Isuzu 8kW WKK

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

Hoi,
Dank voor jullie reacties!
Ik heb voor de duidelijkheid nog even een schema in de bijlage gezet over hoe ik de spanning en de stroom meet. Ik speel een beetje vals door de spanning tussen aarde en een fase te meten ipv de nul en de fase. Dit omdat mijn verlengsnoer geen nul heeft. Maar omdat de aarde en nul in de meterkast aan elkaar zitten lijkt me dit voor de meting niet van invloed. (ik ben me ervan bewust dat de aarde daar normaal gesproken niet voor bedoeld is...)
De fasespanning (tussen twee fases) is trouwens 398 volt als de wkk uit is en 402 als hij 16 ampere levert.

Denken jullie dat een kWh meter direct aan de wkk een andere waarde zal geven dan mn meting die ik al gedaan heb met de huis-kWh meter (zie de pdf uit mn vorige post)? Uit die meting bleek dat het werkelijke vermogen uit de asynchroonmotor 5,5 kW was.
Het enigste verschil is volgens mij het verbruik dat het huis zelf heeft. Het huisverbruik heb ik al gemeten (uitleesapparatuur op de kWh meter) is daar heb ik voor gecorrigeerd. Daarnaast was het huisverbruik op dat moment maar 400-500 watt (constant) terwijl het tekort van het werkelijke vermogen van de asynchroonmotor ong. 2 kW is.
Ik kan nog een keer het hele huis afschakelen, zodat het verbruik alleen nog de 2 pc's zijn die ik nodig heb voor de meting. Op die manier voer ik toch dezelfde meting uit?

Ik begrijp nog niet hoe de cos phi van het net van invloed kan zijn op de cos phi van de asynchroon generator die ik meet. Zou je dat toe willen lichten?

Ik kan idd nog een keer eiland bedrijf gaan draaien, maar dan heb ik helemaal geen idee wat voor cos phi ik kan verwachten :( wat zou daarmee wijzer kunnen worden? Die scoop kan ik gelukkig lenen maar die heb ik niet continue tot mn beschikking, dus ik moet wel iets van een meetplan klaar hebben liggen...
Bijlagen
MeetSchema.pdf
(103.44 KiB) 170 keer gedownload
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

Hoi,
Ik heb nog eens wat documentatie opgezocht mbt tot asynchroonmotoren/generatoren om wat meer inzicht te krijgen in de cos phi. Volgens zit het ongeveer zo:
(dit hoeven geen feiten te zijn, puur mijn interpretatie/visualisatie om het, deels, te begrijpen. Het resultaat komt wel overeen met de metingen die ik in mn vorige posts gepost heb):
De stator bestaat uit spoelen en als gevolg van de netspanning gaat daar een stroom door lopen. De hoogte van de stroom is afhankelijk van de impedantie (henry's) van de spoel. Een eigenschap van een spoel is dat de stroom altijd 90 graden na-ijlt op de spanning. Dit is de blinde stroom waar steeds over gepraat wordt. Omdat de netspanning en de spoelimpedantie niet veranderen is de blinde stroom constant, onafhankelijk van de belasting. Deze stroom door de spoelen levert het magneetveld waarop de rotor reageert.
De kortsluitkooi van de rotor veranderd door het magneetveld in een draaiende elektromagneet, die daardoor op zijn beurt weer een stroom opwekt in de spoelen van de stator. Deze, actieve, stroom loopt bij een asynchroonmotor in fase met de netspanning, en bij een asynchroongenerator in tegenfase met de netspanning.
In de stroomkabel naar de asynchroonmachine loopt dus een stroom die de som is van de blinde- en de actieve stroom. De blauwe lijn de plaatjes hieronder.
Ligt de top van de blauwe lijn precies gelijk met de top van de spanning, dan is de cos phi 1. Ligt de top van de blauwe lijn gelijk met de nuldoorgang van de spanning dan is de cos phi 0.
Het klopt dus idd dat de cos phi verbeterd als je de machine hoger belast, de actieve stroom neemt daardoor toen en de fase van de resulterende stroom schuift dus ook die richting op.
Het geheel wordt gelimiteerd door de maximale stroom op het type plaatje. De blauwe lijn mag dus niet boven de 16A uit komen (in mijn geval).
Conclusie: als de blinde stroom al aan de hoge kant is (in mijn geval de helft van de maximale stroom), ga je nooit een goede cos phi krijgen voordat de maximale stroom bereikt is. Omdat mijn motor voor 380 volt gebouwd is zal deze op 400 volt een hogere blinde stroom trekken.
Een goede cos phi met deze asynchroonmachine is misschien alleen nog mogelijk door in ster te gaan draaien. Dan is de vollast stroom 16/3^0.5= 9 ampere. En dan boven de 100% belasting te gaan draaien. Daardoor wordt de verhouding actieve stroom en blinde stroom weer beter. Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat de boel warmer wordt. Misschien dat waterkoeling uitkomst bied? Anders moet er dus een asynchroonmachine op die voor 400 volt ontworpen is. Ik heb er nog één van 3kW, die kan is misschien testen.
Heeft iemand hier een mening over?
Bijlagen
Hoe_ontstaat_cosPHI.JPG
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Chicken Power »

Vogens mij ben je een hele hoop wijzer geworden!

Alleen nog 'blíndstroom' ipv blinde stroom.

Nog over je meetkring, das natuurlijk knudde. Zeker met die computers er nog aan met een netfilter kan er maar zo iets geks veranderen in het meten. Als het niet lukt om een zuivere nul te krijgen, kun je dan niet gewoon tussen de fases meten (400 ipv 230)? Maakt voor de grafiek niet uit en je bent een stuk ruis kwijt.

Tripte je aardlekschakelaar eigenlijk niet? Of zit die er niet?

Voor een meetsessie gewoon alle combinaties met en zonder condensator, in ster en driehoek opschrijven, inclusief zonder net met condensatoren, en net alleen als elektromotor.

Succes!
Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door nck »

Helmich schreef: En dan boven de 100% belasting te gaan draaien. Daardoor wordt de verhouding actieve stroom en blinde stroom weer beter. Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat de boel warmer wordt. Misschien dat waterkoeling uitkomst bied? Anders moet er dus een asynchroonmachine op die voor 400 volt ontworpen is. Ik heb er nog één van 3kW, die kan is misschien testen.
Heeft iemand hier een mening over?
Ja

Dit is in wezen hetzelfde als dat je een asynchroon MOTOR overbelast.
Is dus in principe schadelijk voor je wikkelingen.

Voor een aanloopmoment acceptabel maar niet voor continu-belasting.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

Chicken Power schreef:Nog over je meetkring, das natuurlijk knudde. Zeker met die computers er nog aan met een netfilter kan er maar zo iets geks veranderen in het meten. Als het niet lukt om een zuivere nul te krijgen, kun je dan niet gewoon tussen de fases meten (400 ipv 230)? Maakt voor de grafiek niet uit en je bent een stuk ruis kwijt.
Tussen twee fases meten gaat helaas niet. Dan meet je de 'zwevende' spanning tussen twee sinussen die een onderlinge fasehoek van 60 graden hebben. Het resultaat ervan heeft naast een hogere spanning ook een faseverschuiving gekregen. Je hebt dus geen referentie meer om de faseverschuiving van de stroom te bepalen.
Ik ga maar eens op zoek naar een stuk kabel die wel een nul heeft.

nck schreef: Voor een aanloopmoment acceptabel maar niet voor continu-belasting.
Ook niet als ik de generator op één of andere manier actief kan koelen zodat deze niet oververhit raakt?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door nck »

Helmich schreef: Ook niet als ik de generator op één of andere manier actief kan koelen zodat deze niet oververhit raakt?
Blijft toch een ongewenste situatie, immers de warmte die met het koelen afvoert is ook energie die je er middels de aandrijving in brengt. Dus een verliespost.
Lijkt mij niet de bedoeling, je wilt elektrische energie.
Begint wel een leuke discussie te worden overigens.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

nck schreef:
Helmich schreef: Ook niet als ik de generator op één of andere manier actief kan koelen zodat deze niet oververhit raakt?
Blijft toch een ongewenste situatie, immers de warmte die met het koelen afvoert is ook energie die je er middels de aandrijving in brengt. Dus een verliespost.
Lijkt mij niet de bedoeling, je wilt elektrische energie.
Begint wel een leuke discussie te worden overigens.
Nou als je naar de topictitel kijkt draait het allemaal om een wkk. Ook warmte is welkom, zeker omdat ik daar veel meer van nodig heb dan elektriciteit.
Als temperatuur van het koelwater bijvoorbeeld 50 graden is (70/50 cv-ketel systeem) kan je de generator op 50 graden houden. Op mn werk zie ik asynchroonmotoren op waterpompen zitten waarvan de beveiliging pas ingrijpt bij 90 graden celcius. Ik zal eens op zoek gaan wat de specificaties op temperatuur zijn....

Leuk dat ik jullie weet te interesseren met dit onderwerp :)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door nck »

Helmich schreef:Nou als je naar de topictitel kijkt draait het allemaal om een wkk.
Helemaal niet meer aan gedacht. Slordigheid van mijn kant, excuus.

Ik zat mij te concentreren op de generator. Waar ik nog wel een punt van zorg zie is of het mogelijk is om de warmte juist daar afdoende af te voeren waar hij wordt opgewekt. En dat is dus direct in de stator. Wanneer namelijk het huis merkbaar heet begint te worden ben je in 9 van de 10 gevallen al te laat, de slechte geleiding en de behoorlijke hoeveelheid warmte die nog in de stator aanwezig is heeft dan meestal al de isolatie om zeep geholpen. Onmogelijk lijkt me het niet maar om het betrouwbaar uit te voeren is denk ik van een andere orde.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

Hoi,
Nog weer een kleine update. 2 testen gedaan:
Die zware 7,4kW asynchroonmachine in ster aangesloten > de cos phi kwam tot 0,7. Ik heb tot 150% vermogen geleverd maar de cos phi werd niet hoger dan die 0,7 als ik meer dan 100% vermogen ging leveren. Mijn aanname in mn vorige post klopt dus niet, helaas. (Geen waterkoeling op de generator :p ) In ster-schakeling levert de asynchrone machine natuurlijk minder vermogen dus mn wkk vermogen is lager geworden, maar waarschijnlijk wel 20% efficienter op de elektriciteitsopwekking.
Maar nog steeds heb ik een totale wkk efficientie die op deze manier maximaal rond de 75% is, persoonlijk vind ik dat nog wat weinig. Wat vinden jullie, leg ik de lat te hoog?

Verder heb ik die 3kW asynchroon motor die wel gespecificeerd is voor 400v geprobeerd > in driehoek ook een cos phi van ongeveer 0,5. Niet echt om blij van te worden. In ster nog niet geprobeerd, het was al laat en de dieselmotor is veels te sterk voor die 3kW dus dat doe ik een keer als ik weer scherp ben in het koppie ;) Het zou natuurlijk jammer zijn als ik ff gauw alle wikkelingen eruit fik....
Tim schreef:Helmich,
Ik zou graag met je meedenken, maar kan nu nog even geen tijd maken. Tegen de winter zal mijn eigen gen lopen, wellicht dat ik hetzelfde tegen kom.
Groet,
Tim
Ik ben zeer benieuwd wat jouw bevindingen zijn omtrent dit onderwerp, ik hoop dat je ons daarvan op de hoogte kunt houden.
nck schreef: In mijn eigen situatie kan ik vrij nauwkeurig de opbrengst vooraf berekenen aan de hand van de specs van de gebruikte motoren.
Jan, zou je eens een voorbeeldje kunnen geven van deze berekeningen?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Chicken Power »

Hoi Helmich,

Nog even na zitten denken over het meetprincipe. Kwam ook nog bij een trafo met drie spoelen in ster, maar buiten dat die ook weer wat aan de cos phi doet, kom je die kleine 380 trafo’s eigenlijk alleen tegen in enkelfase (naar 220 stuurstroom).

Je zou natuurlijk wel een ‘ster’ van 3 X 2 220v lampen kunnen maken, maar gewoon een echte nul is het best.
Helmich schreef:Die zware 7,4kW asynchroonmachine in ster aangesloten > de cos phi kwam tot 0,7. Ik heb tot 150% vermogen geleverd maar de cos phi werd niet hoger dan die 0,7 als ik meer dan 100% vermogen ging leveren.
Er speelt dus een stukje ‘meetfout’ en mogelijk verstoring uit het net mee. Maar het is zonneklaar dat die 0,7 (cos phi wil ik het nog niet echt noemen) in deze opzet het matje is.
Helmich schreef:Mijn aanname in mn vorige post klopt dus niet, helaas. (Geen waterkoeling op de generator :p )
Ik zag het meer als een idee dan als een aanname, maar goed: ik heb wel is watergekoelde elektromotoren op MP zien staan, loeizwaar en geloof ook nog 400 Hertz.

Is geen echte oplossingsrichting. Vergeet niet dat grote jongens als LS zelfs een levensduur vermindering aangeven naarmate een gen zwaarder belast wordt! De lak van de wikkelingen verouderd nl. veel sneller.
Helmich schreef:In ster-schakeling levert de asynchrone machine natuurlijk minder vermogen dus mn wkk vermogen is lager geworden, maar waarschijnlijk wel 20% efficienter op de elektriciteitsopwekking.
En rendement is wat telt. Heb je trouwens nog wat met die condensatoren gedaan? Ben ik wel erg benieuwd naar!
Helmich schreef:Maar nog steeds heb ik een totale wkk efficientie die op deze manier maximaal rond de 75% is, persoonlijk vind ik dat nog wat weinig. Wat vinden jullie, leg ik de lat te hoog?
Nee, dat is precies (75%) wat Jan 1 pagina terug al schreef. En toen ik las van die 398 – 402 Volt had ik het idee dat je al heel strak aan de wind zat.

Je mag trouwens nog niet van totale WKK efficiëntie spreken, dan moet je ook nog je gebruikte brandstof hoeveelheid en benutte warmte meenemen!

Nu je ongeveer weet wat de gen en overbrenging aan vermogen opneemt, zou je eigenlijk in de motorgrafiek op moeten zoeken bij welk toerental dat is, en daarop je overbrengingsverhouding baseren. Dan draait de motor zo min mogelijk in deellast, wat ook een bron van vervuiling en verliespost is.
Helmich schreef:Het zou natuurlijk jammer zijn als ik ff gauw alle wikkelingen eruit fik....
Dat gaat vaak zo, ff snel en dan gaat het mis, goeie zaak dat je even wacht!

Hier nog wat intressant leesvoer in een nog lopende draad:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/95399

Er staat ook nog een link in voor een meter:
http://www.eltime.co.uk/resources/produ ... heet_7.pdf

Groet, Cp

Edit: Ps. Hoe zat het nu qua aardlekschakelaar?
Verwijderd.
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

Chicken Power schreef:Hoi Helmich,
Nog even na zitten denken over het meetprincipe. Kwam ook nog bij een trafo met drie spoelen in ster, maar buiten dat die ook weer wat aan de cos phi doet, kom je die kleine 380 trafo’s eigenlijk alleen tegen in enkelfase (naar 220 stuurstroom).
Persoonlijk ben ik er nog niet van overtuigd dat het principe compleet niet deugd, maar ben met je eens dat een echte nul het beste is. Al zit de kabel die ik gebruik als nul een tiental meters verderop ook aan de echte nul. Maar los van deze meting is wat de kWH meter aangeeft wat uiteindelijk telt. De metingen met de scoop heb ik vooral om het te begrijpen.
Met trafo's gaat de gecreerde nul ook weer zweven bij scheve belasting van de fases.
Chicken Power schreef: Er speelt dus een stukje ‘meetfout’ en mogelijk verstoring uit het net mee. Maar het is zonneklaar dat die 0,7 (cos phi wil ik het nog niet echt noemen) in deze opzet het matje is.

Aan welke noemer denk jij nog meer?
Chicken Power schreef:
Helmich schreef:Mijn aanname in mn vorige post klopt dus niet, helaas. (Geen waterkoeling op de generator :p )
Ik zag het meer als een idee dan als een aanname, maar goed: ik heb wel is watergekoelde elektromotoren op MP zien staan, loeizwaar en geloof ook nog 400 Hertz.
Is geen echte oplossingsrichting. Vergeet niet dat grote jongens als LS zelfs een levensduur vermindering aangeven naarmate een gen zwaarder belast wordt! De lak van de wikkelingen verouderd nl. veel sneller.
hmm, idee, aanname, idd, wathever laten we het bij techniek houden :p Zeker na de testen met de kleine asynchroonmotor lijkt me dit idd ook niets. Je hebt helemaal geen vastigheid uit het net meer om de boel met een stabiele last te laten draaien. Ziet er erg tricky uit als je de gashendel ietsje aanraakt en de hele wkk gaat aan de loop :s
Chicken Power schreef:
Helmich schreef:In ster-schakeling levert de asynchrone machine natuurlijk minder vermogen dus mn wkk vermogen is lager geworden, maar waarschijnlijk wel 20% efficienter op de elektriciteitsopwekking.
En rendement is wat telt. Heb je trouwens nog wat met die condensatoren gedaan? Ben ik wel erg benieuwd naar!
Nee, ik ben op moment alleen benieuwd naar rendementen, en die worden niet verbeterd met condensatoren. Mijn brandstofverbruik wordt er niets minder van. Ze zitten er nog op, maar niet meer aangesloten.
Chicken Power schreef:
Helmich schreef:Maar nog steeds heb ik een totale wkk efficientie die op deze manier maximaal rond de 75% is, persoonlijk vind ik dat nog wat weinig. Wat vinden jullie, leg ik de lat te hoog?
Nee, dat is precies (75%) wat Jan 1 pagina terug al schreef. En toen ik las van die 398 – 402 Volt had ik het idee dat je al
heel strak aan de wind zat.
Zou je je hier nader kunnen toelichten, op dit punt volgde ik Jan helaas niet...

Chicken Power schreef: Je mag trouwens nog niet van totale WKK efficiëntie spreken, dan moet je ook nog je gebruikte brandstof hoeveelheid en benutte warmte meenemen!
mee eens en dat probeer ik ook te doen. Ik heb die excelsheet uit een paar posten terug aangepast naar een cos phi van 0,7 en de aanname gemaakt dat ik de uitlaatgassen van 190 graden naar 60 graden (=motorkoelwater) kan afkoelen mbv een warmtewisselaar. Daar haal je dan nog bijna 2 kW warmte uit. Het resultaat van die sheet geeft aan dat ongeveer 75% van de brandstof omgezet wordt in warmte en stroom. Vaagheidsfactor daarin is nog de verbrandingswaarde van diesel. Daar vind ik waarden van tussen de 40 en 46MJ/kg.
Chicken Power schreef: Nu je ongeveer weet wat de gen en overbrenging aan vermogen opneemt, zou je eigenlijk in de motorgrafiek op moeten zoeken bij welk toerental dat is, en daarop je overbrengingsverhouding baseren. Dan draait de motor zo min mogelijk in deellast, wat ook een bron van vervuiling en verliespost is.

Die motorgrafiek wordt erg lastig omdat de motor uit een auto komt. Over die auto is aardig wat bekend maar ik rij er natuurlijk geen 120km/h meer mee (geen Cw waarde etc meer). Dus ik heb niets aan die gegevens. Ik heb van veel dieselmotoren (kubota, isuzu, john deere, cummins, etc) gekeken, waar de gunstigste verbruiken liggen. Dat is vaak tussen de 1400-1800 rpm. Dus kwa motorgeometrie zal het in dat toerengebied moeten liggen. Verder is de inspuittiming nu natuurlijk geoptimaliseerd voor rijden op de weg met diesel van voldoende kwaliteit. Beide zijn bij mij niet het geval, dus ik zal een nieuw optimum moeten vinden voor de inspuittiming in deze toepassing. Dat is nog toekomst muziek! Maar wel mooie muziek :p
Chicken Power schreef: Edit: Ps. Hoe zat het nu qua aardlekschakelaar?
Ja dat wou ik liever niet vertellen, maar omdat je zo aandringt: In huis zit de 230 wel achter de aardlek, maar de krachtstroom loopt daarlangs naar o.a. de onderverdeling in de schuur. (Nog) geen aardlek dus.... Dus die kan er ook niet uitkallen. Het zit er o.a. nog niet in omdat ik eerst moet weten of ik ook kan lassen via een aardlek, maar dat komt er nog niet van....

Groet,
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Helmich »

Chicken Power schreef: Hier nog wat intressant leesvoer in een nog lopende draad:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/95399

Er staat ook nog een link in voor een meter:
http://www.eltime.co.uk/resources/produ ... heet_7.pdf
Bijzonder interessant linkje trouwens! Dat met die 30 graden faseverschuiving als je de spanning tussen twee fases gaat meten ipv fase en nul lost ik een keer het meten-via-aarde probleem op. :)
Thnx!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Isuzu 8kW WKK

Bericht door Chicken Power »

Dag Helmich,
Helmich schreef:Persoonlijk ben ik er nog niet van overtuigd dat het principe compleet niet deugd, maar ben met je eens dat een echte nul het beste is.
Hoho, ik heb het in die zin ook niet over het meetprincipe, dat beweer ik ook nergens, ik had het alleen over je meetkring! Met de mogelijkheid van verstoring door de netfilters.

In je schema staat je opnemer als een weerstand getekend, is dat geen stroomspoel?
Helmich schreef:Al zit de kabel die ik gebruik als nul een tiental meters verderop ook aan de echte nul.
Dat is idd structureel gezien al een eliminatie van meetfouten.
Helmich schreef:Maar los van deze meting is wat de kWH meter aangeeft wat uiteindelijk telt.
En een aparte meter naast de gen opstelling nog meer. Kost weinig, veel plezier en feitelijke kennis.
Helmich schreef:Met trafo's gaat de gecreerde nul ook weer zweven bij scheve belasting van de fases.
Niet alleen dat, zoals ik al schreef, de trafo zelf geeft ook weer effecten die een eenduidig meetproces in de weg staan.
Helmich schreef:Aan welke noemer denk jij nog meer?
Ik meende ze beschreven te hebben, maar ik mis even wat jij extra in de teller wilt zetten.
Helmich schreef:Nee, ik ben op moment alleen benieuwd naar rendementen,
Nee, dat is alleen naar opbrengst van elektriciteit! In dier voege nog niet eens als deelrendement te benoemen.
Helmich schreef:en die worden niet verbeterd met condensatoren. Mijn brandstofverbruik wordt er niets minder van.
Heb je dat ook gemeten, of is dat een zuiver en alleen een echte (al dan niet theoretische) aanname?
Helmich schreef:Zou je je hier nader kunnen toelichten, op dit punt volgde ik Jan helaas niet...
Ik denk dat Jan het verschil bedoeld van een 380 V machine, die tegen een 400 V net moet in boxen. Dat geeft al een behoorlijke warmte ontwikkeling en daardoor kom je niet aan 100%.
Helmich schreef:en de aanname gemaakt dat ik de uitlaatgassen van 190 graden naar 60 graden (=motorkoelwater) kan afkoelen mbv een warmtewisselaar.
Oeps, daar verschiet ik van. Beetje goed belaste motor met goede verbranding zit toch op 300 tot 350 graden! Onder deze omstandigheden slikt de boel dicht! Voor m'n Lister CS en de Mitshu ga ik in koelwater naar 100 graden.
Helmich schreef:Daar haal je dan nog bijna 2 kW warmte uit. Het resultaat van die sheet geeft aan dat ongeveer 75% van de brandstof omgezet wordt in warmte en stroom.
Zou het niet zwaarder in zetten dan 60%.
Helmich schreef:Vaagheidfactor daarin is nog de verbrandingswaarde van diesel. Daar vind ik waarden van tussen de 40 en 46MJ/kg.
Het verschil zit tussen de onderste en bovenste verbrandingswaarde (geen condensatie van gevormde waterdamp/ wel condensatie van gevormde waterdamp).
Ga voor dieselolie maar uit van een goeie 40 MJ/kg bij een cetaangetal van 50. GPO doet iets minder dan 40 MJ/kg, bij een cetaangetal tussen de 40 en 45.
Helmich schreef:Die motorgrafiek wordt erg lastig omdat de motor uit een auto komt.
Begrijp ik, vandaar ook Jan’s advies naar vliegwielverzwaring. Dat gebeurt bij een marinisering ook wegens het gebrek aan massa van de auto. Maar je kunt toch wel ergens aan de specs van alleen het blok komen?
Helmich schreef:Ik heb van veel dieselmotoren (kubota, isuzu, john deere, cummins, etc) gekeken, waar de gunstigste verbruiken liggen. Dat is vaak tussen de 1400-1800 rpm. Dus kwa motorgeometrie zal het in dat toerengebied moeten liggen.
Het gunstigste gebruik, of het optimale koppel, en welk vermogen geven ze dan af?
Helmich schreef:Beide zijn bij mij niet het geval, dus ik zal een nieuw optimum moeten vinden voor de inspuittiming in deze toepassing.
Graad of twee vroeger als je op GPO draait. Verhoog je ook je inspuitdruk voor een beter vernevelingspatroon, dan nog iets meer. Zit er ook nog elektronisch en uitleesbaar motormanagement op? Lijkt me ondertussen dat of die dieselmotor te groot is, of de elektromotor te klein voor een echt goede afstemming.

In de testfase is het natuurlijk een heel leuk project, daar niet van.
Helmich schreef:Het zit er o.a. nog niet in omdat ik eerst moet weten of ik ook kan lassen via een aardlek, maar dat komt er nog niet van....
Geen probleem, 4- polige aardlekautomaat 30mA bij 40A doorgang. En dan bij voorkeur schroef smeltzekeringen. Neem je een automaat dan wel een met D- karakteristiek!
Helmich schreef:Bijzonder interessant linkje trouwens!
Ja, is nog steeds hele complexe materie!
Helmich schreef:Dat met die 30 graden faseverschuiving als je de spanning tussen twee fases gaat meten ipv fase en nul lost ik een keer het meten-via-aarde probleem op. :)
Door de mogelijkheid van die andere impendantiekring van de netfilters dus wss niet, en naar het verstorende effect van een trafo verwees ik al.

In die zin zijn naar mijn bescheiden mening die 3 X 2 lampjes zo gek dus niet.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door Chicken Power »

Hierna volgen een aantal postings die 'voorwerk' voor kockie zijn in de reconstructie na de servercrash in juni 2011.

Ik plak je nieuwe post hier ook achteraan, mocht kockie niet tussen kunnen voegen.

Zo blijft de volgorde chronologisch.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 07 jul 2011, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wkk Helmig pag 3

Bericht door nck »

nck Berichttitel: Re: Isuzu 8kW WKK

Hersteld, orgineel geplaatst: do jun 9 16:36:33
Helmich schreef: Jan, zou je eens een voorbeeld berekening kunnen maken op de manier zoals jij dat doet. Ik ben wel benieuwd naar je uitkomst...
Vergaande metingen, zoals hier nu besproken, heb ik nooit verricht, wel iets anders.

Ook ik heb er een scoop aan gehangen, echter een degelijk faseverschuiving heb ik niet gemeten. Of dit een meetfout van mij is kan ik nu niet meer beoordelen.
Dus ik heb me er toen ter tijd ook niet erg druk om gemaakt

Ik heb een aantal jaren een a-synchrone generator in bedrijf gehad van 30 Kw, 8 polig dus 750 omwentelingen nominaal.
Deze dreef ik met exact dezelfde motor aan via een grote frequentieregelaar.
De benodigde stroom voor dit ludieke span kwam van generatoren die ik in onderhoud had en waarmee ik duurtests deed als onderdeel van het storingzoeken en testen van gereviseerde machines. Dit deed ik thuis omdat ik daarvoor de ruimte en mogelijkheden had.

Wat ik eens nauwkeurig gevolgd heb is het volgende:

De frequentieregelaar geeft tot op 1 decimaal nauwkeurig de uitgaande (voedende) stroom naar de aandrijvende motor. Mijn eigen ampére-tang bevestigde deze waarde.
De opgewekte stroom liet zich meten en berekenen. nl. cos phi (drijvend) X cos phi gedreven (generator) X uitgaande stroom uit de frequentie regelaar = opgewekte stroom.

Dus een uitgaande stroom van 30 A zou theoretisch 19,2 A moeten opleveren. (30x0,64= 19.2)
Dit kwam altijd vrij goed in de buurt, dus ik ben ervan uitgegaan dat één en ander redelijk hout snijdt.

Wel is het zo dat ik nooit volledig op het werktoerental ben gaan zitten, mijn hoofdzekeringen trekken dat niet.
Ook stond de generator in ster, vanwege de beperktere stroom.

Ik volg deze discussie dan ook met buitengewone interesse temeer omdat mijn meting redelijk in de buurt van het gemetene kwam.
Ik had geen enkele aanleiding om de meting te wantrouwen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie