Mini WKK project

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door kockie »

Tim schreef:Dus eigenlijk op zoek naar een 2,2kW motor. Ik wil mijn 4kW wel ruilen met iemand, graag eerst de bouwhoogte opgeven. Die is voor mij bepalend. Liefst 4-polig, die 4kW is dat ook.
Ik heb (geloof ik) wel een 3kW liggen 1420 toeren (uit m'n hoofd, lijkt dus een 4-polige als mijn informatie goed is). Cos weet ik niet uit m'n hoofd. Interesse in een foteau van het typeplaatje?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Mini WKK project

Bericht door Chicken Power »

Ha Helmich,

Tsja, dan elk nadeel heb toch ook weer zijn voordeel…..
Helmich schreef:Maar als je voldoende brandstof hebt, zou ik me daar niet druk over maken. Maar houd hier rekening mee als je minder kWh meet dan verwacht.
Uiteraard is brandstofverspilling geen optie, die 4 kW maal de 75% van Nck = 3 kW. Dat loopt niet echt uit de pas met 2,2 kW en heeft als voordeel dat Tim door het bijschakelen van een condensatorpakket ook in eiland bedrijf de boel niet op het spits drijft. Uiteraard gaan praktijkmetingen wat uitwijzen.
Helmich schreef:De uitlaatWW is heter dus als je hem na de motor aansluit heb je heter water. Maar heb je dat nodig? Bij atmosferische druk kookt het bij 100 graden, dat lijkt me niet gewenst.
Zoals te lezen is gaat Tim het restant aan warmte in een SWW boiler opslaan, het is daar zeer gewenst om niet met te lage temperaturen te sukkelen. Geen probleem dus.
Helmich schreef:Het water heeft hogere verliezen in transportleidingen en opslag.
De capaciteit van de opslag wordt wel hoger!
Helmich schreef:Verder kan je de uitlaatgassen niet verder afkoelen dan de motortemperatuur (95 graden), er zit dan nog relatief veel restwarmte is de uitlaatgassen, dus vermoedelijk haal je die 6kW thermisch niet.
Het vermogen is gebaseerd op de onderste verbrandingswaarde, dus dit gaat zonder condensatie toch aardig kloppen. Zie later.
Helmich schreef:Plaats je de uitlaatWW voor de motor zal het water naar de motor toe warmer zijn, de motor doet er nog een klein beetje bij. Jouw ventiel zal blijven regelen op 95 graden, zou de uitlaatWW het water heter dan 95 graden maken dan gaat jouw ventiel gewoon veel verder open hierdoor moet er meer water per seconde opgewarmt worden en daalt de temperatuur.
Dit gaat dus wel nutteloze pompenergie vergen! Weerstand over het motorblok zal stukken minder zijn dan over die 22 mm leiding en de bufferboiler.
Helmich schreef:De uitlaatgassen kunnen dus nog 15 graden extra afgekoeld worden, je thermische rendement van je WKK stijgt.
Nee, dat lijkt zo op het eerste gezicht. Tim heeft een gewoon stalen uitlaatsysteem. Daar wil je per se geen condensatie in hebben. Uitlaatgassen moeten dan ook minstens een temperatuur van 135 graden blijven hebben.

Vergeet even niet dat die hoeveelheid warmte uit de uitlaat, die van het motorblok makkelijk overklast! Je kunt beter warmte afvoeren van de motor naar je systeem, en ‘teveel’ aan warmte via de uitlaat spuien. Anders om wordt brokken.

Bovendien is de capaciteit van de uitlaat- WW ongewis, ook een argument om die als open eind te houden.
Helmich schreef:Ik ging voor rendement en draaide dus met deze configuratie. De motortemp bleef stabiel!
Nu staat me nog bij dat die configuratie toch ook niet helemaal op elkaar afgestemd was. Ik zal even terug moeten lezen hoeveel het rendement was, ben ik even kwijt.
Helmich schreef:Van beide opties is wat mij betreft iets te zeggen.
Tot meetgegevens anders uitwijzen hou ik het bij de klassieke interpretatie van opschalende temperatuursniveaus en geborgde koeling voor de motor.
Helmich schreef:CP, ik ben benieuwd naar dat artikel van je :)
Die mis ik even.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

kockie schreef:Ik heb (geloof ik) wel een 3kW liggen 1420 toeren (uit m'n hoofd, lijkt dus een 4-polige als mijn informatie goed is). Cos weet ik niet uit m'n hoofd. Interesse in een foteau van het typeplaatje?
Bitte!

Wil je dan de rolmaat er ook even naast houden?

Regards,
T
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Mini WKK project

Bericht door Helmich »

Hoi CP,
CP schreef: Zoals te lezen is gaat Tim het restant aan warmte in een SWW boiler opslaan, het is daar zeer gewenst om niet met te lage temperaturen te sukkelen. Geen probleem dus.
De capaciteit van de opslag wordt wel hoger!
Die boiler had ik gemist, das idd wel een mooie. Als de boiler in een ruimte staat die toch verwarmt wordt zijn de verliezen van de boiler ook minder een probleem
CP schreef:
Helmich schreef:Plaats je de uitlaatWW voor de motor zal het water naar de motor toe warmer zijn, de motor doet er nog een klein beetje bij. Jouw ventiel zal blijven regelen op 95 graden, zou de uitlaatWW het water heter dan 95 graden maken dan gaat jouw ventiel gewoon veel verder open hierdoor moet er meer water per seconde opgewarmt worden en daalt de temperatuur.
Dit gaat dus wel nutteloze pompenergie vergen! Weerstand over het motorblok zal stukken minder zijn dan over die 22 mm leiding en de bufferboiler.
Het is idd meer water pompen, maar wel meer WARM water dus volgens mij krijg je wel wat terug voor je de energie die je in de pomp stopt. Ik zou het niet nutteloos willen noemen.
CP schreef:
Helmich schreef:De uitlaatgassen kunnen dus nog 15 graden extra afgekoeld worden, je thermische rendement van je WKK stijgt.
Nee, dat lijkt zo op het eerste gezicht. Tim heeft een gewoon stalen uitlaatsysteem. Daar wil je per se geen condensatie in hebben. Uitlaatgassen moeten dan ook minstens een temperatuur van 135 graden blijven hebben.
Vergeet even niet dat die hoeveelheid warmte uit de uitlaat, die van het motorblok makkelijk overklast! Je kunt beter warmte afvoeren van de motor naar je systeem, en ‘teveel’ aan warmte via de uitlaat spuien. Anders om wordt brokken.
Bovendien is de capaciteit van de uitlaat- WW ongewis, ook een argument om die als open eind te houden.
Condensatie was bij mij idd geen punt, ik had een RVS ww. Waar baseer je die 135 graden op?
Toch blijf ik het jammer/zonde vinden om die uitlaatwarmte zomaar weg te blazen, maar goed het systeem moet wel blijven werken natuurlijk. Ik heb wel eens zitten denken om een ww uit een HR cv-ketel te gebruiken, die heeft een capaciteit van meer dan 20kW, is van rvs en schoon te maken mocht hij verstopt raken door roet. Toevallig ervaring hiermee?
CP schreef:Tot meetgegevens anders uitwijzen hou ik het bij de klassieke interpretatie van opschalende temperatuursniveaus en geborgde koeling voor de motor.
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten!
CP schreef:
Helmich schreef:CP, ik ben benieuwd naar dat artikel van je :)
Die mis ik even.
Begrijpelijk want ik heb mij vergist, Tim had een artikel:
Tim schreef:Bij grote WKK's is de uitlaatwarmte ook altijd nageschakeld. Zal eens kijken of ik nog ergens een P&ID heb, meen me te herinneren dat dit waterzijdig een apart circuit is.
@Tim, ik houd me dus aanbevolen :)


Groet Helmich
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Allen,

Cp: Ik ga het wkk deel met koelwaterslag doen, voornamelijk ivm trillingen. We gaan experimenteren, alleen motorr, uitlaat voor en na motor, etc. Cos phi staat trouwens niet op mijn motor.

K: Graag, die past (heb 27cm ruimte). Ruilen tegen dde 4kW? Die past wel op de Farymann.

Helmich: Ik zal eens zoeken. Ik denk echter dat het een papieren versie was. Anders ga ik wel even live kijken, als ik er ben. Dan teken ik en wel even na.

Verder van't weekeinde lekker verder gegaan. De leidingen in de garage zitten erin. zie foto's.

Groet,
T
Bijlagen
IMAG0258kl.JPG
IMAG0259kl.JPG
IMAG0260kl.JPG
IMAG0261kl.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door kockie »

Ik zal m meenemen. Nadeel van deze motor: 380V...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Helmich schreef:Condensatie was bij mij idd geen punt, ik had een RVS ww. Waar baseer je die 135 graden op?
Toch blijf ik het jammer/zonde vinden om die uitlaatwarmte zomaar weg te blazen, maar goed het systeem moet wel blijven werken natuurlijk.
Vanavond met een goede kennis nog even zitten rekenen.

Als eerste is het werken met een hoge watertemperatuur niet nadelig voor het rendement. Ik zou die 70 graden verder kunnen koelen, maar dat heeft geen effect, het vermogen blijft immers hetzelfde. Mocht ik de sww boiler, als de wkk uit staat, ook als verwarming ondersteuning willen gebruiken, dan heeft het natuurlijk wel zin om een groter temperatuurbereik te gebruiken. Maar dan gelden de regels van de verbruikers, niet de verwekkers :fff.

Die 135 graden is gebaseerd op het condensatiepunt. Stel, (ik zeg stel :wink:), mijn uitlaat wisselaar is zoooo goed, dat ik er 135 graden van kan maken. Stel (weer stel), daarvan zou ik nog eens 50 graden af kunnen snoepen met een lucht/lucht wisselaar.

Dat is dan, over de duim, zo'n 0,5kW. Mooie garage verwarming in de winter :mrgreen:.

Tim
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Mini WKK project

Bericht door Helmich »

Tim schreef:Als eerste is het werken met een hoge watertemperatuur niet nadelig voor het rendement.
agree, dat zou je kunnen doen om de uitlaatgassen af te koelen tot een lagere temp. AANGENOMEN ;) dat jouw uitlaat-ww dat voor elkaar krijgt.
Tim schreef: Dat is dan, over de duim, zo'n 0,5kW. Mooie garage verwarming in de winter :mrgreen:.
Nu wordt het interessant :)
Welke soortelijke warmte heb je voor de uitlaatgassen genomen?
Als je verder gaat afkoelen zullen de gassen een keer condenseren, dan ga je ineens van de onderste verbrandingswaarde richting de bovenste en krijg je weer meer warmte tot je beschikking....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Helmich schreef:Nu wordt het interessant :) Welke soortelijke warmte heb je voor de uitlaatgassen genomen?
1,2 kJ/kg.K op 0,0083kg/sec verbrandingslucht.

Ik had het slagvolume rendement op 0,6 gezet, maar een korte discussie met Cp bracht deze aanname wat hoger. Op basis van 0,75 slagvolume rendement kom je op een 0,0104kg/sec verbrandingslucht = dan weer 0.626kW.

Tim
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Mini WKK project

Bericht door Helmich »

Hoi tim,

Idd geloofwaardige waarden als je uitgaat van niet condenserende omstandigheden.
Inmiddels al wat verder gekomen met je wkk? en misschien het schema gevonden?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Tim, we zijn weer een jaar verder. Tijd vliegt als het gezellig is. Wat is de stand van zaken? Draait de wkk al?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Hey Pellet,

Nope. Wel heb ik een thermostaat erop zitten, de uitlaat is door de muur (moet nog omhoog) en heb ik 13cm dikke geluidspanelen gescoord.

Ik heb wat klusjes in huis en de missus........dat eerst. De groentetuin verdubbeld, nog 2 extra pv panelen gekregen en plannen voor een deels DYI zonneboiler.

Dan heeft de wkk de laagste prio. Maar af en toe vlucht ik m'n kolenhok in en doe wat. Ik heb ooit beweerd dat ie deze winter zou draaien, laten we dat maar aanhouden.

Tim :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mini WKK project

Bericht door Pieke »

Tim, nog vorderingen en/of op schema? En.....
Tim schreef: plannen voor een deels DYI zonneboiler.
Heb je hier nog iets mee gedaan?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Jep,

De opslag is klaar, 2x150L, quattro wisselaar. De buren denken dat ik naar de maan wil :mrgreen:.

Voor de panelen denk ik toch platen te gaan kopen. Zelf maken kan, maar ik heb de tijd er niet voor.

Sparen (lees: werken) dus.

Tim
Bijlagen
Buffer.JPG
Plaats reactie