Houtworm

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kim
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11:52

Houtworm

Bericht door Kim »

Goedemiddag,

Kan iemand mij helpen met onderstaande vraag.
Wij hebben gister een tuinset gekocht bij de bouwmarlt.
Deze set is van hout, wij hebben de dozen mee naar binnengenomen en toen buiten gelegd en inelkaar gezet.
Hier bleek ineens dat de tafel houtwormen had.. we hebben de tafel terug in de doosgedaan en retour gebracht.

Ik maak mij alleen zorgen, aangezien we een oud huis hebben van houten balken, vraag ik mij af of het mogelijk is dat deze kevers/wormen nu binnen kunnen komenals er bijvoorbeeld 1 ind e tuin is gevallen..

In het hout zaten gangetjes en kleine zwarte beestjes, ze leken wel dood, ze bewogen niet.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm

Bericht door JantjeV8 »

Dat risico bestaat inderdaad, maar dat risico bestaat altijd. Dus af en toe een keer op de verborgen plekjes een controle uitvoeren kan nooit geen kwaad.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtworm

Bericht door Pietje »

Als er geen boormeel (hout-poeder) in de doos zat, dan zijn de wormen niet actief. Grote kans dat ze al dood waren voordat er tuinmeubelen van gemaakt zijn.
Als ze wel actief zijn, dan is er geen enkel risico voor het huis. Ze moeten namelijk naar je huis vliegen, en de kans is bijna 0 dat ze precies op het moment dat jij de doos openmaakt, uitvliegen. En dan moeten ze nog jouw balken vinden. Meestal vliegen ze een heel stuk verder dan de eerste balk die ze tegen komen.

Nee hoor, niets aan het handje... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Kim
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11:52

Re: Houtworm

Bericht door Kim »

Bedankt voor de reactie!
Er zat enorm veel houtmeel in de doos, deze doos is wel na enkele uren teruggebracht naar de bouwmarkt.
Er zaten kleine zwarte beestjes in het hout, er viel er 1 uit die we dood maakte.
Nu alleen in de gaten houden of naast de tafel (die was besmet) ook niet de rest van de bank besmet is. Alles zat wel in aparte dozen en enkel die van de tafel bevatte meel.
Kim
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11:52

Re: Houtworm

Bericht door Kim »

Overigens zie ik in de bank wel twee kleine gaatjes, ver van elkaar verspreid.. is een enkel gaat al een houtworm uitvlieg gaatje of moeten er dan juist veel gaatjes zitten.
Ik zie er op een bank van 140x80 2 kleintjes
Kim
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11:52

Re: Houtworm

Bericht door Kim »

Er blijkt toch in de bank dat er meer gaatjes zitten en ik zie zelfs weer een klein zwart beestje zitten. Deze hele set gaat vanavond retour :(
Plaats reactie