Accu bijbel

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Accu bijbel

Bericht door Dutch John »

Krijg m'n accupakket niet wakker geschud. Struikelde al googlende over dit juweeltje: http://www.pureenergysystems.com/PESWik ... _Bible.pdf

Als trouwens iemand weet hoe je een tractieaccupakket, dat meer dan 20 jaar droog opgeslagen heeft gelegen, wakker moet krijgen, dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb het gezuurd met normaal 37% accuzuur. De cellen werden direct handwarm en na een uur was het zuurgehalte teruggevallen naar 1,10. De cellen accepteren geen lading, staan alleen maar wat te gassen. Zuurgehalte blijft 1,10. Voltage per cel is niet boven de 2 te krijgen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Accu bijbel

Bericht door nck »

Probeer eens meer gas te geven.
laadspanning opvoeren om door de weerstand van de cel te komen.
Ik doe dat nog wel eens met heftruck-accu's.
1 accukabel loskoppelen en een aantal cellen verderop weer met een dikke klem tijdelijk vast zetten.
(aardklem van een lasapparaat.) Cellen moeten even stevig koken dan weer een cel verder.
na een tijdje zie je de amperes wel oplopen en begint de accu te laden.

soms wel nodig om zuur bij te vullen (en water) maar dat is een kwestie van goed opletten en meten.
denk om je kleding want het wil wel eens wat spetteren. :-P


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Accu bijbel

Bericht door Dutch John »

Er komt wat leven in de cellen na dagen van laden met een geregelde heftrucklader. Hoge spanning, laag amperage (staat ook in de genoemde accubijbel) en tussentijds de cellen even laten uithijgen (letterlijk!), lijkt de zaak met kleine sprongetjes op te krikken. Weer wat geleerd. Met een gewone startaccu lader doe je helemaal niets voor tractiebatterijen. Het lijkt er zelfs op dat een doodgewaande en een jaar lang vergeten vrachtwagenaccu met een geregelde tractielader weer aan te porren is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Accu bijbel

Bericht door frans »

Dutch John schreef:Hoge spanning, laag amperage
DJ
Dat geeft aan dat de inwendige weerstand in de accu groot is.
Ik neem aan dat het met een goede accu niet mogelijk is om zelf de laad spanning te bepalen of je moet echt wel een overkill aan vermogen hebben.
Wat anders dan de laadstroom kan je met die geregelde acculader instellen?
Hij stopt in ieder geval al niet bij de "vol" spanning.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Accu bijbel

Bericht door Dutch John »

Met zo'n start booster kun je wel ampères geven, maar dat voelt niet goed. De geregelde lader kan niet ingesteld worden, hij volgt een bepaalde karakteristiek. Die ik gebruik is 15 jaar oud, 24 volt, 2 traps, en stopt als het goed is bij ongeveer 30 volt. Maar zover zijn we nog niet. De modernere regelaar voor de windturbine heeft een 4 traps karakteristiek.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Accu bijbel

Bericht door nck »

Bij een snellader / starthulp, die ik in een dergelijk geval gebruik loopt de spanning ook op met het te laden amperage.
Onze lader geeft max. 70A laadstroom. Bij 12 volt accu's zit ik dan op een spanning van ong. 18 volt en bij 24 volt accu's op 32 volt.
Is overigens wel een zeer simpele recht toe recht aan lader. Maar heel bruikbaar bij onwillige accu's
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Accu bijbel

Bericht door Dutch John »

Het eerder genoemde heftruck accupakket is na meerdere keren laden en ontladen erg kwiek geworden. Om de opslag uit te breiden zonder kosten te maken, gebruik ik nu afgedankte semi-tracties uit vrachtwagens. Een accu die met een dynamo geladen wordt, ziet normaal gesproken nooit een hogere spanning dan 14 volt en mist het laatste stukje doorladen. Jonge afdankers laten zich bijna altijd redden door ze enkele uren te laden op 15-16 volt en een laag amperage, een dag laten staan, weer een paar uur laden enz. Als je dit enkele weken volhoudt, komen ze er bijna altijd weer bovenop. Voor een paar euro aan stroom red je zo een accu van 200 euro. Werkt alleen met jonkies. Oude en gezwollen exemplaren moet je links laten liggen.

Wat ik niet begrijp -en wat nergens beschreven staat- is dat een dergelijke, waarschijnlijk gesulfateerde accu een zuurgehalte kan geven van 1.20, dus meer dan half ontladen, terwijl de spanning 12,8 volt kan zijn. Dus als nieuw. Die spanning houdt de accu vast, ook na weken. Je zou zeggen dat na een tijd van stabilisatie de correlatie tussen zuurgehalte en spanning altijd evenredig moet zijn, maar dat is ie niet. Iemand een verklaring?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie