Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

edvdvoort schreef:wat is nu efficienter qua rendement op kleine schaal b.v. 5 of 10 kw een stoomturbine of een (zuiger) stoommachine ?
Beste Ed,

Ik denk vooralsnog de stoommachine/stoommotor. Naar het principe wordt een stoomturbine efficiënter bij grote volumes. Denk aan elektriciteitscentrales met mega drukken en temperaturen.

De SS Rotterdam had ook geen ‘kleine’ turbines, en bleek op termijn moeilijk meer te exploiteren.

Ik ben benieuwd wat de spin- off van de Organic Rankin Cycle gaat worden, dan zit je wel in de buurt van de door jouw genoemde vermogens.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
Enkel accu en omvormer ? Had je al een oplossing voor de het giga-palletvoorraadvat en de giga-pallet-wormschroef ?
Het is verwarrend wegwerp pallets & pallets.

Ik zaag nu zegmaar een europallet aanstukken zoals wegwerppallets, grote massieve stukken hout etc, alles wat binnen 1 meter breedte contouren past, gaat in de nieuwe kachel passen.
Biomassa in de vorm van geperste korrels / pallets, daar speel ik niet nog niet mee want dat kost geld.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Ja dat had ik goed begrepen dacht ik: pallets (palletten bedoel je toch?)
De kleine geperste korrels noemen toch pellets?

Vandaar ook mijn vraag voor de "giga"-benodigdheden voor geautomatiseerde opstart. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

michel schreef:De wasmachine's, stofzuigers, etc. zijn allemaal doorontwikkeld op een bepaalde standaard. Op zich werken deze apparaten prima. Zoals er binnenkort op elke nieuwe mobiele telefoon dezelfde acculader past, zo handig is het dat alle consumenten apparaten hetzelfde type stopcontact kunnen gebruiken.
Ik lees dit als een pleidooi voor standaardisatie. Je bedoeld daarmee dat we zo ongemerkt meer elektrische apparaten gaan gebruiken?
michel schreef:Een wasmachine of droger met een cv aansluiting en ook een electrisch element zou een goede combinatie kunnen zijn.
Kijk even naar het topic van Tim, wasdroger op gas. Die is er dus al, evenals wasdrogers met warmtepomp en (af)wasmachines op 'hotfill'.
michel schreef:Een kleine biomassa wkk zou mijn energiebehoeften daarmee autonoom kunnen maken.
Je behoeften zijn (gelukkig) al autonoom, het gaat om de dekking van je behoeften.
michel schreef:Het geval dat je de energie opwekt als die pas nodig is, dat is vrij moeilijk als je een grote verbrandingsruimte hebt waar 4 of 5 wegwerp pallets in één keer in passen. Bij een palletketel gaat dit vrij eenvoudig, alleen daar ben je dus ten alle tijde afhankelijk van een netfrequentie. Een palletketel kun je denk ik moeilijk autonoom opstarten. Dan bedoel ik zonder accu en omvormer.
Even voor mijn goede begrip; je bedoelt palletketel en geen pelletketel?
Als die ketel analoog gestuurd wordt, is de netfrequentie denk ik van minder belang.
michel schreef:Ik vraag me af of dat je bij een grote verbrandingskamer een oplossing kan vinden om de verbranding te regelen tot op het moment van energievraag. Met bijvoorbeeld een range van 24 uur.
Goeie vraag, en het antwoord is nee (als je palletketel bedoeld). Als het eenmaal brand is het met een goede 24 minuten verbrand.

.
Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

@ Michel en CP,

Ik bedoelde de decentralisatie nog verder dan die van CP: tot op apparaatniveau dus.
Wasmachine bijvoorbeeld: Op gas bestaat inderdaad al, maar ik denk niet dat de huidige gas-modellen werken zonder electriciteit.
Het enige wat dan op huisniveau moet gecentraliseerd worden is de warmterecuperatie en opslag.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Waarde Gandalf,

Klopt, zou te ondervangen zijn met een opwind- uurwerkje. Maar zijn er nog mensen die dat kunnen repareren? En verzorgen we de ontsteking weer ouderwets met een waakvlam?

Het blijft schipperen.

Mooiste zou natuurlijk een brandstofcel op aardgas zijn. Afvoer is dan het minste probleem.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door deleted »

Als ze er tegenwoordig in slagen om met stoom te wassen ipv water... dan moet die stoom de trommel toch ook draaiend krijgen. En dan kan je met gelijk welke brandstof werken.
(Soort bialetti achtige percolator wasmachine :lol: )
Voorts een mechanisch ontkoppelsysteem als je het proces wil stopzetten voordat de brandstof op is?
(Misschien is er nog een bruikbare ontkoppeling(embrayage) in de mercedes van Pauke?)
Laatst gewijzigd door deleted op 12 jan 2011, 18:30, 3 keer totaal gewijzigd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

@Cp,
Goeie vraag, en het antwoord is nee (als je palletketel bedoeld). Als het eenmaal brand is het met een goede 24 minuten verbrand.
Als je 30-50 kg hout in de vorm van europallets verbrand in één verbrandingsruimte,
dan denk ik dat 24 minuten wel heel erg snel is.
Zeker als de vraag is hoelang je er over kan doen.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Accu's? niet met de huidige generatie.
Maar wel met de oude generatie. De beminde nikkel-ijzer batterijen. Levensduur tot wel honderd jaar. De nu zowat enige leverancier ter wereld (ChangHong) maakt ze in China en de kwaliteit schijnt helaas niet geweldig te zijn, zo'n 10% van de cellen werkt slecht. Als monopolist kan hij ook nog eens vragen wat hij wil. Tijd dat er een paar andere fabrikanten instappen.

http://nickel-iron-battery.com/

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

Met het oog op de onmogelijkheden van de natuurkundige wetenschap.

Wie gelooft er in een accu als energie opslag medium? iedereen weet toch dat een auto accu 12 volt geeft.
Waarom zou de mens nog verder over een accu nadenken, hij werkt toch goed?

Zonder het loodstelsel in een auto accu aan te passen kan deze accu zich als eencellige accu gedragen.
Net hoe het jou uitkomt.

Deze techniek heb ik vorig jaar zomer zelf bedacht en getest, zodoende kwam ik erachter dat je met
een accu veel meer kunt dan vandaag de dag wordt gedaan.

Cp weet jij hoe deze accu werkt?

New kids heeft een mooie stelregel voor een natuurkundig meningsverschil :
wie is hier nou de barman jij of ik?
En dan heb ik het nog niet eens over het berekenen van wisselgeld, want een simpel rekensommetje kun je
dus blijkbaar niet.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

Chicken Power schreef:
Tim schreef:De generatoren op het filmpje sturen op afwijking in Volt en Frequentie tijdens het synchroniseren. Ik zal eens kijken of er ook na de faseverschuiving tov het net gekeken wordt.
Dat is niet nodig! De faseverschuiving die je bedoelt, behelst het teruglopen of opschuiven in toeren van het leverende toestel, tot waar de vectoren overeenkomen. Indien eenmaal gekoppelt, werkt het als een tandwiel. Vandaar die licht- of donkerschakeling.
Begrijp ik uit dit verhaal dat het niet uitmaakt op welk moment je inkoppeld, zolang het maar 50Hz is? Ik had eerder begrepen dat de faseverschuiving ook correct moest zijn, omdat anders zo'n dikke WKK de ankerbouten uit de fundering trekt.
Chicken Power schreef:Op je werk gaat dat allemaal zeker op afstand computergestuurd?
In zoverre op afstand dat de e-kast 3mtr van de motor staat en de generator schakelaar 5mtr. Dit trouwens puur vanwege inrichting ruimte. Maar het vrijgeven van de motor gaat op gashouder (buffer) niveau en eenmaal gestart begint de synchronisatie en de rit naar ingesteld vermogen. De setpoint voor vrijgave en vermogen kun je instellen in de visualisatie/plc.

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door kockie »

Het een en ander dat niet ontopic was is verwijderd. Bedankt voor de meldingen hierover.

Verder ontopic svp. ; gelieve voor het gooien van modder naar buiten te gaan. Advies: recht omhoog gooien!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door kockie »

Het gedeelte van Xychix over z'n stroominstallatie met zonnepanelen, windmolen en accu's is afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1607
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

Omdat het antwoord HIER al duidelijk was, hier nog even verder:
nck schreef:Valt wel mee hoor In principe zijn die niet goed geleverd / in bedrijf gesteld.
Dat begreep ik, heb eens een klus gehad op één van de eilanden waar de verhuurder toch duidelijk aangaf een aardpen toe te passen. Maar ik kon geen eilandse installateur op de been krijgen om het te doen. Was niet nodig. Op de bouw wordt voornamelijk 230V gebruikt, dus wel degelijk van toepassing.

Dus als ik de Denyo eiland gebruikt, nul + aarde aansluiten en de 3~asyn opstelling alleen aarden.

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Tim schreef:Dus als ik de Denyo eiland gebruikt, nul + aarde aansluiten
Enkel aarde is voldoende.

Doe voor de grap maar eens een weerstandsmeting op de KALE generator tussen de nul en de aarde.
10 tegen 1 dat deze is doorverbonden.

Wanneer dit zo is volstaat dus alleen een aarding.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie