Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: za jun 4 13:59:09


Chicken Power schreef:Hier verhaaltje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat
Fijn, leesvoer voor vanavond
Chicken Power schreef:Over je luchtfilter: Ik zou van dat stukje eigenbouw flens af zien te komen.
Jah op de eigenbouw flens staat 3/4" maar als ik de buitendraad meet dan meet ik 2,5 CM dat zou toch 1" moeten zijn. Ik denk inderdaad dat de doorvoer iets vernauwd is.
Chicken Power schreef:Scooterfilter gaat het niet worden, vergelijk het slagvolume is! Weg filter!
Hmm ok, maar dan moet ik dus nog even doorzoeken op de site naar een juist filter, en vooral eerst de flens waar hij op moet komen.
Chicken Power schreef:Beide kom je tegen op MP.
Ik kan dergelijke zaken zo snel niet vinden op MP, mogelijk zoek ik niet met de juisten kernwoorden.

grr.. heb ik net alle pagina's 1 voor 1 ingescanned van het onderdelen boek met gedetailleerde tekeningen (volgens mij prima bruikbaar als bouwtekening voor sleutelen) staat ie gewoon online.
http://goo.gl/u6IcG

Ik heb ondertussen ook al geleerd dat deze zijn geproduceerd van af +/- 1980 tot +/- 1999. Hatz claimed dat er een half miljoen zijn gemaakt.

Dit lijkt mij nog niet zo schokkend veel!?
Ik ben ook erg benieuwd hoe de verkrijgbaarheid van onderdelen nu is en over 10 jaar zal zijn.

is 500.000 exmeplaren voldoende om het voor india / china interessant te maken after market onderdelen te verzorgen?
(gelukkig heeft ie veel onderdelen gelijk aan zijn broers en zussen, als er daarvan evenveel gemaakt zijn wordt het al snel meer)
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Vanaf hier mist de voormalige pagina 5, de rest is wel bewaart gebleven. In dat restant zal ik de quote's uit die pagina ruimhartiger laten staan dan normaal voor de leesbaarheid gewenst is.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 07 jul 2011, 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

Auteur Bericht
xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 7:41:52

K&N schreef:Goede dag. Dank u voor uw interesse in onze producten.

Met de gegevens welke u gaf komen we op en benodigde flow van 21.88cfm. U gaf aan dat u een aansluiting had van 3/4inch met schroefdraad. Helaas hebben we geen filters met een schroef aansluiting, maar van rubber. Dit maakt niet uit want deze kan makkelijk over de schroefdraad gemonteerd worden. Met de maatvoering welke u opgaf kom ik op het volgende filter uit met een flow van 56.55cfm.

K&N Product Information for 62-1360
Crankcase Vent Filters > Vent Filter


K&N Rubber Base Crankcase Vent Filters are designed to clamp directly to metal or plastic tubing. Ideal for engines, transmissions, oil or gas tanks on racing vehicles. [MORE]

Part 62-1360 Product Specifications
Product Style: Rubber Base Crankcase Vent Filters
Flange Inside Diameter: 0.75 in (19 mm)
Outside Diameter: 2 in (51 mm)
Height: 1.5 in (38 mm)
Top Style: Metal
Top Material/Finish: Chrome
Filter Material: Cotton Gauze
Flange Length: 0.625 in (16 mm)
Flange Type: Centered
Flanges: 1
Inner Wire: No
Blijkbaar was mijn eerste ingeving nog niet zo gek. Bovenstaande gaat niet passen als ik m over de flens wil zetten met 2,5 cm buiten maat en 3/4 inch binnen.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 7:46:59

nck schreef:nu wordt het tijd om ff heel systematisch te werk te gaan.
In de eerste plaats zuiver ontluchten en dat doe je als volgt.

kleplichter bedienen zodat je geen compressie meer hebt, ander slinger je jezelf de longen uit je lijf en je arm uit de kom.
Koudstartknop uittrekken (knopje bij de brandstofpomp)
wartel op de verstuiver lossen (niet er afhalen) en ervoor zorgen dat de persleiding op de verstuiver los zit. (ook niet eraf halen) Net beweeglijk is voldoende.
Ok dat is dus daar waar de brandstof het blok binnengaat!? en niet daar waar de flexleiding overgaat in persleiding? Dat schroefje op laatstbenoemde had ik al wel netjes als ontluchting gebruikt tot alle lucht eruit was.

En dan, wat is een wartel? Aan het einde van de persleiding, daar waar eea. op het blok aansluit zie ik 2 moeren meteen achter elkaar. De buitenste is neem ik aan de moer die de persleiding tegen het geheel aanklemt?
nck schreef:Nu slingeren, net zolang tot de gasolie er schuimvrij uitkomt. hou je decomperssieknop in de gaten zodat je niet onverwacht een klap compressie voor de kiezen krijgt.
Die compressie valt wel mee in mijn geval, maar het punt is duidelijk. Een onverwachte terugslag is ook niet echt comfortabel.
nck schreef:meestal blijft ie in dezelfde stand staan na een kwart omwenteling en begint ie "af te tellen" bij iets meer dan een halve omwenteling.
Klopt als n bus.
nck schreef:Wanneer je nu ervan overtuigd bent dat er in het hele circuit geen lucht meer zit draai je de wartel langzaam vaster. Is ie luchtvrij zul je dat merken omdat je een zwaar punt in de slinger krijgt. Dit is het punt waarop de brandstof pomp druk opbouwt.
merk je dit zware punt trek je de wartel stevig aan.

Nu slinger je nog even een slag of vijf zes door om ook de verstuiver luchtvrij te krijgen.

Dan probeer je een nieuwe startpoging. eventueel met koudstartknop erbij bediend.

P.s. de maat van een duimse leiding heeft betrekking op de inwendige diameter van de buis. Een 3\4 leiding is 19 mm inwendig en om en nabij de 25 mm uitwendig
1" pijp is 25 mm inwendig en 30-33 mm uitwendig. Dit ter lering ende vermaeck.
Tnx, maar goed dat ik van tijd tot tijd alles nog eens doorlees. Had bijna bovenstaande, voor mij erg nuttige, post gemist.

Proces uitgevoerd, nu voel / hoor ik wel de tik die de brandstof pomp genereerd, dit was eerder niet zo het geval.

Waar vindt ik de verstuiver?
hoeveel brandstof moet er uit de persleiding komen? (Het gaat hiet met een druppel per pomp. ik had toch wel een dikke spriets verwacht!)
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 9:58:15


Ok met het zweet nog op mijn voorhoofd nog een keer alle waarnemingen op een rij:

Ik zet de motor buiten op een autoband, mocht hij starten..... dan loopt hij hopelijk niet te hard weg.
Ik sluit een dieseltoevoer (helaas toch de verdomde trechter) en een inline filter (doorzichtig dus ik kan de brandstof zien) aan.
Ik giet net zo lang diesel in de trechter tot het filter helemaal volt zit en er geen luchtbelletjes meer uit de trechter naar boven komen.
ik draai het ontluchtingsschroefje los daar waar de slang op het blok komt, net zolang tot hier een straaltje diesel uitkomt zonder belletjes.
Ik draai deze schroef weer dicht. Vanaf dat punt loopt een stalen leiding naar de plek waar de diesel het blok binnengaat. Hier krijg ik niets met goed fatsoen los hier is dus niets gebeurd.

ik vul de diesel na het ontluchten nog even bij al is het verschil minimaal.

Ik haal de gashendel uit stop (helemaal naar rechts) en trek deze naar links tot ik een klik voel (stationair toerental?) ik trek de hendel nog iets verder naar links zodat ik de startknop kan uittrekken.

Ik geef het kleppenlicht systeem 2 klikken met de klok mee waarna deze in het afloopmechnisme gaat naar 'compressie'.

Ik zwengel zo hard ik kan in de aangegevenrichting.

ik hoor het geheel 'plompen' en sissen.

na een slag of 5 klikt de compressie erop en ik zwengel door de snelheid die ik heb en al mijn kracht nog ongeveer 3 slagen door. gedurende deze slagen komen er mooie witte wolkjes uit de uitlaat en hoor ik duidelijk sissen bij de luchtinlaat (op het zelfde moment als de witte wolk)

bovenstaande heb ik een aantal rondes herhaald.

uiteindelijk heb ik een tijdje zonder compressie (eerder genoemde knop 1 tik met de klok mee) gezwengeld in de hoop dat ik diesel uit de ontluchtingsleiding zou zien, dit bleek niet te gebeuren.
Wel hoorde ik de stalen leiding af en toe wat pruttelen, was dat carter ontluchting? Verteld me dat nog iets.

