Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

zodat jullie onderling de discussie voort kunnen zetten en de gemoederen hopelijk een beetje kunnen bedaren.
Wat mij betreft niet, is alles niet al zo'n beetje gezegd hier over? Zie vooral een herhaling van zetten, ingegraven in eigen gelijk. Dan heeft discussie niet zoveel zin, en gezelliger wordt het er niet op. DJ is weg, Ooievaar wil weg, is wat mij betreft wel genoeg zo.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wakker geworden?

Bericht door alefarendsen »

Ivarrr schreef: 06 nov 2019, 11:27
alefarendsen schreef: Wat bij mij overigens geholpen heeft is stoppen met het veelvuldig lezen van nieuws, het weggooien van de televisie, het stoppen met social media en bannen van youtube.
Zoals je het hier presenteert, lijk je te zeggen: "Ik schenk geen aandacht aan wat er plaatsvindt buiten mijn kleine poldertje met 15 buurtjes, maar vind desondanks dat ik recht van spreken heb over maatschappelijke problemen op Europees en wereldwijd niveau."
Ivarrr schreef: 06 nov 2019, 11:27 Het is vanzelfsprekend dat iemand die jaren doelbewust zijn kop in het polderzand heeft gestoken zich niet kan vinden in mijn uitspraken. Mijn uitspraken zijn namelijk gebaseerd op het jarenlang lezen van Nederlandse, Engelse, Franse, Duitse en Scandinavische nieuwsberichten, en een zeer uitvoerige studie van de wereldgeschiedenis.
Zand, dat hebben we hier in de polder niet; klei en veen, dat wel.

Goed, dat daargelaten je opmerkingen zijn echt te gemakkelijk, en ik hoop dat je je dat zelf ook beseft.

Ik probeer te beargumenteren dat hoe ik de wereld zie invloed heeft op hoe ik met diezelfde wereld omga. Zou ik 3 uur per dag Dumpert, the post online, facebook en youtube tot me nemen, dan krijg ik een heel ander wereldbeeld dan als ik 3 uur lang Follow The Money lees, of de Trouw, of the Economist, om maar een dwarsstraat te noemen. En weet je er zitten waarheden in elk van die media. Het gaat er om wat ik kies en waar ik voor ga, de wereld heeft het namelijk allebei in zich. Natuurlijk wordt er geplunderd, natuurlijk wordt er oorlog gevoerd, maar er wordt in ieder geval net zoveel, en wat mij betreft veel meer lol gehad en normaal met elkaar omgegaan. Ik kies ervoor om me voornamelijk te richten op het laatste, omdat ik dat zelf het prettigste vind en ook omdat ik weet dat het besmettelijk is.
Ivarrr schreef: Ook daarom is universeel kiesrecht een ramp. Het is een "recht" waar geen rationele vereisten en verantwoordelijkheden tegenover staan.
Het ligt heel erg voor de hand aan deze opmerking een vervolg te geven, maar ik doe het toch maar niet 8).
dormos schreef: Wat mij betreft niet, is alles niet al zo'n beetje gezegd hier over? Zie vooral een herhaling van zetten, ingegraven in eigen gelijk. Dan heeft discussie niet zoveel zin, en gezelliger wordt het er niet op. DJ is weg, Ooievaar wil weg, is wat mij betreft wel genoeg zo.
Met het risico het laatste woord te willen pakken (m'n moeder beschuldigde me er toen ik 4 was al van), je hebt helemaal gelijk dormos, het is mooi geweest.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wakker geworden?

Bericht door Tim »

Hmm,

Ik zie ook alleen maar herhalingen en in de laatste post kritiek op de persoon, niet op inhoud. Zou ik inhoudelijk deze discussie kunnen en willen voeren, dan was ik wel in de politiek gegaan en daar mijn verantwoordelijkheid nemen.

Ik ben echter een techneut, die al vastloopt met z'n eigen neo-ecologische problemen. Daar sta ik voorlopig nog met beide voeten in de drek.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Juist, ik denk dat dat de discussie ook nog wat verder oplaaide. De schrijver komt op mij over als in elk geval goed ingelezen en wel bespraakt. Valt niet mee om daar doorheen te komen, dan maar kwaad worden en weglopen is voor sommigen het makkelijkst. Ben je er niet tegen opgewassen, ga dan ook de (tegen)aanval niet aan. Dat scheelt een hoop ophef.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

De schrijver komt op mij over als in elk geval goed ingelezen en wel bespraakt.
Mee eens, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie gelijk heeft of dat je het met hem eens moet zijn. Er zijn in de geschiedenis wel meer welbespraakte mensen geweest die de massa's achter zich kregen, met de meest verschrikkelijke gevolgen.
Ben je er niet tegen opgewassen
Heeft er niet zoveel mee te maken. Op een gegeven moment gaat het een beetje op philibustering lijken, of discussieren om het discussieren.

Shit, ik zou niet meer reageren...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Wakker geworden?

Bericht door willem »

Dit is precies wat ik hier ook neer zette Dormos, alleen ik wat kort door de bocht
en jij wat genuanceerder maar de uitkomst hetzelfde.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ingir »

De protesten van de Gele Hesjes in Frankrijk duren nu al een jaar, elke zaterdag staan ze nog steeds op de barricades om hun ongenoegen over het verlies aan democratie en besteedbaar inkomen. In Nederland beginnen de protesten ook op gang te komen: onderwijzers, zorgpersoneel, boeren, bouwers, studenten, automobilisten en gepensioneerden laten van zich horen. Ik denk dat dit nog maar het begin is van een veel breder verzet tegen onze technocratische overheden die zich verschuilen achter rekenmodellenwetenschap.

Ik zie het ook in mijn vakgebied waarde energieprestatie van gebouwen gebaseerd is op rekenmodellen die een te grote impuls geven aan kwetsbare installatietechniek ten koste van veel goedkopere/betrouwbare isolatie en luchtdichting... Een woning met het slechtste G-label kan worden omgetoverd in een state-of-the-art A-label door de bestaande gasketel te vervangen door een warmtepomp en het dak vol te leggen met zonnepanelen. Dat je dan nog steeds een slecht geïsoleerd tochthol hebt doet er niet toe, op papier heb je een energie-neutrale woning!

Momenteel worden sociale huurders dubbel genaaid met zogenaamde BEN-woningen die er op neer komen dat de woonlasten sneller stijgen terwijl de energierekening niet naar nul gaat. Dat wordt nog een feest als de salderingsregeling wordt afgeschaft en de energierekening ook sneller gaat stijgen. De kosten voor levensmiddelen, zorg, onderwijs, vervoer en huisvesting blijven stijgen terwijl de kwaliteit achteruit holt... dat kan niet eindeloos doorgaan, de mensen geloven niet meer in de sprookjes over klimaatverandering, CO2, stikstof, PFAS, ammoniak, fijnstof, zeespiegelstijging en ander dreigend onheil. Onze overheid heeft haar hand overspeeld en kan niet langer rekenen op het vertrouwen van de bevolking. Het is onvoorspelbaar waar en wanneer de bom gaat barsten maar dat de onrust en het verzet toeneemt is duidelijk zichtbaar, mede dankzij moderne media.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Wakker geworden?

Bericht door fireblade »

@ingir, je hebt groot gelijk, de overheid weet letterlijk van gekkigheid niet wat ze doen moeten, er worden vele loze kreten geslaakt, of onzinnige maatregelen bedacht die dan weer later teruggetrokken worden. Bij mij is het nu zover dat ik voorlopig nergens in investeer, onze woning is zo goed mogelijk geïsoleerd, we stoken met houtkachels waarvan 1 hout cv voor de vloerverwarming en enkele radiatoren. Voor ons houdt de energietransitie op, we hebben slechts een 220v eenfase aansluiting, ook de kabel naar ons huis toe is eenfase, en kunnen niet meer krijgen, tenzij we het nodige geld bijleggen. Zou je dan van het gas afgaan moet je ook nog eens betalen omdat de leidingen verwijderd moeten worden. Dat doen we dus niet, en houdt het dus voorlopig op. Hele plattelandsgebieden worden volgedonderd met zonneparken en windmolens, die worden je door de strot geduwd, bij ons in de buurt moeten ze over een afstand van 50 kilometer kabels gaan leggen voor de netaansluiting van een zonnepark, omdat dat nergens anders kan. Plan dan deze dingen op plaatsen waar het wel aangesloten kan worden. Dan het elektrisch rijden, voor menigeen is dat veel te duur, eerst zou er een aanschafsubsidie komen, nu weer niet, het belastingtechnisch mogelijk maken om voor de welgestelden voor een appel en een ei een tesla te rijden, kortom er is niets goed doordacht. Nu weer de hele idioterie vanwege de stikstofuitstoot en de pfas stoffen, het is alleen maar schuiven met getallen, meer niet. Voor de natuur is geen oog meer, kleinere gebieden zouden maar weg moeten, maar circuit zandvoort in de duinen mag wel dan. Verder het verlagen van de maximum snelheid, velen zullen zich daar toch niet aan houden, en volgens mij wordt dit alleen maar gebruikt om nog meer verkeersboetes uit te kunnen schrijven= meer opbrengsten voor de staatskas. Verder moet dan ook maar eens het vliegverkeer aan banden gelegd worden, maar ook daar is er alleen maar sprake van groei. En die vliegtuigen stoten zeker niets uit. En steeds meer mensen die de dupe worden van deze klimaatwaanzin worden dus nu wakker gelukkig.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wakker geworden?

Bericht door jwardenier »

Ik zie het voorlopig nog zo ,wakker worden ,nee ,men is aan het protesteren om de zeepbel .Het moet nog wat meer .
Boeren krijgen per bedrijf gemiddeld meer dan een ton inkomstensteun ,men wil meer ,en bij verkoop zijn rechten miljoenen waard .
Bouw wil groter en meer .
Automobilist wil 130 en meer .
Stikstof neerslag ,ja men is nu met cijfertjes aan het schuiven ,max uitstoot welke vergund is ,het is wat moeilijk dit terug te draaien.
Ik zou zeggen iedereen welkom bij de club van 100 ,het bespaard je je zuur verdiende centjes ,en we staan weer naast elkaar bij het volgende verkeerslicht .
Energie bedrijven promoten niet voor niets zo de zonepanelen ,De waterleiding maatschappij heeft geld verspeeld ,jij moet minder gebruiken ,wat doen ze nu ,vast recht omhoog ,iedereen is toch afhankelijk .
Meer krijg je alleen door minder ,ook hier blijkt weer het goede de vijand van het beste te zijn .

Gas laten afsluiten ,dan hoeft niet de buis er uit ,alleen een afkoppeling voor in de weg volstaat .
Ik inversteer wel wanneer het kan ,zoveel mogelijk onafhankelijk,daar wordt je tevens wat wakkerder van ,neem b v riool .
Zelf zuiveren stelt je voor heel wat raadsels .
En ben je met 2 houtkachels minder onafhankelijk,het je een eigen houtopstand ?
We hebben van Staats bos al een voorproefje gehad ,men verhakseld daar nu grootschalig voor biomassa ,dus ook daar kan het vastrecht omhoog .

O ja ,dan deze nog ,wanneer men het vliegverkeer aanpakt ,dan moet iedereen dat bezuren ,je hebt tenslotte toch een heel jaar gewerkt en je verdient het om op vakantie te kunnen .
Laatst gewijzigd door jwardenier op 17 nov 2019, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Het is 1 grote poppenkast. Met minder-minder-minder schieten we ook geen bal op. Alles is geregistreerd dus pakken doen ze je toch wel. Onafhankelijkheid daar zit het 'm in.

En in relatie tot de titel van dit verhaal: Ja, iedereen begint wel wakker te worden, maar niet op de juiste manier. Iedereen begint het gez**k en de onzekerheid knap beu te raken en gaat doen wat hij zelf wil. De burgers blijven kleineren en voor de gek houden met verkeerde cijfers gaat vast lopen. Op alle gebied, pensioenfondsen die overlopen van het geld maar toch korten, criminaliteit cijfers manipuleren, Co2 cijfers, Stikstof cijfers.

Hier in de buurt een boer een nieuwe varkensstal vergunnen en bij oplevering de vloer afkeuren omdat de regels veranderd zijn. Ik zou de sleutel van de stal ook met hypotheekakte en al op het Binnenhof neer donderen. Zoek het uit.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ingir »

Dit artikel past vrij aardig bij deze discussie: https://www.deblauwetijger.com/de-terug ... tobsessie/
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Tja, zo min mogelijk afhankelijk worden van een onbetrouwbare overheid kan op meerdere manieren. De meest logische manier, een thuis maken waar je in je eigen voedsel en warmte kan voorzien, zorgt juist weer voor een situatie waar een overheid misbruik van kan maken. Je hebt dan immers bezit en dat kan belast worden.

Doe het maar eens goed..... Hier in de regio wordt weleens gezegd: als je niks hebt en niks kunt, alleen je hand ophoudt, dan ben je het best af. Maar zo wil ik niet leven.

Ingir: dat artikel mag je denk ik alleen lezen met een gevouwen vel aluminiumfolie op je hoofd?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ingir »

remco d schreef: 17 nov 2019, 21:28 Ingir: dat artikel mag je denk ik alleen lezen met een gevouwen vel aluminiumfolie op je hoofd?
Jammer dat dit weer op de man gespeeld moet worden. Ooit bedacht dat het niet om een persoonlijke mening gaat maar om een analyse van iemand anders die de moeite waard zou kunnen zijn?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Kan ook zijn dat Remco het stuk wel gelezen heeft, maar het grote onzin vindt. Ben ik wel met hem eens, geloof niet zo in het grote complotdenken.

Je weet je bronnen wel te vinden:
Uitgeverij de blauwe tijger richt zich op het Goede, het Ware en het Schone, de klassieke transcendentalen van het goddelijke. Wie zonder of voorbij de uitersten van onze Europese cultuur wil, zal blind of gek worden.
Alleen wie op zoek gaat naar de Blauwe Tijger is in staat de uitersten te zien, is in staat haar orde te ontwaren en erbij te leven, en is in staat goed en kwaad te herkennen en zich te beschermen.
Volgens de Annamieten worden de banen in de ruimte door tijgers of door tijgers gepersonifieerde geesten beheerst.

De Rode Tijger beheerst het Zuiden (dat bovenaan ligt op de landkaarten); de zomer en het vuur horen bij hem.
De Zwarte Tijger beheerst het Noorden; daarbij horen de winter en het water.
De Blauwe Tijger beheerst het Oosten; daarbij horen de lente en de planten.
De Witte Tijger beheerst het Westen; daarbij horen de herfst en de metalen.
Boven deze Kardinale Tijgers staat weer een andere Tijger, de Gele Tijger die over anderen heerst en zich in het midden bevindt.
Serieus?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Ik las nog wat verder over/van deze man/uitgeverij...
Lijkt een christelijk/rechtse zwaai in te zitten...
Boze overheid en BV Nederland. Ik ben wel complot gevoelig en er zitten een aantal zaken in die ik kan volgen.
Toch op de een of andere manier geen geweldig gevoel bij.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie