Opzetten van een leefgemeenschap

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door Dutch John »

Hallo allen,

Ik ben een tijd afwezig geweest na het overlijden van mijn vrouw Diny. Heb me inmiddels kunnen ontworstelen aan het moeras van de wanhoop en heb de weg omhoog hervonden. Diny en ik spraken al langer over het opzetten van een kleine leefgemeenschap. Nu ik er alleen voor sta én erachter kom dat ik ook graag een paar dagen of weken op reis wil (per fiets uiteraard.....), is het tijd om dit toekomstbeeld nader te gaan onderzoeken. Het lijkt me dat er veel valkuilen zijn, waaronder de belangrijkste: het vinden van de juiste mensen.

Een beschrijving van de situatie: mijn perceel bestaat uit een hectare met daarop een voormalige langgevelboerderij. Diverse opstallen zoals een groot authentiek kippenhok, schapenschuilhut, bergschuurtje en een kasje. De helft van het perceel bestaat uit een schapenweide. Verder een natuurvijver met vis van ongeveer 1.000 m2, een moestuin van 300 m2 en heel veel noot- en fruitbomen en -struiken in een voedselbos. Een en ander paradijselijk aangelegd: het is een feest om rond te wandelen. Het perceel kan genoeg voedsel leveren voor naar schatting 4 tot 6 personen. Daarnaast bezit ik een stuk bosgrond met genoeg nagroeiend hout om te kunnen verwarmen en koken zonder in te teren. Het geheel is al grotendeels ingericht voor zelfvoorziening. Ook wat betreft roerende zaken. Verder is er een atelier van 55 m2 in aanbouw. Mij bevalt de combinatie zelfvoorziening/maken van kunst. Samen vreten ze echter tijd.....

Ik stel mij voor dat medebewoners komen te wonen in aparte woningen: tiny house(s). Of dit legaal kan, moet ik nog uitzoeken. In elk geval lijkt me privacy erg belangrijk. Ik wil een stam, geen commune. Verder lijkt het me zinvol richting toekomst om het onroerend goed in een stichting onder te brengen, zodat beheer en vruchtgebruik probleemloos doorgegeven kunnen worden. Ik stel mij voor dat bewoners hier erg goedkoop kunnen wonen en leven, met als inzet de medeverantwoordelijkheid over het geheel. Kosten voor dat wat aangekocht moet worden, worden gedeeld of komen voor rekening van de stichting, afhankelijk of het levensonderhoud of duurzame middelen betreft. Waar de stichting de financiële middelen vandaan gaat halen, weet ik nog niet. Zal in eerste instantie bestaan uit een eigen bijdrage.

Dit zijn nog maar enkele wilde gedachtes. Ik houd mij aanbevolen voor tips van mensen die ervaring op dit gebied hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door Pietje »

Mooi! Met meer is leuker, maar met de nodige uitdagingen...!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door Lieve »

Klinkt leuk, maar of het dat ook echt is?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door remco d »

Het idee klinkt gaaf, samenleven met een groep gelijkgestemden. Heb er ook weleens aan gedacht. De voorbeelden die je daarvan op internet kunt vinden, vallen me alleen altijd tegen. Gaat snel richting het zweverige en dat is volgens mij juist niet wat je zoekt. Wellicht dat het legaal kan als je de kleine huisjes officieel niet permanent bewoond.

Ik geloof dat er ergens nog een onderwerp over jou voedselbos loopt, ben daar erg geïnteresseerd in hoe het daarmee staat.

Groet remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door benthuis »

Hm. Jammer dat veel mensen zo omgeving gebonden zijn.
Ik zou direct in zijn voor zo'n avontuur. Maar Brabander worden...
Das zelfs voor mij een drempel!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door SanderL »

zoiets lijkt mij ook een mooie manier van leven. Een omgeving met gelijkgestemden, tenminste wat een aantal hoofdzaken betreft. Lekker los van commercie en status. Geen woongroep, maar wel een hecht(e) groep(je) mensen.
Ik ben afhankelijk van wonen in de buurt van de randstad omdat ik daar mijn geld verdien.

Vorig jaar ben ik in Freiburg in de wijk Vauban geweest. Dit is een ecologische wijk, auto luw. Al stukken beter wonen dan de gemiddelde stad denk ik. Ook een soort leefgemeenschap.

John, zoals jij de zaken voorstelt zou je wel eens heel luxe kunnen leven. Veel kennis delen, low budget leven, veel vrije tijd hebben en vooral doen wat je echt wilt. (ondanks wat je meegemaakt hebt natuurlijk)

Een grote uitdaging lijkt mij om dit zo op te zetten dat je op gelijkwaardige basis in het project zit.
Er is immers 1 eigenaar, een aantal 'deelnemers' Hoe dit handig en goed kan gaan is een klus om uit te zoeken.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: Dit zijn nog maar enkele wilde gedachtes. Ik houd mij aanbevolen voor tips van mensen die ervaring op dit gebied hebben.
Samen is leuker dan alleen. Ik kan me voorstellen dat je na wat je hebt meegemaakt dit zo ziet. Ik zie dit ook zo en dat ondanks dat ik met m'n vrouw en 2 kleine kids aan aandacht geen gebrek heb.

We hebben hier om het 'samen' wat aan te wakkeren veel vrijwilligers over de vloer die van heinde en ver komen om een weekje of wat mee te helpen. Een uurtje of 5 per dag tegen kost en inwoning. We zitten dicht bij Amsterdam en dat is een deel van de aantrekkingskracht; maar uiteindelijk gaan de meesten slechts 1 of 2 keer tijdens hun verblijf richting de stad.

Het is voor ons een mooie manier om de plek te delen, meer gedaan te krijgen, verschillende culturen te leren kennen en andere zaken uit te wisselen (recepten, talen, gebruiken, ...). We hebben inmiddels op deze manier meer dan 20 stellen of singles langs gehad. Meestal jong (21 tot 35), maar ook een enkele keer flink ouder (60+). Ik zou voorlopig niet anders willen.

Op dit moment zouden wij deze plek dan ook zeker niet permanent en voor de lange termijn met mensen willen delen; dezelfde mensen bedoel ik dan. Ik ben en blijf eigenwijs, heb m'n eigen ideeën over zaken en ben ook nog wel een beetje gesteld op m'n privacy, helemaal met de kids. Daarnaast is het bouwvlak te klein (weiland is dan wel 2.5ha, maar moet weiland blijven). Ik sluit niet uit dat dit in de toekomst, hier, of op een andere plek verandert.

Je leest John Michael Greer, toch? Die heeft ooit eens een stuk geschreven over ecovillages. Hij was er behoorlijk negatief over. Vooral vanwege het ontbreken van een religieuze component in veel ecovillages die er uiteindelijk voor zorgt dat mensen niet voor 'iets groters' gaan maar uiteindelijk toch verzanden in persoonlijk gedoe en eigen belang. Dat zou volgens hem (meen ik me te herinneren) de reden zijn waarom veel hippie-communities het niet uitgehouden hebben en waarom kloosters soms duizenden jaren bestaan (hebben). Kan er zo snel geen linkje naar vinden maar heb wel PDFs getrokken van zijn blogs voordat het offline ging mocht je die willen hebben.

Ben oprecht benieuwd naar je gedachten. Ik kan me voorstellen dat de vraag waarom je dit wil een lastige is, maar ik stel hem toch. Wil je het omdat je gezelschap mist? Om iets na te laten? Om de lasten te delen? Wat hoop je er uit te krijgen?

groet,
Alef
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door JantjeV8 »

Vergeet niet dat de belastingdienst er ook iets van zal vinden.. :(
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door Dutch John »

Alef,

Oké, een oprechte vraag verdient een oprecht antwoord. Hoofdreden is de gebondenheid. Ik ben ooit uit "werkend Nederland" gestapt om ongebondenheid en vrijheid te winnen. Zelfvoorziening lijkt dit in eerste instantie te brengen. Maar op een gegeven ogenblik verwordt het ook tot een handenbindertje. Weliswaar een eigen keuze, maar toch, even een paar maanden weg via bijvoorbeeld een fietstocht naar Zuid-Europa, zit er dan niet in. Zelfs een week weg is lastig in de oogsttijd.

Het kluizenaarsleven beviel goed, maar nu ligt dat even wat anders. Daarnaast sluimerde al enige jaren de belangstelling voor kunst en het laatste half jaar is zich dat aan het ontplooien. Ik mag graag beelden maken, maar ook tentoonstellingen en musea bezoeken. Beide vragen tijd, die van de zelfvoorziening afgaat, want m'n verlummeltijd wil ik niet opgeven...... Nietsdoen is nu eenmaal een belangrijke bezigheid.....

Ik beschouw zelfvoorziening als sex: het kan in je eentje, maar met z'n tweeën is het zoveel leuker......

Buiten de eigen motieven is daar ook nog een ideologische beweegreden: ik wil een werkend geheel doorgeven aan de volgende generatie. Ik heb het destijds gekocht en de hypotheek afgelost. Als het in een stichting terecht komt, dan kunnen de volgende gebruikers een vliegende start maken, zonder krom te liggen voor de bank of via successierechten voor de staat. Het gaat namelijk niet om eigendom, maar om vruchtgebruik. In geval van een stichting, zal ik de eerste stichtingsbeheerder zijn. Later kan die functie doorgegeven worden aan een medebewoner.
Misschien is er ook ruimte voor tijdelijke bewoners. Ik heb inmiddels begrepen dat er hele volksstammen de wereld rondreizen, zich een aantal maanden ergens vestigen en tegen kost en inwoning meehelpen.

De religieuze component is altijd de "gezagsfunctie" geweest, om mensen te binden en te leiden. Daar voel ik niets voor. Ik zie meer in een gemeenschappelijk doel: het voortbestaan van het geheel. Maar ik besef me dat dit -samen met het vinden van de juiste mensen- het meest lastige is van het hele verhaal.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door midwoud1 »

Hi DJ

Prachtig idee . Ik heb er vaak over nagedacht , naar USA waar het een aangenaam klimaat is.
Wat het praktische gedeelte betreft zou ik er wel bij willen horen.
Probleem is dat ik af en toe even zorg afhankelijk ben.
Ik heb ervaring als werktuigkundige offshore , nu gepensioeneerd.
Ervaring ontwerper kleine windturbines ( Active pitchcontrol Fieldlines, Midwooud1) daar zijn we elkaar al tegen gekomen
Een jaar of 5 geleden. De tijd dat ontwerper Chris Olsen aktief was.
Tevens heb ik ervaring met DIY waterwell drilling , Elektra , Elektronika , Draaien ,Frezen ,Lassen , Houtbewerking.
Satelliet elektronika en antenne bouw.
Waar ik meer van zou moeten weten is de stichtings vorm , Belasting plichten enz.
Ben ook benieuwd naar denkwijze van anderen.

Mvg Frans. Midwoud1
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door Dutch John »

Met alle respect, Frans, maar ik ben op zoek naar een jonge generatie om mee te delen en later aan door te geven. Niet in de USA, maar in Nederland. Met interesse in en liefst ook ervaring op het gebied van eigen voedselvoorziening. Ambachtslieden. Artistieke mensen. Voor hun passie is namelijk ook plaats en vooral: tijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door mro »

Als ik het goed begrijp zoek je één of meerdere mensen die jouw werk kunnen verder zetten en onderhouden? Zodat jij meer vrije tijd krijgt om met een gerust hart te reizen?

Liefst jonge, artistieke mensen.

Mijn eerste indruk is dan toch dat er grote kans is op stress, bij jou dan. Zeker als je dit alleen wil aanpakken en overzien.

Ik ken toevallig een organisatie in België die wat raakvlakken heeft met wat jij wil. Zolang de charismatische leider met gezag er is gaat dit goed en gebeuren er fantastische dingen.
Nu is die mens oud en ziek en is het einde van die organisatie in zicht.

Mijn eerste idee zou zijn om een bestaande stichting te zoeken waar je wat raakvlakken mee hebt en daarmee eens gaan praten. Liefst een zo groot mogelijke stichting met financiële slagkracht zodat er ruimte is voor experiment.
Die hebben ook de knowhow om bij de diverse overheden subsidies te verkrijgen voor (sociaal) projectwerk.

Een mogelijk alternatief is om de boel te verhuren aan 1 persoon voor een relatief lage huur maar wel in het contract zetten dat hij je huis en tuin moet onderhouden zoals jij het wil. Met een beetje geluk vind je dan wel iemand die er dezelfde ideeën als jij op na houdt.

Andere mogelijkheid is om de boel te verkopen en kiezen voor een leven lang 'on the road'. Met materieel bezit niks als last...;)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door alefarendsen »

Dank voor je mooie antwoorden John. Ik hoor eigenlijk drie zaken in je verhaal: 1) één is ook maar alleen, 2) doorgeven van wat je hebt opgebouwd, 3) flexibiliteit zodat je af en toe wegkan

Ik praat weer even vanuit eigen ervaring, wellicht dat je er wat aan hebt. Ik herken 1) en 3) heel erg. 2) speelt af en toe een rol in m'n gedachten, maar eigenlijk steeds minder

Wij lossen het, hoewel ik het idee wat je schetst zeker ook mooi zou vinden, nu een stuk pragmatischer op. Voor nummer 1), de één is ook maar alleen problematiek schakelen we Workaway'ers in (www.workaway.info). Bevalt super. Voor nummer 3), de flexibiliteit, de vakanties, halen we house sitters in huis met kennis van zaken, meestal via TrustedHousesitters.com.

De vrij praktische issues van 1) en 3) hebben we dus opgelost. Dan blijft het doorgeven, nummer 2) dus over. Wij hebben kinderen, dus logischerwijs speelt daar het doorgeven een grote rol in mijn gedachten. Maar ik wil deze plek helemaal niet doorgeven. Ik wil m'n kinderen een vrije levenswijze doorgeven en een paar hard skills. Dit komt mede omdat ik denk de kans dat deze plek over 50 jaar nog bestaat / nog aantrekkelijk is om te wonen niet groot is. Ik wil ze de skills meegeven en de houding waarmee ze het overal relatief goed zullen hebben / een redelijk bestaan kunnen opbouwen. Met andere woorden, bij het 'doorgeven', speelt de plek in onze ogen helemaal geen belangrijke rol. Soms, als ik een boompje plant, is die gedachte niet altijd even prettig en een beetje confronterend, maar uiteindelijk geeft het me dan rust en focus.

Dan nog even over het religieuze:
De religieuze component is altijd de "gezagsfunctie" geweest, om mensen te binden en te leiden. Daar voel ik niets voor. Ik zie meer in een gemeenschappelijk doel: het voortbestaan van het geheel. Maar ik besef me dat dit -samen met het vinden van de juiste mensen- het meest lastige is van het hele verhaal.
Tsja, ik moet zeggen dat ik hierbij echt alleen maar kan voortborduren op de 'ervaringen' uit het verleden (zoals Greer die ook schetste - ik heb de PDF gevonden - voor geïnteresseerden, hij is hier te downloaden voor de komende week ofzo; vanaf pagina 312) en ik het voorbeeld van mro ook levendig kan voorstellen.

fijne zondag nog!

Alef
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Opzetten van een leefgemeenschap

Bericht door Pietje »

mro schreef: Zolang de charismatische leider met gezag er is gaat dit goed en gebeuren er fantastische dingen.
Nu is die mens oud en ziek en is het einde van die organisatie in zicht.
Tja, dan heeft deze charismatische man niet ver genoeg vooruitgekeken en daar naar gehandeld...

In de opbouwfase heb je een heel ander soort leider nodig dan in de onderhouds-fase. De eerste is met vernieuwing bezig, progressief, de tweede met behoud, conservatief. De opbouw-fase is gebeurd bij John, dus de veel makkelijkere beheers- en onderhoudsfase breekt aan.

Overigens heb ik moeite met de overtuigingen dat er (altijd) een leider nodig is. Wij zijn dat misschien gewend omdat nagenoeg alle organisaties in NL (waaronder scholen) hierargisch zijn geregeld. Er zijn (steeds meer) organischer organisatie-modellen, waaronder de fabrieken van Ricardo Semler en sociocratische kringen-organisaties. Semler is al 30 jaar zeer succesvol met zijn democratische bedrijfsvoering (waarbij als voorbeeld werknemers zelf hun salaris bepalen). Gek genoeg (hoewel ik het wel snap... ;-) ) wordt dit nog steeds bijna nergens overgenomen. We zijn het niet gewend, maar vooral: we vertrouwen het/elkaar niet. Of weten niet hoe we dat vertrouwen (en verantwoordelijkheid) moeten organiseren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie