Isuzu 8kW WKK

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door Helmich »

Helmich Berichttitel: Re: Isuzu 8kW WKK

Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 10 12:22:41


Jan, de meting aan jouw opstelling klinkt idd erg aannemelijk. Na de laatste metingen die ik verricht heb krijg steeds meer het gevoel dat de cos phi in ster beter is dan in driehoek schakeling. Waarschijnlijk om de redenen die jij al noemde: dan kan hij veel makkelijker tegen de netspanning opboksen.
Met mn laatste meting zit ik zeker boven de cos phi=0,7 Helaas heeft mn uitleesconstructie op de huis kWH meter het begeven dus ik moet nu eerst een andere kWH meter hebben.
En ik hoop een uitlaat WW af te hebben zodat ik echt ff een totaal meting kan doen.
Zo stukje bij beetje krijg je steeds meer gevoel van wat er gebeurd

to be continued.....
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: Isuzu 8kW WKK

Hersteld, orgineel geplaatst: vr jun 10 15:33:56


Hallo Helmich,
Helmich schreef:Waar zou jij zo'n regelen? Van marktplaats? of heb je goede adresjes
Idd, marktplaats is een dankbare vindplaats. Ook dumpzaken of rommelmarkten willen wel is wat hebben liggen. Geen idee waar je vandaan komt, maar in Den Haag was Radio Twente zo’n instituut voor de duvel en z’n ouwe moer. In Vlaardingen had je Quackelstein.
Helmich schreef:In mijn post van 16 mei 2011, 19:33 zie je het verschil in de laatste 2 plaatjes. (let even op dat de tijdas een andere schaal heeft)
Ja, jammer dat tijdverschil, ik zie alleen bij een meting de condensatoren driehoek staan zonder de motorschakeling.

Gedachte achter het toch toepassen van de condensatoren is het verlagen van de temperatuursbelasting van de wikkelingen. Immers, een gedeelte van de warmteontwikkeling die vrijkomt bij het opwekken van de EMK hoeft dan niet meer in de wikkelingen te gebeuren.
Helmich schreef:Maar het wordt denk ik moeilijk om een uitlaatgastemperatuur van 300 graden te halen, zeker nu het afgenomen vermogen nu nog lager wordt door de sterschakeling ipv driehoek.
Er is mij een ideetje ontsproten, later meer.
Helmich schreef:Welke temperatuur moet je zeker wel halen om versmering te voorkomen?
Versmering is het niet, dat treed alleen op met water. Ook wel verzeping genoemd. De schade van langdurig in deellast draaien is meer verkoling en verglazing door onvolledige verbranding bij te lage temperaturen. Dus van daar die 300 graden op z’n minst.
Helmich schreef:Meen je dat serieus?
Uiteraard!
Helmich schreef:Hoeveel rendement haal jij met je installatie? Ik hoop stiekum toch wel wat hoger te eindigen......
Die is nog in ernstige ontwikkelingsfase, maar als het af is probeer ik eruit te halen wat mogelijk is.

Vergeet niet dat de beste grote WKK centrales (STEG e.d., gecombineerd met Stadsverwarming) een opwekkingsrendement hebben van 80%, maar om dat te bereiken weer 20% moeten prijsgeven.
Helmich schreef:Waar staat GPO trouwens voor, neem aan dat het een olie is?
Ja, waar PPO staat voor puur plantaardige olie, is GPO gebruikte plantaardige olie. Waar stook jij nu trouwens op?
Helmich schreef:Dat van die vliegwielverzwaring heb ik over het hoofd gezien, is dat voor een rustiger toerental?
Ja, bij een 4- cilindermoter in 4- takt is er per omwenteling maar een gedeelte van het aantal krukgraden toevoer van energie. Beetje stotend effect dus. Door die energieuitbarsting in een vliegwiel met massa te stoppen, wordt de graad van eenparigheid verbeterd. Kijk maar is naar michels 1- cilinder stoommachine. Zonder vliegwiel doet ie het niet!

Bij jouw motor was het de massa van de auto die daar buiten het bestaande vliegwiel (net voldoende massa voor een rustige loop bij stationair) aan meehielp. Die massa is echter weg en zal gecompenseerd moeten worden, ook bij het in- lijn plaatsen van motor en gen.
Helmich schreef:Ook kan je het toerental alleen varieeren als je een v-snaar aandrijving oid hebt. Die aandrijving heeft dat ook weer een verlies van enkele procenten.
Dat klopt, maar door zijn elasticiteit verbetert een V- snaar ook de graad van eenparigheid!
Helmich schreef:Dus ik denk dat het netto niet eens zo gek is om de generator in lijn te zetten met de motor.
Als je het vliegwiel maar verzwaard!
Helmich schreef:Vermogen is moeilijk te zeggen zonder grafieken.
En dan nog, lees dit verhaaltje maar is:
http://www.watersport.nl/forum/forum_po ... PN=7&TPN=2
Helmich schreef:Deze motor is mechanisch geregeld.
Helemaal nakko elektronica?
Helmich schreef:Ik zie dat verschil in vermogen tussen de motor en generator ook met lede ogen aan En het idee was zo mooi
Komt mijn aanvullende idee: Die belasting moet idd omhoog, niet alleen voor de diesel, maar ook voor het rendement.

Nu zou je een nog net iets zwaardere motor/gen kunnen zoeken, maar dan loop je tegen de max. van je huisaansluiting aan.

Wat er van gedacht om er gewoon een of twee dynamo’s bij te hangen? Desnoods van een vrachtwagen, kun je mooie 24 Volts accubank mee maken. Omvormer van Mastervolt of Victron erbij en je hebt ’s nachts ook eigen stroom zonder herrie. En je rendement gaat stukken omhoog. Maar ook daar kwestie van geven (i.q. investeren) en nemen.

Is een beetje meer werk, dat wel.
Helmich schreef:En tot welke temperatuur zou ik het moeten laten afkoelen wil de waterdamp in de uitlaatgassen condenseren? Is dat net zoals bij een CV iets van 50 graden Celcius.
Hangt helemaal van je brandstof af, zit er zwavel in dan moet je boven het condensatiepunt van de afgassen blijven. Anders rot de boel zo door.

Ik ben er ook nog niet uit, uitlaattechniek is ook een aparte tak van sport. Ik heb wel een watergekoeld uitlaatspruitstuk op de Mitsubisihi. Met een watersysteem demp je ook nog behoorlijk wat geluid en reduceer je het fijnstof.
Helmich schreef:Helaas heeft mn uitleesconstructie op de huis kWH meter het begeven dus ik moet nu eerst een andere kWH meter hebben.
Oeps, die van de netwerk beheerder? Hoe krijg je dat voor elkaar?


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power Berichttitel: Re: Isuzu 8kW WKK

Hersteld, orgineel geplaatst: zo jun 12 16:15:25

nck schreef: De opgewekte stroom liet zich meten en berekenen. nl. cos phi (drijvend) X cos phi gedreven (generator) X uitgaande stroom uit de frequentie regelaar = opgewekte stroom.

Dus een uitgaande stroom van 30 A zou theoretisch 19,2 A moeten opleveren. (30x0,64= 19.2)
@ Jan NCK:

Nu had ik ook zo een spelletje bedacht, met name in de zin van autoom/eiland bedrijf. daarvoor heb je natuurlijk een zelfbekrachtende gen voor nodig, echter, dat is niet echt simpel te synchroniseren voor teruglevering op het net.

Vandaar dat ik ook tot het idee van freq. reg. + asyn. motor + asyn. motor kwam, en dat gevoed uit de overcapaciteit van de zelfbekrachtigende autonome generator. Ik heb trouwens ook nog geen idee hoe ik die overcapaciteit in relatie tot mijn eigen verbruik zou moeten regelen. Maar er lijkt me wat in mogelijk.

Wat je helaas niet in je sommetje mee gaf is dat je in jouw rekenvoorbeeld uitgaat van een cos phi van 0,80. Heb ik dat juist?

Ik had wat moeite met het rekenwerk daarin.

Als ik het nu goed begrepen heb, zou dat dan betekenen dat indien ik geen motoren met een cos phi van 0.80, maar 0,85 heb mijn elektrische opwekkingsrendement al een kleine 10 % meer is?

Groet, Cp

Het is niet alleen een kleine cursus correct hoofdlettergebruik, ik vraag me ook wel is wat af!
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door nck »

nck Berichttitel: Re: Isuzu 8kW WKK

Hersteld, orgineel geplaatst: zo jun 12 18:53:45

Chicken Power schreef:Wat je helaas niet in je sommetje mee gaf is dat je in jouw rekenvoorbeeld uitgaat van een cos phi van 0,80. Heb ik dat juist?
Helemaal juist, excuus voor deze omissie.

Bij een cos Phi van 0.85 kom je theoretisch dus op 72 % uit elektrisch rendement.
Chicken Power schreef:Het is niet alleen een kleine cursus correct hoofdlettergebruik, ik vraag me ook wel is wat af!
?????

Het is niet alleen een kleine cursus correct hoofdlettergebruik, ik vraag me ook wel eens wat af!

Zo beter?
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door Helmich »

Helmich Berichttitel: Re: Isuzu 8kW WKK

Hersteld, orgineel geplaatst: wo jun 15 9:14:45


@Jan: wat is de gespecificeerde cos phi op het type plaatje van je motor?
De meting op mijn asynchroon gen neigde al naar een cos phi van 0.75 in generatorbedrijf, als de machine dan in motorbedrijf een cos phi van 0.85 haalt zit je precies op die 0.64 die jij gemeten hebt. Ligt er vermoedelijk dus maar net aan het welke asynchroon motor je te pakken hebt...
Chicken Power schreef:
Helmich schreef:
Helaas heeft mn uitleesconstructie op de huis kWH meter het begeven dus ik moet nu eerst een andere kWH meter hebben.
Oeps, die van de netwerk beheerder? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dit klinkt erger dan het is: ik had een IR oogje op de draaischijf gericht. Deze detecteerde de "zwarte streepjes" op de draaischijf. Dit leverde een soort sinussignaal op waarvan de frequentie evenredig is met het aantal KiloWatt's dat ik uit het net trek. Dit werkte erg nauwkeurig alleen de degelijkheid liet te wensen over..... Ik moet nu dus een extra kWh meter op de wkk hebben, omdat ik het huisverbruik niet meer real-time kan meten.
Chicken Power schreef:
Helmich schreef:In mijn post van 16 mei 2011, 19:33 zie je het verschil in de laatste 2 plaatjes. (let even op dat de tijdas een andere schaal heeft)
Ja, jammer dat tijdverschil, ik zie alleen bij een meting de condensatoren driehoek staan zonder de motorschakeling.
De tijdas maakt toch niet uit, het gaat om de fasehoek tussen de 2 sinussen. die kan je bij beide toch bepalen.
Chicken Power schreef:Gedachte achter het toch toepassen van de condensatoren is het verlagen van de temperatuursbelasting van de wikkelingen. Immers, een gedeelte van de warmteontwikkeling die vrijkomt bij het opwekken van de EMK hoeft dan niet
meer in de wikkelingen te gebeuren.
Die EMK moet volgens mij nog steeds in de motor opgewekt worden, daar is dat magnetische veld nodig. De benodigde stroom kan wel door de condensatoren geleverd worden maar daarmee belast je alleen de kabel naar het net minder, niet de motorwikkelingen.
Chicken Power schreef:Vergeet niet dat de beste grote WKK centrales (STEG e.d., gecombineerd met Stadsverwarming) een opwekkingsrendement hebben van 80%, maar om dat te bereiken weer 20% moeten prijsgeven.
Maar dat is dan ook een ander principe, wkk's met zuigermotoren lijkt me niet interessant voor die vele kilowatts die zij op moeten wekken.
Chicken Power schreef:Ja, waar PPO staat voor puur plantaardige olie, is GPO gebruikte plantaardige olie. Waar stook jij nu trouwens op?
Nu, tijdens de testen, op gewone diesel. Natuurlijk is het plan om op iets anders over te gaan. GPO is goed te doen met deze motor. Hopelijk zijn er snackbarren/viskramen die mij dat willen/kunnen leveren. Als vrees ik dat veel ervan naar de biodiesel gaat, maar wie weet. Anders lijkt een vergister wel interessant, houtvergassing lijkt me ook gaaf maar wordt door Dutch John niet als betrouwbaar beschreven en is ook lastig automatisch op te starten.
Chicken Power schreef:Dat klopt, maar door zijn elasticiteit verbetert een V- snaar ook de graad van eenparigheid!
en
Als je het vliegwiel maar verzwaard!
Duidelijk punt, houd ik in mn gedachten als ik weer met de aandrijflijn bezig ga.
Chicken Power schreef:Helemaal nakko elektronica?
Nope, niets elektronisch in de regeling, alleen een elektrische stopspoel om de diesel uit te doen. Dat leek me wat toegankelijker.
Met die bootschroef vind ik niet vergelijkbaar. Uiteraard geeft de grafiek de resultaat bij maximaal vermogen. Maar dat verhaaltje geeft aan dat de belasting agv de bootschroef heel snel afneemt als je op minder toeren draait. Omdat de belasting (aantal kW's) snel afneemt neemt het brandstof verbruik ook snel af. Maar het verbruik per kWh veranderd volgens mij niet veel onder verschillende belastingstoestanden. (mechanischeweerstand en stralingswarmte zijn daar bijv. van invloed). Dus als ik bij 1500 rpm op half vermogen draai zal het verbruik per kWh aardig gelijk zijn, maar het verbruik per uur de helft lager. Blijft het probleem dat de motor minder heet wordt.
Chicken Power schreef:Komt mijn aanvullende idee: Die belasting moet idd omhoog, niet alleen voor de diesel, maar ook voor het rendement.
Nu zou je een nog net iets zwaardere motor/gen kunnen zoeken, maar dan loop je tegen de max. van je huisaansluiting aan.
Wat er van gedacht om er gewoon een of twee dynamo’s bij te hangen? Desnoods van een vrachtwagen, kun je mooie 24 Volts accubank mee maken. Omvormer van Mastervolt of Victron erbij en je hebt ’s nachts ook eigen stroom zonder herrie. En je rendement gaat stukken omhoog. Maar ook daar kwestie van geven (i.q. investeren) en nemen.
Ik ben met je eens dat de het ideaal is als belasting op de diesel omhoog gaat, maar autodynamo's en accu's zijn toch niet zo efficient, omdat die een vrij zware bekrachtiging nodig hebben? Daarnaast worden mn draaiuren al begrenst door de opgewekte stroom dus ik wek liever warmte op :p
Maar iets extra's aandrijven is wel interessant. Misschien wel het invoersysteem/vermalingssysteem van een vergister.

Daarnaast kan dit wel een beetje gerelativeerd worden met de vraag: hoe vaak draait een automotor langdurig op vol vermogen? Dat gebeurd in ons vlakke nederland niet vaak. En toch gaan ze er niet kapot van.....
Ik kan het ook eens aanzien en zodra deze motor in de soep loop een kleinere dieselmotor regelen. Zo duur was hij nu ook weer niet.
Chicken Power schreef:
Helmich schreef:En tot welke temperatuur zou ik het moeten laten afkoelen wil de waterdamp in de uitlaatgassen condenseren? Is dat net zoals bij een CV iets van 50 graden Celcius.
Hangt helemaal van je brandstof af, zit er zwavel in dan moet je boven het condensatiepunt van de afgassen blijven. Anders rot de boel zo door.
Bedoel je het condensatiepunt van de afgassen zelf, of die van de waterdamp in de gassen?
In GPO lijkt me geen zwavel te zitten, in biogas wel....
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door Helmich »

Hoi,

Ik heb een simpele platenwisselaar op de uitlaat gebouwd, de aansluitingen zijn met 1" aan de kleine kant, maar zo is de gasstroom misschien wel hoog genoeg om vuilafzetting tegen te gaan. Ik had hem liggen dus dat is de belangrijkste reden. Eerst zat de wateraansluiting bij de motorcirculatie op. Voordeel: altijd genoeg en temperatuur geregeld water. Nadeel: uitlaatgassen kunnen niet tot onder de motor koelwatertemperatuur gekoeld worden, dus nog veel restwarmte.
Ik heb hem vervolgens in serie met de motor gezet. Zo komt het koudste water eerst door de uitlaatwisselaar en gaat vervolgens naar de motor (watertemperatuur stijgt maar een paar graden dus dat is geen probleem). Dit werkt, zorg alleen wel voor een bypas leiding parallel aan de thermostaat van de motor zodat er altijd een kleine waterstroom door de wisselaar is, anders raakt die bij het opwarmen van de motor aan de kook. De uitlaatgassen hebben de wisselaar eerder op temperatuur dan dat de thermostaat open gaat. Ik had hier rekening mee gehouden, helaas was mijn leiding verstopt geraakt dus ik had hem alsnog aan de kook > is niet grappig!
Het resultaat was verbluffend: als het koelwater naar de wisselaar kouder als 30 graden is condenseren de uitlaatgassen en verlaten gewoon kouder dan het koelwater(!) en al spetterend de wisselaar. Naarmate het koelwater in temperatuur toeneemt komt er geen water meer uit de uitlaat, maar de gassen kunnen nog steeds tot 55 graden afgekoeld worden.
Verder heb ik, zoals jullie al voorstelden, een kWH meter geregeld, zodat ik direct op de generator kan meten.
Ik heb vandaag meerdere metingen gedaan (zie de pdf) en de resultaten laten een forse winst zien op de warmte. Er moeten nog wel gassen condenseren anders is dit fysisch onmogelijk :p 23% rendement op de stroom (bijna hetzelfde als bij vorige metingen) en een cosPHI van ruim 0,8 (waar maakte ik me druk om :s), maar nu 70% rendement op de warmte, uitgaande van de onderste verbrandingswaarde zoals CP beschreef. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn... maar totdat het tegendeel bewezen is wil ik dit vandaag geloven (heb ik weer een goede dag )
Meetmethode: De brandstoftank staat nog steeds op die weegschaal, dat is de energie die erin gaat. Ik heb meerdere brandstof verbruiksmetingen in de pdf staan, door de tijd (half uur) wordt het verbruik iets minder (van 0,53 gram/s naar 0,5 gr/s) maar het opgewekte elektrisch vermogen daalt ook iets omdat de generator opwarmt.
Ik laat een tankje van 5 liter vollopen met heet koelwater en meet de tijd met een stopwatch. Met de 2 thermokoppels meet ik de watertemperatuur van het water dat naar de warmtewisselaar toe gaat en van de motor afkomt.

Rijst bij mij nog de vraag: hoelang houd die wisselaar van RVS het uit voordat die, ofwel verstopt raakt, ofwel corrodeert door condens.
En nu is het tijd om een alternatieve brandstof te vinden. Hebben jullie hierin tips/adviezen?
Zijn er nog viskramen/snackbarren/etc. met GPO of wordt dat allemaal al ingezameld voor de biodiesel? Is het te ambiteus om een kleinschalige vergister te bouwen voor dit ding? Bijvoorbeeld van een oude 4m3 mesttank, ik denk dat ik (berm)gras genoeg heb.

groet,
Bijlagen
CIMG2845tn.jpg
CIMG2846tn.jpg
Energy_leveringsmeting_20110704.pdf
(55.96 KiB) 158 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Helmich op 06 jul 2011, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door kockie »

Met dank aan CP is deze topic weer hersteld vanuit google cache
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

heren, mijn dank is overweldigend!
mijn "online logboek" is weer compleet :p
bovenaan blz3 staat alleen nog een dubbelpost (die met het kWH meter fotootje) die mag wat mij betreft weg..., die staat aan het eind van pagina3 ook.

groet helmich
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Chicken Power »

Dag Helmich,

Dat is nu ook geregeld, jouw draad is weer helemaal compleet!

Ik ben eerst nog wel even bezig om andere draden te fixen... :cry:

Groet, Cp
Verwijderd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door pelletpower »

Hallo Helmich, ik ben niet op dit forum maar speel met hetzelfde idee. Jouw opstelling komt aardig overeen met de ideeen die ik heb. Zijn er nog ontwikkelingen? Kan ik eens een keertje komen kijken? In de toekomst zit ik te denken aan een houtvergasser op pellets. Vooraf wil ik het generator gedeelte uitgedacht hebben.
Gr Joep
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

Hoi Joep,
Met de wkk zelf zijn er tot op heden weinig ontwikkelingen. Ik mag eerst een huis bouwen ;)
Ikzelf had in eerste instantie ook bedacht om de wkk op houtgas te laten draaien. Als je hier op de site wat doorzoekt en op de site van bijvoorbeeld dutch John zul je er waarschijnlijk net als ik achterkomen dat dat een aardige kunst is, een project op zichzelf. De gasproductie is onregelmatig en de houtkwaliteit moet erg constant zijn. En echte vergasser op houtpellets die alleen gas levert heb ik nog niet gevonden...... De prijzen daarvan zorgen er waarschijnlijk voor dat het geen hobby meer is. De zelfbouwvergassers hebben houtchunks nodig. Die moet je dan nog weer maken en drogen, en je moet nog aan dat hout komen.
Ik heb mijn doel aangepast naar biogas uit groenafval, daar heb ik hier genoeg van. Maar dat moet dus eerst van de grond komen. Ook een project op zich, tot die tijd heeft het weinig zin om met de wkk verder te gaan, daar heb ik nu wel vertrouwen in.
Je mag altijd een keer komen kijken, ivm met de aankomende winter heb ik het koelwater nu afgetapt. Laten draaien kan dus pas weer in het voorjaar.
Met alle resultaten die ik hier gehaald heb zou mijn advies zijn: Reken uit hoe groot het wkk-vermogen zou moeten zijn adhv je elektrische jaarverbruik en je verwachte draaiuren en zorg eerst voor je brandstof! Meer dan het elektrisch jaarverbruik leveren heeft geen zin want dan kun je niet "salderen". De warmte raak je in huis wel kwijt. Ik kan wel even met je meerekenen als je daar behoefte aan hebt.

Groet Helmich
Ps Maak even een nieuw onderwerp voor jezelf op dit forum als je hier echt mee aan de slag wil.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door pelletpower »

Helmich, doe ik bij deze,
Gr Joep
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

omdat je toch ook lekker moet blijven hobbyen toch nog aan de wkk geklust:
1
motor en generator staat nu in lijn, originele koppelingsplaat+drukroep gebruikt als extra massa, demperplaat en flexibele koppeling. De dubbele kettingen is de tweede flexibele koppeling aan de generatorkant.
2
uitlaatcircuit degelijker gemaakt, roetvervuiling viel nog mee in de platenwisselaar.
3
'kabelboom' geklust zodat er een contactslot op zit, dat is wat praktischer starten.
4
geheel staat m.b.v. van een subframe op trillingsdempers. Draait nu lekker rustig :)
5
ik ben nog even aan het stoeien met een (blauwe) waterpomp voor hogere flow door de uitlaatwarmtewisselaar om een hotspot in de wisselaar te verminderen. Die hotspot is nu weg, maar ik krijg er nog dikke problemen met lucht voor terug.
Iemand betere ideen? Graag met de huidige wisselaar :p

De stroom is nu een nette sinus zonder allemaal gekke vervormingen.
De software uitgebreid met FFT-berekeningen zodat de fase-aansnijdingen en daarmee de cos phi wiskundig bepaald kan worden.
De eerste orienterende metingen gaven nog steeds vertrouwen, maar moet ik eerst nog verifiëren.
Bijlagen
Afb0336tb.JPG
Afb0334tb.JPG
Afb0332tb.JPG
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

De lucht is uit het koelsysteem systeem, dus de uitlaat-WW werkt weer lekker.
Nog een tweede meting gedaan, erg hoopgevend. Kritische feedback is meer dan welkom:

Van beide metingen passen de resultaten praktisch op elkaar.
-dieselverbruik weer gewogen met een weegschaal (aflezing is binnen 1 gram gelijk aan die van de supermarkt :p)
-afgegeven elektrische energie gemeten met de kWh meter.
-afgegeven warmte gemeten met een jerrycan van 5.0 ltr en een stopwatch en 2 themokoppels.

Ik meet de elektrische waarden ook mbv van het zelfgebouwde meetsysteem gekoppeld aan een computer. Daar valt natuurlijk nog steeds een oordeel over te vellen, maar kwam bij deze twee metingen op 0,2% en 2,9% overeen met de kWh-meter. Grote voordeel vind ik dat je heel goed een gevoel krijgt wat er allemaal gebeurd als je aan de gashendel trekt:
-Werkelijke stroom
-blinde stroom
-cos phi
-lever ik / of verbruik ik stroom
-etc.

Echt interessant om te zien wat er allemaal gebeurd als je overgaat van motorbedrijf naar generatorbedrijf!

In de bijlage een overzichtje van de tweede meting.
Elektrisch rendement: 25%
Thermisch rendement: 62%
Wkk-rendement: 87%
Bijlagen
Energy_leveringsmeting_20120501.pdf
(14.5 KiB) 192 keer gedownload
Plaats reactie