Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Generator BKB Birmingham 5 kVA & Hatz E79

Bericht door Chicken Power »

Hierna volgen een aantal postings die 'voorwerk' voor kockie zijn in de reconstructie na de servercrash in juni 2011.

Helaas zal deze draad naar alle waarschijnlijkheid niet geheel gereconstrueerd kunnen worden!

Tevens zal ik vanwege praktische redenen en leesbaarheid een aantal overbodige quote's inkorten.


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 07 jul 2011, 15:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: di mei 31 19:55:41


Ik heb een mooie generator gevonden met een kleine diesel erbij.
Het geheel staat kant en klaar op een frame, komt uit n boot.

Voordat ik hem overneem wil ik hem eerst lopend zien en 220V meten (en liefst gebruiken met een stevige gebruiker)

De motor is een handmatig aan te slingeren diesel, dat gaat vast lukken want hij heeft volgens de eigenaar een half jaar geleden nog gelopen.

de generatoraansluitingen zijn afgeknipt toen ze uit de boot kwamen, er komt een dikke en een dunne kabel uit.
De dunnekabel bevat 2 aders, de dikke kabel 3 dikkere aders.
De generator is een 110-220V BKB Birmingham 5 KvA

Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken hoe deze machine prik te laten leveren.

Mijn idee was om aan de 3 kabels een 3 delig kroonsteentje te zetten en de motor aan te slingeren.
Vervolgens wil ik de spanningsverschillen tussen deze punten meten.

Ik weet echter niet wat ik moet verwachten. een 5 KvA 220 generator..... ik verwacht gewoon een paartje 220 en een ground ???
en die dunnere kabel?

het schijnt dat deze zelfde generator/diesel combinatie ook electrisch te starten is/was.

12 volt spanning op de 2 andere aders om met een andere wikkeling het geheel als startmotor te laten draaien????

of klinkt dit heel vreemd? (ik vindt deze 2 ader wat te dun om een dikke startmotor te voeden, aan de andere kant het is ook geen hele dikke diesel motor....)
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: di mei 31 22:07:10


Ha xychix,

Ik probeer de boel even snel kort te sluiten, want zo kan er meer dan genoeg fout gaan.
xychix schreef:Ik heb een mooie generator gevonden met een kleine diesel erbij.
Het geheel staat kant en klaar op een frame, komt uit n boot.
Dat kunnen hele leuke setjes zijn! Ik heb er een uit een binnenvaartschip.
xychix schreef:Voordat ik hem overneem wil ik hem eerst lopend zien en 220V meten (en liefst gebruiken met een stevige gebruiker)
Wijs idee, en zie ook de frequentie onder die belasting te meten (ampèretang lenen)! Erg belangrijk! Waardes hier vermelden.

xychix schreef:De motor is een handmatig aan te slingeren diesel, dat gaat vast lukken want hij heeft volgens de eigenaar een half jaar geleden nog gelopen.
Dat kan tegenvallen, wintertje er overheen en zo. Enne, waar hebben we het dan over, qua merk, type, koeling (uitlaatspruitstuk?), cilinders, enz?
xychix schreef:de generatoraansluitingen zijn afgeknipt toen ze uit de boot kwamen, er komt een dikke en een dunne kabel uit. De dunnekabel bevat 2 aders, de dikke kabel 3 dikkere aders.
Fijn, en zat daar nog iets van een regelkast aan vast?
xychix schreef:De generator is een 110-220V BKB Birmingham 5 KvA
Dat is overgenomen door Stamford, hier vertegenwoordigd door Caldic. Monofase of drie- fase? Naar Kockie’s eenhedenpolitie>kVA (lastig anagram ook, je hebt generatoren van AvK, thans ook Stamford)
xychix schreef:Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken hoe deze machine prik te laten leveren.
Dat lijkt me toch eigenlijk een probleem van de huidige eigenaar! Zolang dat machien niet de jouwe is, niks gaan hobbyen op de manier zoals je van plan bent.
xychix schreef:idee was om aan de 3 kabels een 3 delig kroonsteentje te zetten en de motor aan te slingeren. Vervolgens wil ik de spanningsverschillen tussen deze punten meten.
Eerst goede gegevens, je kan het maar zo verklooien!
xychix schreef:Ik weet echter niet wat ik moet verwachten.
Noch ik of mijn glazen bol kunnen hier ook niet echt veel mee, buiten wat mogelijkheden die allen een andere (desastreuze) uitwerking kunnen hebben…
xychix schreef:een 5 KvA 220 generator..... ik verwacht gewoon een paartje 220 en een ground ???
Leer nu eens het vraagteken correct te gebruiken, of je verwacht het, of je vraagt het je af.
xychix schreef:en die dunnere kabel? het schijnt dat deze zelfde generator/diesel combinatie ook electrisch te starten is/was.
Schijnen doet de maan, soms door de bomen, soms zien we het niet. Zo in eerste aanleg, zou het dan kunnen zijn dat er een start/stop automaat op zit. Doorschakelen van die kabel zou starten kunnen betekenen, en onderbreken mss wel stoppen. Heb je een setje ala Tim, dan zou het ook de bekrachtiging van het veld kunnen wezen.
xychix schreef:12 volt spanning op de 2 andere aders om met een andere wikkeling het geheel als startmotor te laten draaien????
Lijkt me onwaarschijnlijk dat er bij die draaddikte een dynastart op zit.

xychix schreef:of klinkt dit heel vreemd? (ik vindt deze 2 ader wat te dun om een dikke startmotor te voeden, aan de andere kant het is ook geen hele dikke diesel motor....)
Behoorlijk! Ga dr eerst is wat goeie foto’s van maken en type nummers scoren, anders kan dit vet fout gaan.

Denk aan startmotor, leesbare typeplaatjes, uitlaat, brandstofpomp, accu, generator aansluitkast, toerental, wijze van bekrachtiging, bouwjaren, enz.

Ik klink mss beetje hard, maar goed gedocumenteerd op pad is toch de eerste slag een om een mooi setje te scoren!

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door Dutch John »

Dutch John Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 4:32:24
xychix schreef:De dunnekabel bevat 2 aders, de dikke kabel 3 dikkere aders.
De generator is een 110-220V BKB Birmingham 5 KvA
Klinkt als 3 fasen 220 V en een missende regelaar. Zal achtergebleven zijn in het schip. Maar dat is slechts hardop gedacht. Volg Cp z'n raad en zoek het eerst uit. Haal de beschermkap van de generator en maak foto's van het deel waar de sleepringen en mogelijk iets van een regelaartje kan zitten. BKB is een prima merk (geweest). Dieseltje zal van hetzelfde kaliber zijn. Je moet dergelijk spul wel altijd vóór aankoop laten draaien. Als het motortje niet na de eerste compressieslag loopt, dan is ie waarschijnlijk moe. Mag niet blauw roken, hooguit zwart bij de start. En de generator blijft altijd een gok zonder proefdraaien. Scheepsspul is bijna altijd van hoge kwaliteit. Maar heeft meestal wel een boodschap gedaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 4:53:10

Dutch John schreef: Volg Cp z'n raad en zoek het eerst uit.
motor is een KATZ E79, een diesel die ook veel op trilplaten wordt gebruikt.
Deze komt uit een schip dat door de vorige eigenaar is gebruikt om (naar de nieuwe eigenaar zegt) in de vakantie van zijn vaste plek te gaan en dan dus ook op deze generator te draaien.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 6:25:11

Chicken Power schreef:Dat kunnen hele leuke setjes zijn! Ik heb er een uit een binnenvaartschip.
Ik was ook meteen weg van deze HATZ E79 dat er al een genereator ed aan vast zit is mooi meegenomen.
Chicken Power schreef:Wijs idee, en zie ook de frequentie onder die belasting te meten (ampèretang lenen)! Erg belangrijk! Waardes hier vermelden.
Ik heb een goedkope multimeter en daar zal ik het waarschijnlijk mee doen. Zou niet weten waar ik nog vanavond een amperetang kan lenen (Kan ik daar de frequentie mee meten dan? Ik zou verwachten enkel het aantal Amperes dat door het lijntje gaat)
Chicken Power schreef:Dat kan tegenvallen, wintertje er overheen en zo. Enne, waar hebben we het dan over, qua merk, type, koeling (uitlaatspruitstuk?), cilinders, enz?

HATZ E79 1 Cyl diesel met electrische en handstart luchtgekoeld uitlaat is op +/- 20 cm van de motor afgeslepen, was een dekdoorvoer.
Chicken Power schreef:Fijn, en zat daar nog iets van een regelkast aan vast?
Dat moeten we dus nog uitzoeken, wel heeft de beste meneer alle papieren nog van generator en motor. Meer hoop ik vanavond uit te vinden.
Chicken Power schreef:Dat lijkt me toch eigenlijk een probleem van de huidige eigenaar! Zolang dat machien niet de jouwe is, niks gaan hobbyen op de manier zoals je van plan bent.
De beste heer heeft een prijs bedacht waarin hij natuurlijk ook over de huidige staat heeft gedacht. Ik ben al blij dat het geheel in een ruime hal staat zodat we er samen naar kunnen kijken. Als ik van deze man verlang dat hij het geheel voor mij inricht dan zal de prijs zeker omhoog schieten (als hij het al kan)

(Laten) starten en spanningsverschillen meten durf ik wel aan. Bovendien zal ik ook de papieren erbij goed bekijken.
Vanuit die informatie hoop ik dat ik een heldere afweging kan maken of ik wel of niet mijn belasting (een goedkoop kacheltje) kan aansluiten (1000 Watt / 1500 Watt / 2000 Watt)
Chicken Power schreef:Eerst goede gegevens, je kan het maar zo verklooien!
Ik zal eens kijken en met een goede camera zo veel mogelijk foto's maken.
Chicken Power schreef:Noch ik of mijn glazen bol kunnen hier ook niet echt veel mee, buiten wat mogelijkheden die allen een andere (desastreuze) uitwerking kunnen hebben…
Wat gebeurt er als ik op een 3 fase generator tussen 2 fasses (na daar een DC spanningsverschil van 220 te meten) een kacheltje aansluit? (Laat ik vooropstellen dat ik erg voorzichtig te werk zal gaan, ik ben meestal te bang om dingen stuk te maken zeker als ze niet van mij zijn)
Chicken Power schreef:Leer nu eens het vraagteken correct te gebruiken, of je verwacht het, of je vraagt het je af.

Schijnen doet de maan, soms door de bomen, soms zien we het niet. Zo in eerste aanleg, zou het dan kunnen zijn dat er een start/stop automaat op zit. Doorschakelen van die kabel zou starten kunnen betekenen, en onderbreken mss wel stoppen. Heb je een setje ala Tim, dan zou het ook de bekrachtiging van het veld kunnen wezen.
Jah juist, zonder feiten weinig informatie alleen maar giswerk. Slecht gebruik van leestekens was pure onzekerheid van mij in deze.
Chicken Power schreef:Behoorlijk! Ga dr eerst is wat goeie foto’s van maken en type nummers scoren, anders kan dit vet fout gaan. Denk aan startmotor, leesbare typeplaatjes, uitlaat, brandstofpomp, accu, generator aansluitkast, toerental, wijze van bekrachtiging, bouwjaren, enz.
Generator:
- BKB Birmingham 5KVA 110-220 V AC generator
12V staat niet ingevuld op type plaatje, zal hier een foto van maken

- HATZ E79:
Type plaatje niet kunnen vinden. Hopelijk vanavond meer informatie uit de documentatie
Chicken Power schreef:Ik klink mss beetje hard, maar goed gedocumenteerd op pad is toch de eerste slag een om een mooi setje te scoren!
Mee eens,
De koopgekte was even toegeslagen en ik was bang dat eea. voor mijn neus zou worden weggekaapt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: wo jun 1 9:24:17


Hoi xychix,

Hoop dat je het nog leest voor de expeditie…
xychix schreef:Ik was ook meteen weg van deze HATZ E79 dat er al een genereator ed aan vast zit is mooi meegenomen.
Prima machines! Ik moet nog ergens een E780 met Bosch 4 kVA hebben. Dat ie luchtgekoeld is, is daar in Frankrijk wel handig i.v.m. bevriezingsgevaar. Een nadeel, wss draait het zaakje op 3000 toeren. Das een leven als een oordeel. Onderdelen voor de diesel zijn zonder problemen te krijgen, voor de gen kan het wat lastiger zijn.
xychix schreef:Ik heb een goedkope multimeter en daar zal ik het waarschijnlijk mee doen. (Kan ik daar de frequentie mee meten dan? Ik zou verwachten enkel het aantal Amperes dat door het lijntje gaat)
Met een moderne ‘clamp on’ tang meet je om de stroomvoerende draad. Daarbij kun je het gemiddelde, piek, en inschakelstroom meten alsmede de frequentie. Zaak is te weten te komen hoe zwaar het machien terugvalt in belasting. Met de multimeter de spanningsdip opmeten.

Krijg je die tang niet voor elkaar komt het op je oren aan, hoor je hem hard in toeren terugvallen. En regelt ie zichzelf weer snel bij of blijft ie dan staan zwoegen? Rookwolkje mag er even uitkomen.
xychix schreef:Dat moeten we dus nog uitzoeken, wel heeft de beste meneer alle papieren nog van generator en motor. Meer hoop ik vanavond uit te vinden.
Das mooi, als je beetje schema kunt lezen, zegt dat al iets over de aansluitingen. Zie dat ook ff op de foto te krijgen; Jan NCK is daar echt pikeur in. Vergeet zeker ook DJ's tip niet te fotograferen!
xychix schreef:De beste heer heeft een prijs bedacht waarin hij natuurlijk ook over de huidige staat heeft gedacht. Ik ben al blij dat het geheel in een ruime hal staat zodat we er samen naar kunnen kijken. Als ik van deze man verlang dat hij het geheel voor mij inricht dan zal de prijs zeker omhoog schieten (als hij het al kan)
Dat laatste is het meest interessante, wat weet ie er van, en waarom gaat deze machine er uit?
Mooist is als hij hem start; das ritueel met openen van kleplichter om (knop boven op de cilinder) zonder compressie het vliegwiel op gang te krijgen. Die inrichting moet vanzelf afvallen.
xychix schreef:Vanuit die informatie hoop ik dat ik een heldere afweging kan maken of ik wel of niet mijn belasting (een goedkoop kacheltje) kan aansluiten (1000 Watt / 1500 Watt / 2000 Watt)
Als de man geen rommel verkoopt moet dat kunnen. Onder zijn verantwoordelijkheid.
xychix schreef:Wat gebeurt er als ik op een 3 fase generator tussen 2 fasses (na daar een DC spanningsverschil van 220 te meten) een kacheltje aansluit?
Oeps, das dan wel een hele oude, bij de meer recentere type’s komt er toch AC uit…

Hangt er maar net vanaf hoe de wikkelingen geschakeld zijn. Als je idd 220- 230 meet (niet vreemd voor een oude Engelse machine), dan wordt je kachel gewoon warm.
xychix schreef:Slecht gebruik van leestekens was pure onzekerheid van mij in deze.
Gelukkig heb je het op het forum gezet; de ergste valkuilen hebben we gehad.

Let ook even op of de slinger origineel is; zoniet dan extra checken of de bajonet goed aangrijpt en niet doordraait. En ook bij het aanlopen weer tijdig lost, anders ligt je schouder uit de kom.

Mocht de startmotor / dynamo foetsie zijn, er staat toevallig een dynastart op MP:
http://link.marktplaats.nl/447865072

xychix schreef:De koopgekte was even toegeslagen en ik was bang dat eea. voor mijn neus zou worden weggekaapt.
Dat is herkenbaar. Heb 4 jaar gezocht naar mijn setje. Achteraf bezien is het niet verkeerd geweest andere aanbiedingen te laten schieten.

Tip: geef die man bijv. 50 euro handgeld als je over dingen onzeker bent die je nog kan uitzoeken. Liever dat weg dan voor 500 euro narigheid gekocht.

Nou, iig succes vanavond met de expeditie! We horen graag wat het geworden is!

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 9:58:39


Chicken Power schreef: Hoi xychix,
Hoop dat je het nog leest voor de expeditie…
Absoluut, ik zal zelfs nog checken tot +/- 19:00 vanavond voor ik die kant op ga.
Chicken Power schreef:Krijg je die tang niet voor elkaar komt het op je oren aan, hoor je hem hard in toeren terugvallen. En regelt ie zichzelf weer snel bij of blijft ie dan staan zwoegen? Rookwolkje mag er even uitkomen.
Dat gaat me lukken Heb mijn honda aggregaat nu al zo vaak beluisterd dat ik van achter in de tuin kan vertellen of de wasmachine klaar is of niet. En dan heb ik het niet alleen over de waterpomp (dat klapt er echt in) maar over de gehele machine.

Die honda blijft ook gewoon. Deze gen-set die ik nu op het oog it is voor hobbie / lange termijn.
Ik heb nu een 3.6 kVa honda aggregaat (ja een echte, geen chinees. De generator is van SYNCRO mogelijk wel troep uit italie)

Chicken Power schreef:Dat laatste is het meest interessante, wat weet ie er van, en waarom gaat deze machine er uit?
De set staat voor 350 euro.
Ik had al wat gelezen en wilde m inderdaad zo starten, even kijken of ik het allemaal kan vinden. De huidige eigenaar heeft de boot gekocht, in 2en gezaagd alles eruit gelepeld en er 1000A 48V accupack in geknikkerd. Hij vaart nu electrisch.

grote dieseltank en originele motor heeft hij al verkocht. Ik denk dat hij dit 'bijproduct' een beetje onwennig in de hoek heeft gezet. Luchtfilter is beschadigd (kapot) en moet vervangen worden, al leek het niet meer dan een plastic bakje met een extra pijp om lucht van buiten te krijgen.

De stugge brandstofleiding staat het toe er een trechter in te zetten en daar wat diesel in te laten staan en zo te starten/lopen.
(is ook gewoon afgeknipt. zucht.)

Uitlaat is doorgeslepen net boven een gevlochten deel (vermoedelijk om trillingen van de motor niet door te geven aan de huiddoorvoer van het schip.

Het geheel staat op een frame, daaronder moeten nog rubberen poten komen (paar blokjes stalmat doet wonderen)
Chicken Power schreef:Oeps, das dan wel een hele oude, bij de meer recentere type’s komt er toch AC uit…
Mijn fout. AC natuurlijk
Chicken Power schreef:Hangt er maar net vanaf hoe de wikkelingen geschakeld zijn. Als je idd 220- 230 meet (niet vreemd voor een oude Engelse machine), dan wordt je kachel gewoon warm.
Ok maar dan is het geheel ook vast de 350 euro waard. Hij hoeft niet deze zomer al te functioneren als er maar geen fortuin bij in gestoken hoeft te worden. Zoals al eerder aangegeven heb ik een werkende honda. Deze ga ik echter zelf niet open maken. Bij deze mogelijke aanschaf is het mijn doel zoveel mogelijk zelf te leren.

Ik kan nu net een fietsband plakken en een beetje googlen, ok een spanning tussen 2 punten meten lukt me ook nog net en mijn Iseki diesel krijg ik ontlucht als de tank leeg bleek. Daar houdt het voor nu echter wel op. Daar tegenover stel ik enige leergierigheid.

Als de motor goed loopt en mooi klinkt ben ik al een heel eind gezien de prijs. een werkende gen zou nog mooier zijn.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 11:01:28


Hoi xychix,

xychix schreef:De huidige eigenaar heeft de boot gekocht, in 2en gezaagd alles eruit gelepeld en er 1000A 48V accupack in geknikkerd.
Ja, ik zie dat ie ook nog wat ballast te koop heeft…
xychix schreef:Luchtfilter is beschadigd (kapot) en moet vervangen worden, al leek het niet meer dan een plastic bakje met een extra pijp om lucht van buiten te krijgen.
Dat is een oliebad luchtfilter, na een jaar gebruik zie je er best vuil op zitten. Dat is maar een fractie van wat dan inmiddels door de motor is heengegaan. Zoek er iets passends van K&D bij, werkt veel beter.
xychix schreef:Uitlaat is doorgeslepen net boven een gevlochten deel (vermoedelijk om trillingen van de motor niet door te geven aan de huiddoorvoer van het schip.
Goede set uitlaatdempers kost net zoveel als de set… En is het waard.
xychix schreef:Het geheel staat op een frame, daaronder moeten nog rubberen poten komen (paar blokjes stalmat doet wonderen)
Kan werken, maar zie de set tussen Nederland en Frankrijk nog wel ergens te laten wegen(totaal en op de 4 punten), voor het geval je nog is aan echte trillingdempers begint.
xychix schreef:Als het een 3 fase systeem zou zijn, was het dan niet logischer dat het typeplaatje een ander voltage aan zou geven?
Vele combinaties mogelijk, deze lijkt me niet heel oud en als ie 3- fase is staat dat zeker op het typeplaatje.
xychix schreef:Ok maar dan is het geheel ook vast de 350 euro waard.
Zeker, maar vergis je niet in aanvullende kosten van uitlaat, nieuw filter, beveiliging e.d. Zit er geen starter meer op dan geef ik je toch in overweging die dynastart te scoren, zo vaak worden die niet aangeboden.
xychix schreef:Bij deze mogelijke aanschaf is het mijn doel zoveel mogelijk zelf te leren.
Prima strategie en perfect setje voor!
xychix schreef:Daar tegenover stel ik enige leergierigheid.
Ondertussen hebben we hier een aardige kennisbank over zeer verschillende diciplines.
xychix schreef:Mijn set komt ook van MP,
Haal die link even weg, die man moet niet gebeld worden voor jij er mee klaar bent!
xychix schreef:Als de motor goed loopt en mooi klinkt ben ik al een heel eind gezien de prijs. een werkende gen zou nog mooier zijn.
Zeker, maar het is in de handel net als in de rechtbank, eis hoeft nog geen uitspraak te zijn!

Nogmaals succes!
Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 11:17:43


Als ik tussen meer dan spannigsverschillen meet tussen alle 3 kopereinden mag ik dan de conclusie trekken dat het een 3 fase uitgang is?

Vermeerderd / verminderd dat de waarde van een generator?
Oftewel, wat kost het om daarvan 'gewoon' 220 te maken waar je een magnetron op aansluit?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 11:28:51


Eerst documentatie > dan typeplaatje > kijken hoe het aangesloten is > dan meten.

Valt zo niks van te zeggen.

Bij 5 kVA doet een magnetron het ook op 1 uit de 3 fases, niks anders bij nodig.

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 11:30:04

Chicken Power schreef:Dat is een oliebad luchtfilter, na een jaar gebruik zie je er best vuil op zitten. Dat is maar een fractie van wat dan inmiddels door de motor is heengegaan. Zoek er iets passends van K&D bij, werkt veel beter.
K&D luchtfilters levert voornamelijk resultaten op die verwijzen naar K&N luchtfilters. Volstaat zo'n standaard luchtfilter?
Chicken Power schreef:Goede set uitlaatdempers kost net zoveel als de set… En is het waard.
Ik denk meteen aan iedereen (inclusief mijzelf vroeger) die zijn motordemper van de hand doet in ruil voor een met meer herrie...
Zet ik op de lijst; deze gaat mijn beslissing niet heel erg beinvloeden denk ik. (maarja dat weet ik pas als ik de herrie heb gehoord)
Chicken Power schreef:Kan werken, maar zie de set tussen Nederland en Frankrijk nog wel ergens te laten wegen(totaal en op de 4 punten), voor het geval je nog is aan echte trillingdempers begint.
komt dat zo precies dan? (we hebben het geheel met zijn 2en gisteren opgetild. Ik schat dus zo'n 50 - 70 kilo... (zo sterk ben ik niet)
Chicken Power schreef:Vele combinaties mogelijk, deze lijkt me niet heel oud en als ie 3- fase is staat dat zeker op het typeplaatje.
Ik ben er van overtuigd dat dat er niet op stond. Maar het staat vast ook in de boekjes.
Chicken Power schreef:Zeker, maar vergis je niet in aanvullende kosten van uitlaat, nieuw filter, beveiliging e.d. Zit er geen starter meer op dan geef ik je toch in overweging die dynastart te scoren, zo vaak worden die niet aangeboden.
Ik neem het advies ter harte, we gaan vanaaf even kijken. De beste man gaf aan dat het ding door de vorige eigenaar wel electrisch werd gestart. Ik zou deze optie ook graag hebben voor de verre toekomst (iets met schakeling en lage accuspanning)

Als ik hem op kortere termijn gebruik slinger ik m handmatig aan verwacht ik.

Ik zal ook de match van die zwengel even bekijken, heb geen zin in een afgerukte arm.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 13:42:49


Alweer hallo xychix,

xychix schreef:K&D luchtfilters levert voornamelijk resultaten op die verwijzen naar K&N luchtfilters. Volstaat zo'n standaard luchtfilter?.
Excuus, in de haast tikfoutje gemaakt. Ja, even na laten rekenen: cilinderinhoud en toerental bepalen de maat.
xychix schreef:Zet ik op de lijst; deze gaat mijn beslissing niet heel erg beinvloeden denk ik. (maarja dat weet ik pas als ik de herrie heb gehoord).
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!
xychix schreef:komt dat zo precies dan? (we hebben het geheel met zijn 2en gisteren opgetild. Ik schat dus zo'n 50 - 70 kilo... (zo sterk ben ik niet).
Een goede trillingsdemper heeft een optimum qua afgeveerde massa, die moet je dan wel weten. Aan de generatorkant kan die dus anders zijn dan aan de motorkant.
xychix schreef:Ik ben er van overtuigd dat dat er niet op stond. Maar het staat vast ook in de boekjes..
Zeker, let op termen als: singlefase, monofase, trifase, star en delta. Beroerde met BkB is dat het inmiddels weer zo gedateerd is, dat je er op het net weinig van vind. Maar met type en serienummer kan Jan NCK je mss helpen, die heeft veel meer van die dingen gezien dan ik.
xychix schreef:De beste man gaf aan dat het ding door de vorige eigenaar wel electrisch werd gestart. Ik zou deze optie ook graag hebben voor de verre toekomst (iets met schakeling en lage accuspanning).
Een dynastart is een startmotor en dynamo in een. Van mijn link had ik de kop niet gelezen, hij werd te koop gevraagd. Maar gezien de tekst van de ad zou ik er toch een foontje aan wagen.
xychix schreef:Als ik hem op kortere termijn gebruik slinger ik m handmatig aan verwacht ik.
Haha, of je gaat toch sterk worden, of je leert het heel snel af, net als auto’s aanduwen. Das ook niet goed voor je hart.

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door xychix »

xychix Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 1 20:55:20


heb m gekocht,

liep na een paar flinke slingers (moest m wel door de eerste 3 compressie slagen heen trekken)
de 2e en 3e keer al beter en de 3e keer ook meteen op toeren.

levert 220V met randaarde (welke ontsloten is aan behuizing)

2 losse kabels nog niet duidelijk.

Ik heb eea. doorgemeten maar pak nu eerst n roseetje. Morgen meer.

THX voor alle adviesen! heeft erg veel geholpen!


omdat ik het toch niet laten kan:

uitgangen generator:

Geel Blauw Groen

Geel t.o.v. Frame, ik lees 0.9 in scherm als ohm meter op 200 Ohm staat, 0 op 20K Ohm
Blauw t.o.v. Frame, ik lees 1 op scherm als ohm meter op 200 Ohm staat
Groen t.o.v. Frame, ik lees 1 op scherm als ohm meter op 200 Ohm staat

weerstand tussen Blauw en Groen heb ik blijkbaar nog niet gemeten


Lopend was er duidelijk 220 tussen Blauw en Groen en ook het boekje vertelde dat de gelijkrichters in de generator zouden moeten zitten.

Ik ben erg benieuwd hoe het geheel zich gedraagd als het wat langer loopt.

Hij startte in mijn ogen redelijk ok, wel wat vonken en in het begin een klein beetje zwarte rook uit de uitlaat. Ook bij het starten wat witte rook zichtbaar.

Als hij een keer mooi loopt vindt ik de rookontwikkeling niet noemenswaardig.

Als ik zie hoe de beste man de boekjes heeft bewaard en zelfs een geplastificeerde onderhoudskaart heeft gemaakt ben ik er van overtuigd dat het beestje een goed leven heeft gehad.

Nu maar kijken wat er gebeurt als er een tankje aan zit en het machientje een paar uur kan draaien met een mooi nieuw luchtfiltertje. T feit dat hij zo mooi startte na een jaar stilstand (alhoewel het wat hoesten was in begin) en dat hij daarna ook mooi liep was voor mij eigenlijk wel genoeg, dat samen met 220V op de uitgang (as expected na de weerstand metingen).

Voor de vorm nog even een bouwlamp aangesloten, deze deed het ook perfect. meer meetapparatuur had ik helaas niet en door het kleine trechtertje met diesel kon ik m slechts een paar minuten laten lopen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bewaard bestand xychix BkB bootgenerator Pag 1

Bericht door Tim »

Tim Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: wo jun 1 22:05:03

xychix schreef:Ook bij het starten wat witte rook zichtbaar.
Dat is onverbrandde diesel.

Ik denk dat die 2 losse draden je spoelspanning is. Bij mij is dat 12Volt.

Groet,
Tim
Plaats reactie