Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door pelletpower »

7 is toch het lager? Als kap 23 eraf is zou dichting 24 zo vervangen kunnen worden?
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

binnenkant met lager in de weg
binnenkant met lager in de weg
buitenkant met relatief kleine doorgang
buitenkant met relatief kleine doorgang
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

pelletpower schreef:7 is toch het lager? Als kap 23 eraf is zou dichting 24 zo vervangen kunnen worden?
klopt 7 is het lager maar dat zit blijkbaar klem in de kap (zie ook de zojuist geplaatste foto's Ik had ook gehoopt dat het lager op de as zou blijven zitten maar blijkbaar is dat niet zo :(

het lijkt erop dat 7 in 23 zit geperst en daarmee 24 opsluit.
Echter omdat de buitekant van het gat zo klein is zie ik geen mogelijkheid het lager eruit te tikken.

Mogelijk dat hier wel truuks voor zijn maar dit is de eerste keer dat ik ziets doe. Nooit verder gekomen dan oliefiltertje van de auto vervangen in het verleden :P (en wat externe werkzaamheden aan bv. een kettingzaag)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door pelletpower »

Da's een lastige. Conisch lager met losse binnenbus. Als je hier een trekker opzet, sneuvelt waarschijnlijk het lager. Keerring is groter dan binnendiameter lager? De rollers worden tegengehouden door een rand in de buitenste schaal?
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door fikkie stoken »

Mogelijkheid is soms de naalden uit de kooi te krijgen, kan bij deze denk ik niet daar de sleuf op de foto te zien kleiner is dan de dia van de rol.
Een andere mogelijkheid is het lager op te meten en aan de andere zijde 2 gaatje te boren precies op de buitenste ring in het midden!!!
Je kunt dit opmeten en via de binnen-bus terug te rekenen en afkrassen aan de andere zijde.
Later draad tappen en met loctite een boutje monteren.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

pelletpower schreef:Da's een lastige. Conisch lager met losse binnenbus. Als je hier een trekker opzet, sneuvelt waarschijnlijk het lager. Keerring is groter dan binnendiameter lager? De rollers worden tegengehouden door een rand in de buitenste schaal?
ja en ja.

ik meen alleen te zien dat de gouden ring uit 2 delen bestaat, als die kan splitsen dan vallen de rollertjes eruit en kan de keerring geplaatst worden.
De keerring kan wel door het lager als de rollers niet in de weg zaten (mag het is millimeter werk).

Andere optie is de keerring met metalen lip door dremelen en de nieuwe keerring (geen metalen delen er doorheen forceren...
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

fikkie stoken schreef:Mogelijkheid is soms de naalden uit de kooi te krijgen, kan bij deze denk ik niet daar de sleuf op de foto te zien kleiner is dan de dia van de rol.
Een andere mogelijkheid is het lager op te meten en aan de andere zijde 2 gaatje te boren precies op de buitenste ring in het midden!!!
Je kunt dit opmeten en via de binnen-bus terug te rekenen en afkrassen aan de andere zijde.
Later draad tappen en met loctite een boutje monteren.
Mogelijk bedoelen we hetzelfde, "naalden" zijn dat de rollertjes?
"kooi" is dat de gouden ring?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door pelletpower »

Grote schroevedraaier vanaf buiten op de keerring om lager eruit te tikken? Keerring is toch al kapot en pers of trekker heb je niet bij de hand.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door fikkie stoken »

Mogelijk bedoelen we hetzelfde, "naalden" zijn dat de rollertjes?
"kooi" is dat de gouden ring?
Jep, het heet toch een naaldlager :roll:
De kooi is waarschijnlijk een brons-achtig iets en houd de naalden op zijn plek.

Het metaal uit de kering is zwak en kun je net als net omschreven werd naar binnen dwingen met een schroevendraaier oid.(tussen de wand en de kering)
Dremelen geeft troep en moet je weer spoelen, kan natuurlijk wel.

Wellicht wil de kering dan schuin tussen de naalden door :P
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

pelletpower schreef:Grote schroevedraaier vanaf buiten op de keerring om lager eruit te tikken? Keerring is toch al kapot en pers of trekker heb je niet bij de hand.
Dat heb ik al een beetje geprobeerd..
Ik heb geen idee hoeveel klappen zo'n lager kan vangen. Hoe vast zou dat lager zitten, wordt dat erin gelegd en zit het vast door wat olie vlokjes of zit het erin geperst?

Als ik vanachter op de keerring sla dan zal de metalen lip van de keerring op de rollers (naalden) duwen en niet op de rand van de lager zelf.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

fikkie stoken schreef:
Mogelijk bedoelen we hetzelfde, "naalden" zijn dat de rollertjes?
"kooi" is dat de gouden ring?
Jep, het heet toch een naaldlager :roll:
Dat kan, en dat wist ik niet.. Ik heb daar (nog) niet zoveel kennis van maar heb de afgelopen dagen alweer veel geleerd.
Het metaal uit de kering is zwak en kun je net als net omschreven werd naar binnen dwingen met een schroevendraaier oid.(tussen de wand en de kering)
Dremelen geeft troep en moet je weer spoelen, kan natuurlijk wel.

Wellicht wil de kering dan schuin tussen de naalden door :P
mogelijk ik ga eerst voorzichtig proberen of ik met de keerring het lager eruit kan drijven, als dat niet lukt dan al ik kijken of ik de ring naar binnen kan knikken en m eruit kan frotten. Dan nog de nieuwe erin.

Is er een manier om zo'n keerring soepeler te maken? nachtje in de rode ATF olie?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door pelletpower »

Probeer bij de rand te komen. De kooi is bij de eerste slag krom.
Doe dat rondom, met een beetje geluk komt het lager los. De buitenste schaal sla je zomaar niet verrot.

Anders mogelijkheid van Fikkie. Als je er gelijk m8 intapt kun je met 2 bouten het lager eruit drukken.

Ben benieuwd of je het lager heel kunt houden.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

pelletpower schreef:Probeer bij de rand te komen. De kooi is bij de eerste slag krom.
Doe dat rondom, met een beetje geluk komt het lager los. De buitenste schaal sla je zomaar niet verrot.

Anders mogelijkheid van Fikkie. Als je er gelijk m8 intapt kun je met 2 bouten het lager eruit drukken.

Ben benieuwd of je het lager heel kunt houden.
Ik weet niet of dit soort lagers nog te krijgen zijn. Mijn HATZ e79 is toch al meer dan 10 jaar uit productie.... ik kan ook deze hub mee naar NL nemen, er zit een hatz dealer / restaurateur om de hoek. Maar dat is een beetje tegen mijn zelf-leren principe :P

Ik heb helaas ook geen kolomboor en een tapgat boor ik toch niet uit de losse pols. Gaat niet goed komen. Wel een goed idee.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

oude ring is eruit als ik de nieuwe soepel kan maken zonder dat hij uitzet moet het lukken. (foto's volgen later)
grom, de nieuwe heeft ook gewoon een metalen lip alleen die zit IN de keerring...

ook de rubberen ring buitenom is er af, nu heb ik echt alleen nog de hub met lager.
Ik zou kunnen proberen de hub met een gasbrandertje wat wamer te stoken, maar dit zal vast niet voldoende zijn om het lager eruit te laten vallen (aangezien ik geen middelen heb om m nog te handeren als bij warm is, op 2 lashandschoenen na)

yes! de keerring is door het lager! rode vlekken op mijn vingertoppen van het duwen maar hij is er door. Nu nog netjes op zijn plek frotten en dan kan de wederopbouw beginnen.
Jammer dat ik hier geen vloeibare pakking heb anders zou ik die aan de buitenkant van de hub plaatsen als extra naast de rubber ring om er zeker van te zijn dat daar geen lekkages zitten.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door xychix »

Wat is de handigste manier om een lager en hub + keerring schoon te spoelen? Er zijn ongetwijfels wat miniscule ijzerschraapseltjes van het wrikken met de schroevendraaier in het lager gekomen. Kan nooit veel zijn maar als ik m met de hand draai hoor ik wel dat er iets in zit (was ook al wel een beetje zo bij demontage!)
Plaats reactie