Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 2 21:01:16

Dutch John schreef: Het sissen wat je hoort is het lekken van de kleppen. Of de kop, maar daar gaan we even niet van uit. Met bediende kleplichter sist het natuurlijk altijd en dat hoort ook zo.
Lekkende kleppen kun je horen, door te luisteren met gedemonteerde uitlaat en luchtfilter. Heb je de klepspeling al gecontroleerd? Als een lekkende klep te strak staat, is het logisch dat deze lekt. Staat hij veel te los (tov de andere) dan kan de zitting vuil zijn. Keer stevig belasten en weer meten.
Dit klinkt nu heel plausibel.
Als ik de zwengel langzaam draai zonder dat ik de kleplichter gebruik dan hoor ik korte sissen. Klepspeling zou de oorzaak kunnen zijn en tevens het gebrek aan compressie verklaren.

Hij draait echter wel zo zwaar dat ik geen snelheid kan maken (al heb ik dat niet met al mijn kracht geprobeerd)

En dat wil ik ook niet want dan breek ik mijn pols

Wat mij verbaasd is dat alle schroeven, moeren en bouten heel makkelijk los komen. Vrijwel zonder kracht te zetten.
Normaal zou dat door de jaren heen toch allemaal hardstikke vast komen te zitten?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Dutch John »

Dutch John Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 3 6:13:55

xychix schreef:Wat mij verbaasd is dat alle schroeven, moeren en bouten heel makkelijk los komen. Vrijwel zonder kracht te zetten. Normaal zou dat door de jaren heen toch allemaal hardstikke vast komen te zitten?
Het is geen auto uit de jaren 60-70.....
Ga niet onnodig sleutelen. Alleen de aangegeven dingen. Als je wilt schroeven om het schroeven, koop dan eenzelfde motor erbij. De wereld ligt vol met dit type, dat naar mijn mening één van de degelijkste en toch simpelste kleine dieseltjes is, ooit gebouwd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Tim »

Tim Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 7:06:49


xychix,

Dat heet een voelermaat. Ik heb nog wel een .3 voor je over. Kan zo in envelop.

Doe ook even een stuk karton oid onder je motor tijdens je testrun. Mijn eerste was ook droog, totdat ie een half uur had gelopen. De afdichtingen hadden de stilstand niet overleeft.

Ik vind 10% benzine wat veel, ik zou niet verder gaan dan 5%. Wat afstelgegevens staan er in je manual voor de kleppen, in en uit? Ben ik wel benieuwd naar.

Tim
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 3 7:40:20


Deze spreekt over 0.1 mm klepspeling en 1,5 mm decompressiespeling.

Ik wil eerst ff draaien zonder benzine, liever gooi ik er dan de petrodinges in die eerder werd aangeraden.

Als het allemaal weer heel behoorlijk lijkt te lopen kan er altijd nog een slokje benzine door.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 3 9:19:31


Inline dieselfilter, wat koppelingen en brandstofslang. Toch meteen weer 30 Euro maar als het allemaal lukt kan ik mijn 20Liter jerrycan ombouwen tot tank. Enkel nog geen terugvoerleiding, geen kraantje (om toevoer te stoppen) en nog geen luchtfilter.

Nieuwe vragen:
1. Als ik een generator overbelast (er teveel gebruikers aanhang) gaat de gen dan stuk of levert hij domweg niet meer?
2. Mag ik een diesel stoppen door de brandstoftoevoer af te sluiten? (dit wordt geprefereerd boven kleppenlichten?) De gashendel is nog altijd vastgezet.

luchtfilter vinden valt nog niet mee
Motor / scooter / autoboeren (alle 3 gebeld) kunnen me niet helpen.
Ook de watersportspeciaal zaak in oost kan me niet helpen.

Grasmaaier hoek dan maar?

-edit

ok, de grasmaaier boer kan aan de hand van een onderdeel nummer kijken of hij het betreffende filter nog kan leveren.
Maar aan de hand van specs uitrekenen welk filter zou passen dat doet men tegenwoordig blijkbaar niet meer. Zonder onderdeelnummer geen onderdeel.

-edit

hmm ook die komt enkel met het telefoonummer van Hatz NL.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik via deze kanalen niet aan een standaard K&N luchtfilter ga komen voor deze Hatz.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door nck »

nck Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 3 10:54:08

xychix schreef:Nieuwe vragen:
1. Als ik een generator overbelast (er teveel gebruikers aanhang) gaat de gen dan stuk of levert hij domweg niet meer?
Ja, zonder enig voorbehoud fik je de wikkelingen eruit. Omdat je diesel een hoger vermogen heeft dan de gen. was dit andersom zou de motor de gen niet meer kunnen aandrijven wegens gebrek aan vermogen.

Hieruit kun je eventueel concluderen dat een set veiliger is in het gebruik wanneer de motor lichter in vermogen is dan de gen. Dat dit bijna nooit zo is uitgevoerd komt omdat een te lichte motor teveel variatie zal geven in het toerental wanneer er geschakeld wordt tussen 0-last en vollast. De kans bestaat dan dat de motor door de knieën gaat en niet meer goed op toeren komt en uiteindelijk smoort.

Een zwaardere motor, zoals in jou geval kan het volledige vermogen dat de gen kan leveren aan, en loopt onder vollast van de gen op ongeveer 75-80% last van de diesel.

Ergo: Zorg voor een goede beveiliging die je tussen de gen en de verbruiker schakelt. Een installatie-automaat van 20 A of wanneer je helemaal aan de goede kant wilt blijven 16A
Let wel op: een aardlekschakelaar is hiervoor ongeschikt. je kunt een aardlekschakelaar wel in het circuit opnemen maar er dient altijd een beveiliging in gebouwd te worden om de afgenomen stroom te maximeren. Persoonlijk zou ik een 16 A automaat gebruiken. In de prof. machines is de hoofdschakelaar ook altijd lager afgezekerd dat dat de gen aan stroom(ampères) kan leveren.
xychix schreef:2. Mag ik een diesel stoppen door de brandstoftoevoer af te sluiten? (dit wordt geprefereerd boven kleppenlichten?) De gashendel is nog altijd vastgezet.
Ja, maar zorg ervoor dat de afsluiter zo dicht mogelijk bij de brandstofpomp is gemonteerd om vacuüm zuigen te voorkomen. Liefst geen slang gebruiken tussen beide. Dit geeft heel gauw aanleiding tot luchtzuigen in je brandstofsysteem.

De lekleiding moet je wel aansluiten, anders krijg je een hopeloos gesmeer. desnoods voer je hem met een t-stuk terug net voor het filter in de aanvoerslang uit je tank.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 11:03:47


Te zwaar belasten bedoelde ik aan de stroom kant. Het ding is 5 KvA 0.8 4800Watt dus mijn frietpan van 2000 Watt en mijn Kachel van 2000 Watt moeten samen kunnen?

Dit kan niet door een 16A zekering!
nck schreef:De lekleiding moet je wel aansluiten, anders krijg je een hopeloos gesmeer. desnoods voer je hem met een t-stuk terug net voor het filter in de aanvoerslang uit je tank.
ik laat het in eerste instantie wel in een petfles lopen.

Als ik het terugvoer op de leiding net voor het filter dan zou de zwaartekracht hier ook op werken (de bandstofdruk door zwaartekracht). Kan het geen kwaad deze minimale druk op deze lek-uitgang te hebben?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door nck »

nck Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 3 11:15:00
xychix schreef:Te zwaar belasten bedoelde ik aan de stroom kant. Het ding is 5 KvA 0.8 4800Watt dus mijn frietpan van 2000 Watt en mijn Kachel van 2000 Watt moeten samen kunnen? Dit kan niet door een 16A zekering!
Das ist ja klar!

16 A zekering geeft bij 230 volt 3680 watt.
20 A zekering geeft 4600 watt, dit is ook het maximum wat de generator trekken kan. Ik zou altijd lager afzekeren dan 20 A. Je hebt niets over. Om te testen kun het wel doen maar ik denk dat je voor continu-gebruik richting 16 A moet gaan denken.
Bedenk dat een 20 A automaat wel degelijk voor een bepaalde tijd een hogere stroom doorlaat, zeker wanneer je een C- of D karakteristiek gebruikt. dan ga je zomaar over de grens en dat vindt je generator niet fijn.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door nck »

nck Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 11:18:21

xychix schreef:Als ik het terugvoer op de leiding net voor het filter dan zou de zwaartekracht hier ook op werken (de bandstofdruk door zwaartekracht). Kan het geen kwaad deze minimale druk op deze lek-uitgang te hebben?
Geen probleem, origineel staat de lekleiding ook vaak verbonden met de aanvoerslang tank - pomp.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 16:14:17


Hoi Mark,

Het is wat met m’n ogen. Waar ik dacht de in rood uitgevoerde decompressiehendel te zien was het dus dat trechtertje wat er voorhing.

Maar ik zie dat jij ook een beetje kleurendoof was, ik zie nu groen/geel, blauw en bruin!

Ik heb het idee dat de trillingsdemper meer een expansie- stuk is om het uitzetten te compenseren. Voor trillingsdemper is tie wat kort.

En er was toch wel een uitlaatgas demper bij? Zo’n tractor dempertje is tijdelijk prima bruikbaar.

Let ook nog even op je carterontluchting. Das die pijp boven de uitlaat die naar beneden gaat en ergens ophoudt. Daar kan wat drap uitkomen. Dus potje onder. Wel even checken of die buis goed open is.

Als je die deksels van de gen er toch af hebt liggen, zou ik behoedzaam met perslucht ook daar dat stof wegblazen. Het isoleert thermisch wel, maar met vocht elektrisch duidelijk niet. Beide wil je niet hebben.

Ik zag ook nog een origineel Htz luchtfilter op MP, naar die dingen doen niet zoveel. Tegenwoordig zetten ze er af fabriek al wat beters op. Gewoon even zoeken naar dealers:
http://www.knfilters.com/search/dealers ... Lang=Dutch

En als die het niet meer kunnen uitrekenen, dan even naar Eindhoven bellen. Dat hebben ze kennelijk niet heel graag, nummer staat niet makkelijk te vinden op hun eigen site, maar:
http://www.knfilters.com/contact.htm

Nog even ter verduidelijking over de benzinetoevoeging, met een premium bedoelde ik zoiets als Ultimate mee, maar niet eerst nadat je alles op orde hebt. En met 10% hem ook geen hele dag laten draaien! De dopes in zo’n premium zijn gelijkwaardig als in een busje dieselreiniger, alleen veel goedkoper. Het zijn geen van alle wondermiddelen; de reinigende werking berust op het feit dat dieselolie is gebaseerd op paraffinen, en die zijn oplosbaar met naftenen zoals in benzine of dieselreiniger.

M.b.t. de elektrische beveiliging en in aanvulling op Jan, het maakt uit of je alleen ohmse belastingen zoals een kachel, bouwlamp of frietpan als afnemers hebt, of dat je ook een of meerdere zwaardere elektromotoren mee wilt voeden, denk aan een hogedrukreiniger en zo.

Voor de eerste groep is een automaat met een B karakteristiek al voldoende, de tweede groep vergt toch minstens een C- karakteristiek.

Mocht je nog iets als een verdeelkast maken, dan zou ik de bedrading vanaf de gen in 4 mm2 uitvoeren.

Ik heb in mijn set ook nog een thermische motorbeveiligingsschakelaar geprojecteerd. Die grijpt sneller in bij langdurige kleinere overbelastingen dan een automaat bij volle sluiting.

Je brandstofretour in een fles, ja. Niet helemaal ideaal qua vervuiling.

Maar let ook even op met een T stukje, zo bouw je een kortgesloten retour die eigenlijk niet te ontluchten is. Beter is boven in je tank terugvoeren, zo was het orgineel. Wees er ook nog op bedacht dat er onder de banjoaansluiting op de brandstofpomp ook nog een viltje kan zitten!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door nck »

nck Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 16:24:14


misschien is het wel wat, Het forum hernoemen in een soort "open source kenniscentrum" annex onlijn leer- en studiecentrum.
Meer naar aanleiding van het dit topic viewtopic.php?f=11&t=1837


@ Cp thnx. (Denkt aan puntjes en de letter I)


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 17:01:08


Chicken Power schreef:Maar ik zie dat jij ook een beetje kleurendoof was, ik zie nu groen/geel, blauw en bruin!
Klopt, mijn eerste 'kleur benoemingen' was voor het strippen van de kabels, daarna werd meer zichtbaar. Omdat geel-groen blauw bruin zo vertrouwd was ben ik vergeten terug te kijken.
Chicken Power schreef:Ik heb het idee dat de trillingsdemper meer een expansie- stuk is om het uitzetten te compenseren. Voor trillingsdemper is tie wat kort.
En er was toch wel een uitlaatgas demper bij?
Op de foto's is te zien wat ik heb, meer is er niet.
Aan de bovenkant zat een stalen pijp welke aangesloten was op de uitlaat van de hoofdmotor welke door een grote schoorsteen naar buiten ging.
Chicken Power schreef:Let ook nog even op je carterontluchting. Das die pijp boven de uitlaat die naar beneden gaat en ergens ophoudt. Daar kan wat drap uitkomen. Dus potje onder. Wel even checken of die buis goed open is.

Als je die deksels van de gen er toch af hebt liggen, zou ik behoedzaam met perslucht ook daar dat stof wegblazen. Het isoleert thermisch wel, maar met vocht elektrisch duidelijk niet. Beide wil je niet hebben.
carterontluchting, tnc voor de tip.

De deksels liggen er voorlopig nog niet af. eerst maar eens een poosje warmlopen.
Al lagen ze er af. Ik heb zelf geen perslucht, de schoonmaakbeurt met perslucht was nog bij de verkopende partij.
Chicken Power schreef:Gewoon even zoeken naar dealers: http://www.knfilters.com/search/dealers ... Lang=Dutch
En als die het niet meer kunnen uitrekenen, dan even naar Eindhoven bellen. Dat hebben ze kennelijk niet heel graag, nummer staat niet makkelijk te vinden op hun eigen site, maar:
http://www.knfilters.com/contact.htm
Ik heb ze gemaild. Bij meeste dealers kwam ik ook niet aan een nummer. Iig niet in buurt van Amsterdam.
Chicken Power schreef:Nog even ter verduidelijking over de benzinetoevoeging
duidelijk, tnx voor de info.
Chicken Power schreef:M.b.t. de elektrische beveiliging en in aanvulling op Jan, het maakt uit of je alleen ohmse belastingen zoals een kachel, bouwlamp of frietpan als afnemers hebt, of dat je ook een of meerdere zwaardere elektromotoren mee wilt voeden, denk aan een hogedrukreiniger en zo.
Jah ik had al bedacht dat warmte elementen waarschijnlijk het makkelijkst te voeden is. Alhoewel de frietpan wel een keer gaat afslaan als het vet heet is. Als ik m dan ga testen neem ik ook een doos frikandellen mee om het vet wat te koelen.
Chicken Power schreef:Voor de eerste groep is een automaat met een B karakteristiek al voldoende, de tweede groep vergt toch minstens een C- karakteristiek.
Waar kan ik meer vinden over deze 'karakterestieken' heeft vast te maken met hoe de stroom wordt gevraagd, met / zonder pieken enzo. Maar ik ken dit nog niet.
Chicken Power schreef:Mocht je nog iets als een verdeelkast maken, dan zou ik de bedrading vanaf de gen in 4 mm2 uitvoeren. Ik heb in mijn set ook nog een thermische motorbeveiligingsschakelaar geprojecteerd. Die grijpt sneller in bij langdurige kleinere overbelastingen dan een automaat bij volle sluiting.
Tnx, neem ik voor de toekomst zeker mee. Deze zomer eerst onze nieuwe Janus 12 een mooie plek geven
Chicken Power schreef:Je brandstofretour in een fles, ja. Niet helemaal ideaal qua vervuiling.

Maar let ook even op met een T stukje, zo bouw je een kortgesloten retour die eigenlijk niet te ontluchten is. Beter is boven in je tank terugvoeren, zo was het orgineel. Wees er ook nog op bedacht dat er onder de banjoaansluiting op de brandstofpomp ook nog een viltje kan zitten!
Ach ik ga wel zien hoeveel er in de fles beland. Kan ik evt ook gebruiken om mijn kampvuren aan te maken
Ook hier bedankt voor de info, neem ik zeker mee in alle overwegingen.

Groet,
Mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door kockie »

kockie Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 17:05:40


Je kunt je vetput ook vullen met water ipv frituurolie. Zolang ie volblijft met water zal ie op vol vermogen blijven verwarmen. Water gaat wel koken, maar is ook simpel bij te vullen. Scheelt je weer de frikandellen. Nadeel: je hebt niets te eten bij je proef....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: vr jun 3 18:16:09


kockie schreef:Je kunt je vetput ook vullen met water ipv frituurolie. Zolang ie volblijft met water zal ie op vol vermogen blijven verwarmen. Water gaat wel koken, maar is ook simpel bij te vullen. Scheelt je weer de frikandellen. Nadeel: je hebt niets te eten bij je proef....
Goed idee maar ik heb net wat vrienden uitgenodigd, het ding kan het maar beter doen

ow de tekst voor K&N:
Beste K&N,

Ik ben opzoek naar een passend filter voor mijn Hatz E79.

Wat specificaties:
E79
Boring 82mm
Slag 80mm
Slagvolume 422 Cm3

Kompressieverhouding 1:23
Benodigde hoeveelheid verbrandingslucht bij 3000 Rpm (in m3 per minuut) 0,6

Momenteel zit er een verlengstuk op de luchtingang aan het blok waarop een 3/4 inch BU schroefdraad zit.
Uiteindelijk moet ik dus zien dat ik het juiste filter op een 3/4 inch aansluiting kan schroeven.

Het filter komt hierbij dus vrij in de lucht te hangen, enkel verbonden door deze aansluiting.

Kunnen jullie mij adviseren in een filter keuze van K&N zodat ik deze kan bestellen?

Groet,

Mark Bergman


Kan ik er niet gewoon elk filter op zetten met een mond gelijk aan / groter dan de ingang in het blok. Ik neem aan dat deze filters zo ontworpen zijn dat ze door het filterdeel ongeveer netzoveel kunnen doorvoeren als door hun aansluitmond. Gezien het aantal toeren van een diesel beperkter is dan van een opgefokte scooter zou ik zo denken dat deze zuiniger is met zijn zuurstof en dat dus een normaal scooterfilter moet passen.

Of mis ik hier nu iets? Alle andere filters die ik tegenkom zijn voor auto's en hebben een 76mm aansluiting. Ik moet iets hebben net boven de 2,5 cm. (scooterfilters zijn er ook in de range 2,8-3,6)

In dat geval kan ik ook zoeken op K&N op diameters.

http://www.knfilters.com/search/universal.aspx

en als ik dan zoek op een mond van 25 mm dan kom ik bij de de

Cilindervormig uit op: "Round Straight Universal Air Filter"
R-1040 (27 mm)

en bij de kegel vormig op: "Round Tapered Universal Air Filter"
RE-0200 (25 mm)
http://www.knfilters.com/search/product ... od=RE-0200

en als ik nog wat verder zoek: "K&N Rubber Base Crankcase Vent Filters"
62-1410
http://www.knfilters.com/search/product ... od=62-1410
Deze lijken in een google search ook nog wat goekoper en zijn gemaakt om meteen op ijzer te binden.

Die laatste moet het dan maar worden denk ik zo.

p.s. ik heb nu toch wel zin het ding met een panty over de mond vast aan te slingeren. Mijn eerste (tijdelijke) 5 liter tankje is klaar.

Ik had een mooie constructie voor een 20L tank maar ik krijg het matriaal niet op zijn plaats omdat de opening aan de bovenkant te nauw is. In frankrijk heb ik nog 20L vaten met een grotere vulopening.

- edit -

DJ, inderdaad niet gek dat je wat troep op de koelribben zag.

De kop heeft er vermoedelijk een keer afgelegen, bij de documentatie zat een A4tje ingestoken met de uitleg over hoe een koppakking te vervangen.

Aan de kleur van het A4tje te zien is dat dan al heel lang geleden vervangen. Kan me wel voorstellen dat het daarna lastig is om (als je de cilinder beschermkap, de kap die de lucht langs de koelvinnen perst, er niet afhaalt) om eea. weer schoon te krijgen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, geplaatst: za jun 4 12:13:15


Hallo Mark,

Over die karakteristieken, al je je frietketel van 1000 Watt inschakeld, dan blijft dat ook 1000 Watt. Bij een elektromotor van 1000 Watt is dat bij het aanlopen 3 tot 6 keer zoveel. Genoeg dus om een B- automaat te laten trippen.

Hier verhaaltje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat

Over je luchtfilter: Ik zou van dat stukje eigenbouw flens af zien te komen. Die ¾ duim lijkt me kleiner dan de originele inlaat. Dat helpt niet mee met goed ademhalen van de motor. Vanaf 1 duim lijkt me waarschijnlijker, en dan vindt je ook veel meer keus. Tijdelijk kun je natuurlijk verloopring ¾ naar duims of groter halen bij de loodgieter.

Crankcase Vent Filters, daar heb je voor je inlaat niet zoveel aan, die zijn dus voor de carterontluchting als je daar iets met een ‘catch can’ zou maken en ontluchting naar de atmosfeer.

Scooterfilter gaat het niet worden, vergelijk het slagvolume is! Weg filter! Moet je met die panty trouwens ook mee oppassen dat ie niet naar binnen gezogen wordt. Gebruik dan maar even niks.

Ben je ook die stangen toestand kwijt, dat moet toch anders. Al was het alleen al voor het stoppen.

De stopmagneet waar John het over heeft is een elektromagnetisch ding met soms twee spoelen. Als de sterke hoofdspoel bekrachtigt wordt, trekt ie de gashendel dicht, en de houdspoel houdt hem zo vast. Er moet dus alleen een aanslag komen voor het maximale toerental zoals John aangaf.

Vaak wordt ook nog een elektromagnetische vloeistofklep kort voor de brandstof pomp gezet om de brandstof toevoer ervoor af te sluiten. Dat is waar Jan op doelde.

Beide kom je tegen op MP.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie