Chicken Power Berichttitel: Re: boot generator BKB Birmingham 5 KvA
Hersteld, orgineel geplaatst: di mei 31 22:07:10
Ha xychix,
Ik probeer de boel even snel kort te sluiten, want zo kan er meer dan genoeg fout gaan.
xychix schreef:Ik heb een mooie generator gevonden met een kleine diesel erbij.
Het geheel staat kant en klaar op een frame, komt uit n boot.
Dat kunnen hele leuke setjes zijn! Ik heb er een uit een binnenvaartschip.
xychix schreef:Voordat ik hem overneem wil ik hem eerst lopend zien en 220V meten (en liefst gebruiken met een stevige gebruiker)
Wijs idee, en zie ook de frequentie onder die belasting te meten (ampèretang lenen)! Erg belangrijk! Waardes hier vermelden.
xychix schreef:De motor is een handmatig aan te slingeren diesel, dat gaat vast lukken want hij heeft volgens de eigenaar een half jaar geleden nog gelopen.
Dat kan tegenvallen, wintertje er overheen en zo. Enne, waar hebben we het dan over, qua merk, type, koeling (uitlaatspruitstuk?), cilinders, enz?
xychix schreef:de generatoraansluitingen zijn afgeknipt toen ze uit de boot kwamen, er komt een dikke en een dunne kabel uit. De dunnekabel bevat 2 aders, de dikke kabel 3 dikkere aders.
Fijn, en zat daar nog iets van een regelkast aan vast?
xychix schreef:De generator is een 110-220V BKB Birmingham 5 KvA
Dat is overgenomen door Stamford, hier vertegenwoordigd door Caldic. Monofase of drie- fase? Naar Kockie’s eenhedenpolitie>kVA (lastig anagram ook, je hebt generatoren van AvK, thans ook Stamford)
xychix schreef:Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken hoe deze machine prik te laten leveren.
Dat lijkt me toch eigenlijk een probleem van de huidige eigenaar! Zolang dat machien niet de jouwe is, niks gaan hobbyen op de manier zoals je van plan bent.
xychix schreef:idee was om aan de 3 kabels een 3 delig kroonsteentje te zetten en de motor aan te slingeren. Vervolgens wil ik de spanningsverschillen tussen deze punten meten.
Eerst goede gegevens, je kan het maar zo verklooien!
xychix schreef:Ik weet echter niet wat ik moet verwachten.
Noch ik of mijn glazen bol kunnen hier ook niet echt veel mee, buiten wat mogelijkheden die allen een andere (desastreuze) uitwerking kunnen hebben…
xychix schreef:een 5 KvA 220 generator..... ik verwacht gewoon een paartje 220 en een ground ???
Leer nu eens het vraagteken correct te gebruiken, of je verwacht het, of je vraagt het je af.
xychix schreef:en die dunnere kabel? het schijnt dat deze zelfde generator/diesel combinatie ook electrisch te starten is/was.
Schijnen doet de maan, soms door de bomen, soms zien we het niet. Zo in eerste aanleg, zou het dan kunnen zijn dat er een start/stop automaat op zit. Doorschakelen van die kabel zou starten kunnen betekenen, en onderbreken mss wel stoppen. Heb je een setje ala Tim, dan zou het ook de bekrachtiging van het veld kunnen wezen.
xychix schreef:12 volt spanning op de 2 andere aders om met een andere wikkeling het geheel als startmotor te laten draaien????
Lijkt me onwaarschijnlijk dat er bij die draaddikte een dynastart op zit.
xychix schreef:of klinkt dit heel vreemd? (ik vindt deze 2 ader wat te dun om een dikke startmotor te voeden, aan de andere kant het is ook geen hele dikke diesel motor....)
Behoorlijk! Ga dr eerst is wat goeie foto’s van maken en type nummers scoren, anders kan dit vet fout gaan.
Denk aan startmotor, leesbare typeplaatjes, uitlaat, brandstofpomp, accu, generator aansluitkast, toerental, wijze van bekrachtiging, bouwjaren, enz.
Ik klink mss beetje hard, maar goed gedocumenteerd op pad is toch de eerste slag een om een mooi setje te scoren!
Groet, Cp