Blijkbaar ontstaat er niet genoeg compressie om de diesel te doen ontbranden, helaas heb ik geen gasbrander om de ingaande lucht wat te verwarmen, ook een fohn hebben wij hier niet liggen.

Ik heb verder nog niets losgedraaid omdat ik toch geen voelermaat heb.

Het concept is dan toch "of geen brandstof of geen compressie" ? want als beide er wel zijn moet er iets klappen

mag ik na al die pogingen de witte wolken die uit de uitlaat puffen zien als bewijs dat er diesel is of is dat wat te kort door de bocht?

zucht, genoeg voor vandaag. Ik heb ondertussen blaren in mijn hand (letterlijk) dus die moeten eerst maar ff rusten. Ik kreeg wel steeds mooiere witte rookpluimjes wat nog ff na rookt na de poging, maar dat kan ook komen omdat ik probeerde NOG HARDER te slingeren

Hmm kon het nog niet laten, nu toch de bovenkant van de drukleiding losgekregen, draaien aan de zwengel zonder compressie, na een tijdje komen er op 2 plekken in de zwengel een drup diesel uit de leiding. Dit lijkt constant en niet meer / minder te worden.
Na een zwengel of 20 toch maar het geheel weer vastgezet (handvast en en nog wat diesel doorgeperst, daarna helemaal vast. Als ik nu draai hoor ik wel een pers/klik/stuif. Dit lijkt van de onderkant van de drukleiding te komen (brandstofpomp?) ook voel ik nu de door Jan beschreven weerstand op deze 2 pekken een volledige slagronde met de zwengel.

Nog een paar startpogingen met startknop open, nog altijd geen start maar ongetwijfeld weer een stap dichterbij.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 13:25:51


Hai Mark,

Zit allemaal niet mee. Volgens mij ligt je site er ook uit, foto’s komen niet meer naar voren. Wel een beetje rare constructie en vreemde gewaarwording, ik kan hele PP presentaties zien tegen hackers…

Maar goed, Over het lucht filter: Ik zal wel te oud worden, maar het gaat daar toch echt over een ont- /beluchtingsfilter voor een krukkast of brandstoftank. Das minder fijn werk dan een inlaatverbrandingslucht filter. Raar dat ze niet met Europese eenheden rekenen. Any way, zo schiet je weinig meer op dan het standaard Hatzfilter van MANN.

Ja, en dan de motor. Je hebt (in aanvang, lees ik nu) de standaardprocedure storing zoeken van Jan niet afgemaakt. Zo is er dus niet te zeggen of er nu veel of weinig diesel uit de brandstof pomp komt. Het lijkt er door de witte rook wel op dat er wat doorkomt (wat je inmiddels bevestigd hebt).

Een wartel is de overgooi moer warmee de HD leiding vast zit op de verstuiver. Dat ie wat mee draait is niet zo gek. Zal ook vastzitten door de verf. Die moet toch echt los, ook voor de volgende stap, compressie meten. Dus behoedzaam met Bacho’s of steeksleutel aan de gang. Kan helpen door op de sleutel van de wartel klein tikkie met hamer te geven. Leiding mag wat meedraaien, als je hem maar niet afdraait.

D’r is nog een paardenmiddel, overweging is dat er wat troep tussen de kleppen zit waardoor je net wat te weinig compressie hebt. Zou die wel willen draaien gerede kans, dat die zooi eruit vliegt.

Draai de dop van het startlontbuisje eraf en giet er 1 tot 2 vingerhoedjes smeerolie in. Met een beetje goeie wil kom je dan wel zo heet dat ie ontsteekt.

Enne, zo’n fohn is, net als een paar personenweegschalen niet even te organiseren? Wordt lastig werken zonder spullen, goed gereedschap is niet alleen het halve werk, maar scheelt ook de ergernis.

Loopt ie eenmaal en is ie goed belast en door en door warm, dan kun je hem met een hele fijne waternevel voor de luchtinlaat uit bijv. een plantenspuit nog wat schoner krijgen. Zou dat als eerste poging is met max.200 ml water proberen. Daarna ook nog laten lopen tot je het water weer kwijt bent.

Wel oppassen met de uitlaat, de ‘shoot‘ die er bij dit kunstje uitkomt is echt zwart en kleverig!

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 13:41:42

Chicken Power schreef:Volgens mij ligt je site er ook uit, foto’s komen niet meer naar voren. Wel een beetje rare constructie en vreemde gewaarwording, ik kan hele PP presentaties zien tegen hackers…
Ja in een directory hoger staan nog wat gedeelde bestanden. Als het goed is allemaal spul wat ik daar bewust heb neergezet. Ik ga even kijken waarom de foto's eraf liggen.
Chicken Power schreef:Maar goed, Over het lucht filter: Ik zal wel te oud worden, maar het gaat daar toch echt over een ont- /beluchtingsfilter voor een krukkast of brandstoftank. Das minder fijn werk dan een inlaatverbrandingslucht filter. Raar dat ze niet met Europese eenheden rekenen. Any way, zo schiet je weinig meer op dan het standaard Hatzfilter van MANN.
Die vraag heb ik ook gesteld, hier het antwoord:
K&N schreef: Hoi Mark.

Het filter wat je gevonden hebt is meer dan voldoende qua filter oppervlakte. Het filter doet ongeveer een 134cfm dus de vraag naar lucht is geen probleem. Onze crankcase filters zijn gemaakt van hetzelfde materiaal als onze gewone filters dus ook dit is geen probleem.

Met vriendelijke groet,
dus mogelijk dat ik toch die kant op ga.
Chicken Power schreef:Ja, en dan de motor. Je hebt (in aanvang, lees ik nu) de standaardprocedure storing zoeken van Jan niet afgemaakt.
ondertussen wel het gehele proces afgemaakt. De vaste leiding is boven nu open en als ik langzaam draai komt daar steeds een klein drupje diesel uit.

Ook als omschreven de boel weer bevestigd. Enkel de verstuiver is er nog niet uit geweest
Chicken Power schreef: Dus behoedzaam met Bacho’s of steeksleutel aan de gang.
Heb t met baco;s voor elkaar gekregen. Opschuiven tot helemaal in de bek, dan weer wat dichter draaien en dan iets terughalen. Zo pakte de baco net wat beter en draaide ik de moeren niet stuk. De 1e van de 2 is los (de 2e kan er nu vast ook af als dat zou moeten)
Chicken Power schreef:Draai de dop van het startlontbuisje eraf en giet er 1 tot 2 vingerhoedjes smeerolie in. Met een beetje goeie wil kom je dan wel zo heet dat ie ontsteekt.
Is dat iets wat ik nu wil gaan proberen of is het slimmer eerst de injector nog eens goed te bekijken?
Chicken Power schreef:Enne, zo’n fohn is, net als een paar personenweegschalen niet even te organiseren?
Niet zo even, maar dat gaat uiteindelijk vast wel lukken.
Ik doe dit door mijn werkdag heen en daarnaast pas ik op een kleine. Heb dus wat weinig tijd om ff naar vrienden te crossen. Maar we komen er wel
Chicken Power schreef:Wel oppassen met de uitlaat, de ‘shoot‘ die er bij dit kunstje uitkomt is echt zwart en kleverig!
Een beetje benzine klinkt mij veiliger in de oren. Water zet nogal uit bij plotselinge hitte

Ik heb ook een dealer van HATZ gevonden die nog 8 E79's in service heeft. Die dingen draaien nog bij gemeente Amsterdam.
Hij is op vakantie tot de 20ste maar hij kan mogelijk wel voor een beurtje/onderdelen zorgen.
HATZ produceerd onderdelen tot 10 jaar na laatste productie. Ik weet niet of hij nog veel onderdelen deelt met broertjes / zusjes waardoor er mogelijk nog wat in productie is.

Maar aan de andere kant, ik wil het gewoon zelf doen Dat was het hele concept achter dit ding

Groeten, Mark (ik krijg toch nog ooit eelt op mijn handen)
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 13:58:13


Hallo Mark,
xychix schreef:Die vraag heb ik ook gesteld, hier het antwoord:
K&N schreef: Hoi Mark.
Het filter wat je gevonden hebt is meer dan voldoende qua filter oppervlakte. Het filter doet ongeveer een 134cfm dus de vraag naar lucht is geen probleem. Onze crankcase filters zijn gemaakt van hetzelfde materiaal als onze gewone filters dus ook dit is geen probleem.
Met vriendelijke groet,
xychix schreef:dus mogelijk dat ik toch die kant op ga.
Tsja, dat is dan opgelost.
xychix schreef:De vaste leiding is boven nu open en als ik langzaam draai komt daar steeds een klein drupje diesel uit.
Zijn ook maar hele kleine hoeveelheden!
xychix schreef:Opschuiven tot helemaal in de bek, dan weer wat dichter draaien en dan iets terughalen. Zo pakte de baco net wat beter en draaide ik de moeren niet stuk.
Klinkt als Kinzo. Vraag een paar echte voor vaderdag.

xychix schreef:De 1e van de 2 is los (de 2e kan er nu vast ook af als dat zou moeten)
Pas als je een compressie meter te pakken hebt, met iemand erbij die dat kunstje kent.
xychix schreef:Is dat iets wat ik nu wil gaan proberen of is het slimmer eerst de injector nog eens goed te bekijken?
M.i. nee. Je hebt brandstof voor de verstuiver, en witte rook uit de uitlaat. Denk alleen te weinig compressie. Verstuiver is beoordelen als ie echt onder belasting draait.
xychix schreef:Een beetje benzine klinkt mij veiliger in de oren. Water zet nogal uit ben plotselinge hitte
Het water is vooral eerst bedoeld om het grove roet weg te krijgen. Ben bang dat die kop aardig volzit. Die ¾ inlaat, en uitlaat op de hoofdmotoruitlaat is best recept voor slechte ademhaling en roetophoping.

De benzine komt pas daarna, dat is meer om het fijnere roet weg te branden, nu moet je de bonken fysiek kwijt.

Groet, Cp

Edit; ik zie dat je er weer wat bijgeplakt hebt:
xychix schreef:Ik heb ook een dealer van HATZ gevonden die nog 8 E79's in service heeft. Hij is op vakantie tot de 20ste maar hij kan mogelijk wel voor een beurtje/onderdelen zorgen.
Vriendjes mee worden! En die weet ook wel aan tankje te komen en zo.
xychix schreef:HATZ produceerd onderdelen tot 10 jaar na laatste productie. Ik weet niet of hij nog veel onderdelen deelt met broertjes / zusjes waardoor er mogelijk nog wat in productie is.
Mijn ervaring is langer!
xychix schreef:Maar aan de andere kant, ik wil het gewoon zelf doen Dat was het hele concept achter dit ding
Wijs, vraag aan die man of je er bij mag zijn. Laat hem zorgen voor die filters en zo, verdient ie dr ook wat aan. En jij kunt leren, beter dan met onze verhaaltjes op afstand.

Zien doen scheelt zoveel, ik ben middag op visite geweest bij de Petromax man. Dat is anders dan 10 handleidingen!
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 15:13:43

Chicken Power schreef: Hallo Mark,
Zien doen scheelt zoveel, ik ben middag op visite geweest bij de Petromax man. Dat is anders dan 10 handleidingen!
Hahaha, mijn petromax komt terug uit duitsland met een nieuwe aan/uit schroef.
Ok hoop m voor 1 juli weer terug te hebben.
Kostte me een sproeier 2 naalden, vele kousjes en uren vloeken voor ik het door had.

Daarnaast vreet petroleum mijn handen stuk, vele malen erger dan diesel.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 15:29:52

xychix schreef:Hahaha, mijn petromax komt terug uit duitsland met een nieuwe aan/uit schroef.
Dat zal wat kosten, of was het nog garantie?
xychix schreef:Ok hoop m voor 1 juli weer terug te hebben.
Zal voor je duimen, zo ik ken nog steeds veel mensen die op hun fiets wachten.
xychix schreef:Kostte me een sproeier 2 naalden, vele kousjes en uren vloeken voor ik het door had..
Dank zij Nico van der List gaat mij dat niet meer gebeuren! (sprak ik al niet ergens over ergernis?)
xychix schreef:Daarnaast vreet petroleum mijn handen stuk, vele malen erger dan diesel.
Heb je echt rommel te pakken, Nico heeft goede (stinkt niet), en een webshop:
http://www.olielampen.nl

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 15:43:23


Ik brand op dezelfde petroleum als in frankrijk. Van de Attac (supermarkt) 22 euro voor 20 liter, liever heb ik die van de LeClerc (hele grote supermarks) deze 'voelt' beter voor dezelfde prijs.
Daarnaast kan ik ook in frankrijk voor 30 or 40 euro dezelfde 20 liter aan aroma vrije krijgen. Dat is ongetwijfeld schoner. Alleen als wij in de winter flink doorstoken dan gaat er zo 40 liter in een week door.

Als onze Janus 14 straks staat is dat wellicht niet meer nodig en wil ik ook wel wat duurdere peut kopen voor mijn mooie lampje.

maargoed, da's allemaal voor in de andere topics

Ontopic: Ik sprak de beste man, de HATZ dealer uit amsterdam. Ik heb net even opgezocht waar hij zit. 1,8 Kilometer hier vandaan. Dat haal op op een goede dag nog eens met die hatz op mijn rug!

Ik zal hem zeker het voorstel doen om er samen eens naar te kijken als ik er niet uit kom. De 20ste was hij terug van vakantie. Wel gaf hij aan geen onderdelen te hebben liggen. Hij bestelde wanneer nodig bij de serivce beurten. Wellicht wil hij inderdaad wat kennis overdragen. Dat zou echt super zijn.

Dan heb ik er ook meteen een stuk minder moeite mee om wat aan onderdelen uit te geven, kennis is zo mogelijk nog veel meer waard.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA


Hersteld, orgineel geplaatst: ma jun 6 16:12:45


xychix schreef:Net buiten garantie maar nog onder coulantie. Zelfs de verzendkosten stoppen ze er terug bij aan onderdelen.
Netjes!
xychix schreef:Daarnaast kan ik ook in frankrijk voor 30 or 40 euro dezelfde 20 liter aan aroma vrije krijgen. Dat is ongetwijfeld schoner.
Die misser wordt vaker gemaakt; aroma's: dat is spul zoals Maggi. In petroleum bedoeld men aromaten, i.q. cyclische koolwaterstof verbindingen (benzeenring).
xychix schreef:Ik zal hem zeker het voorstel doen om er samen eens naar te kijken als ik er niet uit kom. Dan heb ik er ook meteen een stuk minder moeite mee om wat aan onderdelen uit te geven, kennis is zo mogelijk nog veel meer waard.
Ik zou wat geduld oefenen en het samen aanpakken. En die kennis en ervaring is zeker 4 keer zoveel waard als onderdelen!

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: di jun 7 12:31:09

Chicken Power schreef:Ik zou wat geduld oefenen en het samen aanpakken. En die kennis en ervaring is zeker 4 keer zoveel waard als onderdelen!
Dat is waarschijnlijk wel de moeilijkste opgave ooit
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: di jun 7 15:40:20


Zelfs met al dat roet blijft het een schone zaak!

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

Omdat mijn Hatz e79 gescoord voor 350 euro niet wilde lopen heb ik m uiteindelijk toch maar naar de hatz dealer / scheepsmotorenmonteur hier om de hoek gebracht.

Geschikte kerel die ik heb gevraagd om m aan het lopen te maken zodat ik er zelf mee verder kon knutselen. Hiervoor zou hij kijken of hij een 2e hands tankje had wat zolang als tank kon dienen.

Afgelopen woensdag krijg ik een belletje dat hij klaar was hij had:
- een onderframe met dempers gemaakt
- met een draaibank een paar pootje gemaakt om een niet passend 9 liter tankje pas te maken
- een lister luchtfilter geplaatst waarvoor hij een maatwerk flens moest draaien

Ik schrok me het leplazerus, en dat bleek terecht. De teller stond om 575 euro!!!! terwijl deze beste man wist dat ik het beestje voor 350 had gekocht.

Na wat navragen bleek dat hij m met een snufje ether en een gloeilont weer aan het lopen had gekregen, wel heeft hij daarbij de verstuiver doorgeblazen.

Dat wat hij heeft gedaan lijkt me kwaliteit, het kutte is dat ik hier niet om gevraagd had.
Ik wilde deze hatz nog eens wat plantaardige diesel voeren, met een robuust speledingetje voor 350 euro had dat ook wel gekund. Nu is het ineens een machine die mij al 925 heeft gekocht (meer dan mijn splinternieuwe Honda 3600 Watt generator).

(frustratie loopt weer even op.. later mogelijk meer)
Plaats reactie