Energie uit een mesthoop

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BURT

Energie uit een mesthoop

Bericht door BURT »

Beste,
Is het mogelijk om via een wisselaar in een mesthoop je huis te gaan verwarmen. Hoeveel mest en/of groenafval is er nodig, hoeveel energie haal je uit een 1m?. Aan mest groenafval geen tekort, vroeg me alleen af of dit praktisch haalbaar is. Hoeveel keren moet je bv. gaan beluchten, wanneer moet je met vers materiaal starten?

Kan iemand mij wat verder helpen?

Groet Barry
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Barry,

Ik weet dat het systeem dat je beschrijft, bestaat. Ik heb het echter nog niet in het echt gezien.
Het gaat vooral over gehakselde plantenafval en men moet flink grotere hopen maken dan 1 kubieke meter.

Lees erover op: http://journeytoforever.org/biofuel_lib ... _pain.html

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Energie uit een mesthoop

Bericht door kees »

BURT schreef:Beste,
Is het mogelijk om via een wisselaar in een mesthoop je huis te gaan v
Groet Barry
geen gebrek aan, maar realiseer je wel dat er in die mest ook energie is gegaan.
Bart

energie uit een mesthoop

Bericht door Bart »

hallo,
Ik zou even willen voorstellen wat ik in gedachten heb. Ten eerste zou ik willen gaan werken met een groot buffervat (10000l,extra ge?soleerd) welke ik vanaf maart/april tot oktober/ november wil gaan opwarmen met ong. een 10m? zonnepanelen. De overige maanden zou ik het vat willen opwarmen via de mesthoop en/of composthoop. Ik ben landbouwer, dus een hoop van 100m? bv. kan ik gerust ergens plaatsen. Het vat is ong. 4m hoog en meet 2m. diameter. De zonnepanelen werken niet onder druk, bij te weinig warmte stopt de pomp en krijg je leegloop. Hoe hoger het vat hoe meer je kan profiteren van de verschillende warmtelagen in het vat.
Bovenaan zou ik een wisselaar plaatsen voor warmwater en in de midden ??n voor de vloerverwarming. Ik heb wel een nadeel , daar ik het water voor zowel mijn bedrijf als voor mijn woning wil gebruiken, moet ik het water voor mijn woning 20m gaan transporteren. Heb ong. voor zowel bedrijf als voor woning een 800 liter water van 50C? nodig . Geraamde kostprijs 12000 ? . Mocht dit kunnen dan heb ik na 6 jaar mijn geld terugverdiend.
Alle reacties zijn welkom, misschien zie ik het allemaal te rooskleurig!
Isoleren van de woning tot K30. Heeft iemand misschien een formule om zelf mijn verbruik voor warmte te gaan berekenen.

Alvast bedankt,

Barry

Alvast bedankt,
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Barry,

Dat is een groot project. Een beetje logisch dat het stil blijft over dit onderwerp.

Hou je er ook rekening mee dat mest ook als brandstof kan gebruikt worden?

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Barry,

Dat is een groot project. Een beetje logisch dat het stil blijft over dit onderwerp.

Hou je er ook rekening mee dat mest ook als brandstof kan gebruikt worden?

Dirk
kun je een beleidsmedewerker van ministerie op loslaten.
chathanky

Bericht door chathanky »

10.000 liter water opwarmen van 10 graden naar 70 graden zou met gas zo`n 75 M3 gas kosten. dit is ook met maximale wat je onder ideale omstandigheden zal besparen. Je zal er tussentijds wel wat van afnemen waardoor je gunstiger uitkomt maar je gaat er niet de winter mee overbruggen.
Zeker niet als je radiatoren 70 graden vragen en 50 graden retour sturen is al 1/3 verbruikt en zal je de volgende ciclus met 50 graden aanvoer moeten doen. Of het huis dan nog warm blijft?

10.000 liter lijkt heel veel maar de opgeslagen energie is er ook zo weer uit.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Chatanky,

Volgens mij wil Barry, dat vat slechts als buffervat gebruiken. De energiebron is een broeiende composthoop met een volume van 100 kubieke meter!
Ik heb daar helaas geen cijfers over maar ik kan me goed voorstellen dat de hoeveelheid warmte die zo'n hoeveelheid composterend materiaal produceert, makkelijk een hele woning en m??r kan verwarmen, een hele winter lang.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Hallo Chatanky,

Volgens mij wil Barry, dat vat slechts als buffervat gebruiken. De energiebron is een broeiende composthoop met een volume van 100 kubieke meter!
Ik heb daar helaas geen cijfers over maar ik kan me goed voorstellen dat de hoeveelheid warmte die zo'n hoeveelheid composterend materiaal produceert, makkelijk een hele woning en m??r kan verwarmen, een hele winter lang.

Dirk
er zijn oplossingen voor boeren in werking en die zullen vast en zeker in hun vakbladen hebben gestaan. Iets van biogasinstallaties. Ik vind het persoonlijk te grootschalig worden, weinig bio(logisch) meer aan :x Kortom wereld van subsidie en sanering van boerenbedrijven, het oude onderwerp.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...er zijn oplossingen voor boeren in werking en die zullen vast en zeker in hun vakbladen hebben gestaan. Iets van biogasinstallaties. Ik vind het persoonlijk te grootschalig worden, weinig bio(logisch) meer aan :x Kortom wereld van subsidie en sanering van boerenbedrijven, het oude onderwerp.
Biogas is natuurlijk wel "hoogwaardiger" dan warmte, afkomstig van composterend materiaal. Biogas is stockeerbaar, transporteerbaar en direct te gebruiken om motoren mee aan te drijven. Nou ja, mest is ook stockeerbaar en transporteerbaar :mrgreen:

Dirk
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: energie uit een mesthoop

Bericht door John O »

Bart schreef:willen gaan werken met een groot buffervat (10000l,extra ge?soleerd) welke ik vanaf maart/april tot oktober/ november wil gaan opwarmen met ong. een 10m? zonnepanelen.
Als je een goede heatpipe collector koopt heb je ook in de winter nog warmte opbrengst. Let wel op, deze dingen leven niet eeuwig dus ook daar is controle en vervanging nodig.
Bart schreef: Bovenaan zou ik een wisselaar plaatsen voor warmwater en in de midden ??n voor de vloerverwarming.
Zeer goed plan!
Bart schreef:Ik heb wel een nadeel , daar ik het water voor zowel mijn bedrijf als voor mijn woning wil gebruiken, moet ik het water voor mijn woning 20m gaan transporteren. Heb ong. voor zowel bedrijf als voor woning een 800 liter water van 50C? nodig .
Wat? per uur? Dat maakt dan 28 kW. Dat is al niet echt veel voor een woning EN een bedrijfspand.
Transportleiding goed isoleren lijkt me de boodschap.
Bart schreef: Geraamde kostprijs 12000 ? . Mocht dit kunnen dan heb ik na 6 jaar mijn geld terugverdiend.
Wat is nu je gasverbruik dan (meer dan2000 EUR/jaar? Enkel voor verwarming natuurlijk, warm water moet je er even buiten laten denk ik. Met een buffer van 10m3 wordt dat niet warm genoeg om niet na te moeten verwarmen, iig niet altijd. Koken telt ook niet mee.
Bart schreef: Alle reacties zijn welkom, misschien zie ik het allemaal te rooskleurig!
Isoleren van de woning tot K30. Heeft iemand misschien een formule om zelf mijn verbruik voor warmte te gaan berekenen.
Meer isoleren is altijd een goed idee. Voor het schatten van warmteverbruik bestaat wel een duitse norm, maar die heb ik niet.... Het is iig erg lastig en altijd alleen maar een schatting.

En ja, ik denk dat je het wat rooskleurig ziet :-)
Groetjes, John
Plaats reactie