WKK met Kubota D600

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Helmich’s draad: Klik op zijn "profiel", en dan "alle berichten" en ff scrollen:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=1788
easy rider schreef:De Helmichs draad kon ik niet vinden maar wel een mooi XLS file gevonden op http://www.gewiekste.nl/Berekeningen.htm waarbij je condensatoren kunt bereken om toch met een Asynchrone motor op eiland bedrijf te draaien.
Ja, dat wist ik, vandaar dat ik dat "gevonden" niet zo snap…. :mrgreen:


Groet, Cp
Verwijderd.
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Helmich »

easy rider schreef:De Helmichs draad kon ik niet vinden maar wel een mooi XLS file gevonden op http://www.gewiekste.nl/Berekeningen.htm waarbij je condensatoren kunt bereken om toch met een Asynchrone motor op eiland bedrijf te draaien. Dat is mooi want op dat eiland waar ik zit valt regelmatig de stroom uit en dan kan ik toch weer wat lampjes laten branden terwijl het hele dorp zonder stroom zit. Wel ff los koppelen van het net natuurlijk ander gaat de motor in rook op :lol:
Als je in eiland bedrijf draait moet je wel weer een regeling op toeren (=netfrequentie) hebben. Dan is er namelijk geen stroomet meer dat jouw de spanning en frequentie oplegt. Ook zal de spanning niet zondermeer constant zijn. Gevoellige electronica eraan hangen is dus niet aan te raden ;)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

He ER, wat is de stand van zaken?
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Nou, alle spullen liggen er alleen geen tijd om de zaak in elkaar te schroeven, zelfstandig ondernemer he, pakken wat je pakke kan in crisistijd.

Vind het zelf ook wel jammer dat ik er niet aan kan werken maar ja als je bank en belastingdienst aan je blijft trekken dan zit er maar 1 ding op en dat is jezelf een breuk werken.

Beetje een vicieuze cirkel natuurlijk want als ik de WKK aan de gang heb hoef ik minder uit te geven dus minder te verdienen dus minder belasting betalen dus nog minder werken, enz, enz.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

Jammer van de wkk. Als het helpt: wij zitten in hetzelfde schuitje. Verstand op 0 en doorbuffelen. sterkte.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Sow, we zijn voorlopig weer een jaar verder en er is geen vordering te bespeuren met betrekking tot dit project. Alle zaken liggen nog netjes in doos of op de plank. heb inmiddels wel een nieuw spruitstukje liggen voor de Kubota, je hebt ze zelfs in 3 verschillende uitvoeringen en alles van de motor is nog steeds gewoon te koop.

Wat ik wel voor elkaar gekregen heb is dat ik weer verder aan het bouwen ben aan ons huis. De bouw heeft toch wel even stil gelegen vanwege financiële redenen, Ja zo een crisis hakt er toch wel even in bij deze zelfstandig ondernemer maar goed, met opgeheven hoofd en de borst vooruit laten we ons niet tegenhouden.

Ik zal jullie de details besparen maar ik kan je wel vertellen dat je veel kan leren van zo een periode. Mijn geloof in staat en systeem is nu tot het nulpunt gereduceerd en heb andere mogelijkheden gezien en tot ontwikkeling gebracht, vandaar dat ik weer boven jan ben. 'T is gewoon een feit dat als je achter de kudde aan loopt je stront in je bek krijgt dus dat moeten we niet meer willen.

Dus voorlopig weer aan het huis werken en later aan de WKK.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Jan. »

Kop op maat.

Volg de weg die je uitgestippeld hebt en laat de rest van de graaiers maar lekker de typfusofzo krijgen.

Als je jezelf door zo'n situatie weet te werken, wordt je er alleen maar sterker en beter van.

De minst dure manier om gelukkig te zijn is geen vergelijkingen te maken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door benthuis »

easy rider schreef:'T is gewoon een feit dat als je achter de kudde aan loopt je stront in je bek krijgt dus dat moeten we niet meer willen.
Dank voor deze gradioze omschrijving van de nadelen van de kudde mentaliteit!! (kende hem nog niet iig) :lol:
Wel spijtig dat je het "the hardway" heb moeten ondervinden, verging mij trouwens niet anders als zelfstandig ondernemert...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

He ER, leuk dat je er weer bent. Voorgaande reacties kan ik ook onderschrijven. Een zelfstandig bestaan (niet helemaal waar natuurlijk, je blijft altijd afhankelijk van je klanten ipv je baas) zou ik toch niet in willen ruilen voor loondienst. Hoewel hier regelmatig over getwijfeld wordt. We hebben zojuist een weekend doorgewerkt, dus de factuur maakt weer het een en ander goed. Wat je ervaringen met de overheid zijn, hebben wij in 2010 meegemaakt. Hier kom je altijd sterker uit zolang je opstelling blijft:don't fuck with me. Was een les waar ik nu nog profijt van heb.
Kom binnenkort (kan ook een paar maanden duren) langs voor wat filters. Motor voor wkk of pelletpers heb ik inmiddels maar wordt doorgeschoven naar volgende winter. Kan ik mooi je vorderingen afkijken.
Succes en tot binnenkort.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Aardig wat zelfstandig ondernemers hier zeg. Ik ben niet afhankelijk van mijn klanten. Ik heb geleerd dat je klanten afhankelijk moet maken van jou, de zaak omdraaien dus :wink:

Feit blijft dat als je in loondienst ben je afhankelijk bent van de grillen van de staat, zij zijn het immers die bepalen wat er aan het einde van de maand in jou portomonai zit en daar doe je helemaal niets aan. Het is dus de gewone burger die de banken crisis betaald.

Bij een ondernemer is het anders, die kan zelf zijn tijd indelen en er aan de zijkant van alles bij doen. De truuk is dan gewoon om op papier net je hoofd boven water te houden en voor de rest......maak het verhaal af en kleur de plaatjes.

Ik heb op andere fora wel eens het een en ander uitgelegd over onafhankelijk zijn. Punt is alleen dat je het niet over details kan hebben, ook hier niet, "Big brother is watching you" snap je. Niet dat ik illegaals aan het doen ben, in tegendeel. Je moet gewoon slim zijn en je zaakjes goed geregeld hebben zodat men zo min mogelijk van je zuur verdiende centen kan afpakken.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Picard »

Hoe gaat het met de Kubota ?
lijkt me een mooi project, zelf draai ik nu 1kWh/dag met een Yanmar es-50 op 24V gelijkstroom.

De LDW502 http://www.lombardinigroup.it/products/diesel/ldw502 lijkt me ook erg geschikt
alleen de prijs staat me tegen ;)

politiek met gestrekt been de discussie in gaat beter op twitter
succes met het project.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

Inderdaad te duur en toeren te hoog. Ik heb een lister 1200 -/min aangeschaft. 40 pk is dan weer iets teveel van het goede. Grote stappen snel thuis is ook leuk.
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Picard »

Lister is mooi, dat is er ook nog ééntje met een vliegwiel.
mbt "teveel" houdt de laadstroom me tegen, kan nu nu met 50-60A op 24V laden,
echter mn accuset is 480Ah, een beetje meer dan C/10 kan wel, maar dan slijten de accu's
ook meer.

Dank je voor het me "op het rechte pad houden" die Lombardini is hoogtoerig ;)
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Picard schreef:Hoe gaat het met de Kubota ?...
Met de Kubota gaat het goed. Ik heb hem afgeloen week nog verplaatst omdat de tegelzetter er bij moest :fff Nee....Ik heb verder nog niets aan het project gedaan wegens andere prioriteiten. Heb inmiddels wel een mooie zonneboiler gekocht met 20 vacuumbuizen en 300 liter ketel, die gaat van de zomer het dak op.
pelletpower schreef:Inderdaad te duur en toeren te hoog...
Kubota is ook hoogtoeren. Hij heeft zijn maximum koppel op 3200 en de elektromotor die er achter komt draaid aan het net 2800 toeren en is dus perfect voor de Kubota. Het geheel zal wel een pokkeherrie gaan maken maar dat maakt niet uit want ik heb geen doorzonwoning en de enige buur die ik heb is doof :mrgreen:
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Plaats reactie