Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Investeren in een zuinige laptop. Er zijn er al met een verbruik van 5 watt.
Laptop moet niet het probleem te zijn. Die kan je desnoods zelf opladen met een trapsysteem en de interne batterij.


Maar wat zou een realistisch verbruik zijn voor verlichting (heel gezin) als je de hele verlichting eilandbedrijf maakt achter accu's. Alles DC houdt.
En slechts 2 dagen moet bufferen (de backup zijn immers de paarden).
Ik neem aan dat er van zuinige verlichting uitgegaan wordt (leds of iets dergelijk, heb me er nog niet in verdiept), maar dat er wel overal licht is waar het moet (keuken, living, studerende kinderen, ...)

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

G,

De led lampen die ik nu in gebruik heb, zijn ongeveer 4Watt (dus 4Watt per uur). Daar val je niet van om, en verlichten best aardig. 4 Watt per vertrek * 2uur per dag lijkt me een redelijke verhouding. Stel 6 vertrekken * 4 Watt * 2uur = 48Wh per dag. Een uurtje zon per dag op 1 paneeltje is dan al ruim voldoende.

Een paard kost veel (en ook veel eten). Een zonnepaneel van 200Wp met kleine NiFe accu veel minder. En met een beetje massol overleven ze je nog ook. Kun jij je concentreren op je eigen werk en moestuin, ipv voedsel te verbouwen voor het paard.

Ga je dan ook weer op de hand wassen? En hoe ga je douchen?

Tim

ps: Doe eens een paar linkjes van die laptops?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Tim schreef:G,

De led lampen die ik nu in gebruik heb, zijn ongeveer 4Watt (dus 4Watt per uur). Daar val je niet van om, en verlichten best aardig. 4 Watt per vertrek * 2uur per dag lijkt me een redelijke verhouding. Stel 6 vertrekken * 4 Watt * 2uur = 48Wh per dag. Een uurtje zon per dag op 1 paneeltje is dan al ruim voldoende.
Inderdaad dan wordt een paneeltje wel heel interessant.
Tim schreef:Een paard kost veel (en ook veel eten). Een zonnepaneel van 200Wp met kleine NiFe accu veel minder. En met een beetje massol overleven ze je nog ook. Kun jij je concentreren op je eigen werk en moestuin, ipv voedsel te verbouwen voor het paard.
Paard staat er al... zorgt ook voor de vruchtbaarheid van de moestuin en kan heel nuttig zijn in een klein landelijk zelfvoorzieningsconcept. Voor de electriciteit zou het zowat de laatste, maar bedrijfszekere backup zijn.
Tim schreef:Ga je dan ook weer op de hand wassen?
Ik ga alvast zoiets aanschaffen (als er eens één in de buurt te koop komt): http://fr.kapaza.be/anvers/zeer-zeldzam ... 626771.htm.
Ook weeral als back-up. Of het dan nog wat wordt voor wekelijks gebruik zien we dan nog wel. Misscien met een home-trainer ervoor. er zijn mensen die geld betalen om een half uurtje te mogen 'spinnen'.
Tim schreef:En hoe ga je douchen?
Buffer met doorstroomspiraal moet zonder pompen kunnen werken.

G
Tim schreef:Doe eens een paar linkjes van die laptops?
De extreemste: (is trouwens een lovenswaardig project)
http://wiki.laptop.org/images/d/d4/CL2_ ... n_Spec.pdf
bron: http://wiki.laptop.org/go/XO-1.75

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Wat zeggen de scherprechters hierop:

http://lowimpactman.wordpress.com/2010/ ... achteruit/

?

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

G,

Prima, maar gezien het vermogen van het paneel waarschijnlijk niet de juiste voltages om een accu optimaal te laden. Met een verwachte levensduur van dergelijk spul zou ik daar wel rekening mee houden.

You never know.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Raspberry Pi is ook een interssant project.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_pi
G
henkie119
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2012, 23:28

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door henkie119 »

hallo iedereen.

Ik ben nog op zoek naar een project om mee te experimenteren.
Nu ben ik wel bekent met wkk omdat ik wel eens bij een bio-gas boer werk.
Maar als je dit wilt toepassen voor particulier gebruik en je gebruikt andere brandstoffen.
Zoals aardgas diesel bio-olie benzine enz enz . Hoe is dat dan geregeld volgens de wet .
Kan ik bijvoorbeeld zomaar een motor op aardgas laten lopen. En dan verder geen gedoe met emissie eisen belasting of energie beheerder of zoiets
En dan toch de warmte en stroom zelf opwekken.

mvg
henkie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door benthuis »

Gandalf schreef:Raspberry Pi is ook een interssant project.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_pi
G
Heb er een in bestelling staan. Beloofd een aardig ding te zijn op 5v USB voeding met HDMI.

Leuk!!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Raspberry Pi is ook een interssant project.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_pi
G
Bedankt!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Dutch John »

henkie119 schreef: Ik ben nog op zoek naar een project om mee te experimenteren.
Nu ben ik wel bekent met wkk omdat ik wel eens bij een bio-gas boer werk.
Maar als je dit wilt toepassen voor particulier gebruik en je gebruikt andere brandstoffen.
Zoals aardgas diesel bio-olie benzine enz enz . Hoe is dat dan geregeld volgens de wet .
Kan ik bijvoorbeeld zomaar een motor op aardgas laten lopen. En dan verder geen gedoe met emissie eisen belasting of energie beheerder of zoiets
En dan toch de warmte en stroom zelf opwekken.
Tsja Henkie,

Je bericht staat vol tegenstrijdigheden. Bovendien lees ik er niet uit of je iets wilt mededelen of wilt vragen. Je lijkt te vragen hoe eigen energieproductie geregeld is bij wet. Vervolgens wil je geen gedoe met emissies of toezicht. Wat wil je nou? Je wilt experimenteren. Heb je een strak omlijnd doel of gaat het alleen om het leuk bezig zijn?

Lieden met slechts zeer weinig ervaring zullen wij niet vooruit helpen met bijvoorbeeld een ombouw naar aardgas. Al was het maar in verband met aansprakelijkheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
henkie119
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2012, 23:28

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door henkie119 »

hallo john

Bedankt voor je leuke reactie.
Ik zal u eerst even wat vragen beantwoorden. Het is inderdaad correct dat ik wil vragen hoe het in de wet is geregeld mbt zelf opwek. Ik kan mij voor stellen dat als iemand zelf zijn energie opwekt.
Dat de regering zegt. Het mag wel mits je aan een emissie norm voldoet.
En belasting regels.

Ook zou ik willen weten waar als u het weg haalt dat ik geen ervaring heb.
Ik ben tenslotte 1ste monteur op een bedrijf waar we niet met kinderachtige motoren werken.
En elektronica ben ik ook wel in thuis zoals can-bus of andere systemen.

Verder zoek ik dus iets om te experimenteren en later daar mijn huis mee kan voorzien van energie.
En als u mij niet wilt helpen in verband met aansprakelijkheid.
Dan mag u het hier wel bij laten.

mvg henkie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door kockie »

henkie119 schreef:
Ook zou ik willen weten waar als u het weg haalt dat ik geen ervaring heb.
Dat lees ik nergens.
henkie119 schreef: Verder zoek ik dus iets om te experimenteren en later daar mijn huis mee kan voorzien van energie.
En als u mij niet wilt helpen in verband met aansprakelijkheid.
Dan mag u het hier wel bij laten.
Het forum wordt nogal eens bezocht door "cowboys" die absoluut niet worden gehinderd door enige kennis van zaken en meteen allerlei moeilijke zaken willen aanpakken. Vandaar DJ's terughoudendheid. Begin een nieuw topic, stel je daarin even voor zodat we zien wie er tegenover ons staat en stel een paar duidelijke vragen. Inlezen in de materie wordt echt beloond met duidelijke vragen en duidelijke antwoorden! Hier zitten namelijk een aantal ervaringsdeskundigen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
henkie119
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2012, 23:28

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door henkie119 »

hallo

Ik vond het onnodig om voor deze simpele vraag een nieuw topic te maken.
De vraag is alleen kun je zomaar zonder iets te melden bij een instantie of bedrijf .
Je eigen stroom opwekken. en dan ben ik hier toch bij het goede topic. zelf stroom draaien!
Alleen ik had er misschien iets teveel dingen bij gezet die niet nodig waren. maar ter onderbouwing er wel bij heb gezet. om het iets duidelijker te maken maar dat is niet gelukt.
bij teveel topic's of onderwerpen vind ik dat dit mooie forum wordt vervuild en onoverzichtelijk word.
En zal daarom dit soort kleine vragen niet in een topic zetten.

mvg henkie
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door tiho »

Realiseer je wel dat het voor anderen veel lastiger te vinden is indien ze dezelfde vraag hebben en op willen zoeken. Ruimte zat om een nieuw topic te maken lijkt me.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door benthuis »

Gandalf schreef:
Raspberry Pi is ook een interssant project.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_pi
G


Heb er een in bestelling staan. Beloofd een aardig ding te zijn op 5v USB voeding met HDMI.

Leuk!!
Heb m nog niet, hoor dat andere mensen hem al wel hebben.
Lijkt me eigenlijk nog een beter platform dan Aduino. Genoeg breakout mogelijkheden.
Ga nu een nieuwe bestellen en laat weten of het wat is als overall schakel en meetdoos

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie