Mini WKK project

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Cp,

Je moet die eerste foto, die zo goed op je harde schijf staat, in je gehaktmolen duwen. Die is gemaakt in de eurofie dat ik de basis klaar had, met de polies die er bij kwamen. Die polies zijn allang bij de oud ijzer boer. Die testrun was om te kijken of hij rond wou, in die setting de Denyo 3000rpm laten draaien zou de Kubota doen opstijgen.

Ik zet in de kast geen schroefpatronen, tenzij ik ze ergens tegenkom voor noppes. Ik begrijp je nostalgie, maar het is 2011. De automaten zijn prima en ik heb een PKZ én een automaat van een bekend merk uit de industrie. Om je tegemoed te komen wil ik je wel verklappen dat mijn meterkast nog ouderwetse schroefpatronen heeft :wink: .

Thuis is het inderdaad makkelijker asynchroon terug te leveren. Dat de industrie altijd voor synchroon kiest, is puur een kwestie van hoger rendement.

@Nck: De reden voor de Denyo is dat het kan en ik graag wil weten wat het verschil is.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Aight,

Sturdy slowing down, maar hij zal en moet deze winter draaien. Vloertje gestort volledig zwevend in de restjes PIR plaat, met een verdieping voor het zweet van de wkk. Ik wil natuurlijk niet dat ie zweet, doet ie het wel, dan wordt het niet direct een bende. Had nog wat betonverf staan, ook direct naar mooi maken :mrgreen:.
IMAG0008.jpg
Wordt vervolgd,

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Hey,

Nog even een vraagje voor de experts: Ik heb het blok nog even onder handen gehad, om in ieder geval te weten wat ik heb en eventuele problemen vooraf aan te kunnen pakken. Uiteraard bleven de pakkingen heel tijdens demontage...NOT.

Nu kan ik een zoektocht starten, gaan knippen en plakken of een tube carter vloeibaar pakking kopen voor 5 euro. In je reactie graag rekening houden met het feit dat dit een werkpaard is, geen showpaard. Functioneel en betrouwbaar, verder niet. Ik neig naar de tube, wat zouden jullie doen?

Als dank voor de reacties nog een paar piccies, de regulateur du malleur:
foto0131.jpg
Daarnaar starend kreeg ik toch het gevoel toch maar te gaan quad feul'n. Diesel, GPO, biogas en misschien wel houtgas. Heb toch tijd zat :mrgreen:. Voorbereiding lag om de hoek.
foto0150.jpg
foto0150.jpg (11.01 KiB) 11084 keer bekeken
Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mini WKK project

Bericht door Dutch John »

Ik geef de voorkeur aan pakkingpapier, zeker als je de deksel als mal kunt gebruiken. Maar voor blauwe siliconen hoef je je niet te schamen, mits zuinig opgebracht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Mini WKK project

Bericht door Chicken Power »

Hey Tim,

Als het die blauwe siliconen wordt kun je voor tips en truc’s altijd even buurten bij fury van het PPO forum. Die heeft het isuzu blok van zijn Opel er ook mee gedaan.

Ragfijne randjes, er welt maar heel weinig uit.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Sow,

Dat is klaar. Het is een compromis geworden. De hopperplaat met silicone, zij-carter met pakking papier en klepdeksel met een holec doosje :mrgreen:. Ik had niet genoeg.

Klaar voor de kwast maken en hij kan geplaatst worden.

Tim
Bijlagen
foto0255.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Mini WKK project

Bericht door Chicken Power »

Netjuhs!

En een pragmatische oplossing!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Hey,

Er komt aardig schot in. Nog wat koper ringen halen en dan kan de boel opgebouwd worden.

Tim
Bijlagen
Foto0263.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Okay,

Het betonplaatje bleek zo zacht als boter te zijn, na 2 cm boren zo hard als...beton. Ik had plug ankers voorzien, maar ook dit werkte niet. Het geheel eruit gebikt ($@^%()*), opnieuw gevlakt en gestort. Deze keer met een mal, draadeinden aan het betonijzer gelast. Dit paste natuurlijk perfect 8).
Fundering.JPG
Vandaag het skid geplaatst en de spullen erop gezet.
Base.JPG
Ik heb nu 2 asynchrone motoren naast de generator. Deze op de foto is 1,1kW. De ander 4kW, alleen daar past de uitlaat niet goed overheen. De kubota is 3pk(2,2kW). Ik denk dat ik daarvan, nominaal 1,5 kW moet kunnen oogsten met de kubota op redelijke last. Ik denk dat ik eerst de 1,1kW e-motor ga proberen.
View.JPG
Groet,
Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door nck »

Mooi stukkie werk.
Compliments!!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Zo,

Vanavond even geklust om een beeld te krijgen van de periferie rondom m'n motortje. Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat de flow over de motor wel erg klein is, ofwel het vermogen laag.

Ik ga een leiding 22mm aanleggen van en naar de motor, direct op de verdeler van de verwarming, met als overloop een sww boiler van 400-600liter. Dan kan de wkk toch zeker 3 uur per dag draaien. Huis warm en het sww een heel eind.

Ik wil het eerder ter sprake gekomen mengventiel gebruiken met dompelvoeler. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... t=Heimeier

Ik heb wat aannames gedaan in de berekening, so please shoot them :D

Tim
Bijlagen
Warmte WKK.JPG
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Mini WKK project

Bericht door Chicken Power »

Hey Tim,

De berekeningen zijn aan de voorzichtige kant, je rekent je gelukkig niet op voorhand rijk.

Even voor mijn goede begrip:

-origineel vermogen is van de dieselmotor,
-25% is erg weinig, denk dat 30 % zeker te halen moet zijn,
-dat is dan al asvermogen uitgaand,
-bij juiste montage en afstelling kan het verlies op de snaar tot 10% minder zijn,
-geleverd asvermogen aan de gen wordt dan ook meer,
-wat is de slip en cos phi van de elektromotor?

De 1,1 kW motor is dus zeker te klein, volgens de ervaring van Nck moet je in de toepassing als gen uitgaan van 75 – 80 % van het nominaal vermogen.

Wordt even ombouwen voor de 4 kW motor, maar de Kubota werkt het best in vollast. Beter rook uit de uitlaat dan uit de gen.

Ik zou wel je koelwatercircuit voor je uitlaat- WW zetten. Het blok moet altijd de gelegenheid hebben om zijn warmte kwijt te kunnen, en dat gaat nu eenmaal lastig als het al door de uitlaat WW opgewarmd is.

Dus praktisch gezien alleen het koelwatercircuit over de mengklep, en de uitlaat ww nageschakeld. Blok mag best wat heter blijven (>95 graden) voor een goede en schone verbranding. Deze machientjes draaien dat met hun verdampingskoeler normaal ook.

Waarbij nog aan te tekenen is dat de te bereiken uitgangstemperatuur van de uitlaat WW natuurlijk principieel hoger is dan die van de motorkoeling.

Als ik heel kort van de andere kant af reken, en met wat verliezen uitga van 2 kW asvermogen bij een rendement van 25%, dan kom je ook op 6 kWth. Dus iets in die koers zal het zeker worden.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

CP,
Chicken Power schreef:De berekeningen zijn aan de voorzichtige kant, je rekent je gelukkig niet op voorhand rijk.
Eeuwige discussie manager en bedrijfsleider: Rijk rekenen, arm tellen.
Chicken Power schreef:Even voor mijn goede begrip:
Antwoord in groen
-origineel vermogen is van de dieselmotor= Correct, typeplaatje.
-25% is erg weinig, denk dat 30 % zeker te halen moet zijn,Dat denk ik ook wel, echter ook nog na 30jr?
-dat is dan al asvermogen uitgaand,Correct.
-bij juiste montage en afstelling kan het verlies op de snaar tot 10% minder zijn,Klopt, zie ook interessante bijlage.
-geleverd asvermogen aan de gen wordt dan ook meer,Als gevolg.
-wat is de slip en cos phi van de elektromotor?Zal ik vanavond erbij zoeken.
Chicken Power schreef:De 1,1 kW motor is dus zeker te klein, volgens de ervaring van Nck moet je in de toepassing als gen uitgaan van 75 – 80 % van het nominaal vermogen.
Dus eigenlijk op zoek naar een 2,2kW motor. Ik wil mijn 4kW wel ruilen met iemand, graag eerst de bouwhoogte opgeven. Die is voor mij bepalend. Liefst 4-polig, die 4kW is dat ook.
Chicken Power schreef:Dus praktisch gezien alleen het koelwatercircuit over de mengklep, en de uitlaat ww nageschakeld. Blok mag best wat heter blijven (>95 graden) voor een goede en schone verbranding. Deze machientjes draaien dat met hun verdampingskoeler normaal ook. Waarbij nog aan te tekenen is dat de te bereiken uitgangstemperatuur van de uitlaat WW natuurlijk principieel hoger is dan die van de motorkoeling.
Maar dan kom ik niet echt uit. Als ik de motor op 95 graden zou uitleggen, doet de uitlaat ww er nog eens een flinke schep bovenop. Denk je niet de primaire kant zo in te kunnen regelen, dat uitlaat en motor in serie, richting 95graden kan sturen? Het is tenslotte maar peanuts wat het blok erbij doet.

Bij grote WKK's is de uitlaatwarmte ook altijd nageschakeld. Zal eens kijken of ik nog ergens een P&ID heb, meen me te herinneren dat dit waterzijdig een apart circuit is.

In de bijlage ook nog een leuk artikel over asynchrone motoren.

Tim
Bijlagen
MP2011-5p46.pdf
(385.48 KiB) 354 keer gedownload
asynchronemachine.pdf
(184.98 KiB) 354 keer gedownload
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Mini WKK project

Bericht door Chicken Power »

Hallo Tim,

De bijlage over de v- snaren vond ik het smakelijkst, bedankt.
Tim schreef:Dat denk ik ook wel, echter ook nog na 30jr?
Als de compressie en dergelijke nog klopt, en de verstuiver ok is, waarom niet?
Tim schreef:Dus eigenlijk op zoek naar een 2,2kW motor. Ik wil mijn 4kW wel ruilen met iemand, graag eerst de bouwhoogte opgeven. Die is voor mij bepalend.
Dat hangt dus alleen op het las- en verfwerk om de uitlaat- WW aan te passen? Bouwhoogte heb je zo te zien nog genoeg. En qua ergonomie wordt bij een verhoging van de WW het wisselen van snaren ook wat aangenamer.

Ik zou gewoon de leidingen aanpassen en die 4 kW lekker houden. Je hebt niet echt extra verlies omdat die e- motor wat groter is. Het verschil in de rolweerstand van de lagers lijkt me tussen een 2,2 en een 4 kW zo goed als verwaarloosbaar. Zaakje zal zo ook veel langer meegaan (mechanisch en elektrisch).
Tim schreef:Liefst 4-polig, die 4kW is dat ook.
6, 8 of nog meer-polig zal ook geen probleem zijn.
Tim schreef:Maar dan kom ik niet echt uit. Als ik de motor op 95 graden zou uitleggen, doet de uitlaat ww er nog eens een flinke schep bovenop.
Dat is ook precies de bedoeling!
Tim schreef:Denk je niet de primaire kant zo in te kunnen regelen, dat uitlaat en motor in serie, richting 95graden kan sturen?
Nee, het is zo onlogisch als het maar zijn kan.
Tim schreef:Het is tenslotte maar peanuts wat het blok erbij doet.
Maar die ruimte is niet gegarandeerd, altijd motorkoeling mogelijk houden! Uitlaatwarmte kun je altijd zonder risico’s kwijt. Mogelijk moet je wel een by- pass maken als er weinig motorwarmte voorhanden is om toch wat flow over de uitlaat- WW te houden.
Tim schreef:Bij grote WKK's is de uitlaatwarmte ook altijd nageschakeld.
Zal toch ook niet voor niks zo gebeuren? Meestal is het in opgaande lijn: koelwater > oliekoeler > uitlaat.
Tim schreef:Zal eens kijken of ik nog ergens een P&ID heb, meen me te herinneren dat dit waterzijdig een apart circuit is.
Hier even de uitleg voor degenen die het jargon onbekend is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Piping_and ... on_Diagram


Groet, Cp
Verwijderd.
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Mini WKK project

Bericht door Helmich »

Ik zou gewoon de leidingen aanpassen en die 4 kW lekker houden. Je hebt niet echt extra verlies omdat die e- motor wat groter is. De rolweerstand van de lagers lijkt me tussen een 2,2 en een 4 kW zo goed als verwaarloosbaar. Zaakje zal zo ook veel langer meegaan (mechanisch en elektrisch).
mee eens, maar wat ik niet zie en bij mij zelf wel gemeten heb: cos phi... die is lager als je de elektromotor minder belast. Hierdoor zal voor dezelfde hoeveelheid brandstof je KWH meter minder terugdraaien, je elektrische vermogen is dus lager. Hoeveel dit in praktijk is is ook weer elektromotor afhankelijk. Maar als je voldoende brandstof hebt, zou ik me daar niet druk over maken. Maar houd hier rekening mee als je minder kWh meet dan verwacht.

De volgorde van aansluiten lees ik met interesse.
De uitlaatWW is heter dus als je hem na de motor aansluit heb je heter water. Maar heb je dat nodig? Bij atmosferische druk kookt het bij 100 graden, dat lijkt me niet gewenst. Het water heeft hogere verliezen in transportleidingen en opslag. Verder kan je de uitlaatgassen niet verder afkoelen dan de motortemperatuur (95 graden), er zit dan nog relatief veel restwarmte is de uitlaatgassen, dus vermoedelijk haal je die 6kW thermisch niet.

Plaats je de uitlaatWW voor de motor zal het water naar de motor toe warmer zijn, de motor doet er nog een klein beetje bij. Jouw ventiel zal blijven regelen op 95 graden, zou de uitlaatWW het water heter dan 95 graden maken dan gaat jouw ventiel gewoon veel verder open hierdoor moet er meer water per seconde opgewarmt worden en daalt de temperatuur. De motortemp blijft zo geregeld op 95 graden. Het water dat de uitlaatWW nu aan de voorkant ingaat is 70 graden celcius ipv 95. De uitlaatgassen kunnen dus nog 15 graden extra afgekoeld worden, je thermische rendement van je WKK stijgt.
Ik ging voor rendement en draaide dus met deze configuratie. De motortemp bleef stabiel!

Van beide opties is wat mij betreft iets te zeggen.
[cut]CP[/cut] Tim, ik ben benieuwd naar dat artikel van je :)
Laatst gewijzigd door Helmich op 28 jan 2012, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie