WKK met Kubota D600

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

Heb ff gezocht in mijn werkplaats en vond nog de aansluitmogelijkheden van een mecc-alte generator welke in de Atlas copco generatoren werden gebruikt. Tegenwoordig zit hier een Stamford in. (zijn er dus niet op vooruit gegaan)
mecc-alte.jpg
De verreweg meest gebruikt aansluiting in de generator is de serie-driehoek, rechts-bovenaan. Dit is een normale driehoek aansluiting maar dan met zes wikkelingen waarvan er steeds twee in serie staan.
Een heel enkele keer ben ik wel eens een parallelle driehoek aansluiting tegengekomen, midden links. Deze machines kwamen zonder uitzondering van ver.
(Richie bros veiling )

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Heb ff gezocht in mijn werkplaats en vond nog de aansluitmogelijkheden van een mecc-alte generator welke in de Atlas copco generatoren werden gebruikt.
Atlas Copco, perfect uit persluscht e.d., maar ik zie op MP nu toch types die ze zowel in Zwijndrecht en in Zweden niet eens kennen.
nck schreef:Tegenwoordig zit hier een Stamford in. (zijn er dus niet op vooruit gegaan)
Tsja, Mecc Alte blijft Italiaans. Mij dan toch de ander liever (met Bkb en AvK). LS is ook wel een beetje onbetaalbaar geworden.
nck schreef:De verreweg meest gebruikt aansluiting in de generator is de serie-driehoek, rechts-bovenaan. Dit is een normale driehoek aansluiting maar dan met zes wikkelingen waarvan er steeds twee in serie staan.
Een vorm van de Dahlander, gewoon driehoek.

Waar zit de brug, waar zit de nul?


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Mecc Alte blijft Italiaans
Mecc alte produceerde tot voor enkele jaren speciaal voor Atlas copco generatoren met verzwaarde wikkelingen en daarbij een zwaardere islolatie.
Deze machines, dus niet de standaard Italianen waren superieur aan de huidige stamford.

Ook ik ben een fan van Leroy Somer en Arthur von kaick. Mijn eigen drie 30 Kw's zijn echte LS motoren. onverwoestbaar.
Bkb heb ik nooit onder handen gehad. Het kan verkeren.
Chicken Power schreef:Waar zit de brug, waar zit de nul?
Met een beetje goede wil laat ik je dat morgen zien op een foto.
Nu ga ik een poosje op mń rug staan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

Oh ja, in Zwijndrecht zat zo'n aardige vrouw aan de telefoon. Heel leuke herinnering aan, nooit ontmoet helaas.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

Speciaal voor mijn zeer geïnteresseerde mede-forummer Cp :D
Een paar plaatjes.
dif-schakelaar.jpg
Een overzicht achter het bedieningspaneel, Te zien zijn de instelbare differentiaal-schakelaar met daar naast de tijd en stroom instelling.
Ook is te zien dat de installatie-automaten 3 voudig zijn uitgevoerd. Het rechthoekige witte bordje met de vijf aansluitpunten wordt gebruikt om een kabel rechtstreeks via de hoofdschakelaar te gebruiken. (Dus buiten de andere zekeringen om.)
nulbrug.jpg
En hier ging het dan om, De brug tussen de nul en de aarde.


Dit was overigens de derde generator die ik vanmiddag heb opengeschroefd, bij de eerste twee liet de brug zich niet liet fotograferen.
Foto's zijn gemaakt van een Atlas copco QAS 38 met een mecc-alte generator. De aansluiting op de generator is als ik het mij goed herinner waarschijnlijk een parallelle ster-aansluiting. Op bovenstaande schema, midden boven.

Bij gelegenheid zal ik nog wel een plaatje maken van een zwaardere machine, waar een serie-driehoek aansluiting in zit.


Jan
Laatst gewijzigd door nck op 27 jan 2011, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Merci!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door nck »

Joer ferrie welkom. :lol:
Vinden wanneer je stopt met zoeken
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Sow, daar zijn we weer :fff

Zoals voorgenomen zou ik eind 2011 gaan werken aan de WKK net Kubota D600 en een 3 fase asynchrone elektromotor. De elektromotor draaid 2800 toeren en om hem aan het leveren te krijgen zou de kubota 2900 toeren moeten gaan draaien. Ik weet niet wanneer de kubota zijn maximum koppel heeft op de toerenschaal maar neem aan dat dat lager is dan 2900 toeren. Ik ben nog steeds op zoek naar een service manual van deze Kubota om te kijken of e.e.a. haalbaar is. Ik wil liever niet werken met een torental van 2900 maar een reductie aanbrengen tussen elektromotor en kubota kost energie (lees verlies) en dat is niet gewenst natuurlijk.

Het idee is nu een soort van mobile unit te maken die zowel te koppelen is in mijn werkplaats alwaar ik 3X380 Volt heb en in mijn huis alwaar ik 1X220 volt heb, ik vraag mij dan ook af of het mogelijk is met deze elektromotor 1X220 volt te leveren, voor zover mijn kennis van de materie nu is lijkt mij dat niet te gaan. Tevens wil ik d.m.v. snel koppelingen warmwater van het koelsysteem + uitlaat WW koppelen aan een te maken centrale verwarming met buffervat op beide lokaties.

De komende weken ga ik inventariseren wat voor zaken ik nodig heb om een frame te bouwen en zo. Het idee is ook een PLC te gebruiken om de zaak te besturen.

Later meer.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

Al enig idee wat betreft plc? wij werken normaal gesproken met kleintjes van mueller, de easy serie. Moet jou wel aanspreken.
Gr Joep
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Nee das niks. Ik programmeer met Codesys en gebruik Mitsubishi en Wago. Bij een klant van mij liggen nog een aantal oude Mitsubishi's FX2N die kan ik zo mee pakken dus die gaat er op. We moeten het natuurlijk niet te duur maken. :wink:
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

Over toerentallen:kubota 600 loopt max 3800 -/min, nominaal 3600 -/min en max koppel bij 2900 -/min. Dus volgens mij kun je de zaak rechtstreeks aandrijven?
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Aha, dat is mooi. Hoe kom je aan die info? heb je verstand van de kubota D600?
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

Helemaal niks, maar ik kan goed doen alsof. Tik Kubota D600 manual in en lang leve google. Ik kan het mis hebben wat betreft gegevens maar bij max koppel is rendement toch het beste? De motor ga je 3000 laten draaien? Dus past mooi denk ik. Deze materie is compleet nieuw voor me maar ik wordt gillend gek van essent. Wat betreft regeling: kWh meter met uitgang naar plc en dan al naar gelang verbruik op/aftoeren binnen marges dat de generator levert en niet verbruikt? In dit laatste geval koppelrelais afschakelen?
Als dit alles werkelijk zo simpel is, dan geloof ik niet dat het lang duurt eer dit gebouwd gaat worden.
Gr Joep
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

Vergeet ik de toerenregeling. Hoe heet zo'n ding Warden? die mechanische is natuurlijk moeilijk aan te sturen vanuit plc.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door wiha »

Toch ff dit :
. Er staat op het zwaar geoxideerde plaatje: 380/660 21,5/12,5 is dat de verhouding stroom vs Amperage?.

In driehoek geschakeld op 380 V trekt de motor bij 11 kW 21,5 Ampère.
In ster geschakeld op 660 V trekt de motor bij 11 kW 12,5 Ampère.
De laagste spanning op het plaatje is de spoelspanning, dus door de spoel mag max 380 V, dus op een drie fasig net 3x 380 v in driehoek en op een 660 net in ster aansluiten.
Voor een generator lijkt me dat hetzelfde te zijn.

Had ik me ook al bedacht, maar als ik dat doe krijg ik toch echt kortsluiting, zelfs bij een Dahlander kon ik er niet mee wegkomen.Als je een sterpunt maakt op het aansluitblok, krijg ik het machien alleen in ster aan de gang.
Bij een Dahlander motor worden alle verbindingen gemaakt op de contactoren ( Relais, in het frans ..), om deze op twee toeren te kunnen laten draaien. Er zitten als ik me niet vergis 6 wikkelingen in en de kunst is om de juiste einden bij elkaar te houden.

Van een Generator in de Centrale heb ik altijd geleerd dat het sterpunt aan de aarde ligt.

grt, Wiha
Plaats reactie