Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door WilfredT2 »

Ik lees inmiddels al een tijdje mee op het forum, en geniet van de aanwezige kennis en ervaringen. Het valt me op dat met name de afdeling verwarming, isolatie en huiselijk energiegebruik vrij levendig is.

Zelf ben ik bezig met de verbouwing van een jaren 30 woning. Hierbij volg ik een redelijk standaard volgorde. Isoleren, zoveel mogelijk. Verlies van energie beperken, door bijvoorbeeld warmteterugwinnende douchegoot. En daarnaast plaatsen van een zonneboiler, cv Haard en op het moment bezig met een houtvergasser. Zonnepanelen komen nog, maar die moeten op de schuur die pas aan de beurt is als het huis klaar is.
Met name bij het verwarmen op hout vraag ik me af of dit duurzamer is dan stoken op relatief schoon gas, met een moderne HR ketel.

De vraag die bij mij rijst, is dan ook: Waar wordt je huis/je levensstijl nu echt duurzamer van?
Omgekeerd: waarmee belasten we het milieu het meest?

Veel “ecologische” maatregelen worden namelijk genomen uit “economisch” oogpunt. Daarbij kijk ik ook zeker naar mezelf.
Voor veel mensen mag een auto geld kosten, of ander zeken. Maar een zonneboiler moet ineens renderen…?

De achterliggende reden voor deze vraag is dat ik zoek naar manieren om bij te dragen aan een mooiere, duurzamere wereld.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Wouter Gillis »

Goeie vraag,

ik denk dat de impact van woningverwarming (cv en sww) op het ecologisch systeem marginaal is als je ze afzet tav consumptiegedrag in ruime zin:

verpakking, ons eten, vervoer, wegwerpmentaliteit, overconsumptie, comfort als een gewoonte eerder dan een noodzaak, reizen,...

Waar ikzelf overigens ook tegen zondig...

groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Wouter Gillis »

Een trias energetica maar dan voor "duurzaamheid" zou interessant zijn.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door WilfredT2 »

Ik kwam dit tegen, waarbij inderdaad 'spullen' op 1 staan...

https://babetteporcelijn.com/wp-content ... asting.pdf
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door benthuis »

Aardige document. Fijn om mee te zwaaien.

Ondersteund wat jullie beide hierboven schrijven!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Wilfred,

interessant document, confronterend...
groet
Wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door maarten martens »

interessant topic, ga ik volgen !

het woord duurzaam is al volledig uitgehold

ik probeer me telkens af te vragen of mijn handeling of levenswijze wel volhoudbaar is ?
zeker niet makkelijk, wel verrijkend.

gisteren nog het principe STOP bijgeleerd ivm mobiliteit
- stappen
- trappen
- openbaar vervoer
- privatief vervoer gemotoriseerd
in deze volgorde natuurlijk

met Marie Kondo in gedachten : https://konmari.com
heb ik de piraminder een beetje aangepast :mrgreen:
Bijlagen
nog piraminder.png
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Pietje »

Volhoudbaar is een betere benaming dan "duurzaam" (gaat lang mee).

Als je je realiseert dat olie een keer wegvalt, en wat je dan nog kan doen met wat de maatschappij heeft neergezet...? Weinig is dan nog vol te houden.

Echt duurzaam in de zin van volhoudbaar is 1. GEEN afval dat niet herbruikbaar is en 2. GEEN verbruik meer van niet-herwinbare grondstoffen (w.o. olie, gas, kolen, bodemschatten etc). In dat licht bezien is bijna niets meer duurzaam in deze maatschappij.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Dutch John »

Voor jezelf is het eenvoudig om door 20 procent comfort in te leveren, een 80 procent lagere koolstofvoetafdruk te bereiken. Niet door comfort te vervangen door groen gewassen alternatieven als een elektrische auto, zonnepanelen, verticale gewaskweek onder kunstlicht of andere door media en marketing gehypte feel-good oplossingen die een net zo lage, maar verborgen EROEI kennen als de te vervangen zaken. Nee, in deze wereld van overconsumptie en overbevolking kan dat alleen door te minderen. Dus bijvoorbeeld door de auto op te ruimen en je elektriciteitsverbruik drastisch te minderen. Of door deels je eigen voedsel te kweken.

"Ja, maar ik heb die auto nodig voor m'n werk." Misschien woont er in de buurt van jouw werk wel iemand die die functie ook aankan. En is er voor jouw een baan op fietsafstand?

E.F. Schumacher zei het al: Small is Beautiful.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Pietje »

Een goede start is om je maandlasten te verlagen. Meestal gaat dat gelijk met je volhoudbaarheid te verhogen.

Hypotheek aflossen, isoleren, minder werken, meer zelf maken/oogsten/repareren en tegen die tijd zit je in een flow richting een heel duurzame levensstijl.

Waar een wil is, is een weg, waar een excuus is, is geen wil. 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door benthuis »

Helpt mij om het te zien als een weg zoals Pietje aangeeft... Dacht eerder dat alleen het einddoel heilig was, dus niet begonnen voor dat compleet doordacht was. Aantal jaar geleden begonnen met stappen zetten, klein begonnen. Net als bij een kind dat leert lopen. Het geeft een kik om je eerste stapjes te zetten, daarna wordt het bekend en de stappen steeds makkelijker én steeds groter... Tipping point komt in zicht!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Tim »

Hey,

Het simpelste is stoppen met iets wat je niet nodig hebt. Ik ben ongeveer een jaar geleden gestopt met vlees/vis en zuivel. Nee, ik noem mezelf niets. En zou ik zelf ruimte hebben voor bv kip en/of een geit, dan zou ik dat nog wel doen.

Sommige situaties eet ik nog wel vlees, zoals op situaties waar het sociaal gepast is (ik wil niet de zeikerd uithangen) of een vette eigen haan bij Sr. Je ontdekt heel veel heerlijke alternatieven.

De motivatie is niet alleen milieu, maar ook gezondheid.

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door benthuis »

Jup, ook hier gaan een aantal dingen elkaar versterken...
Eten hier vaak vaagetarisch... Da's zonder vlees, met een spekje :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door SanderL »

Ik denk dat een basisloon bijdraagt aan een duurzamer levensstijl. Het minder stimuleren van carrière in het reguliere bedrijfsleven, minder de groei van economie stimuleren. Mensen krijgen meer tijd en de keuze om die tijd te besteden aan kwalitatief voor hen hoogwaardiger zaken. Dingen die nu economisch niet uit kunnen, worden ineens weer rendabel. (simpel voorbeeld, je knapt een oude fiets op met sloopmateriaal, zodat deze weer lang mee kan) Er zijn allerlei taken te vervullen in de maatschappij die nu niet gedaan worden en wel belangrijk zijn voor het welzijn. Denk bijvoorbeeld aan zorg voor wie dan ook. Het bedrijfsleven, de economie zoals die nu draait is nu eenmaal niet erg duurzaam omdat de nadruk op economisch gewin ligt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Dutch John »

Waar zou een basisloon in moeten voorzien? Dat lijkt me de eerste discussie. Sommigen zullen stellen: iedereen kan gebruik maken van een deel van de infrastuctuur, zonder ervoor te hoeven betalen. Denk aan het wegennet. Een fietser betaalt er niet aan mee. Andere vinden dat eerste levensbehoeftes erbij moeten. Maar wat zijn de eerste levensbehoeftes? Voedsel? Begrijp ik. Energie? Wordt al discutabel. Smartphone? Hmmm....

Je kan ook iedereen een CO2 quotum geven. Iedereen evenveel, want niemand heeft recht op meer aarde dan een ander. Degenen die meer willen, mogen het van een ander die mindere behoeftes heeft, kopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie