Heb ik een fout gemaakt

Stoken van hout en aanverwante stoffen (olifantsgras etc) wordt hier besproken. Hoe kun je nu het best een blok hout laten branden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Heb ik een fout gemaakt

Bericht door jwardenier »

Ik zit met de volgende vraag ,we hebben de kachel en schoorsteen verbonden met een t stuk ,ijzeren pijp naar onderen als roetvang naar boven schoorsteen opzij de houtkachel .
Nu vraag ik me af kan dit t stuk de schoorsteen trek kan doodslaan .
We hebben rookgas temp van 250 tot 3oo gr achter de kachel , boven op de schoorsteen moet ik nog meten .
Enkelwandig gemetseld kanaal , we ondervinden te veel creosoot aanslag in het kanaal terwijl het een recht kanaal is , ruim boven de bebouwing .
Een trek verhogende kap heeft niet wat ik er van verwacht had , we vegen 3 x per seizoen per keer ong. 5 tot 7 kg aanslag in het kanaal .
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heb ik een fout gemaakt

Bericht door Ruuben »

Minder waarschijnlijk.
Creosoot is afkoeling en wellicht verkeerd hout en smoren.
Enkelsteens helpt ook niet echt. Vereist langer stoken ipv korte stookmomenten.
Kloppen diameters van alles?
Ik voel rvs flexbuis aankomen.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 14 dec 2016, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Heb ik een fout gemaakt

Bericht door dormos »

T-stuk achter de kachel is vrij standaard, heb ik ook. Aan de onderkant van de T zit een deksel dat er af bij het schoorsteenvegen. Ik hang er met tape een zak aan, en vang zo de rotzooi op.
Een stenen kanaal heeft inderdaad tijd nodig om op te warmen, en tot die tijd is de trek niet optimaal. Als het kanaal groot genoeg is kun je overwegen om er een enkelwandige RVS pijp in te maken waaromheen je vermiculiet stort. Als het een mooi recht kanaal is kan dit gewone pijp zijn, zit er een knik in dan liever flex pijp. Ik heb ik 1 kanaal flex pijp, en een andere schoorsteen was zelfs zo groot dat ik daar tot vlak bij de kachel isoduct in gehangen heb.
Veel creosoot kan inderdaad ook wijzen op te nat hout of gesmoord stoken.

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Heb ik een fout gemaakt

Bericht door Wouter Gillis »

Veel creosoot kan inderdaad ook wijzen op te nat hout of gesmoord stoken.
+1

Hoe ziet je vuurhaard eruit? lichtgrijs-wit of eerder bruinig-zwart?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Heb ik een fout gemaakt

Bericht door Pietje »

Ja, John, misschien wordt het toch tijd voor een maatwerk rocket :wink:

Dat T-stuk heeft een dekseltje nodig waarmee je de benedenpijp afdicht. Deze deksel is zo gevormd dat condens er in blijft staan om later, als de schoorsteen heet is, te verdampen.

Kan het helpen om de stalen pijp helemaal door de gemetselde schoorsteen naar boven te trekken?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Heb ik een fout gemaakt

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor de snelle reacties , het kanaal is 15 cm , uitlaat kachel ook 15 , dus zonder ingrijpend verbouwen is het niet mogelijk er een geïsoleerd kanaal van te maken .
Vanmorgen het kanaal geveegd 2 kg creosoot ,de temperatuur achter de kachel was tijden een meetmoment 250 gr ,bovenop de schoorsteen nog maar 100 gr , wel verwarming in de slaapkamer , de schoorsteen zit op de scheiding van 2 kamers , daar is het nooit koud als de kachel brand .
Ik heb het t stuk verlengt door de buitenmuur ,dop in de serre ,om makkelijker te kunnen werken met vegen .
De vuurhaard is lichtgrijs naar wit ,super schoon .
We stoken nog van 5 jaar gedroogd houd schoon eiken met wat beuk en .
We smoren de kachel niet , vuur laten we uitbranden ,bij rood gloeien houd zetten we de zuurstof inlaat dicht en gebruiken de kachel zo als warmte accu .Het is een kanaal uit 1960 ,meer geschikt om een 3 gaatten kachel te stoken ,als we de dag doorstoken moeten er deuren open ,tenzij het koud geur weer is .
Een flexibele buis inbrengen zou kunnen ,dan zal tevens de kachel vervangen moeten worden denk ik uitgang 15 vraagt bij mijn weten een kanaal van 15 , we hebben eens een schoorsteen herstel bedrijf er bij gehad ,die stelde een kleinere pijp voor met een rookgasventilator .
Een rocket zit in de pijplijn , voorlopig moeten we even met deze kachel voort .
Ik had een vlouwen hoop dat het iets kleins zou zijn ,we hebben 2 van deze kachels met de zelfde kanalen , beide creosootfabriekjes , groeten John
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Heb ik een fout gemaakt

Bericht door peterberg »

jwardenier schreef:Ik heb het t stuk verlengt door de buitenmuur ,dop in de serre ,om makkelijker te kunnen werken met vegen.
Dat verlengstuk pijp door de buitenmuur, hoe lang is dat? Als het echt een flink dood stuk is dan beïnvloedt dat inderdaad de trek. Eigenlijk is het zo dat de gas stroom gewoon het kanaal ingaat maar een vacuüm zuigt in het dode eind, dat als een rem werkt op de stroom naar boven. Het kost energie, die niet meer beschikbaar is voor de stroom naar boven. Bij een gewoon T-stuk is dat ook al het geval maar doordat het zo kort is valt het wel mee.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Heb ik een fout gemaakt

Bericht door jwardenier »

Het verlengstuk is wel een meter lang , als daar vacuüm op komt zal er lucht langs de machetes naar binnen gezogen worden , nooit gedacht dat dit zou kunnen , het scheelt roetstof in de woonkamer als er geveegd wordt .
Een professioneel bedrijf heeft bij mijn broer een zelfde constructie gemaakt , hun zitten heel vaak met te weinig trek .
Ik ga kijken of ik deze kan afdoppen , zal niet me vallen omdat ik de zak buis ingemetseld heb .Bedankt .
Plaats reactie