R in de maand...

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

R in de maand...

Bericht door benthuis »

Ik merk dat sinds enkele weken het overgrote deel van de posts weer over CV installaties gaan. Dit maakt het voor mij lastiger om alle onderwerpen te volgen en de krentjes er uit te vissen.

Ik zou wel graag een samenvatting willen maken van onderwerpen waarover min of meer consensus bestaat onder vaste gebruikers. We kunnen hier dan naar verwijzen bij vragen.

Meer focus op echte oplossingen/alternatieven en minder op placebos en doekjes voor t bloeden. Iedereen heeft recht op z'n eigen ontdekkingsreis... heb ik ook gemaakt en denk nu heel anders over sommige zaken die hier voorbij komen dan een paar jaar geleden, maar om het interessant te houden zou ik graag meer focus voor voedsel/leven/samenleven/sociale-vernieuwing zien.

Wie denkt mee?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: R in de maand...

Bericht door Wouter Gillis »

Ik zie verschillende mogelijke doelen in je vraag.
Wat is precies hetgeen je wil/hoopt te bereiken?

groet
Wouter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: R in de maand...

Bericht door benthuis »

Wouter, kennelijk probeer ik te veel in een stukje te proppen. Misschien is het vooral gedreven door m'n ergernis over sommige vragen van mensen die overduidelijk alleen uit zijn op een snel antwoord waarvan je vaak nooit meer wat hoord...

Dit forum neigt met dit soort draadjes naar een techniek forum. Niet perse iets mis mee, maar ik zou graag zien dat de balans tussen stukken over zelfredzaamheid/eenvoudiger leven en de technofix in stand blijft.

Statement over energie verbruik en opwekking langs een ecologisch verantwoorde lat...
Dus een kort standaard antwoord op bijvoorbeeld een advies vraag over een grote hout vergasser in een ongeisoleerde tempel.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: R in de maand...

Bericht door alefarendsen »

Discussie is al eerder gevoerd (zie onder andere viewtopic.php?f=2&t=5872). Ik zou ook graag meer focus op sociale vernieuwing, zelf produceren ipv alleen maar consumeren, voedsel, skills, low tech. De realiteit is echter dat dit forum meer bezoekers trekt die praten over de laatste houtvergasser dan over al die andere onderwerpen bij elkaar. Dan sneeuwt het andere onder en dat vind ik ook jammer.

Een standaard antwoord wat aanzet tot anders denken zou mooi zijn. Iets als 'wat fijn dat je je steentje bijdraagt door over houtvergasser X, Y of Z na te denken. Als je dat ding nou geïnstalleerd hebt, kom je dan nog eens terug om het met ons te hebben over het inwisselen van je auto voor een fiets of het starten met je eigen moestuin?'.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: R in de maand...

Bericht door benthuis »

Gek hè, juist bij de die sociale vernieuwing kon wel eens de sleutel voor geslaagde verandering liggen...
Ik heb niet het gevoel dat hier vanuit overheden hard op wordt ingezet...
Burgers moeten het zelf doen, daar zie ik dan voorzichtig wel iets van groeien!

Alef je statement klinkt als een goed begin.

Wat fijn dat je je steentje bijdraagt door over houtvergasser X, Y of Z na te denken. Zoals je hier kunt lezen (verwijzing batchrocket.eu oid) zijn er ook fantastische alternatieven die comfortabeler en veel minder ingewikkeld zijn. (bla bla eventueel stukje over het verleggen van afhankelijkheden en de vraag of het uberhaupt veratnwoord is om X00m3 warm te stoken...)
Als je dat ding nou geïnstalleerd hebt, kom je dan nog eens terug om het met ons te hebben over het inwisselen van je auto voor een fiets of het starten met je eigen moestuin?

Schiet!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: R in de maand...

Bericht door alefarendsen »

Met betrekking tot de batchrocket is het issue natuurlijk dat met de voordelen (comfortabeler en minder ingewikkeld) nadelen komen kijken. Een houtvergasser is een apparaat wat je nu kunt kopen en volgende week geïnstalleerd kan hebben. Dat is met een batchrocket jammergenoeg (op grote schaal) niet het geval. Voor de massa is dat een probleem, die wil namelijk snel resultaat en de volgende dag weer op kantoor aan het werk en dan is een houtvergasser of een warmtepomp in vergelijking met een batchrocket ogenschijnlijk comfortabeler en minder ingewikkelder in plaats hoe wij er over denken.

Het antwoord wat jou en mij betreft zit in meer zelf doen, minder buiten de deur werken, comfort bewust verlagen en zodoende meer genieten, voldoening hebben en in control komen van ons eigen leven.

Ik merkte het gisteravond weer. We verhuren een hutje in onze boomgaard gebouwd van stro en hout (zie hier) en we hadden Amerikaans / Engelse gasten gisteravond. Die vroegen zich af of het niet te koud was. Stro kon toch niet warm zijn? En is het wel waterdicht?? Dit alles in plaats van te zien hoe fantastisch het is om te slapen 'in' een natuurlijk materiaal, in de buitenlucht, in je warme holletje terwijl het buiten guur herfstweer is... Vanmorgen waren ze enthousiast, ze hadden het niet verwacht. Toch zitten nu alweer in hoog in droog in het vliegtuig naar huis en er zal weinig blijven hangen ben ik bang.

Ik zou dat willen overbrengen. Een voorzet:

Wat fijn dat je je steentje bijdraagt door over houtvergasser X, Y of Z na te denken. Van het gas af, dat maakt je sowieso onafhankelijk van fossiele brandstoffen. Zo min mogelijk afhankelijk zijn, daar gaat het wat ons betreft om en daar maak je met houtvergasser X, Y of Z echt wel een stap. Bedenk echter je dat het altijd beter kan. Een batchrocket[ kachel heeft bijvoorbeeld geen ingewikkelde controllers en ook geen elektriciteit nodig om te werken. Nog minder afhankelijk!

Laat dat je niet al te veel tegenhouden om toch die houtvergasser neer te zetten, want zoals we zeggen: het is beter dan niets doen.

Maar, als je dat ding nou geïnstalleerd hebt, kom je dan nog eens terug om met ons te praten over de andere zaken waar je nog meer afhankelijk van bent? Misschien heb je wel veel minder verwarming nodig als je je huis slim isoleert of minder ruimtes verwarmt (wat is leuker, knus met z'n allen om de keukentafel met een spelletje Risk, of iedereen op z'n eigen verwarmde kamer met allemaal een eigen iPad). Er zijn legio aan andere mogelijkheden om afhankelijkheden te minimaliseren en meer in control van je eigen leven te komen. Denk aan eten, vervoer, vakanties, je werk. De meeste van die dingen maken het leven vaak simpeler en mooier tegelijkertijd en die lessen willen we graag met je delen.

Mocht je overigens door dit pleidooi aan het twijfelen zijn geraakt over die houtvergasser, laat dan dan gerust weten, er is hier genoeg kennis aanwezig over alternatieven.

Schieten maar weer...

p.s. ik loop 68 keer per dag langs onze warmtepomp (ik herhaal het nog maar eens, m'n dochter heeft te veel last van haar luchtwegen om iets met hout te doen hier) en het is me altijd weer een doorn in het oog. Ben wel blij dat we na de renovatie van afgelopen voorjaar de verwarming minder nog minder nodig gaan hebben.
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: R in de maand...

Bericht door E123 »

benthuis schreef: 21 sep 2018, 20:09 Misschien is het vooral gedreven door m'n ergernis over sommige vragen van mensen die overduidelijk alleen uit zijn op een snel antwoord waarvan je vaak nooit meer wat hoord..
Excuses, ik heb nu 2 topics aangemaakt in totaal met voor jullie waarschijnlijk "simpele vragen" die al vele malen vaker gesteld zijn.

Ik heb dit forum net ontdekt en vind het reuze interessant. Mijn kennis is alleen zo ontzettend beperkt, dat je ook van mij waarschijnlijk niet vaak iets zult horen.

Ik zal hier echter wel regelmatig blijven lezen en leren :-D
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: R in de maand...

Bericht door remco d »

Excuses zijn nergens voor nodig. Iedereen die deze vragen stelt kijkt verder dan de huidige gas cv en staat dus open voor alternatieve manieren van verwarming.

Om nu op iedere soortgelijke vraag met hetzelfde antwoord te reageren weet ik ook niet of dat de manier is. Verder is ieder huis anders. De meeste mensen krijgen na een houtvergasser vraag al de wedervraag: hoe is het met de isolatie? En zo zullen ze hopelijk wat meer gaan nadenken daarover, en is er misschien een schaap over de dam.

Het is wellicht wat in herhaling vallen omdat deze onderwerpen vaak terug komen maar ik denk dat je mensen met een persoonlijk antwoord eerder aanzet tot nadenken dan wanneer je een standaard tekst kopieert als antwoord. En nadenken daar begint het mee.

Mvg remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: R in de maand...

Bericht door benthuis »

Hmm Remco, ik denk juist dat een wat completer edoch standaard antwoord de mensen die verder willen kijken aan het denken zet zonder de "graaier" van inhoudelijk antwoord te voorzien.

Iedereen gebruikt dit forum op z'n eigen manier en dat staat vrij. Ik denk wel dat het belangrijk is dat er voor iedereen wat te halen blijft en de techno hoek neemt soms behoorlijk de overhand voor mijn gevoel. Dat vind ik persoonlijk jammer.

Overigens is het draaien van dit forum niet gratis en neemt van regelmatig veel tijd van de beheerder (updates, backupbeheer, etc). Zou mooi zijn als er af en toe met een donatie een blijk van waardering grond wordt (als elke een actieve gebruiker een beetje maakt de beheerder geen koste)

E123 mijn betoog was zeker niet op 1 iemand persoonlijk gericht! Dus voel je idd niet persoonlijk aangevallen. Ik heb de zelfde ronde gemaakt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: R in de maand...

Bericht door JantjeV8 »

En toch is het dieperliggende doel toch het verder, breder en dieper uitdragen van de kennis en ervaringen. Dat zal 99 van de 100x beginnen met de oppervlakkige economische vragen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: R in de maand...

Bericht door benthuis »

Jantje, ik denk dat ik daar langzaam van terug kom.
Bij een deel van de mensen is het zaadje er en komt er door verdieping meer. Bij een ander deel ligt de focus op iets anders in het leven.

Mijn tijd besteed ik steeds liever niet aan het laatste deel en ook op breder vlak: economie, politiek en een aanzienlijkdeel van de (samen)leving...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: R in de maand...

Bericht door benthuis »

Laten we dit trouwens niet tot een discussie maken. Zoals boven aangegeven, is dit hier al veel vaker besproken.

Ik vind de tekst van Alef een mooie aanzet met een duidelijke boodschap die hoe hier wat mij beteft wat concreter neer gezet mag worden. Hoe denken anderen hier over?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: R in de maand...

Bericht door JantjeV8 »

Dat is inderdaad een goed verhaal.
Plaats reactie