Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door xychix »

wat is 'eiland' gebruiken? Ik dacht dat men op autonoom duidde maar het lijkt door bovenstaande post toch meer op iets anders.

Dank voor de lering.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

Xychix,

Eiland bedrijf is hetzelfde als autonoom bedrijf. Dus niet gekoppeld aan het e-net.

Tim
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Helmich »

Weet iemand wat er gebeurd met de cos phi van een asynchroon generator gekoppeld aan het net?
Naar alle interessante treads hier heb ik experimenteer wkk gebouwd van een isuzu 1,7 ltr diesel met een 3-fase 8kW asynchroon motor. Na een kwartier draaien op 15.5 ampere was er 1.2kWh teruggeleverd op de draaistroommeter. Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning kom ik dan op een cos phi van 0.4
Dat lijkt me een beetje weinig toch? Meten jullie dat ook? Anders moet ik nog eens wat dieper in duiken...
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door le_pilaf »

hallo

bij een over dimensionering van de installatie jouw generator kan 8 kw leveren en je gebruik hem voor 4 kw .
dan word de Cosinus Phi kleiner en, wordt de totaalstroom It groter daardoor genereer je extra warmteontwikkeling en spannings verlies in je generator.
jouw schijnbaar (blindvermogen) vermogen word heel groot.

je kunt dit verhelpen door een condensator(batterij) te plaatsen om alles in balans te brengen.

suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Helmich »

ik ben er idd bekend mee dat de cos phi afneemt bij de belasting. Mijn uitgangspunt is daarom wel om op 100% van de asynchroon machine te gaan draaien. Maar wanneer is de belasting 100%? Bij de maximale stroom of bij het maximale geleverde WERKELIJKE vermogen?
op het typeplaatje staat:
P = 7,4kW
U = 380v (driehoek)
I = 16A
cos phi = 0,83
rpm = 1450

Ik zit met die 15,5 Ampere toch aan mn maximale stroom? (bij 16A klapt nu de motorbeveiliging eruit). Ik kan kan wel meer gas geven met de diesel om zo die 8kW werkelijk te halen op de draaistroommeter maar dan verwacht ik dat de windingen eruit branden.(?) Dat zou betekenen dat het onmogelijk is om op 100% belasting te gaan draaien?

Ik ben nog een beetje huiverig voor een condenstor pakket ivm met zelfbekrachting en veiligheid etc.
Laatst gewijzigd door Helmich op 20 apr 2011, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Dag Helmich,

Zou het geen 380/660 volt zijn?

En wat geeft het motorplaatje voor toerental aan en wat haalt ie als je hem aandrijft?

Mss idee om eigen topic te openen? Met fototjes?

Groet, Cp
Verwijderd.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door le_pilaf »

Dag Helmich,

zoals je al aangeeft is jouw cos phi niet goed die moet 0.85 zijn .
je meet 2 keer vermogen 1 keer met een ampèremeter 15.5 ampère x 400 volt = 6200 w
en 1 keer met de kwh meter na een kwartier draaien 1.2kWh x 4 = 4800 w .
daar zit een groot verschil in nu kan het zijn dat er een meter kapot is maar dat denk ik niet .
jouw diesel motor loopt te traag daardoor bots het magnetisch veld en word er een hoop warmte gegenereerd
je meet nu blindvermogen laat je motor harder lopen dan is je motor in balans met het net je cos phi geen blind stroom en warmte ontwikkeling.

suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Helmich »

Chicken Power schreef:Dag Helmich,

Zou het geen 380/660 volt zijn?

En wat geeft het motorplaatje voor toerental aan en wat haalt ie als je hem aandrijft?

Mss idee om eigen topic te openen? Met fototjes?

Groet, Cp
Ik hoopte een algemene vraag te stellen maar het gaat idd wel richting mijn specifieke probleem.

Ik heb een poging gedaan:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=1788
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door kockie »

Was aan het kijken op youtube. Daar kwam ik dit filmpje tegen, moeite waard en mooi plekje voor een forumdag....



Taal: duits
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Dutch John »

Mooie installatie. En geheel automatisch. En daarmee nogal een toestand om ongeveer 15 kWe te leveren en om 's winters citroenen te kunnen kweken.... Precies de reden waarom ik er niet aan begonnen ben. De moeilijkheidsgraad om zoiets te bouwen valt nog wel mee. Je mag alleen de materialen tellen (liefst veel tweedehands; ook het rvs, want alleen een oude Opel motor schiet niet echt op) en de uren in dubbeltjes of kwartjes. En een betrouwbare en constante houtbron ter beschikking hebben. Ik schat dat de installatie in het fimpje ongeveer 20 kg per uur gebruikt, dat is ongeveer 80 liter. Toch 2 kuub per dag en bij 200 dagen bedrijf per jaar 400 kuub. Die je eerst moet drogen en zeven voordat het de vergasser in mag.

Waarmee ik wil zeggen dat je een dergelijke installatie op particulier niveau moet camoufleren met een mantel der idealisme. Anders wordt het als je een groep woonhuizen van stroom en warmte kunt voorzien en rondom in het hout woont. Zoals de Oostenrijker.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door JantjeV8 »

Ja, inderdaad, maar het blijft je desondanks toch bezig houden.

Ineens viel bij mij ook het kwartje, ik zag die oude Chriet Titulaer wat moeilijk strompelen..... Vandaar snippers. Zie het al weer helemaal voor me, mocht ik ooit minder mobiel worden, dan een hakselaar en een ander stookaparaat en we blijven nog altijd van de gaspijp af.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door pelletpower »

DJ, zoals meestal heb je weer gelijk. Ik heb mijn plannen voor een houtgasinstallatie voorlopig op een heel laag pitje gezet. Wat wel in mijn hoofd rond blijft spoken in een installatie met een compoundturbo, de huis tuin en keuken turbineinstallatie als het ware. Leuk detail hierbij is dat de brandstof niet veel uitmaakt, het gaat hier meer om het idee kracht uit warmte te halen. Misschien een leuk idee voor een goede knutselaar. Zelf begin ik er bewust niet aan, dan kan het op de hoop van andere niet afgewerkte projecten. Mocht het echter in theorie mogelijk zijn minimaal 25% van de thermische energie om te zetten in electrische energie dan laat ik alles vallen en zou me hierop storten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Dutch John »

Jantje,

Klopt. Maar ik neem aan alleen voor verwarmingsdoeleinden. Een houtsnipperketel kost een paar duizend euro. Eenvoudige houtgasinstallatie om stroom te draaien enkele tienduizenden en gaan een paar duizend uur mee. Een installatie zoals in het filmpje zal af fabriek over de honderdduizend gaan. Of een jaartje stoppen met werken en zelf aan de slag gaan.

Pellet,

Mijn keuze zou eerder een zeer degelijke Stirlingmotor zijn. Een Stirling is een duur apparaat, maar de rest van de installatie kan erg eenvoudig uitgevoerd zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Stel dat ik enkel nog verlichting electrisch wil. En één laptop.
Wat is in dan mijn gebruik ongeveer op de donkerste winterdag ? (Ledlampen aan 6 (?) uren ? en 30 à 50 W voor de laptop per uur).

Een paard trapt op z'n gemakje 700W in een uurtje in een tredmolen. Maar hoeveel zit er dan in m'n accu ?
Paard zou dan 1 à 2 uurtjes moeten draaien als er weinig zon en wind geweest is (?)

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door kockie »

Een paard dat 1 uur lang 700W opwekt, wekt 700 Wh op, oftewel 0.7 kWh. 2 uur geeft dus 1,4 kWh. Ik neem aan dat je niet alleen een laptop wilt gebruiken, maar ook je internetverbinding. Daarbij moet je dan ook het gebruik van je modem optellen. Ik denk dat je met 1,4 kWh (zonder verliezen; kan maar zo 50% zijn) een uurtje of 6-10 kunt interneppen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie