WKK met Kubota D600

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Tim »

Hi ER,

De vervangers (de D600 kan ik niet vinden), lopen allemaal nog niet max vermogen tussen de 2800-3000rpm. Maar dat is wel het punt waar je koppel en verbruik het mooist liggen.

Past precies zou ik zeggen!

Dit is z'n iets grotere broertje, om je een idee te geven: http://www.dieselenginemotor.com/kubota ... page4.html

Groet,
Tim
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Das mooi dan. Ik zal toch nog eerst een service manual gaan scoren voordat de bouw gaat beginnen. Ik ben namelijk ook van plan speciale PPO verstuivers voor de Kubota te maken dus moet ik wel weten wat de specs. zijn van de standaard verstuivers.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
bram de houthakker
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2010, 13:38
Locatie: Sittard

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door bram de houthakker »

easy rider schreef:
Zoals voorgenomen zou ik eind 2011 gaan werken aan de WKK net Kubota D600 en een 3 fase asynchrone elektromotor. De elektromotor draaid 2800 toeren en om hem aan het leveren te krijgen zou de kubota 2900 toeren moeten gaan draaien.
Hallo Easy Rider,
Om te beginnen, een mooi project.
Het toerental om elektriciteit te leveren zal hoger moeten zijn dan het synchrone toerental van het net(=3000 toeren). het zal waarschijnlijk eerder 3200 toeren zijn als je een groter vermogen aan het leveren bent. misschien past dit beter bij de inpassing met de verbrandingsmotor.
Succes
Bram
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Hoi ER!

easy rider schreef:De elektromotor draaid 2800 toeren en om hem aan het leveren te krijgen zou de kubota 2900 toeren moeten gaan draaien.
Dat verbaasd me nu een beetje! Het is dus een 2- polige motor die synchroon 3000 toeren zou moeten doen. Bij de eerder vermelde Cos phi vindt ik dan 2800 als nominaal toerental weer wat laag. Deze motor kan pas terugleveren vanaf > 3000 toeren!
easy rider schreef:Ik weet niet wanneer de kubota zijn maximum koppel heeft op de toerenschaal maar neem aan dat dat lager is dan 2900 toeren.
Ik vermoed ergens rond de 2200 a 2400 toeren.
easy rider schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar een service manual van deze Kubota om te kijken of e.e.a. haalbaar is.
Handleiding: http://www.motoren.ath.cx/ , Kubota in de linkse kolom aantikken.

Onderdelen: Prins in Maasland. Of 2e hands via MP (zoekwoord Kubota) bij een kerel in Someren .
easy rider schreef:Ik wil liever niet werken met een torental van 2900 maar een reductie aanbrengen tussen elektromotor en kubota kost energie (lees verlies) en dat is niet gewenst natuurlijk.
Daarom denk beter gezocht naar een andere elektromotor, 4- polig bij 1500 rpm. En als het ff ken, 400 V i.p.v. 380 V.

Bij genoeg zwaarte van het vliegwiel, direct koppelen. Belasting op maximaal vermogen bij dat toerental afstemmen.

Je haalt dan niet het grootste vermogen, maar wel het meest optimale rendement bij de minste herrie en de langste levensduur.
easy rider schreef:Het idee is nu een soort van mobile unit te maken die zowel te koppelen is in mijn werkplaats alwaar ik 3X380 Volt heb en in mijn huis alwaar ik 1X220 volt heb,
Ondertussen 400 en 230 V, geworden. Hoewel, op dat ene eiland is het ook nogal is 0 Volt…
easy rider schreef:ik vraag mij dan ook af of het mogelijk is met deze elektromotor 1X220 volt te leveren, voor zover mijn kennis van de materie nu is lijkt mij dat niet te gaan.
Kunstgreep met condensatoren, maar hooguit 1/3e van op 3 fases. Niet ideaal.
easy rider schreef:Tevens wil ik d.m.v. snel koppelingen warmwater van het koelsysteem + uitlaat WW koppelen aan een te maken centrale verwarming met buffervat op beide lokaties.
Zeker als je voor een drukloos systeem kiest met zelfsluitende koppelingen goed te doen.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

pelletpower schreef: Ik kan het mis hebben wat betreft gegevens maar bij max koppel is rendement toch het beste?
In principe wel.
pelletpower schreef: De motor ga je 3000 laten draaien? Dus past mooi denk ik.
Liever niet, je bent die teringherrie snel zat, en anders de omgeving wel. Dat hoogtoerige doe is alleen als noodset aanvaardbaar.
pelletpower schreef:Wat betreft regeling: kWh meter met uitgang naar plc en dan al naar gelang verbruik op/aftoeren binnen marges dat de generator levert en niet verbruikt?

Dat wordt niks, gaat jojoën. kWh is som van stroom en spanning in een spanne tijds. Stroom wordt bepaald door belasting, maar spanning en frequentie moeten gelijk blijven!
pelletpower schreef:Als dit alles werkelijk zo simpel is, dan geloof ik niet dat het lang duurt eer dit gebouwd gaat worden.
Het is dus iets ingewikkelder, en ook de nodige zorgvuldigheid moet betracht blijven worden. Denk aan af - of omschakeling naar eilandbedrijf bij netuitval.
pelletpower schreef:Vergeet ik de toerenregeling. Hoe heet zo'n ding Warden? die mechanische is natuurlijk moeilijk aan te sturen vanuit plc.
Je bedoelt wss Woodward.
Dat is een merknaam. Maken elektronisch- /mechanische toerenregelingen, al dan niet geïntegreerd met een netsynchronisatie- systeem.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

wiha schreef:De laagste spanning op het plaatje is de spoelspanning, dus door de spoel mag max 380 V, dus op een drie fasig net 3x 380 v in driehoek en op een 660 net in ster aansluiten.
Voor een generator lijkt me dat hetzelfde te zijn.
Neen, das wat ik van NCK geleerd heb, dat kan ook (bij 660 / 690) gewoon in ster op 400 V met mogelijk wat minder nutteloze warmte opwekking. Het net bepaald namelijk de bekrachtiging, en het toerental de mate van teruglevering.

We moeten wel die aansluiting van de nul (neuter) nog is uitvechten. In echte gensets (stroomgroep) die in driehoek staan, zitten kennelijk nog hulpwikkelingen die een sterpunt genereren. Vandaar een asynchrone gen ook in ster, ongeacht de spanning.

Best deze draad nog eens doorlezen.
wiha schreef:Bij een Dahlander motor worden alle verbindingen gemaakt op de contactoren ( Relais, in het frans ..), om deze op twee toeren te kunnen laten draaien. Er zitten als ik me niet vergis 6 wikkelingen in en de kunst is om de juiste einden bij elkaar te houden.
Dat laatste is zeker waar! Je bedoeld dat alle schakelingen bij de relais (zo noemen we het hier ook, of magneetschakelaars) gemaakt worden. De verbindingen zitten gewoon op het aansluitblok.
wiha schreef:Van een Generator in de Centrale heb ik altijd geleerd dat het sterpunt aan de aarde ligt.
Naar ik uit wat Tennet- verhaaltjes begreep bij de grote centrales, pas eerst na de hoogspanningstransformator (secundair), niet op de generator zelf.


Groet, Cp
Verwijderd.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door pelletpower »

Hallo CP,

Zelf electriciteit maken met genset betekent betekent geluidproduceren. 3000-/min betekent gewoon meer isoleren.

Kubota D600 heeft in een grasmaaier 3800 max, 3600 nominaal en bij 2900-/min max koppel.

Waarom dan 4-polige e-motor toepassen? Dit ligt toch te ver uit werkpunt van de generator?

Belasting bepaal je bij asynchroon door toerental (je kunt niets aan het net veranderen). Asynchroon gebruik je voornamelijk voor een netgekoppeld systeem. Als je een analoge meter hebt kun je ongestoord terugleveren, toch? Wij hebben een digitale meter dan lijkt me enige regeling toch wenselijk. Ik ken de situatie van ER niet.

Graag je mening, groeten Joep
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Hoi Joep,

Waar zit je trouwens ergens in het land?
pelletpower schreef:Zelf electriciteit maken met genset betekent betekent geluidproduceren. 3000-/min betekent gewoon meer isoleren.
Dat is het beroerde, de geluidsfrequenties bij dat hoge toerental zijn veel lastiger weg te vangen dan bij 1500 rpm.
pelletpower schreef:Kubota D600 heeft in een grasmaaier 3800 max, 3600 nominaal en bij 2900-/min max koppel.
Eric heeft niet zoveel met gras, het vermogen en koppel bij 1500 toeren wordt dus van belang.
pelletpower schreef:Waarom dan 4-polige e-motor toepassen? Dit ligt toch te ver uit werkpunt van de generator?
Synchrone toerental van een 4- polige motor is 1500 toeren, dat is in dit geval toch het meest efficiënt werken, geen reductie nodig, minder herrie, minste verbruik, langste levensduur.
pelletpower schreef:Belasting bepaal je bij asynchroon door toerental (je kunt niets aan het net veranderen). Asynchroon gebruik je voornamelijk voor een netgekoppeld systeem.
In jouw geval dus alleen een net- bekrachtigd systeem!
pelletpower schreef:Als je een analoge meter hebt kun je ongestoord terugleveren, toch?
YeP!
pelletpower schreef:Wij hebben een digitale meter dan lijkt me enige regeling toch wenselijk.
Ik zou dat dan meer doen op ampèrage; van leverend vs afnemend. En dan is de frequentie denk ik weer leidend.

Groet, Cp
Verwijderd.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Leerzame reacties gasten. Ik zal es een fotoke trekken van het type plaatje van de asynchrone elektromotor. Ik dacht dat er 3X400V 11Kw op stond.

Enne.... eiland bedrijf draaien met een asynchrone elektromotor als dynamo gaat niet, hij moet constant aan het net hangen om te kunnen leveren anders doet ie niks, zelfde pricipe als die grote windmolens.

Het ideale toerental zal ik nog uit moeten vogelen. Het zal zeker geregeld gaan worden met een PLC. Die heeft een cyclustijd van 10 milliseconden en kan dus snel reageren. Krukas sensortje er op, servo motortje aan het gas, ideaal toerental inprogrammeren en gaan met de banaan.

Wat betreft dat 1 fase leveren met een 3 fase motor, zou ik niet gewoon een Steinmetzschakeling kunnen gebruiken in ster bedrijf? http://nl.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling 'T is natuurlijk wel ff uitvissen wat de waarde van de condensator zou moeten zijn.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Helmich »

easy rider schreef:Het ideale toerental zal ik nog uit moeten vogelen. Het zal zeker geregeld gaan worden met een PLC. Die heeft een cyclustijd van 10 milliseconden en kan dus snel reageren. Krukas sensortje er op, servo motortje aan het gas, ideaal toerental inprogrammeren en gaan met de banaan.
Op toeren regelen kan maar eist wel veel van je regeling. Bij mijn testen was het verschil in toerental tussen 0 en 16 ampere leveren maar een tiental rpm (1500rpm=0 ampere, iets van 1580rpm=16 ampere leveren). Dus je rpm-error is minder dan 5,5%. De geleverde stroom of kWh reageren veel harder als je even aan de gashendel zit. Dat levert volgens mijn een veel stabielere regeling op. Of een regeling gaat oscilleren als je de kWh meter als input gebruikt heb ik nog niet getest, maar als je de gain van je regeling niet te hoog maakt moet dat te verhelpen zijn toch? Je spanning en frequentie veranderen niet als je aan het net hangt, jij gaat echt niet met je 10kW generator ff de energiecentrales overrulen. Je meet dus met je kWh meter ECHTE stroom die je netto terug levert. Als je de stroom meet in een fase meet je een combi van "blinde" en "actieve" stroom.
Laatst gewijzigd door Helmich op 13 nov 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Dan zal ik een analoge ingang nodig hebben op de PLC en moet ik een signaal van 0-16 ampere om gaan zetten in 0-5 volt, beetje lastig maar wel te doen.

Jij schrijft dat ampere gerelateerd is aan toerental, dat bied perspectief om toeren te gaan meten maar dan met wat meer pulsen. Dus 1500 toeren is 0 ampere en 1545 is 16 ampere.

Uitgaande van de kloksnelheid van 10 milliseconden van de PLC kan ik dus 1 puls meten per cycle. Bij 1500 toren per minuut van de motor meet ik 0.025 pulzen per 10 miliseconden dus dat betekend dat ik meer pulsen per omwenteling kan meten namelijk 40. Laten we uit gaan van 1600 toeren maximaal dan zou ik 0.026 per 10 miliseconden dus dat betekend dat ik 38 pulsen per omwenteling kan meten. Hiervoor heb je dan wel een highspeed sensor nodig maar die zijn er. Binnen de PLC maak ik dan een verschaling funktieblok waarbij het aantal pulsen gerelateerd wordt aan toerental.

Dus (MW-M1)/(M2-M1)X(E2-E1)+E1 waarbij M1=1500 RPM, M2=1600 RPM, E1=0 Ampere, E2= 16 Ampere.

Er moet natuurlijk nog wel een soort van PID gebeuren geproggrameerd worden om de "overshoot" op de toeren te kunnen meten en deze weer terug te voeren aan de ingang van het functieblok binnen de PLC om er zodoende voor te zorgen dat de zaak niet gaat "jojo'en".
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

easy rider schreef:Leerzame reacties gasten. Ik dacht dat er 3X400V 11Kw op stond.
En het wordt nog leerzamer! Als tie 400 V is zou dat mooi zijn.
easy rider schreef:Enne.... eiland bedrijf draaien met een asynchrone elektromotor als dynamo gaat niet, hij moet constant aan het net hangen om te kunnen leveren anders doet ie niks, zelfde pricipe als die grote windmolens. .
Als dynamo kan het zeker niet, dat is in principe een gelijkstroomgenerator. Maar als alternateur in eilandbedrijf gaat zeker wel, met behulp van condensatoren.

Kijk maar eens op de site van http://WWW.gewiekste.nl

Enig remanent magnetisme in de rotor is wel nodig om het zaakje te laten starten.
easy rider schreef:Het ideale toerental zal ik nog uit moeten vogelen.
Is ook van belang om uit te vogelen in hoeverre je regulateur het kan bijfietsen.
easy rider schreef:Wat betreft dat 1 fase leveren met een 3 fase motor, zou ik niet gewoon een Steinmetzschakeling kunnen gebruiken in ster bedrijf?
Een Steinmetzschakeling is wat ik eerder al "een kunstgreep met condensatoren” noemde. Met dit verschil dat je er een over elke fase zet, zie ook bij de gewiekste en ook Helmichs draad!


Groet, Cp
Verwijderd.
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

Zal es kijken bij de gewiekste en Helmichs draad.

Hieronder de specs. van de D722, bijna gelijk aan de D600

Afbeelding

De D600 lijkt me prima geschikt om ergens tussen de 2800 en 3000 toeren te draaien. Het maximum koppel zit op 2600 toeren en maximum HP zit op 3600 wat ook meteen het maximale toerental is.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door easy rider »

De Helmichs draad kon ik niet vinden maar wel een mooi XLS file gevonden op http://www.gewiekste.nl/Berekeningen.htm waarbij je condensatoren kunt bereken om toch met een Asynchrone motor op eiland bedrijf te draaien. Dat is mooi want op dat eiland waar ik zit valt regelmatig de stroom uit en dan kan ik toch weer wat lampjes laten branden terwijl het hele dorp zonder stroom zit. Wel ff los koppelen van het net natuurlijk ander gaat de motor in rook op :lol:
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: WKK met Kubota D600

Bericht door Chicken Power »

Hallo ER,

Dan zou ik op basis van deze grafiek toch voor max. 2400 rpm kiezen. Alles wat je meer doet dan de 11 kW die er dan uitkomt, draait ie dan in deellast.

Voordeel van riemoverbrenging is dat de graad van eenparigheid verbetert. Ook kun je wat makkelijker extra massa aan de poelie van de elektromotor knopen mocht het vliegwiel te licht zijn. Wel zaak dat het verbrandingsmotor lager natuurlijk wel voldoende zijdelingse krachten op kan nemen.

In vorige post nog vergeten, voor onderdelen en zo, tussen jou en mij zitten ook nog wat van die snurkers in transportkoeling (Waalhaven, Barendrecht). Daar is dat machientje ook geen onbekende voor.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie