Ha Helmich,
Tsja, dan elk nadeel heb toch ook weer zijn voordeel…..
Helmich schreef:Maar als je voldoende brandstof hebt, zou ik me daar niet druk over maken. Maar houd hier rekening mee als je minder kWh meet dan verwacht.
Uiteraard is brandstofverspilling geen optie, die 4 kW maal de 75% van Nck = 3 kW. Dat loopt niet echt uit de pas met 2,2 kW en heeft als voordeel dat Tim door het bijschakelen van een condensatorpakket ook in eiland bedrijf de boel niet op het spits drijft. Uiteraard gaan praktijkmetingen wat uitwijzen.
Helmich schreef:De uitlaatWW is heter dus als je hem na de motor aansluit heb je heter water. Maar heb je dat nodig? Bij atmosferische druk kookt het bij 100 graden, dat lijkt me niet gewenst.
Zoals te lezen is gaat Tim het restant aan warmte in een SWW boiler opslaan, het is daar zeer gewenst om niet met te lage temperaturen te sukkelen. Geen probleem dus.
Helmich schreef:Het water heeft hogere verliezen in transportleidingen en opslag.
De capaciteit van de opslag wordt wel hoger!
Helmich schreef:Verder kan je de uitlaatgassen niet verder afkoelen dan de motortemperatuur (95 graden), er zit dan nog relatief veel restwarmte is de uitlaatgassen, dus vermoedelijk haal je die 6kW thermisch niet.
Het vermogen is gebaseerd op de onderste verbrandingswaarde, dus dit gaat zonder condensatie toch aardig kloppen. Zie later.
Helmich schreef:Plaats je de uitlaatWW voor de motor zal het water naar de motor toe warmer zijn, de motor doet er nog een klein beetje bij. Jouw ventiel zal blijven regelen op 95 graden, zou de uitlaatWW het water heter dan 95 graden maken dan gaat jouw ventiel gewoon veel verder open hierdoor moet er meer water per seconde opgewarmt worden en daalt de temperatuur.
Dit gaat dus wel nutteloze pompenergie vergen! Weerstand over het motorblok zal stukken minder zijn dan over die 22 mm leiding en de bufferboiler.
Helmich schreef:De uitlaatgassen kunnen dus nog 15 graden extra afgekoeld worden, je thermische rendement van je WKK stijgt.
Nee, dat lijkt zo op het eerste gezicht. Tim heeft een gewoon stalen uitlaatsysteem. Daar wil je per se geen condensatie in hebben. Uitlaatgassen moeten dan ook minstens een temperatuur van 135 graden blijven hebben.
Vergeet even niet dat die hoeveelheid warmte uit de uitlaat, die van het motorblok makkelijk overklast! Je kunt beter warmte afvoeren van de motor naar je systeem, en ‘teveel’ aan warmte via de uitlaat spuien. Anders om wordt brokken.
Bovendien is de capaciteit van de uitlaat- WW ongewis, ook een argument om die als open eind te houden.
Helmich schreef:Ik ging voor rendement en draaide dus met deze configuratie. De motortemp bleef stabiel!
Nu staat me nog bij dat die configuratie toch ook niet helemaal op elkaar afgestemd was. Ik zal even terug moeten lezen hoeveel het rendement was, ben ik even kwijt.
Helmich schreef:Van beide opties is wat mij betreft iets te zeggen.
Tot meetgegevens anders uitwijzen hou ik het bij de klassieke interpretatie van opschalende temperatuursniveaus en geborgde koeling voor de motor.
Helmich schreef:CP, ik ben benieuwd naar dat artikel van je
Die mis ik even.
Groet, Cp