verplicht van het gas af?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Dankje Hans voor weer een fijne samenvatting.

Toch ga ik eens kijken of de energievoorziening economisch uitkan.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door remco d »

dormos schreef: 26 jul 2019, 15:18 1. Dit is een ecologie forum, geen economieforum.

ik stel dingen voor die effectief minder fossiele brandstoffen gebruiken. Of gas meer of minder ecologisch is dat zonnepanelen+warmtepomp +veel meer techniek, dat is wat ik me af vraag.
2. Gas is een fossiele brandstof die eindig is en netto CO2 uitstoot oplevert.
zon + wind gaat ons nog geen sluitende verwarming in de winter geven daar zullen gascentrales tegenover blijven staan. Of gas verbranden in centrale, stroom opwekken daarmee, transporteren naar mijn huis en vervolgens in een warmtepomp weer warmte te maken meer ecologisch is dan het gas in mijn huis door een hr ketel te sturen?
3. Groningen staat te schudden, dus het is wel zo netjes om na alle jaren van winning af te bouwen.
eens
4. importeren van gas maakt ons afhankelijk van het buitenland (Rusland), het is altijd beter om in je eigen behoefte te kunnen voorzien.eens, alleen wie maakt die windmolens, warmtepompen en zonnepanelen? Geen Nederlanders of nauwelijks.... Afhankelijkheid blijft alleen nu van een ander.

5. Electriciteit kan (in tegenstelling tot gas of kolen) duurzaam opgewekt worden. in Nederland? Las laatst dat maximaal 20%van de stroom door wind en zon kunnen worden opgewekt wegens fluctuaties in het net. Als heel NL aan de warmtepomp gaat + e auto + airco + inductie gaat het stroomverbruik X10. Dat min die 20%duurzaam is dus ongeveer 4x meer fossiele opwek. Biocentrale geloof ik niet in. Houtsnippers e.d. zijn voor de natuur veel waardevoller als ze buiten gebruikt worden.
6. Zuiniger worden heeft niets met de energievorm te maken. wel met de volgorde, trias energetica. Er wordt te weinig op besparen ingezet en teveel op innovatie.
7. Fossiele energie is nu gewoon te goedkoop, omdat alle gevolgschade niet in de prijs verrekend zit.gas mag van mij duurder worden. Maar dan dus lineair. Nu betalen degenen met weinig verbruik relatief veel. 5000m3 verstoken moet 10x zo duur worden dan 500m3. Nu is het door vastrecht en belastingen misschien maar 5x zo duur.
8. Waarom zou energie zo goedkoop moeten blijven als het nu is? Is dat 1 van de mensenrechten? Mooi zolang het kon, maar het is een keer over. In 1960 ging 35% van het inkomen op aan voeding, nu maar 11%. Wellicht gaat het met energie de ander kant op. van mij mag gas duurder worden misschien heb ik me verkeerd verwoord. Alleen moet het alleen uit een M3 prijs bestaan. Als je nu je best doet en 50% minder verbruikt gaat je rekening maar 20% omlaag. Die prikkel is verkeerd, besparen moet lonen. Zelfde perverse prikkel als hypotheekrenteaftrek, schuld houden wordt beloond, aflossen bestraft

9. Hogere energiekosten leiden vanzelf tot verantwoorder gebruik en besparende maatregelen (toch die vrije markt).
die vrije markt wordt dus verstoord door het vastrecht.

Wat is er nou eigenlijk zo fout aan om van het gas af te willen?
niets, alleen de alternatieven vind ik niet per definitie beter. In sommige situaties kan het perfect, maar in veel situaties lijkt het mij ecologischer om nog 20 jaar gas te stoken en dan de hut te slopen, in plaats van nu een halve ton in een oud huis te investeren in iets wat niet werkt en alsnog die hut te slopen over 20 jaar.

Groet,

Hans
Verder even goede vrienden hoor, wellicht dat ik ook van het gas af ga. Alleen het evangelie van warmtepompen en zonnepanelen dat dat de toekomst is en o zo veel beter voor het milieu en klimaat daar doe ik niet aan mee. Dat is te kort door de bocht.

Groeten Remco

PS dat we hier op een forum over discussie voeren zet ons al de belangrijkste stap in de goede richting. Het bewustzijn van dat er gevolgen aan onze daden zitten. Als iedereen dat al had waren we al een heel eind.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

T begint met besparen, daarna eens zien hoe t restant opgewekt wordt. In de winter zal dat geen pv zijn.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Dutch John »

Ik sluit mij aan bij Remco. Het politieke geroeptoeter dat we van het gas af moeten en naar een zoveel mogelijk "elektrische maatschappij" moeten streven, is te weinig onderbouwd. Elektriciteit is onze hoogste vorm van bruikbare energie, met bijbehorend slecht rendement en lage EROEI, als je de berekeningen compleet en zuiver uitvoert. Bovendien is het mij wat te makkelijk om hoge verwachtingen van nog uit te vinden techniek te hebben. Dan leg je het bij een ander of in de toekomst neer en hoef je zelf niets te doen. Ga zelf maar eens stroom produceren, het opslaan en gericht verbruiken, dan loop je meteen tegen de beperkingen aan, zowel praktisch als economisch. Oké, nu werkt het prima, met al die zonnige dagen (terwijl een eigen moestuintje overeind houden inmiddels zelfs in rivierdelta Nederland bijna onmogelijk is door het extreme weer; eigenlijk belangrijker, maar dat terzijde).

Massaal van het gas af, terwijl onze huizen achterlopen op nieuwe techniek en half Nederland aan de monitor van de bank hangt en daardoor niet kan investeren, is mij wat te kort door de bocht. En dat zegt iemand die nooit een aardgasaansluiting gehad heeft. Er zijn in deze geen snelle, makkelijke, goedkope en one-size-fits-all oplossingen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Krelis »

ik hoor Klaver niet zeggen dat we de cvketel op 18 moeten zetten. Doen we hier wel. Maar ik ben ook een populist, fascist en erger ik zit hier op een wittemannen forum :(
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Ingir »

Wetenschap wordt ook wakker: van het gas gaan is nu niet mogelijk omdat alle zeilen bijgezet moeten worden om alleen al het bestaande stroomverbruik te verduurzamen, we kunnen dus niet tegelijk meer elektrische apparaten voor verwarming en vervoer gaan gebruiken. https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... -voor-2030
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Denk ik ook. Zal een wkk moeten worden.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door JantjeV8 »

een WKK op blauwe diesel
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Ppo of gpo. Hier staat nog 2 m3 van Michel. Ooit gaat t gebeuren. Wkk van Tim heeft al een paar keer proefgedraaid. Verstuivers zouden beter kunnen en tijd. Altijd weer die tijd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Tim »

Pellet,

Wie bepaald jouw tijd?

:wink:

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Klanten. Heb zelf niet veel in te brengen
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Pietje »

Klant ik koning, maar geen keizer... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Tsja. Blijft lastig. Er wordt niets gevraagd, leveren. En snel. Grote installatie. Vanavond ook nog bezig, personeel weg. Enz. In ieder geval leuke Tesla aan overgehouden. Is allemaal niet voor niets.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef: 25 okt 2019, 22:16 Is allemaal niet voor niets.
... is toch jouw keuze. Niet verkeerd hoor, maar wel een keuze... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Klopt. Dat is met alles. En als t spannend wordt des te moeilijker de juiste balans te vinden. Op alle vlakken. Qua werk is loondienst dan wel heel makkelijk, nee ik werk niet over. Punt.
Plaats reactie