Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Wakker geworden?

Bericht door Pigion »

Voeg ook toe dat het land geregeerd wordt door politieke dieren, zeer gehecht aan het pluche en totale onbenul van de realiteit, een enkeling daargelaten. Voor alles moet een commissie worden ingesteld of externe adviezen worden ingewonnen. Ze kunnen zelf incl. hun staf niets meer. Daar maken bepaalde stromingen in de maatschappij handig gebruik van.
Ook de nieuwsvoorziening blaast een partijtje mee. Overdreven veel aandacht wordt besteed aan oproerkraaiers. Ze doodsbang het nieuws te missen en de mensen zich afkeren van de media waar de linkse signatuur is oververtegenwoordigd.
Pigion
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wakker geworden?

Bericht door Woz »

Dit artikeltje tegengekomen:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2525450 ... -telegraaf

Nogal kort en we moeten niet op de personen zelf schieten.

Maar toch: waarom is de eenvoudige waarheid dat er moet geminderd en vereenvoudigd worden toch zo moeilijk?

Wat is er mis met een grachtenpand met een binnentemperatuur van gemiddeld pakweg 14graden?
En wat warmer op de plek waar je op de dat moment vertoeft.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Nou ja, let op de titel van het onderwerp, wakker geworden. Ik ben wakker, het gaat allemaal om geld. Wat er mis is met 14 graden binnen? Wie wordt daar rijk van?

Groen is een verdienmodel. Noem een ding wat de overheid groen noemt waar niet in één adem investeren bij wordt genoemd. Terwijl de meeste echt groene maatregelen geen investeringen vragen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

Nou, dat zie ik toch wat anders. Korte versie: verbeter de wereld begin bij jezelf.

Artikeltje klopt voor een heel eind. Hoe wil je nu in hemelsnaam al die elektriciteit op een duurzame manier opwekken in de winter? Jan Rotmans komt nu schijnbaar eindelijk tot het inzicht dat dat niet gaat lukken. Naar mijn idee zal dat het beste lukken met een blok hout in de fik steken. Maar hier kun je heel lang over discussiëren. Hier gaan allerlei technologische hoogstandjes voor ingezet worden (daar doe ik zelf aan mee, dus ja lekker hypocriet), maar uiteindelijk is de enige echte oplossing wat DJ aangeeft. Dit is alleen te bereiken met anders denken, wakker worden, enz. En dan vooral niet naar de overheid of iets dergelijks wijzen maar bij jezelf blijven. Dus in de winter in het donker zitten in een kamer van 14 graden. Pas als we dat met zijn allen gaan doen, gaat het de goede kant op. En kijk dan eens om je heen. Wie in jouw omgeving gaat dat doen?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Vandaar mijn laatste zin: de meeste groene dingen kosten niks. Je hebt gelijk, begin bij jezelf. Maar het contrast tussen wat overheden je heen proberen te sturen, en zoals jij zelf zegt aanpassen naar tevreden zijn met wat minder luxe, is heel erg groot.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ingir »

Bij mij vielen de kosten om de woning energiezuinig te maken nog wel mee, vooral door vrijwel alles zelf te doen en tweedehands materialen te kopen of zelfs gratis mee te krijgen.

De duurste onderdelen (1.0-beglazing, vloerverwarming, nieuwe tegelvloer) heb ik zoveel mogelijk verspreid over enkele jaren zodat geen geld geleend moest worden. Er staan nog enkele werkzaamheden in de wacht (nog een paar isolatieklussen en aanleg balansventilatie) maar dan zit ik op een energieverbruik van ca. 24 kWh/m²a (passiefhuis <15, gemiddelde woning in NL 120), nu op 36. En alles gereed om de overstap te maken van gasketel naar warmtepomp, d.w.z. overal LTV, perfecte opstelplaats voor buitenunit WP en krachtstroom aanwezig (maar niet echt nodig).

De nu 20-jaar oude gasketel zal wel ergens komende jaren vervangen moeten worden en als de aanschafprijzen van warmtepompen niet drastisch zakken ga ik gewoon weer voor een nieuwe gasketel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Leuk stukkie, althans ik vind de invalshoek leuk en luchtig:

https://www.bd.nl/wonen/dit-is-voor-vee ... a1e1aa64d/
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

Mwa, uiteindelijk serieuze shit. Spijker op de kop.
Paar weken terug familiedag gehad. Dan blijk ik dus de enige met zonnepaneeltjes te zijn. Stuk voor stuk kwamen bovenstaande argumenten naar voren. Ik was echt verbaasd. Hoeft dus niet blijkbaar, zo zijn mensen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Wakker, maar nog een keer omgedraaid dus...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Iedereen verklaart me voor gek met m'n houtkachel maar die uurtjes kloven zijn op het moment goed betaald. Zo ook de fiets waar ik mee naar het werk ga en de groenten en fruit uit de tuin. Bijkomend voordeel van al dat thuis hobbyen: gaat perfect samen met jonge kinderen die ook graag buiten zijn.

Zonnepanelen worden in mijn sociale kring verafschuwt, wegens niet te recyclen. De asbest van morgen zou het zijn, net als windmolens. Dat is ook een manier om er niet aan te beginnen, de tegenargumenten uitvergroten. Valt ook moeilijk iets tegenin te brengen want je kunt moeilijk een linkje naar een artikel sturen op een verjaardag.

Om maar eens iets heel anders erbij te halen: de mensen die uit principe geen zonnepanelen nemen of een electrische auto, zijn precies ook de mensen die nu anti vaccinatie en qr code zijn.

Gewoon tegen verandering zijn zodat je niet hoeft te veranderen. En dat zijn er stiekem heel veel.

Gr Remco
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

wegens niet te recyclen
Blablabla. Er was ook een tijd dat loodzuuraccu's heel fout waren, nu brengen ze hun gewicht in goud op. Als er schaarste aan grondstoffen is, is er vanzelf iemand die panelen gaat recyclen. Maar waarom zou je dat willen? Ze blijven tot het einde der tijd werken. En dan houd het op op een verjaardagsfeestje en gaat het gesprek naar de nieuwste I phone.
anti vaccinatie en qr code
Nou, echt anti ben ik niet, maar vaccineren ben ik voorlopig niet van plan. Viser heeft de totale concurrentie uitgeschakeld, schept 13 milgard op, en dat is nog niet genoeg, er moet een derde prik bijkomen. Waarom? als dat vaccin zo goed is? Genoeg geld gaat daar om om niet meer geloofwaardig te zijn. Prik? Prima, maar dan moet het wel werken en niet de hele wereldbevolking nog een derde keer oproepen. En waarom kan dit niet met andere ziektes? Als ik zo van een afstand naar dat hele circus kijk, dan krijg ik elke dag meer bedenkingen. Niet zozeer dat ik pannetjes in de hofvijver ga gooien maar de twijfel is er.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, die houtkachel, hier ind e buurt val ik niet op :D maar de gemiddelde woonwijker begint over de uitstoot... :fff

Ik ben absoluut niet tegen zonnepanelen, sterker nog, ben al ruim 6 maanden bezig een bouwvergunning voor een dragende constructie daarvoor te verkrijgen. Bestemmingsplan en zelf stedebouwkundige toetsing vinden ze nodig, terwijl het volledig achter het huis staat en aan alle kanten ver van de erfgrenzen afstaat. Ongelofelijk, had al 4000kWh opgewekt kunnen hebben.. :cry:

Moet wel zeggen, laatst stond ik wat met een bevriende buurman te mijmeren en de straat in te kijken, dan zijn er toch wel veel huizen waar panelen op liggen hoor, denk dat het voor de eerste 300m¹ aan woningen hier in de straat aardig 50/50 begint te worden.

Ben wel tegen elektrische auto's, althans in de huidige setting. En vlees eet ik uit principe. Lokaal en zonder streepjescodes!

Qua vaccinatie deel ik je visie niet PP. Helemaal niet zelfs, je haalt er dingen bij die jij niet bewezen krijgt en je vergeet je eigen gezondheid.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wakker geworden?

Bericht door Woz »

Vandaag op de radio in België het nieuws dat sommige energieleveranciers de voorschotfacturen van vaste contracten op hun eigen initiatief verhogen.
Nou Nou..

Hier heeft de verwarming nog niet aangelegen, nu 19gr in huis en de komende dagen wordt het relatief zonnig. Het zal voor ergens volgende week zijn denk ik.

In België wordt volgend jaar de vaste kost voor elektriciteit verhoogd (capaciteitstarief) dus als kleine verbruiker (<1500kWh/j) ben je weer gesjost.

Ik vermoed dat aardgas steeds duurder zal worden wegens fossiel dus hier zullen we dan maar evolueren richting verwarmen met elektriciteit, met 3000kWh/j voor verwarmen en 800kWh/j voor sww zou het moeten lukken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wakker geworden?

Bericht door Tim »

Ha,

Ik heb geen zolder. Problem gone. Panelen zijn zich voor de 2e keer aan het terugbetalen :fff

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door Pietje »

We zijn al zwaar over het piekmoment heen. Maar daar hoor ik niemand over...

In het artikel waar JantjeV8 mee kwam wordt ook nog steeds vrolijk geroepen 'technisch perfecte oplossingen', en dat is in mijn ogen een onmogelijke combinatie :lol:

Ben blij met de koers die we 20 jaar geleden zijn ingezet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie