Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Dutch John »

Zelf stroom draaien, een ideaal van velen en zeker op dit forum. Echter, er zijn vele manieren. Hier volgt een opsomming, waarbij elke mogelijkheid zo zijn voor- en nadelen heeft. Ik zal trachten mijn ervaringen zo goed mogelijk weer te geven en houd me aanbevolen voor aanvullingen en andere meningen. Voor alle mogelijkheden geldt dat autonoom bedrijf (dus zonder netkoppeling) veel duurder is, omdat accu’s aangeschaft moeten worden om vraag en aanbod met elkaar in evenwicht te houden. Ik schat dat accu’s een systeem zo maar tweemaal zo duur maken en daarmee ook de kWh prijs. En dat blijft. Accuprijzen zullen met de stroomprijzen mee omhoog gaan. Het net gebruiken als buffer is verreweg de goedkoopste oplossing, zeker in geval van salderen. Accu's zijn bovendien niet erg duurzaam en milieuvriendelijk.

-PV panelen. De meest toegankelijke mogelijkheid. Sets zijn kant en klaar te koop en de prijzen dalen nog steeds. De dalende prijzen zijn ook een nadeel, want het gevolg is dat velen de aanschaf uitstellen. Voor de gelukkigen met SDE subsidie kan de investering in 8 jaar terugverdiend worden, zonder SDE gaat dat richting 20 jaar. Panelen gaan zeker 25 jaar mee, omvormers 10-15 jaar. Zonnestroom is de meest luie vorm van elektriciteitsopwekking. Aansluiten en vergeten.

-CSP, ofwel Concentrated Solar Power. Met parabolische spiegels een medium verwarmen, dat op zijn beurt stoom genereert voor een stoomturbine. Voor de particulier nog niet verkrijgbaar. Wel een leuk knutselproject.

-Windturbine. Iets minder toegankelijk dan zonnepanelen, omdat open terrein een vereiste is. Er zijn minder aanbieders. Er is jaarlijks onderhoud nodig. Lokale regelgeving en buren kunnen roet in het eten gooien. Dmv zelfbouw kan de investering geringer zijn en de turbine degelijker, maar dat hoeft niet. Zo reken ik voor m’n eigen zelfbouwmolen, met alleen de materialen geteld, een terugverdientijd van minimaal 15 jaar. Accu’s inbegrepen, dus met teruglevering aan het net kan met 7-9 jaar gerekend worden. Voordeel van wind is dat die het hele jaar waait, terwijl zonnepanelen in de winter veel minder opbrengen. Voor autonoom bedrijf daarom interessanter dan zonnepanelen.

–Hydrostroom. De meest efficiënte. Als we in Nederland meer verval gehad zouden hebben. Geen optie dus.

-Stroomaggregaat. Weinig efficiënt, daar de warmte geheel verloren gaat. Het apparaat vraagt om een relatief geringe investering, maar de variabele kosten zijn irreëel. Is aleen een tijdelijke noodoplossing.

-WarmteKrachtKoppeling (WKK). Als de vorige, maar met gebruik van de warmte. Vele mogelijkheden voor de aandrijving: verbrandingsmotor, Stirlingmotor, stoommachine, TEC’s. Brandstoffen zijn ook legio: diesel, aardgas, propaan, bio-olie, biomassa, houtgas. De laatste drie vragen om veel tijd, indien zelf aangemaakt. Een inschattingsfout die vaak gemaakt wordt. Daarbij is in geval van biomassa de apparatuur lastig op particulier verbruiksniveau te verkleinen, zodat dergelijke installaties eigenlijk alleen interessant zijn voor bedrijven. Grote nadelen zijn de complexiteit van de installatie en de buffercapaciteit van zowel warmte als elektriciteit.
Er zijn zeer kleine installaties op de markt die gebruik maken van Stirlingmotoren, maar tegen een hoge aanschafprijs. Energiemaatschappijen lachen in het vuistje, want zij hoeven minder centrales te bouwen en kunnen toch de energie (aardgas) leveren, terwijl investering en onderhoud bij de klant liggen. Vaak verkopen de maatschappijen zelf ook nog de units. Vertrouw nooit een energiemaatschappij, zij zien de klant altijd als een melkkoe. Contrair handelen van de gebruikerskant levert bijna altijd wat op.

Voorlopig houd ik het bij de “luie” manieren van productie: zonnepanelen en een kleine windturbine. De eerste met teruglevering aan het net, de tweede autonoom. WKK leek mooi, maar vraagt teveel tijd om de zaak in bedrijf te houden en de onmogelijkheid tot schaalverkleining vraagt om veel accu’s of een zware meterkastaansluiting. TEC’s zijn nog duur, maar de moeite waard om eens mee te gaan spelen. Stoom lijkt me erg gecompliceerd om onderhoudsvriendelijk te bouwen, maar ik hoop dat Michel zijn project succesvol kan afronden. Als Stirlingmotoren tegen een faire prijs te koop komen, dan sta ik vooraan om er één aan te schaffen.

Besluiten we met de allerbelangrijkste factor. Minder verbruiken. Minder verbruiken betekent een lagere investering, minder werk(en), meer tijd over. De belangrijkste les die ik de laatste jaren geleerd heb: wordt geen slaaf van je eigen consumptie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door xychix »

Dutch John schreef:
-Stroomaggregaat. Weinig efficiënt, daar de warmte geheel verloren gaat. Het apparaat vraagt om een relatief geringe investering, maar de variabele kosten zijn irreëel. Is aleen een tijdelijke noodoplossing.

Besluiten we met de allerbelangrijkste factor. Minder verbruiken. Minder verbruiken betekent een lagere investering, minder werk(en), meer tijd over. De belangrijkste les die ik de laatste jaren geleerd heb: wordt geen slaaf van je eigen consumptie.

Groet,
DJ
Beste DJ,

Waar baseer je de 'geringe' investering voor een stoom oplossing op? Ik ben namelijk wel degelijk geinteresseerd in deze als (winter) backup voor een autonoom project in Frankrijk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Dutch John »

Een stroomaggregaat is niet hetzelfde als een stoommachine.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:
-Stroomaggregaat. Weinig efficiënt, daar de warmte geheel verloren gaat. Het apparaat vraagt om een relatief geringe investering, maar de variabele kosten zijn irreëel. Is aleen een tijdelijke noodoplossing.


DJ
Variabele kosten, bedoel je de brandstofkosten?
Anders bestaan er ook kleine modellen op lpg.
Zoiets kan voor autonome systemen en in combinatie met PV systemen interessant zijn op winterdagen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

Hey,

Ik zal nog wel een topic openen. Alvast een voorproefje. Ik ben al 2 jaar af en toe aan het klussen hiermee, tijd, pappa zijn en verhuizen is de grootste vertraging. Ik heb al 50Hz gemaakt @215 Volt.

Total cost +/-: Motor €100 Generator €50 Apps: €50 Uren: Veel

Tim
Bijlagen
Uitlaat WW
Uitlaat WW
WKK
WKK
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door frans »

Ik heb al jaren een oude Farymann diesel staan die degelijkheid uitstraalt, niet te tillen , langzaam loper en hooguit 9 pk.
Dat ding te koppelen via een draaistroom motor aan het net om af en toe de meter weer eens een keer de goede kant op te laten lopen lijkt me een leuk idee.
De voeding zou naar mijn idee moeten bestaan uit een minimale dosering diesel via de verstuiver en dan aangevuld met aardgas in de luchtinlaat tot het gewenste vermogen.
De opgewekte warmte in motor en uitlaat zou ik willen opslaan in mijn vloerverwarming en eventueel in een buffertank.
M.a.w. alleen in de winter periode zou e.e.a. periodiek in actie moeten komen.
Volgens mij kan zo iets best goed werken.
En wat betreft investering in geld ook eigenlijk niets kosten.
Ik neem aan dat de kosten van gas en rode diesel verbruik minder zullen zijn dan de bespaarde elektriciteit en verwarming kosten.
Alleen de menselijke energie om e.e.a. te realiseren ontbreekt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Tim schreef:Generator €50
5 tientjes voor een originele Denyo is te geef. Wees er maar zuinig op. Topkwaliteit uit Japan.
frans schreef:Dat ding te koppelen via een draaistroom motor aan het net om af en toe de meter weer eens een keer de goede kant op te laten lopen lijkt me een leuk idee.
Dat gaat probleemloos, Ikzelf heb dat met een 30 Kw draaistroommotor gedaan. Wel in ster anders kon de huisinstallatie de opgewekte stroom die ook bij mij in de goede richting ging niet verwerken. :fff
Ik heb die meter zelden zo snel zien draaien, achteruit wel te verstaan.

download/file.php?id=270&t=1


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Dat gaat probleemloos, Ikzelf heb dat met een 30 Kw draaistroommotor gedaan. Wel in ster anders kon de huisinstallatie de opgewekte stroom die ook bij mij in de goede richting ging niet verwerken. :fff
Ik denk eerlijk gezegd niet de stroom, maar de spanning :)
Die motoren had ik al in een ander topic gezien, maar waar ik tegen aanloop, is dat de motoren van dat vermogen (>4kW) bij 6, 8, 10 of 12 polen, vrijwel altijd uitgevoerd zijn als 400/690 volt. En ik heb voor mn lichtgroepjes toch een nulpunt nodig...

Wellicht nog een item voor de windmolen dag? (Ik ben er helaas niet, winkeltje spelen in het nieuwe jachtseizoen).

Ik ben dus nog op zoek naar iets voor m'n Lister CS 6-1 uit 1939. Vermogen van 6 pk (4400W) bij 650 toeren. Brandstof kippenvet en frituurolie.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

@Dutch Johh,

Je hebt een mooi initiatief genomen door dingen op een rijtje te zetten.

Je zou het nog overzichtelijker kunnen maken door een stamboom opstelling te maken in een
excel file die iedereen kan updaten op het forum. (je kan het ook op je eigen site zetten,
woodgas.nl, mooie auto trouwens en die grasmaaier, geweldig!!!)

Op zich zou dit een waardevol papiertje kunnen zijn wat als leidraad kan dienen voor investments.
Als er ook effiecienties etc bijstaan, dat zou super zijn.


Gr. Michel
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 16 okt 2010, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet de stroom, maar de spanning :)
Pardon?!?! We hebben het over een a-synchrone generator. Stroom dus (ampere's) de spanning is namelijk altijd gelijk aan de voedingsspanning uit het net.

Chicken Power schreef:Die motoren had ik al in een ander topic gezien, maar waar ik tegen aanloop, is dat de motoren van dat vermogen (>4kW) bij 6, 8, 10 of 12 polen, vrijwel altijd uitgevoerd zijn als 400/690 volt. En ik heb voor mn lichtgroepjes toch een nulpunt nodig...
Klopt, maar dat is om bovengenoemde reden dus geen probleem, zolang je maar niet de andere kant op gaat en een 230-400 V aansluiting gebruikt. Dan moet je driehoek draaien anders gaat wordt het veld een beetje warm.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Wellicht nog een item voor de windmolen dag? (Ik ben er helaas niet, winkeltje spelen in het nieuwe jachtseizoen).
Ik had ook wel zo'n vermoeden, mijn werkgever is al richting Polen, ter jacht.
Wel jammer, maar dat wordt nog wel goedgemaakt.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

@Nck,

Hierbij voor de lezers wat extra info.

Kijk voor meer info over deze electische motor techniek op gewiekste.nl

De meneer van deze website kan goed uitleggen hoe je stroom kan terugleveren naar het net en
ook hoe je stroom kan leveren in autonoom bedrijf (condensatoren op asynchrone motor, zeer interesant)

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

michel schreef:@Nck,

Hierbij voor de lezers wat extra info.

Kijk voor meer info over deze electische motor techniek op gewiekste.nl
Volgens mij heb ik die link in een grijs verleden zelf hier op het forum geïntroduceerd :fff
Ter lering ende vermaeck de volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzkracht

Jan
Laatst gewijzigd door nck op 16 okt 2010, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Pardon?!?! We hebben het over een a-synchrone generator. Stroom dus (ampere's) de spanning is namelijk altijd gelijk aan de voedingsspanning uit het net.
Nouw, volgens mij is het verschil in spanning tussen ster- of driehoekschakeling toch een factor 1,7 en nog een beetje.

Wat ik zeker niet weet, is hoe dat nu zit met oudere echte generatoren met terugleveren of parallelbedrijf. Dat was 220/380volt. En in het kader van de Europese harmonisatie wordt dat 230/400 volt.
Dus wat is het effect als je met een aggregaat van die lagere spanningen op het thans hogere spanningsnet wilt terugleveren? Cos phi flikkert helemaal in elkaar?

nck schreef:Klopt, maar dat is om bovengenoemde reden dus geen probleem, zolang je maar niet de andere kant op gaat en een 230-400 V aansluiting gebruikt. Dan moet je driehoek draaien anders gaat wordt het veld een beetje warm.
Das nou precies het probleem wat ik schetste!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Nouw, volgens mij is het verschil in spanning tussen ster- of driehoekschakeling toch een factor 1,7 en nog een beetje.
Dat klopt helemaal, wortel drie om exact te zijn. 1.73.

Maar dat is niet van belang bij een asynchrone generator omdat je of wel een sterpunt maakt bij de aansluiting of juist niet. Voor alle duidelijkheid, we praten over een drie-fase motor. Bij asynchroon draaien trek je het anker over zń synchroon toerental en draaien als het ware de lorentz-krachten om waardoor de stroom tegengesteld gaat lopen.
Deze manier van terugleveren is verreweg de eenvoudigste, je hoeft je namelijk geen zorgen te maken over de synchronisatie van de frequentie.
Een 1420 toeren motor laat je dus draaien op maximaal 1580 omwentelingen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie