bijmengen van plantaardige olie bij diesel

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

Er is op dit moment een heel ander probleem aan het onstaan m.b.t. biobrandstoffen en dan met name bij het bijmengen van plantaardige olien e.d. bij dieselbrandstof. Er blijkt zich namelijk een overmatige bacteriegroei te ontwikkelen die grote schade kan opleveren hetzij door mechanische schade aan het brandstof systeem dan wel aan stilstand van machines door volstrekt verstopte filters. Een glibberige, glazige massa verzamelt zich onder in de brandstoftanks. Alleen volledig uitspoelen en de brandstof behandelen met een vrij scherpe bacteriedoder is effectief.
De bacteriedoder wordt tegenwoordig al met 1000 liter IBC-containers aangeboden door de diverse brandstof-leveranciers.
De grootste problemen zijn stationaire machines, agregaten, kranen en graafmachines e.d. van zeer recente datum die de brandstof opwarmen (Om aan de laatste emissienormen te voldoen), commonrail-diesels vanwege hun extra fijne filters (3 mu)

Juist het opwarmen in de loop van de dag van de meestal vrij grote brandstoftanks geeft een explosieve bacterie groei.

Niet alle verandering is verbetering
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door Albert van WdJ »

Nck,

Heb je een link oid waar hierover wat meer gezegd wordt?

Ik weet dat men enkele jaren geleden al onderzoek deed naar de houdbaarheid van opgeslagen bio-brandstoffen. Maar daar zijn ze waarschijnlijk nooit uitgegaan van verwarmde tanks.

Volgens mij kan je zo'n bacterieprobleem simpel oplossen door de brandstof door te verwarmen tot zo'n 80-90 graden C. Er zijn maar weinig micro-organismen die dat overleven.
Lost een evt. bestaande vervuiling in de tank weliswaar niet op, maar voorkomt een nieuwe wel.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

Al onze informatie is van AVIA-Weghorst. Zij leveren ook de bacteriedoder. Ik zal kijken wat er aan info zoal ligt om er een pdf van te maken.

Het Bacterie-probleem kent een aantal varianten.

Machines en installaties die een verhoudingsgewijze heel grote tank hebben, Zoals agregaten, heaters e.d. Deze zijn dus ontworpen voor continu-gebruik van enkele etmalen tot weken en hebben maximaal 1000 liter brandstof aan boord, met 1000 liter extern ernaast.Bij deze machines krijg je onherroepelijk te maken met condens in de tank. In al deze machines zit dus ook een extra, door ons gemonteerde waterafscheider/ voorfilter (SEPAR). Dit is tot halverwege vorig jaar altijd voldoende geweest voor een storingsvrije werking. Echter als gevolg van onder andere voorverwarmde brandstoffilters tegen parrafine-uitvlokking warmt de gehele brandstofvoorraad langzaam aan op tot een voor de bacterien zeer aangename 25-35 graden. dit met het alom aanwezige condenswater, hoe weing ook, is de oorzaak van veel ellende geweest.

Bij sommige merken/types dieselmotoren wordt inderdaad de brandstof op die vrij hoge temperatuur gebracht. Volvo Penta expirimenteerd hier mee. Dit is echter in combinatie met een common-rail inspuiting die nog veel gevoeliger is dan bijvoorbeeld een 912/913 serie van Deutz. Om maar een ouwe rot te noemen. Dit voorverwarmen doet men om aan de laatste emissie-eisen te voldoen. Die nieuwste techniek kan hier veelal het slechtst mee omgaan. "Ouderwetsere" recht toe - recht aan motoren hebben eigenlijk alleen maar een filter-probleem.

De gehele branstofvoorraad op 80 graden brengen lijkt mij geen goed plan, en is volgens mij ook absoluut niet toegestaan.

Verder is het compleet anders dan bijvoorbeeld uitgevlokte gasolie bij vorst. Dat is namelijk weer in oplossing te brengen. De bacteriedrab laat zich nog het beste vergelijken met kikkerdril of iets vergelijkbaar glibberigs. (snot :D ), en het lost nergens in op. Een flinke kwak van die meuk in het filter en het slaat acuut dicht. systeem zuigt vacuum en motor stopt. Bij pech gaat het filtermateriaal stuk, en krijg je die troep in de brandstofpomp. Bedenk zelf de rest maar. Het is ook een acuut probleem, wekenlang storingsvrij draaien en dan ineens volledig plat.
ikzelf heb het idee dat de bacteriehoeveelheid eerst een kritische massa moet krijgen om dan onder ideale omstandigheden explosief te groeien.

Wij hebben in het recente verleden ook wel proeven gedaan met PPO, specifiek soja-olie. werkte in principe vrij probleemloos. mits voorverwarmd. tot inderdaad koelwatertemp. Was wel een systeem zonder retourleiding. In een ander geval hebben wij zelf bijgemengd tot 50 % waarna er vermogens-problemen optraden, volgens mijn bescheiden mening eenvoudig op te lossen door weer voor te verwarmen. Soja olie is toch vrij zwaar. Het was ook de bedoeling om uit te vinden waar de grens lag. Na 4000 liter soja olie weer gestopt na dreigementen van het intrekken van garanties e.d. Bacterieproblemen zijn toen nooit opgetreden, mischien te korte duur van het experiment.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

de beloofde documentatie, voor zover bij mij beschikbaar.
avia-11.pdf
(301.94 KiB) 356 keer gedownload
avia-2.pdf
(74.3 KiB) 292 keer gedownload
Avia-33.pdf
(88.18 KiB) 289 keer gedownload
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door Dutch John »

Je zou eens een scheut ATF bij de brandstof kunnen doen. Deze olie heeft een sterk reinigend vermogen en weet misschien wel raad met bacteriën. Het houdt de pomp schoon. Een scheut ATF bij de motorolie voorkomt zelfs black sludge. Werkt net zo goed als en is veel goedkoper dan die 25 soorten reinigingsdopes.

ATF = Automatic Transmission Fluid ofwel de rode automaatolie

Is het nog interessant om op PPO te rijden cq. een diesel op te laten draaien?
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door Albert van WdJ »

dj,

Volgens mij is rijden op ppo economisch alleen interessant als je het mengt met gewone diesel (geen motoraanpassing nodig tot een bepaald % bijmenging) en je de olie gratis of voor weinig kan krijgen. Zelf kan ik jaarlijks zo'n 400 liter gratis krijgen bij een bakker die in dec. oliebollen bakt. In mijn Alfa 155 2.0 kon ik zonder problemen tot 25% bijmengen (alleen als de minimum temp boven 10 graden blijft). Nu heb ik een jtd motor, en heb ik het nog niet toegepast.

Zijn er mensen die ppo bijmengen in een jtd motor en geen of wel problemen ondervinden?

Ik merkte wel dat het brandstoffilter sneller vuil werd. Maar of dat het slijm was, waar nck op doelt? Het waren meer kleurstoffen uit de olie. Filtermateriaal is normaal wit, bij verwisseling was dat ongeveer nog zo, maar bij ppo was het dan bruin geworden.

Maar ik kan me goed voorstellen dat ppo met water een sludge oplevert. En dat water zit natuurlijk onderin je tank, dus zal frequent brandstof tanken geen invloed hebben op het residu dat onderin zit.
En het compleet reinigen van je dieseltank is nou niet een eenvoudig klusje, zeker niet bij een personenauto.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

Verdere navraag leert dat de biologische component,"fame" heel sterk hygroscopisch is en de bacteriegroei op de scheiding van condens en brandstof plaats vindt. Ook het plaatselijke LMB (timmerman) heeft veelvuldig problemen in tractoren en zelfrijdend materiaal. Het slijm is onstaat tijdens de deling van de bacterien.

Een opmerking in de geest van "waarom voegen jullie als brandstofleverancier zelf geen baceriedoder toe? " gaf als verbazend antwoord dat dit de bio-component om zeep zou helpen. de eindverbruiker mag dit wel maar een leverancier dus niet. Ik heb zelden zoiets zots gehoord.

Overigens had ik nog nooit van "fame" gehoord. In een biologische component zag ik veel meer iets als palmolie of of D.M.E.
Ik zal eens proberen uit te zoeken wat "fame" exact is.

Volgens mij moet dit probleem ook bij andere brandstofleveranciers spelen, Het lijkt mij stug dat dit alleen in onze streek speelt. Ik ben daarom ook benieuwd of er meer gelijksoortige reacties komen of dat men dit zoveelmogelijk "onder de pet houdt".

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

nog een berichtje van CUMELA (branche-organisatie grondverzet, loonwerk en cultuurtechinsch werk.)

http://www.cumela.nl/info/?_overlay=!50 ... Fid%3D4753
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door Carlo »

Excuses dat ik alle PDF's en links niet gelezen heb.
Ik rij 3 jaar op zelfgefilterde APO (afgewerkte plantaardige olie).
Tot nu toe geen problemen ondervonden.
Slijm is een buitenaards woord voor mij.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

Plantaardige olie is het probleem ook niet.
Het is de "bio-component" die wordt toegevoegd en die ook nog eens vrij hygroscopisch schijnt te zijn.

Ook wij hebben probleemloos proeven gedaan met zuivere soja-olie. Nooit geen slijm probleem gehad.

Het probleem verergerd doordat de celdeling, die het slijmprobleem veroorzaakt, door het opwarmen van de diesel in de tank sterk versneld.
Daarnaast is de "kleinschalige" opslag vaak een bron van problemen (condens in de tank)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door Carlo »

Ik las over aggregaten die wekenlang draaien.
Eventueel kun je een kortgesloten retour (KGR) fabriceren met een ontluchter er tussen. Je hebt dan geen flow terug naar de tank dus zal die niet opwarmen.
Alternatief kun je de retour dwars achter of voor de fan van de radiateur leiden. Je houdt dan de retour maar die wordt geheel afgekoeld en ook dan zal de tank niet opwarmen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door Tim »

Nck,

FAME = Fatty Acid Methyl Esters ofwel biodiesel. Dit is geen plantaardige olie. Gek is dat de leverancier het blijkbaar niet onder controle heeft een goede brandstof te maken, terwijl ze dit mineraal wel kunnen. Rara.

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door nck »

Tim schreef:Gek is dat de leverancier het blijkbaar niet onder controle heeft een goede brandstof te maken, terwijl ze dit mineraal wel kunnen. Rara.
Dit is niet gek, het probleem is het hygroscopisch zijn van de component "FAME". De bacteriegroei vind plaats op de scheiding van water en diesel. Ook is FAME blijkbaar een goede voedingsbodem voor deze bacteriën. Ik ben onderhand al een tijdje weg uit de verhuurbranche, zodat ik er niet meer rechtstreeks mee te maken heb. Ik zal mijn licht nog wel eens opsteken over de vorderingen dit gebied.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: bijmengen van plantaardige olie bij diesel

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:
Tim schreef:Gek is dat de leverancier het blijkbaar niet onder controle heeft een goede brandstof te maken, terwijl ze dit mineraal wel kunnen. Rara.
Dit is niet gek, het probleem is het hygroscopisch zijn van de component "FAME". De bacteriegroei vind plaats op de scheiding van water en diesel. Ook is FAME blijkbaar een goede voedingsbodem voor deze bacteriën. Ik ben onderhand al een tijdje weg uit de verhuurbranche, zodat ik er niet meer rechtstreeks mee te maken heb. Ik zal mijn licht nog wel eens opsteken over de vorderingen dit gebied.
Jan
Ha, het lijkt alsof Tim deze materie ook op deze site eindelijk ontdekt heeft!

Technisch gezien is het niet zo gek, ik was dr ook al meer een poosje mee bezig, en in aanvang FAME niet als component, naar als 100% biodiesel. Hoeveelheid, een ton of wat.

I.q. biodiesel van diverse dierlijke oorsprong, methylesters gemaakt van kippen-, kalkoenen-, herten-, reeën- fazanten-, muskusossen-, eenden-, slangen-, krokodillen, aligator-, rendieren-,en elandenvet. Ik zal d'r nog wel een paar vergeten zijn, maar als het maar een vetzuur van biologische oorsprong is.

Dat heeft uiteindelijk geleid tot de ontwikkeling van iets wat ik samen met m'n maatje 'elders' heb gepubliceerd als XW100, een biobrandstof van de 2,5 de tot de 3e generatie biobrandstoffen. Dus niet concureerent met met de voedselvoorziening.

Helaa is het zo dat, zowel vanuit een ecologische drive alswel de concurentie met de commerciele markt, dit op beide niveau's danig ontspoort is.

De grote oliemaatschapijen, hebben met name in 2007/2008 veel meer geimporteerde biodiesel toegevoegd, dan zij wettelijk verplicht waren (het regeringsstreven was 5,75%). Voor de exporterende landen onder de evenaar was dit een dankbare inkomstenbron aan deviezen, en in dier voege mocht er wel weer een stukje oerbos of lokale landbouwgrond aan opgeofferd worden. Kort en goed, big deal voor de verkopende partijen, maar de consument weet nog steeds van niks....

Ook in die hobby- wereld van idealisten ging het uiteindelijk 'vet' fout. Een van aanvang gekende en gerespecteerde iniatiefnemer kreeg het iets te hoog in de bol, zonder dat de ontwikkeling en toename in kennis en onderzoek, in gelijke tred plaats vond.

Dat gecombineerd met, een helaas door de huidige economische afhankelijkheid, een eigenaar van een bedrijfsruimte die gefinancierd dient te worden, leidde er toe, dat er een bedrijf werd opgestart, tot het verwerken van gebruikte plantaardige olie.

Het was wrang om te constateren, dat men ons concept, welk we absoluut openbaar en toegangkelijk voor een ieder, over gepubliceert hebben (http://www.ppo.nu/forum/f76/gpo-schoonm ... nier-2126/), zo slecht gejat en vercommercialiceerd is.

Degenen die dat doen hebben werkelijk geen enkele chemische of natuurkundige achtergrond, en, met name in het verleden is er een zeer bedenkelijke methode gehanteerd om van de reststoffen af te komen (de zooi wordt nog steeds opgemengt met petroleum om het filteren te vergemakkelijken, en de harde restvetten en prut werden aan de reguliere vetboer mee terug gegeven. Waarbij het niet uitgesloten was, dat deze reststroom weer terug komt in de diervoederindustrie). Acijnstechnisch is het ook nog eens vet fout.

Nu is het zo, dat ik ook hoog kwalitatieve voedingsmiddelen maak, en, met hetzelfde equipment, waar ik ook biodiesel mee gebrouwen heb. Echter, daarbij heb ik een hygiëne- ethiek die veel ouder is, dan welk HACCP systeem dan ook.

Helaas is deze formulering nodig, tot het ontkrachten van welk een bewering dan ook, ik heb helaas in mijn eerlijkheid leergeld moeten betalen. Dat blijft niet zo, zal betrokkene bemerken.

Ook hier is er enerzijds wel gelukkig dat iemand zich bereid verklaart tot het verrichten van moderatieactiviteiten, maar vanuit reactie's op dat andere forum, zie ik mij jammergenoeg genoodzaakt de hele historie zo goed en evenwichtig mogelijk weer te geven.

Helaas deed betrokken moderator dat elders beduidend minder 'Kosher of Halal', en dat zal ie wellicht ook van mij willen beweren. De zaak is dat ik met feiten kom en die kan staven.
Mijn excuus dat een en ander wat off- topic en op een vendetta lijkt, maar ik heb er niet om gevraagd. Als lezer kun je minimaal vaststellen dat het toch wel om zeer bijzondere zaken gaat.

Naar de kwaliteit van de biodiesel bijvoorbeeld. Het zal ook hier weer de producenten werkelijk worst wezen!Volgens mij had ik die opmerking al gemaakt voordat Rutte zei, dat je niet wil weten hoe of dat gaat. Dat lijkt me een mooi item voor een voorjarsbijeenkomst. Ik ga: A. m'n best doen dat ik er bij ben. B. Ik heb nog een mooie handstopbus voor op lokatie. C. Als men bepaald van wie of wat er worst gemaakt moet worden, dan zoek ik daar een mooie(natuur)darm bij.De grote olieboeren lopen vet binnen door veel meer goedkope biodiesel bij te mengen bij een hoge prijs voor minerale diesel.

De kleinere opportunisten vliegen er in bij concepten zoals daar ooit was 'bioking'. Wezenloos mooi verhaal uit 's Gravenpolder, zelfs opmaat naar algen technologie!

En ik kan me niet aan de indruk ontrekkenn dat de opportunistjes uit de kop van Noord- holland, bij gebrek aan eigen gewicht, zwaar betaalde technologie van biodys bezigen. Die hadden ook eens een zwaar flauw forumpje.

Maar buiten al die emotionaliteiten, ben ik er ook nog eens van overtuigd, dat het 'wassen' van al dan niet zelf gebrouwen biodiesel middels polymeren, bijzonder bijdraagt aan het eerder geschetste probleem.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie