Hoe heb je het lager er nu uitgekregen?
niet, ik heb de nieuwe keerring eringezet en met een botte schroevendraaier m stukje bij beetje naar beneden gewerkt (op het hoogste punt) tot er weer een randje onder een rollertje kwam, dan die ruimte optimaal benut en daarna weer bovenaan verder
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door pelletpower »

Da's wel heel creatief! En het staal in je afdichting? Is dat verbogen?
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

pelletpower schreef:Da's wel heel creatief! En het staal in je afdichting? Is dat verbogen?
niet zichtbaar, kan zijn dat het iets ovaal is geworden maar hij past zo naadloos in de zitting dat ik verwacht (lees hoop) dat hij wel weer rond is geworden bij het aanduwen.

Ik ga zo over mijn bevroren landje naar de zeecontainer om te zien of hij al olie lekt en een paar startpogingen ondernemen. (en afwachten wat de olie doet als alles warm is.

Ik wil m eerst even warm laten lopen zonder de gen eraan en als hij dan tijdens het afkoelen geen olie lekt dan gaat de gen er weer achter en ga ik een belasting zoeken om een uurtje te werken :)
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Hij liep de eerste minuten ronduit klüte, veel gemiste slagen wat dan zo'n leuk wit pufje uit de uitlaat geeft.
Daarna nog een keer alles gechecked (ook de klepspeling) en de generator weer gekoppeld.

Een half uur lang (ongeveer) gelopen met veel compressor (1.1Kw) gebruik om ff wat dingen schoon te maken.
Na een half uur heftig geschud (compressor stond toen uit) Heb m maar even afgezet om oliepeil te controleren, ook heb ik gezien dat de generator er nog mooier recht voor kan. Generator wordt aangedreven door 5 doppen op het vliegwiel omgeven door rubber ringen. Deze doppen passen in een poelie met 5 gaten op gen.

Na het halfuurtje draaien heb ik m met de hand gedraaid en vreesde voor de krukaslager, blijkt het gewoon het kraken het rubber te zijn omdat de gen er niet mooi voor staat :)

Olie mooi op peil, zodirect na een uurtje rust even contoleren op lekkages.
Heb helaas geen 3Kw kacheltje ofzo om m even goed te belasten.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix schreef:xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 20:26:34


nck schreef:Je bent toch echt zelf begonnen.
Ik ben er ook ongeloofelijk blij mee. Zonder jullie kennis en reacties was ik mogelijk nooit tot een aanschaf overgegaan.
Ik kan een band plakken en een ketting op een fiets leggen, dit wordt een behoorlijk avontuur!

Zit zo het hele draadje nog eens door te lezen. Bij deze tekst moest ik toch wel ff glimlachen, zijn we toch een paar kilo ervaring verder ondertussen.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Goed, nog een half uur draaien verder en de olie vloeit weer rijkelijk.
Al met al was het een zeer leerzame excercitie zonder het gewenste effect.

Wel kan ik nu veel beter bedenken wat ik de volgende keer op voorraad wil hebben.
1 keerring
1 lager
1 rubberen ring voor de buitenkant van de kap
1 bus hittebestendige vloeibare pakking
1 fatsoenlijke poelitrekker (alhowel dat mogelijk met alle kopervet nu nog niet nodig is)

door ook de buitenkant van de kap uit te sluiten (ring en vloeibare pakking) zou het toch mogelijk moeten zijn het goed te doen.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door fikkie stoken »

xychix schreef:Goed, nog een half uur draaien verder en de olie vloeit weer rijkelijk.

Hoe kan dat nu ??

Waar lekt deze ? bij de lip van de kering of de buitenste ring.

Is het een kering met 1 lip of met 2 als stof afdichting ?

Is de as beschadigd ?. pech.
Is er carterdruk ?.beluchter oid aanzuiging carter via luchtfilter verstopt ?

Lip in goede richting ?
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

fikkie stoken schreef:
xychix schreef:Goed, nog een half uur draaien verder en de olie vloeit weer rijkelijk.

Hoe kan dat nu ??

Waar lekt deze ? bij de lip van de kering of de buitenste ring.

Is het een kering met 1 lip of met 2 als stof afdichting ?

Is de as beschadigd ?. pech.
Lip in goede richting ?
De gehele keerring is een u vormige ring en zit net zo gemonteerd als de ring die ik heb verwijderd.
De as is volgens mij niet beschadigd, iig. niet voor het terugplaatsen. Terugplaatsen koste wat moeite omdat de lagers om die ring heen moesten gezet worden. Ik heb dit met een rubber hamer gedaan, met rustige gelijke klopjes (wel stevige klopjes) rondom.
het kan heel goed zijn dat de ring die tussen de kap en de rest van de behuizing zit van zijn plek is gerold oid. Mogelijk was dat het originele probleem ook al. :fff

Daarom de volgende keer aan de slag met vloeibare pakking, ik zal hierbij de keerring en lager eerst laten zitten tenzij ik kan zien dat de lekkage daar zit.

Van buiten is er niet veel te zien anders dan veel olie op het vliegwiel en de luchtschoepen daarachter. (foto volgt tzt over sneller internet)
Is er carterdruk ?.beluchter oid aanzuiging carter via luchtfilter verstopt ?
De ontluchter op de kop werkt (hier zit wel een eenrichtingsklep op, ik heb er op geblazen en aan gezogen BAH!! toen de kop er af was.)
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door fikkie stoken »

Is er carterdruk ?.beluchter oid aanzuiging carter via luchtfilter verstopt ?
De ontluchter op de kop werkt (hier zit wel een eenrichtingsklep op, ik heb er op geblazen en aan gezogen BAH!! toen de kop er af was.)
pcv klep, aanzuigende richting vanuit carter.

Succes met volgende poging :wink:

http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/197

Hier staat een leuk verhaal over de niet werkende pcv valve, als je naar beneden scrolt zie je ook de schematische werking.

groeten
Plaats reactie