De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door alefarendsen »

Leuk om te kijken. Najah, leuk... Anyway... hier is de link:

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... orbij.html

Het helpt in ieder geval weer een beetje om te zien dat er andere gelijkgestemden zijn... en hoe die omgaan met de realiteit van nu. Morgen maar wat wilgen knotten.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Albert van WdJ »

Change, before you have to.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door alefarendsen »

Gisteren naar de meetup geweest in Pakhuis de Zwijger. Laatste jaren helemaal niet meer actief naar dit soort dingen gegaan, maar was nu wel benieuwd wie er op af kwam en welke kant men op denkt. Daarnaast was het ook een mooie gelegenheid een maatje van me op te zoeken.

Het viel me wat tegen. In plaats van door te praten over wat de beste man beweegt en wat er van te leren valt, was men toch vooral nog aan het ontkennen. En waar dat niet gebeurde kon men zeker nog niet overtuigd zeggen: ja, ik zou me goed voelen bij een dergelijke kijk op het leven.

Het is natuurlijk ook lastig: als je nog gelooft in het bestaan van een God is het moeilijk objectief en geïnteresseerd te luisteren naar iemand die dat niet meer doet, laat staan ervan te (willen) leren.

Er waren uitzonderingen: er was iemand die een mooi Indiaans lied zong over bomen en bij anderen kwam ook de verbinding met de natuur aan de orde. Een van de aanwezigen had het over rouwen en verdriet en andere aanwezige (een schrijver) had het over liefde voor al het niet-menselijke zodra het denken met de mensheid als centrum wordt losgelaten. Ik weet even niet wie deze schrijver was, dat vraag ik nog na.

Een van de mensen aan tafel kwam uit de milieubeweging. Die vergrootte de (negatieve) woorden van Kingsnorth over de milieubeweging uit; dat leidde af van de conversatie, maar was op zich dan wel weer vermakelijk om te zien.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Pietje »

Eindelijk weer eens een Tegenlicht van niveau. Mooie docu. En eens... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door benthuis »

Ik ben de laatste tijd veel naar dit soort "vernieuwings" bijeenkomsten geweest of over gehoord.

Provincie --> handje klap voor de bobo's,
Gemeente --> handje klap voor de lokale middenstand,
Vrije denkers bijeenkomsten met voormalig burgermeesters en andere notabelen --> hier kwam niet eens antwoord op de vraag wat de doelen waren...

Mijn verwachtingen waren laag, maar nog niet voor 10% beantwoord. Onder het motto: liever over je fiets lullen, dan over je lul fietsen, wordt er geen vinger uit gestoken. Bekende die een volledig offgrid - lokaal gesourced strohuisje wil bouwen om aan te tonen hoe je ook groen en simpel kunt zijn zonder in een echt afwijkend huis te wonen, krijgt gewoon niks voor elkaar. Jammer!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Pietje »

benthuis schreef: 23 dec 2018, 02:56Bekende die een volledig offgrid - lokaal gesourced strohuisje wil bouwen om aan te tonen hoe je ook groen en simpel kunt zijn zonder in een echt afwijkend huis te wonen, krijgt gewoon niks voor elkaar. Jammer!
Een journalist schreef recent over ons project:
Gemeente Meierijstad heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en kan trots zijn op deze inwoners. Simons: “We horen niets van de gemeente. De afdeling van de ambtenaar die ons hielp met de vergunning zou een keer langskomen maar dat is een stille dood gestorven. Ach, wij werken rustig door. Het kan nog een jaar of meer duren voor het af is. We wonen prima in de units ernaast, dus we hebben geen haast.”
Ik begin me steeds meer te verbazen waarom zo veel mensen, die zien dat het echt rap fout aan het gaan is, zich nog blijven houden aan regels die niet meer van deze tijd zijn. Op zoveel gebieden! Waarom verenigen wij ons niet, maken een vuist of een vinger en gaan doen wat er moet gebeuren...?

En dat beantwoord het filmpje best mooi: "er is geen vijand"... Tja, wijzelf misschien.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Dutch John »

Ik verbaas me over hetzelfde, maar ook over de naïviteit bij de verschillende groepen. Eigenlijk alle groepen, zowel de ontkenners als degenen die denken dat het anders moet, als degenen de wéten dat het gaat veranderen. Als een soort collectief vastklampen aan het comfortabele oude. Alsof de nuchtere, helder denkende Nederlander niet meer bestaat. En eigenlijk verbaas ik me niet, want de nuchtere Nederlander is grotendeels uitgestorven en die paar die over zijn, vinden het lastig om afscheid te nemen van hedendaags comfort. Mezelf incluis.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Lieve »

Ben me toch nog steeds de vraag aan het stellen, waarom een godsdienst nuttig zou zijn.
Ik zie godsdienst niet als iets positief, maar als een rad dat gedraaid word voor de ogen van niet ingewijden.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door WillemLimmen »

Lieve, het gaat niet over godsdienst in het bijzonder maar in het geloof dat je een hogere macht tegen je krijgt als je je niet ethisch gedraagt.

In het christendom hebben ze het over 'goed rentmeesterschap' ofwel het verantwoordelijk omgaan met de wereld. Praktiserende van 'goed rentmeesterschap' vind je denk ik alleen nog in het klooster..Maak je er een bende van dan zul je je na dit leven moeten verantwoorden en misschien is het resultaat van je handelen als mens eeuwige hel en verdoemenis.

dichter bij huis;

Zet een snoeptrommel in een kamer met kinderen, dan is deze in no-time geplunderd. Zet er een 'hogere macht' bij, de ouder bijvoorbeeld, en je kunt tot in lengte van jaren toe met een paar dropjes. De angst regeert.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Pietje »

Wat ik begreep uit de wens van Paul Kingsnorth tot "religie" is niet dat een religie gewenst is, maar dat er iets nodig is dat mensen van hun egocentrisme af haalt. Dat ze zich meer zien als een onderdeel van een groter geheel, dat ze ervaren dat dat ze verbonden is met alles om hen heen. Religie doet zoiets (maar dan vanuit dogma, angst en controle, en dat lijkt me niet meer wenselijk). Jager/verzamelaarstammen (die paar die er nog zijn...) hebben nog iets dat op deze manier werkt. En die samenlevingen zijn al duizenden jaren succesvol, iets dat wij niet gaan kunnen zeggen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door alefarendsen »

Een religie is zoals WillemLimmen inderdaad zegt wat anders dan een godsdienst.

Qua rentmeesterschap zit er een zekere tegenstrijdigheid in de Joods / Christlijke religies vin ik altijd. Aan de ene kant wordt de mens inderdaad aangesteld als rentmeester van Gods creaties. Tegelijkertijd wordt de aarde ook regelmatig afgedaan als iets tijdelijks en vergankelijks: in het licht van wat hierna komt (de hemel) is de aarde minder belangrijk, hij zal verslijten als een kleed (Psalm 102) en in Psalm 8 mag David heersen over alles wat God gemaakt heeft.

Niet alle religies hebben deze eigenschap, denk bijvoorbeeld aan animistische of natuurreligies.

Ik zou ook niet zo snel willen concluderen dat religie de mens per definitie laten handelen vanuit angst, dit omdat de religie een bepaalde ethisch handelen zou voorschrijven. Angst als handelingsdrijfveer kan m.i. veel verschillende oorzaken hebben.

Religie motiveert en zet aan tot actie, dat is wat mij betreft een ding dat zeker is. Wat wat mij betreft ook vaststaat is dat de Joods / Christelijke religies vaak niet aanzet tot het juiste gedrag als je kijkt naar klimaatverandering.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Lieve »

De laatste reacties van enkele religies stelt mij dit dan nog meer in vraag.
Religie en godsdienst zijn echt niet ok.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Albert van WdJ »

Naar mijn idee zijn de meeste religies best oké wat betreft de omgang met de ecosystemen van deze wereld.
Die religies hebben vaak vele duizenden jaren bestaan en eigenlijk weinig tot geen milieuprobleem veroorzaakt.
Meestal vlogen ze onderling elkaar in de haren. Maar daar lijdt de natuur niet zoveel van.

Totdat er kortgeleden nieuwe religies kwamen zoals:
-Evolutie
-Gezondheid
-Milieu

Toen dacht de mensheid: 'We zijn zelf god'.
Vanaf toen is het echt misgelopen.
Met de natuur. En ook met de mensheid.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door JantjeV8 »

Albert van WdJ schreef: 07 jan 2019, 22:09 Naar mijn idee zijn de meeste religies best oké wat betreft de omgang met de ecosystemen van deze wereld.
Die religies hebben vaak vele duizenden jaren bestaan en eigenlijk weinig tot geen milieuprobleem veroorzaakt.
14 kinderen bij meerdere vrouwen is op een groot continent maar heel normaal, en nog geen half korstje brood om de monden te voeden. Omwille van d'r religie is het begrip 'geboortebeperking' een taboe en volgens mij een behoorlijk impact gevende milieukwestie.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door alefarendsen »

Ach, 14 kinderen of helemaal geen, iedereen draagt bij aan de huidige problematiek, dat doe je al door geboren te worden, tenzij je dat in een of ander Afrikaans hunter-gather dorp doet...

Ik ben na eerst eindelijk Sapiens gelezen te hebben nu Kingsnorth z'n essay bundel aan het lezen (Confessions of a Recovering Environmentalist). Mooie troostende verhalen en andersoortige stukken van iemand die zich bij de situatie neergelegd heeft.
Plaats reactie