Chicken Power Berichttitel: Re: Isuzu 8kW WKK
Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 10 15:33:56
Hallo Helmich,
Helmich schreef:Waar zou jij zo'n regelen? Van marktplaats? of heb je goede adresjes
Idd, marktplaats is een dankbare vindplaats. Ook dumpzaken of rommelmarkten willen wel is wat hebben liggen. Geen idee waar je vandaan komt, maar in Den Haag was Radio Twente zo’n instituut voor de duvel en z’n ouwe moer. In Vlaardingen had je Quackelstein.
Helmich schreef:In mijn post van 16 mei 2011, 19:33 zie je het verschil in de laatste 2 plaatjes. (let even op dat de tijdas een andere schaal heeft)
Ja, jammer dat tijdverschil, ik zie alleen bij een meting de condensatoren driehoek staan zonder de motorschakeling.
Gedachte achter het toch toepassen van de condensatoren is het verlagen van de temperatuursbelasting van de wikkelingen. Immers, een gedeelte van de warmteontwikkeling die vrijkomt bij het opwekken van de EMK hoeft dan niet meer in de wikkelingen te gebeuren.
Helmich schreef:Maar het wordt denk ik moeilijk om een uitlaatgastemperatuur van 300 graden te halen, zeker nu het afgenomen vermogen nu nog lager wordt door de sterschakeling ipv driehoek.
Er is mij een ideetje ontsproten, later meer.
Helmich schreef:Welke temperatuur moet je zeker wel halen om versmering te voorkomen?
Versmering is het niet, dat treed alleen op met water. Ook wel verzeping genoemd. De schade van langdurig in deellast draaien is meer verkoling en verglazing door onvolledige verbranding bij te lage temperaturen. Dus van daar die 300 graden op z’n minst.
Helmich schreef:Meen je dat serieus?
Uiteraard!
Helmich schreef:Hoeveel rendement haal jij met je installatie? Ik hoop stiekum toch wel wat hoger te eindigen......
Die is nog in ernstige ontwikkelingsfase, maar als het af is probeer ik eruit te halen wat mogelijk is.
Vergeet niet dat de beste grote WKK centrales (STEG e.d., gecombineerd met Stadsverwarming) een opwekkingsrendement hebben van 80%, maar om dat te bereiken weer 20% moeten prijsgeven.
Helmich schreef:Waar staat GPO trouwens voor, neem aan dat het een olie is?
Ja, waar PPO staat voor puur plantaardige olie, is GPO gebruikte plantaardige olie. Waar stook jij nu trouwens op?
Helmich schreef:Dat van die vliegwielverzwaring heb ik over het hoofd gezien, is dat voor een rustiger toerental?
Ja, bij een 4- cilindermoter in 4- takt is er per omwenteling maar een gedeelte van het aantal krukgraden toevoer van energie. Beetje stotend effect dus. Door die energieuitbarsting in een vliegwiel met massa te stoppen, wordt de graad van eenparigheid verbeterd. Kijk maar is naar michels 1- cilinder stoommachine. Zonder vliegwiel doet ie het niet!
Bij jouw motor was het de massa van de auto die daar buiten het bestaande vliegwiel (net voldoende massa voor een rustige loop bij stationair) aan meehielp. Die massa is echter weg en zal gecompenseerd moeten worden, ook bij het in- lijn plaatsen van motor en gen.
Helmich schreef:Ook kan je het toerental alleen varieeren als je een v-snaar aandrijving oid hebt. Die aandrijving heeft dat ook weer een verlies van enkele procenten.
Dat klopt, maar door zijn elasticiteit verbetert een V- snaar ook de graad van eenparigheid!
Helmich schreef:Dus ik denk dat het netto niet eens zo gek is om de generator in lijn te zetten met de motor.
Als je het vliegwiel maar verzwaard!
Helmich schreef:Vermogen is moeilijk te zeggen zonder grafieken.
En dan nog, lees dit verhaaltje maar is:
http://www.watersport.nl/forum/forum_po ... PN=7&TPN=2
Helmich schreef:Deze motor is mechanisch geregeld.
Helemaal nakko elektronica?
Helmich schreef:Ik zie dat verschil in vermogen tussen de motor en generator ook met lede ogen aan En het idee was zo mooi
Komt mijn aanvullende idee: Die belasting moet idd omhoog, niet alleen voor de diesel, maar ook voor het rendement.
Nu zou je een nog net iets zwaardere motor/gen kunnen zoeken, maar dan loop je tegen de max. van je huisaansluiting aan.
Wat er van gedacht om er gewoon een of twee dynamo’s bij te hangen? Desnoods van een vrachtwagen, kun je mooie 24 Volts accubank mee maken. Omvormer van Mastervolt of Victron erbij en je hebt ’s nachts ook eigen stroom zonder herrie. En je rendement gaat stukken omhoog. Maar ook daar kwestie van geven (i.q. investeren) en nemen.
Is een beetje meer werk, dat wel.
Helmich schreef:En tot welke temperatuur zou ik het moeten laten afkoelen wil de waterdamp in de uitlaatgassen condenseren? Is dat net zoals bij een CV iets van 50 graden Celcius.
Hangt helemaal van je brandstof af, zit er zwavel in dan moet je boven het condensatiepunt van de afgassen blijven. Anders rot de boel zo door.
Ik ben er ook nog niet uit, uitlaattechniek is ook een aparte tak van sport. Ik heb wel een watergekoeld uitlaatspruitstuk op de Mitsubisihi. Met een watersysteem demp je ook nog behoorlijk wat geluid en reduceer je het fijnstof.
Helmich schreef:Helaas heeft mn uitleesconstructie op de huis kWH meter het begeven dus ik moet nu eerst een andere kWH meter hebben.
Oeps, die van de netwerk beheerder? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Groet, Cp