verplicht van het gas af?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ dormos,
Dat kon eerder bij enexis ook, maar nu ineens niet meer. Zou voor de veiligheid van het gasnet zijn. Alsof het verschil maakt voor de veiligheid dat als ik geen gas meer afneem, en de aansluiting intact blijft al dan niet verzegeld met een beugel en hangslot. Het enigste is dat je bij enexis dan wel je vastrecht blijft betalen. Beetje vreemde logica. Alleen een groot financieel voordeel voor de netbeheerder. Niets leveren en toch vangen.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Bossie »

fireblade schreef: 21 jul 2019, 11:07 Gisteren op het nieuws dat we op termijn niet meer vrijwillig gasloos worden, maar verplicht, ook weer volgens het niet duurder dan....principe als bij de stadsverwarming. Er zouden dan in stedelijke gebieden warmtenetten komen, die dan hun warmte krijgen uit biomassa. Als we dat op die manier gaan doen zijn we zo door de (wereldwijde) houtvoorraad heen. En meer op elektra overschakelen, maar het net kan het nu al niet aan....Weer een aantal loze niet onderbouwede kreten waardoor volgens mij de animo voor de energietransitie verder zal afnemen. En de burger het gevoel krijgt dat alles financieel op zijn bordje terecht komt.
Ik vraag me trouwens af of na die hele binnenhofrenovatie waar de 2e kamer nu zit, dit ook gasloos wordt. Maar dat kan natuurlijk niet....
In de plannen van de overheid staat niet zozeer dat we gasloos moeten worden, wel aardgasloos.....
Overigens gebruiken warmtenetten vaak(industriële?=?duurzame) restwarmte. Of nog geavanceerdere voorbeelden zoals in de Oostelijke Mijnstreek waarbij een warmtenet gebruik maakt van laagwaardige warmte die vrijkomt bij koeling van servers van grote kantoren, restwarmte van zwembaden, restwarmte van supermarkten etc, zelfs restwarmte van individuele burgers/aansluitingen. Daarbij is daar ook sprake van uitwisseling van koude, iets dat in de toekomst niet onbelangrijk zal zijn.
Dat uitrol van warmtenetten gelijk is aan kappen van bomen, mist in ieder geval wel wat nuancering. :wink:
Dit is niet noodzakelijk gericht aan de TS, maar misschien nog wel meer richting het nieuwsbericht dat blijkbaar niet z'n zaken op orde heeft...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Pietje »

De door de overheid voorstelde / afgedwongen richting loopt dood, dat ziet iedereen. Maar waarom toch kiezen voor een doodlopende weg? Omdat het alternatief niet echt rooskleurig is, en we trappen het blikje liever nog een keertje verder.

Trek je plan, verlaat de stad, verlaag je afdruk, verhoog je onafhankelijkheid van energieleveranciers. Je zal het zelf moeten doen: van de overheid hoef je niets te verwachten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

vanochtend in het dagblad v/h noorden:
https://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie-Van ... 77488.html
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ Pietje,
Inderdaad hoeven we er niets van te verwachten, maar dat we ongewild een bepaalde kant op worden geduwd door gedwongen overstap naar elektra zonder goede alternatieven, die ook nog betaalbaar zijn voor iedereen. Gelukkig verkeren wij in de omstandigheid dat we zonder overlast te veroorzaken hout kunnen stoken, en zijn al een heel eind op weg naar onafhankelijkheid, en voor dat laatste stukje zijn we helaas afhankelijk van de (opslag)techniek. Isolatie, ledverlichting en energiezuinige app. zijn er al. Zou al heel veel schelen als we de accu van de elektrische auto zouden kunnen inzetten voor onze eigen zonnestroomopslag. Dan is het misschien de aanschaf waard. Qua gebruik zou het voor ons ideaal zijn. Gebruiken nog gas voor de vv en tapwater.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door dormos »

vanochtend in het dagblad v/h noorden:
Ja,en? Een mening van iemand.
Kan er zo 100 posten die het tegenovergestelde beweren.

Groet,

hans
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Ingir »

fireblade schreef: 25 jul 2019, 11:38 Zou al heel veel schelen als we de accu van de elektrische auto zouden kunnen inzetten voor onze eigen zonnestroomopslag.
Ik rij geen elektrische auto om te weten of het mogelijk is met een half lege accu op je werk te komen en mogelijk nog terug ook. En hoeveel stroom er dan over is om 's avonds je zonnestroom op te slaan in de accu van de auto... Tenzij je vooral nachtdiensten draait liggen stroomproductie en opslag PV-stroom niet met elkaar in fase. Misschien dat er werkgevers zijn die gratis zonnestroom beschikbaar stellen aan personeel met E-auto of die de mogelijkheid bieden om de auto gratis op te laden met netstroom van het bedrijf? Zonnepanelen en warmtepompen matchen ook niet voor verwarming in de winter. Wel perfect is de airco laten draaien op zonnestroom!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

@Dormos, ja dat idee kreeg ik ook. Niet bepaald onderbouwd met iets zinnigs.

@Fireblade, qua opslag ben ik me in aan het lezen. Voorlopig is Li ion de beste optie, maar niet echt geschikt om massaal op over te stappen.Li ion gaat zowat onbeperkt mee als het niet verder dan 10% ontladen wordt. Ga je naar 80% dan kom je op een cycle of 1000.
Mbt ev gebruiken als opslag voor je huis ben ik bezig met twee bedrijven uit Breda. Hier gaan de ontwikkelingen snel, heel snel. Toepasbaar is het al om je auto als thuisbatterij te gebruiken. Na de vakantie eens zien welke club het wordt. Een gebruikte prius als batt is wel de snelste oplossing.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ pelletpower,
hoe krijg je dan die stroom weer uit de autoaccu? En wat doen die bredase bedrijven nu precies op opslaggebied?
En idd, nu draaien de ac's idd op zonnestroom :D
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ ingir;
wij gebruiken de auto echt heel weinig, denk 6-7000 km/jaar, doen geen woon/werkverkeer maar wonen te ver van voorzieningen en ov om zonder te kunnen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door pelletpower »

Pr electronics

En

Indutecc. Die laatste is heel interessant. Doet ook de verschillende fasen uitvlakken. Ferroamp bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door benthuis »

dormos schreef: 25 jul 2019, 13:31
vanochtend in het dagblad v/h noorden:
Ja,en? Een mening van iemand.
Kan er zo 100 posten die het tegenovergestelde beweren.
Ton van Kesteren is fractievoorzitter Partij voor de Vrijheid in de gemeenteraad van Groningen
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door dormos »

Partij voor de Vrijheid
Zegt genoeg. Je kunt ook teksten van Grote Roerganger Thierry hier aanhalen om je gelijk aan te tonen.

Klimaatontkennende vrije markt denkers, daar schieten we echt iets mee op...

Groet,

Hans
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door remco d »

dormos schreef: 26 jul 2019, 08:34
Partij voor de Vrijheid
Zegt genoeg. Je kunt ook teksten van Grote Roerganger Thierry hier aanhalen om je gelijk aan te tonen.

Klimaatontkennende vrije markt denkers, daar schieten we echt iets mee op...

Groet,

Hans
Beetje kort door de bocht dit. Ik weet niet wat er beter is voor het klimaat, de plannen (of het ontbreken daarvan) van Geert of Thierry.... Of de plannen van Jesse en Rob. Er is geen enkel objectief onderzoek naar of de technische oplossingen van laatstgenoemden ook maar enig effect gaan hebben. Wel dat er heel veel mensen schandalig rijk van gaan worden. En dan krijg ik dus argwaan. Echte oplossingen kosten niets of weinig: thermostaat 4 graden lager, één kamer verwarmen ipv een hele hut, deuren dicht houden, kieren afdichten, spaarkop op de douche. Ik denk dat als iedereen z'n gasverbruik een 30% kan minderen. Met wat isolatie in spouw en dak wel 50%.

Vervolgens 0 vastrecht en alle kosten in de M3 prijs stoppen.

DAN loont het om gas te minderen, moet je zien dat iedereen actief wordt op dat gebied.

Het probleem daarvan is dat iedereen echt minder gas gaat gebruiken en de inkomsten vd overheid terug lopen. En dat kan natuurlijk niet.

De eerste politicus die zoiets voorstelt mag zich van mij groen noemen. Tot dan stem ik tegen verplicht vh gas af, al is dat op iemand die niet gelooft in onze invloed op klimaatverandering.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door dormos »

1. Dit is een ecologie forum, geen economieforum.
2. Gas is een fossiele brandstof die eindig is en netto CO2 uitstoot oplevert.
3. Groningen staat te schudden, dus het is wel zo netjes om na alle jaren van winning af te bouwen.
4. importeren van gas maakt ons afhankelijk van het buitenland (Rusland), het is altijd beter om in je eigen behoefte te kunnen voorzien.
5. Electriciteit kan (in tegenstelling tot gas of kolen) duurzaam opgewekt worden.
6. Zuiniger worden heeft niets met de energievorm te maken.
7. Fossiele energie is nu gewoon te goedkoop, omdat alle gevolgschade niet in de prijs verrekend zit.
8. Waarom zou energie zo goedkoop moeten blijven als het nu is? Is dat 1 van de mensenrechten? Mooi zolang het kon, maar het is een keer over. In 1960 ging 35% van het inkomen op aan voeding, nu maar 11%. Wellicht gaat het met energie de ander kant op.
9. Hogere energiekosten leiden vanzelf tot verantwoorder gebruik en besparende maatregelen (toch die vrije markt).

Wat is er nou eigenlijk zo fout aan om van het gas af te willen?

Groet,

Hans
Plaats reactie