warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door kockie » 08 mar 2012, 19:58

Ik ben bang dat *gecensureerd*'s idee op een teleurstelling uitloopt. Een heatpipe zal misschien wel werken, maar een ijzeren staaf heb ik enige twijfels aan. Om over enige corrosieve werking van mest nog maar niet eens te spreken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

carisfire
Locatie: ecologieforum manipuleert tekst van andere *gecensureerd* enkel volgen te op blog

Bericht door carisfire » 08 mar 2012, 20:12

Eddy,Kockie,
Onze nokel zijn riek bleef altijd in de mest steken, 30 jaar lang en is er nog.
Blank betonijzer zal wel enkele jaren meegaan .
Inox 304 is wel een dure grap.
Werken doet het zeker,enkel de afstelling ervan.

Mvg
C

herfstmeisje

Bericht door herfstmeisje » 24 okt 2020, 13:50

Paide schreef:
01 feb 2012, 09:54
Dit systeem kan op zich prima werken. Ik heb ooit een systeem ontworpen voor het terugwinnen van de warmte voor een composteringsinstallatie van kippenmest. Hier werd dus lucht doorheen geblazen om de compostering op gang te krijgen. Mede hierdoor steeg de temperatuur tot tegen de 80 graden. Door deze lucht door een provisorische warmtewisselaar te blazen kregen we een bizarre hoeveelheid warm water. Het was haalbaar om een lange leiding naar de nabijgelegen voetbalkantine te leggen om daarmee de douches te verwarmen. Ook het verwarmen van het woonhuis ging prima.

Misschien is dit composteren een optie voor je. De temperatuur stijgt daarmee, waardoor je meer mogelijkheden krijgt om het water nuttig te gebruiken. Ook hoef je geen slangen te leggen door de mest heen. Het systeem had twee "bakken." Terwijl de eerste composteerde kon de tweede gevuld worden. Was het composteren klaar, dan werd de gecomposteerde mest weggehaald en kwam in die bak weer de nieuwe mest in.
Hallo Paide,
kun jij me meer vertellen over hoe je dat dan in praktische zin deed met die composteringsinstallatie? Ik probeer iets te bedenken voor het gebruiken van mijn paardenmest, eventueel aangevuld met iets anders voor de broei.
bvd en h.gr.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 24 okt 2020, 14:51

Kijk eens bij de Biomeiler mannen. Die hebben ook paardenmest in het "programma" zag ik laatst...
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

TLS

Bericht door TLS » 25 okt 2020, 09:15

gezien de relatief lage temperatuur in de mesthoop denk ik dat je veel wisselaar-oppervlakte nodig hebt. tyleen of koper-spiralen mechanisch gesandwiched tussen metalen roosters ter bescherming? Iets dat je er met een manitou oid in de mesthoop kan duwen en er weer uithalen, met flexibels aan de vaste installatie aangesloten? zeg maar iets, ik heb dan ook weinig mesthoop ervaring :P
5.7kWp, 27kWh lifePO4 batt., Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).

Plaats reactie