Netafslag

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Netafslag

Bericht door Tim »

Heu,

Ik heb mijn mini WKK bijna klaar. De uitlaat ww is gelast en de boel zit in elkaar. Ik heb al 50Hz kunnen draaien.

Ik moet nog iets verzinnen dat, wanneer het net wegvalt, de motor/generator afschakelt? Iemand een suggestie?

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door nck »

relais, normaal geopend, wanneer de stroom wegvalt onderbreekt hij een stroomkring van bijvoorbeeld de ontsteking.
of sluit een de brandstoftoevoer middels een solenoid / veerbekrachtigde klep.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door kockie »

Lijkt me niet veilig, want je wkk blijft gewoon stroom doorleveren, dus relais valt niet af (of heb ik het mis?)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door nck »

Ja, dat heb je mis.

Je laat het relais bekrachtigen door het net en in deze toestand heb je dus een gesloten kring (over de contacten) voor bijvoorbeeld je ontsteking.
wanneer het net wegvalt zal het relais niet meer bekrachtigd zijn en dus de ontsteking onderbreken. motor stop wkk uit.

Op deze manier worden ook de signalen gegeven om een aggregaat te starten bij het wegvallen van het net. (maar dan exact andersom.)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Netafslag

Bericht door Tim »

Nck,

Toch liep ik tegen hetzelfde aan wat Kockie beschrijft. Bij mijn synchroniseert hij met het net, pats op het net en stel, het net valt weg. Dan lever ik nog steeds spanning en stroom aan het net. Dus het relais valt niet af.

Wat er wel gebeurt is dat ik niet meer "tegen" het grote harde net in loop te draaien, maar vrij spel heb. Mijn motor wordt niet meer geremd door de 50Hz van het net. Motor slaat op hol ofwel gaat plankgas in nullast. Mijn pkz zal waarschijnlijk afslaan omdat de buurvrouw meer Wattjes trekt met de zonnebank dan mijn gen aankan.

Of heb jij een idee hoe je het relais bekrachtigd door het net, zonder dat deze de spanning van de gen ziet?

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door nck »

Dan zul je eerst moeten aangeven hoe je teruglevert aan het net en hoe je de synchronisatie met het net doet.

Dat kan met een inverter, o.1.d., of lever je asynchroon aan het net.
De inverter zal altijd een een bewaking aan boord hebben om te zien of er netstroom aanwezig is. Zonder netstroom kan een inverter niet terugleveren. En misschien is daar wel gebruik van te maken om met dat signaal een relais te sturen.

De meest simpele manier om aan het net terug te leveren is nog steeds A-synchroon. Wanneer dan de netstroom wegvalt gaat mijn verhaal gewoon weer op. En je hebt helemaal niets met synchronisatie te maken.

Lever je 1 of driefasig terug. (230-400volt) wanneer je 1 fasig terug levert kun je van de overige fases gebruik maken voor de netstroombewaking door middel van een spannings relais of een fase-bewakings relais.

Je zou ook eens kunnen testen hoe de spanning in de generator reageert op het wegnemen van de belasting.
Bij het wegnemen van de belasting zal je motor kortstondig behoorlijk versnellen.
Dit kan een spanningspiek opleveren bij een eenvoudige generator waar je gebruik van kunt maken.
Dit geeft ook een kortstondige verhoging van de frequentie van de stroom uit de generator. Ook iets waar je wat mee kunt.


Dat de motor op de hobbel zou gaan mag nooit gebeuren. Er moet een vorm van regulateur aanwezig zijn die de motor na het wegvallen van de belasting weer terugregelt naar het oorspronkelijke toerental.

Ook daar moet je dus naar kijken.

In het uiterste geval zou je gebruik kunnen maken van een maximaal in te stellen toerental die bij het overschrijden daarvan een "noodstop" maakt en de zaak hard afschakelt.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Netafslag

Bericht door Dutch John »

Jan,

Heb je buiten dat afslagrelais niet nog een schakeling nodig? Als het net afvalt en weer terugkomt voordat je zelf actie hebt kunnen ondernemen, gaat het relais weer in en probeert het net de motor aan te drijven.

Hier een link: http://msrgmbh.de/ Onder de knop "actuel & neu" staan een aantal schema's. Een handige jongen kan er zelf wel een plc inbouwen...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door nck »

Dat Klopt helemaal.

De meest eenvoudige manier is om een zogenaamde "nullast" schakeling te maken, net zoals in een zaagmachine o.i.d..
Valt de stroom weg dan dan stopt de machine en komt de stroom terug zal hij alleen starten na weer opnieuw door iemand "bekrachtigd" wordt.

Een nullast schakeling heeft een start knop, en een noodstop. Het afslagrelais neemt dan de plaats in van de noodstop
wanneer er meer duidelijkheid is over hoe die wkk werkt zal ik wel een schemaatje maken.
De vraag was ook hoe je hem kon stoppen bij netuitval.

Overigens zou ik bij een asynchone generator een vrijloopkoppeling in de aandrijving verwerken.

Leuke link overigens.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Netafslag

Bericht door Tim »

Jan,

Ik heb een 1~ 230V 2,2 kW Denyo wisselstroom generator, met koolborstels. Dit is de synchronisatie module.

Idee is met de hand het toerental tunen op 50Hz, relais schakelt op het net en dan gas geven.

Af laten schakelen op een andere fase is idd makkelijk. De dmv de stuurstroom van het synchronisatie relais van een andere fase pakken. Ik had echter in mijn vorige huis geen 3 fasen, nu wel.

De aandrijving is een oude watergekoelde melkmachine diesel. Elektrisch stoppen gaat niet, of de gashendel moet dicht, of de kleplichter omhoog.

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door nck »

Hier een zeer eenvoudige nullastschakeling.
nullast..jpg
De werking is als volgt:
Wanneer er netstroom aanwezig is kan het relais bediend worden door de startknop. het relais zal nu bediend blijven ook na het loslaten van de startknop.
Valt de netstroom weg zal het relais uitschakelen en bij het terugkomen van de netstroom niet weer inschakelen.

De noodstop / onderbreker fungeert op dezelfde manier.

Er zal om in te schakelen altijd handmatig moeten worden gestart.

Om die diesel van jou te stoppen zou ik een solenoide (magneetklep) monteren in de brandstoftoevoer. Deze moet je ruimschoots op de sloop kunnen vinden. Om de solenoide te bedienen kun je dus gebruik maken van de niet gebruikte contacten in het relais. Overigens een gewoon 1/4 normaal gesloten magneetklepje zal ook prima gaan. wel nazien of deze geschikt is voor brandstof i.v.m. afdichtingen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door nck »

Tim schreef:Ik heb een 1~ 230V 2,2 kW Denyo wisselstroom generator, met koolborstels. Dit is de synchronisatie module.
Mooi ding!! Denyo is een kwaliteitsmachine uit Japan. Zeker de oudere modellen. Ik heb verschillende types van dit merk in onderhoud gehad. Deze draaiden zomaar 40-50.000 uur.
Ze waren ook helemaal onderhoud arm gebouwd, bijvoorbeeld een 40 kW diesel werd voorzien van een carter met een inhoud van 18(!!) liter.
Wees er maar zuinig op en hou je koolborstel in de gaten.

De synchronisatie module is in principe niet meer van belang omdat je enkelfasig werkt. je kunt dus de ander fase gebruiken voor de bewaking.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Netafslag

Bericht door Tim »

nck schreef:De synchronisatie module is in principe niet meer van belang omdat je enkelfasig werkt. je kunt dus de ander fase gebruiken voor de bewaking.
Dat mag niet van CP.

Ik ben op het werk aan het uitzoeken hoe de netafslag beveiliging werkt. Ik heb zo'n vermoeden dat er alleen beveiligd wordt op onder en overspanning. Volgens een monteur staan de grenswaarden van de netbeheerder in het schema, maar dat is erg dik en ik heb nog geen loos momentje kunnen vinden.

Buiten de grote zekering en generatorschakelaar is het slechts een kastje van 5x10cm, 3 fasen en 2 schakeldraden.

Dan kun je volstaan met zoiets van 9 tientjes: http://webshop.ebt.nl/catalogus.php?id=45731

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Netafslag

Bericht door kockie »

Opgeruimd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie