Dingen laten draaien zonder stroom

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Hier misschien voorbeelden die gebruikmaken van de omzetting verbranding of spierkracht of wind of .... --> beweging.
Zonder de omzetting en opslag van elektriciteit dus.

Voor de grap opperde ik al eens de stoom-aangedreven "bialetti" wasmachine.

Maar hier een voorbeeldje dat het ook kan met louter spierkracht: http://www.deredactie.be/permalink/1.968404


Ander voorbeeld van spierkracht is de oude "rosmolen". http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosmolen
Ik geloof dat NCK aan een moderne versie aan het denken is om zijn houtversnipperaar en/of electriciteitsgenerator aan te sluiten.
(Hij zoekt nog een gratis Shire hiervoor geloof ik. Dus wie nog een goede Shire te geef heeft? ... Goede thuis verzekerd!)

Graag meer voorbeelden en ideëen!

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door kockie »

Ik heb op youtube al eens een fiets aangedreven cirkelzaag gezien; kan 'm op dit moment alleen niet meer terugvinden.
Eerste wijziging:
Gevonden:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door xychix »

Zo heeft gazelle ook een stroom vrije variant van de Toyota Prius.

Afbeelding

sorry, beetje offtopic maar kon het niet laten
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Aha het stalen ros !

Die kan ook gekoppeld aan de rosmolen.

En dan daar een Shire op. Het zal vooruit gaan !

"Een Shire kan zijn evenwicht daar niet op houden" hoor ik u al zeggen.
Ook daar is al aan gedacht:
trike2.jpg
G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Fietsgenerator, betaalbaar voor de niet-klussers:
http://www.duurzaam.com/2010/07/14/coug ... generator/
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, het is een ding dat je kunt laten draaien zonder stroom :mrgreen: Kost wel veel vrije tijd:
Tijd volledig opladen met fietsen 60 rot./min: 9 uren
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Ja, een beetje miscast in het topic, maar vond het een beetje erover om een nieuw topic te starten ...

Er zijn versies die op 20 min trappen(gewoon ronddraaien, geen sportprestaties) een tv of laptop een uur laten werken.
Als je de verlichting en verwarming zonder electriciteit kan inrichten dan lijkt me een trapgenerator wel een mooie back-up voor windloze dagen.

Misschien interessant voor de wél-klussers: er is ook een jaarlijks kampioenschap: http://www.energiefiets.be/

G
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door Susanne »

Ook ik zou graag iets laten draaien zonder stroom, maar ben nog zoekende... mag ik hiervoor dit lijntje misbruiken?

Ik wil graag mijn ontwerp voor een zonnedroger nog beter maken, namelijk dmv een zonnevolger. Ik zie voor me dat ik iets opdraai (zoals je een klok of wekker opwindt) en dat dan ieder uur (of ander tijdsinterval) de zonnedroger een stukje draait. Wie heeft hiervoor een mooi idee?

Groetjes, Susanne
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Susanne,

Misbruik? ik heb al erger gezien op dit forum.

Wat wil je precies gaan drogen? Welk gewicht en in welk jaargetijde bijvoorbeeld. Is de optimalisering wel zinvol?

En waar zitten de werktuigbouwkundigen als ze nodig zijn?
Ik zou nog wel een poging wagen om enkele geniale oplossingen te bedenken, maar ben even benieuwd wat de professionelen voorstellen.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Voor de werkbouwkundigen onder ons, laat u eens inspireren door volgend artikel.

Hout zagen, kloven, verhakselen , kan ook met wind- of waterenergie zonder de omzetting in electriciteit.
En voor deze activiteiten kan je stockeren/bufferen tot er voldoende wind is ...

http://www.lowtechmagazine.be/2009/11/g ... molen.html
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Susanne schreef:Ook ik zou graag iets laten draaien zonder stroom, maar ben nog zoekende... mag ik hiervoor dit lijntje misbruiken?

Ik wil graag mijn ontwerp voor een zonnedroger nog beter maken, namelijk dmv een zonnevolger. Ik zie voor me dat ik iets opdraai (zoals je een klok of wekker opwindt) en dat dan ieder uur (of ander tijdsinterval) de zonnedroger een stukje draait. Wie heeft hiervoor een mooi idee?

Groetjes, Susanne
De werktuigbouwers reageren niet.
Dan maar een -lowtech- schot voor de boeg:

Stel dat je zonnedroger niet superzwaar is (geen stookhoutdroger; eerder kruidendroger of wasdroger).

Zet de droger op een as die 180 graden kan draaien. Van Oost naar West.
monteer op dezelfde as een tandwiel (fiets bijvoorbeeld) die meedraait.
Links en rechts monteer je een loslopend fietstandwiel horizontaal op voldoende hoogte.
Neem een lange (fiets)ketting die in een lus over het droger tandwiel ligt en met beide uiteinden(links en rechts) over de vrijdraaiende verticale tandwielen.
Aan de beide uiteinden hang je een emmer gevuld met hetzelfde gewicht aan water. Dit is de beginstand (Oosten)
1 emmer voorzie je nu van een slangetje waar je het water laat uitdruppelen.
Met een kraantje regel je de druppelsnelheid zó dat de emmer juist in een etmaal leegloopt.
De volle emmer zal langzaam naar beneden zakken en het rad van O naar W verplaatsen.
Vermits de zon met een constante snelheid draait moet dit voldoende zijn.
Om invloed van verdamping tegen te gaan kan je de emmers in een pvc buis laten stijgen en dalen.
Maar als het identieke emmers zijn is het waarschijnlijk niet nodig. De verdamping zal in de twee emmers ongeveer gelijk zijn.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Even copy uit een ander topic, past hier beter:

Douchesysteem zonder stroom, mogelijk zelfs zonder stromend water(grondwater met handpomp?)

citaat:
Ben eens een mooie low-tech oplossing tegengekomen van een woonbootbewoner.

Hij bracht het water tot de gewenste temperatuur op een simpele houtkachel (check met termometer!).
En goot het vervolgens in een drukspuit voorzien van een (spaar-)douchekop.

... geen stroom, gas of wat dan ook nodig...
drukspuit.jpg
G
pascal7
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jul 2011, 21:56
Contacteer:

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door pascal7 »

lol grappig maar volgensmij ook best gevaarlijk.
kockie schreef:Ik heb op youtube al eens een fiets aangedreven cirkelzaag gezien; kan 'm op dit moment alleen niet meer terugvinden.
Eerste wijziging:
Gevonden:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dingen laten draaien zonder stroom

Bericht door deleted »

Schitterend. Moet ik ook hebben !

http://www.lowtechmagazine.be/2011/05/e ... iteit.html

G
Plaats reactie