Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Ruuben »

https://www.bd.nl/goirle/is-deze-goirle ... ~a6836c82/

Is deze Goirlese uitvinding dé opvolger van de cv-ketel?
VIDEOGOIRLE - De oplossing voor een gasloze cv-ketel ligt mogelijk in Goirle. Henk Verhagen (75) heeft een ketel ontwikkeld die op elektriciteit werkt en niet op gas. ,,Het systeem bestaat al, dat is inductie. Ik heb alleen een hittebron bedacht die door elektriciteit wordt aangestuurd en niet door gas. En het blijkt te werken.”


Of de 75-jarige Goirlenaar nou de oplossing voor heel Nederland heeft gevonden als de gaskraan in Groningen dicht gaat, dat weet Verhagen niet. Hij is er wel van overtuigd dat zijn systeem werkt. En dat het uitgebouwd kan worden om inderdaad in de toekomst alle traditionele cv-ketels te vervangen. ,,Dat kan qua rendement, qua productiekosten van de ketel en het is goedkoper in het gebruik”, garandeert Verhagen.

Inmiddels heeft de Goirlese verwarmingsmonteur en loodgieter een patent aangevraagd en gekregen. Dat het patent is afgegeven wil zeggen dat het idee uniek is en dat het juridisch wordt beschermd tegen kopiëren. Het zegt niets over de cv-ketel zelf en of die zelfs maar werkt, maar wel dat die kan werken.

,,Het enige prototype hangt hier in mijn eigen appartement. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt. We hebben gewoon warm water en verwarming via de ketel gekregen. Het rendement is net zo hoog als van een gasketel. Meer referenties heb ik op het moment niet”, zegt Verhagen eerlijk.

Burgemeester Winsum
Op zich is dat niet helemaal waar. De gemeente Goirle ondersteunt het idee door een zaal beschikbaar te stellen in het Jan van Besouw voor de presentatie van de nieuwe vinding. Verhagen laat op 14 mei zien hoe de hittebron, of reactor, werkt en eruit ziet. Daarvoor heeft hij onder meer burgemeester Rinus Michels van de gemeente Winsum uitgenodigd. Zijn gemeente is zwaar getroffen door aardbevingen als gevolg van de gaswinning in Groningen. The Green TI, zoals Verhagen zijn elektronische cv-ketel heeft genoemd, kan een oplossing zijn.

Burgemeester Rinus Michels van de Groningse gemeente Winsum komt op 14 mei met een delegatie naar de presentatie van The Green TI. De burgervader van het door aardbevingen getroffen Winsum hoopt dat Henk Verhagen een oplossing heeft voor een gasloze cv-ketel. ,,Aan de alternatieven van nu kleven nog veel bijwerkingen."

Aan de alternatieven van nu kleven nog veel bijwerkingen

Henk Verhagen
Alternatieven
Nederlanders zouden vanaf 2021 geen ouderwetse, gasgestookte cv-ketel meer in hun huis mogen plaatsen. Dat voorstel is kort geleden op tafel gelegd door een brede klimaatcoalitie die bestaat uit vijftien energiebedrijven en milieuorganisaties. Ongeveer tegelijkertijd heeft het kabinet besloten dat na 2030 geen gas meer uit Groningen gehaald mag worden.

De alternatieven zijn tot nu toe een hybride systeem, een warmtepomp of een ander duurzaam alternatief. Misschien komt die laatste optie wel uit Goirle en is dat de elektrische cv-ketel van Verhagen. Michels hoopt van wel. Hij is overigens ook de zwager van de Goirlese uitvinder.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Ruuben »

In de video maakt hij de kast open, herkent iemand iets? Het is maar een 220 aansluiting.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Paul Joosten »

Enkelfase 230V dus maximaal 3,6 kW. Rendement volgens filmpje vergelijkbaar met gasketel. Geen draaiende delen maar wel ongelofelijke herrie. Dat zou een heel huis moeten verwarmen? :shock: :shock: :shock:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door kockie »

Volgens mij was er een aantal jaren geleden een Rus of zo op dit forum met precies "dezelfde" vinding. Ook buis verwarmen met inductie. Volgens de wet van behoud van energie is het niet mogelijk om meer warmteenergie te creëren dan dat er electrisch wordt ingestopt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Ruuben »

Ik kan me dat nog wel herinneren ja. Maar maakte dat ding ook zo'n herrie? En de Rus had alleen een testopstelling toch?
Hij zegt in de film dat er geen bewegende onderdelen in zitten, onderhoud vrij en 30 jaar Levensduur.
Maar.... De cvpomp moet toch bewegen om flow te genereren? Ik zie op de foto een hoop meters. En iets van een open verdeler gevoed door een 15 mm koper pijpje... Daar gaat maar 5kw doorheen....

Dit zal wel met een sisser aflopen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door JantjeV8 »

Ruuben schreef: 08 apr 2018, 11:51 Hij zegt in de film dat er geen bewegende onderdelen in zitten,
Maar.... De cvpomp moet toch bewegen om flow te genereren?
Dit zal wel met een sisser aflopen.
De pomp is niet om te verwarmen, maar om een nieuwe hoeveelheid medium te verwarmen. Dus om te verwarmen nog altijd geen bewegende delen.. Net hoe je het uitlegt.
We zullen zien.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door dormos »

http://www.reduxion.nl/reduxion-ecoliner/

Nog zo'n revolutionair apparaat van een briljante uitvinder....

En de reacties:

http://larsboelen.nl/2018/02/de-hardenb ... -ecoliner/

https://energieprovincie.nl/blog/ecolin ... niet-waar/

Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van. Elektrisch verwarmen betekent gewoon 1kWh stroom omzetten in 1kWh warmte, tenzij er een of ander vorm van "rocket science" bij komt kijken.

Hoe aannemelijk is het dan dat dat niet van een universiteit,TNO of NASA komt, maar van een uitvinder uit Goirle of Hardenberg??

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Ruuben »

Wat een geweldige link Hans :lol:
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Boudewijn »

600 euro voor een vastrecht ,wij hebben 3x25 A dat is hetzelfde vastrecht als 1x25 A over 2017 2.088 kwh geleverd totaal stroom 303,90euro in 2017 Voor stroom en gas betaalden wij 6x 88 euro en kregen we 46,53 euro terug.
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 09 apr 2018, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door edvdvoort »

Gewoon een wasmachine element in een buis en het water erdoor pompen . Wel beveiligen met een temp. knoop en flow-meter.
Kost maar een paar tientjes en een dagje werk om te maken. Rendement 100 % . Gebruik ik uiteraard alleen als noodvoorziening . De 3 Kw van het element kan 24 uur per dag aanstaan en levert dan dus 24 x 3 = 72 Kw aan warmte in het huis. Voor nood heel comfortabel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door kockie »

edvdvoort schreef: 09 apr 2018, 19:30 De 3 Kw van het element kan 24 uur per dag aanstaan en levert dan dus 24 x 3 = 72 Kw
De eenhedenpolitie corrigeert terwijl u wacht: en levert dan dus 24 x 3 = 72kWh
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door edvdvoort »

da s waar Kockie foutje :?
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door keesijp60 »

dormos schreef: 09 apr 2018, 10:04 http://www.reduxion.nl/reduxion-ecoliner/

Nog zo'n revolutionair apparaat van een briljante uitvinder....

En de reacties:

http://larsboelen.nl/2018/02/de-hardenb ... -ecoliner/

https://energieprovincie.nl/blog/ecolin ... niet-waar/

Ik geloof er eerlijk gezegd geen bal van. Elektrisch verwarmen betekent gewoon 1kWh stroom omzetten in 1kWh warmte, tenzij er een of ander vorm van "rocket science" bij komt kijken.

Hoe aannemelijk is het dan dat dat niet van een universiteit,TNO of NASA komt, maar van een uitvinder uit Goirle of Hardenberg??

Groet,

Hans
Dit is natuurlijk gewoon natuur, het is vermogen minus verlies, een straalkachel doet het prima, maar je kan nooit 2 kw warmte hebben van een 1 kw kachel. stenen electrisch opwarmen is denk ik zelfs verliesgevender dan met goed vuur.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door dormos »

Van 1 kWh electriciteit kun je wel meer dan 1 kWh warmte maken, dat doet bijvoorbeeld een warmtepomp. Die kan 2-6 kWh warmte maken van 1 kWh electriciteit door het onttrekken van warmte aan water of lucht.

De voorgestelde apparaten werken echter waarschijnlijk gewoon met een spiraal, en dan kan 1kWh nooit meer worden dan 1kWh.

Bij het opwarmen van stenen moet je maakt het niet uit waar de warmte vandaan komt die je er in stopt. Je kunt er nooit meer uithalen dan je er in stopt, en tijdens het opwarmen heb je verliezen. Dat zal bij electriciteit en houtvuur waarschijnlijk ongeveer even veel zijn.

Groet,

Hans
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door edvdvoort »

Helemaal waar dat een verwarmingsspiraal 1 op 1 elektriciteit in warmte omzet.
Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik het ding er alleen VOOR NOOD bij heb staan voor als de gas cv om wat voor reden dan ook tijdelijk uitvalt.
Ik wijs er nogmaals op dat dit simpele ding precies even goed (of slecht) is dan deze dure inductie ecoliner die ook 1 op 1 stroom in warmte omzet.
Een patent op een vinding krijgen is een ding . Of dit patent enig nut heeft waag ik sterk te betwijfelen .

Ed
Plaats reactie