Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door Chevman »

Hoi een van mijn buren gaat zijn huis optoppen dwz een gedeelde 3e etage bouwen.
Het word een opbouw van max 3.20 mtr mijn huis staat op de noord zijde op 10 mtr.
Nou zal hij vermoedelijk een bouwvergunning krijgen waar ik met mijn bezwaar kansloos zal zijn.
Ook op planschade zal ik geen beroep kunnen doen omdat het bestemmingsplan van 1998 herzien is in 2004 en ik niet binnen 5 jaar in beroep ben gegaan.

Dus is het een civiele zaak om om rendementsverlies/inkomensderving terug te krijgen.

a) ik heb de lokale politiek ingeschakeld die vragen voor mij stellen in de raad
b) rechtsbijstand ingeschakeld
c) buurtbewoners die met de zelfde problemen kunnen komen te zitten geïnformeerd.

Zijn er mensen die hiermee te maken hebben gehad en/of nog tips voor mij hebben.

groeten Hans
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door kockie »

heb je al een schaduwsimulatie gedaan om te kijken of/wat de werkelijke schade zal zijn?

Ik zou zeker bezwaar maken, ook al lijkt het kansloos.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door Chevman »

Hoi Kockie,
ja ik heb met Sketchup een schaduw berekening gemaakt het zelfde als professionele bedrijven, alleen zal de mijne niet erkend worden, dus wacht nog even voor ik 4 a 500 euro uitgeef.
Ik heb tussen 17 november en 20 januari kans op schaduw op mijn panelen.
Bezwaar maken doe ik zeker probeer besluit met 6 weken te verlengen.

Ik ga zover mogelijk door om gewoon een uitspraak te krijgen, want anders zijn alle zonnepaneel bezitters de klos.
Ik denk dat daarom het plaatsen van zonnepanelen vergunningsvrij is.

groeten,
Hans
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Een architect moet bij het ontwikkelen van nieuwbouw een berekening toevoegen wat de impact op het milieu is, niet alleen van 'het bouwen' maar ook gedurende de levensduur van het gebouw en zelfs de ontmanteling. Een milieuschadeberekening.

Zoiets kun je ook in je bezwaar opnemen, wat is de milieuschade.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Van november tot januari zul je niet veel verlies lijden. Een 500 euro voor de gehele levensduur vd panelen? Grof geschat, willekeurig geroepen.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door Chevman »

Antwoorden van de wethouders:

1. Wordt er in de afweging tot toelating van de opbouw ook de hinder/schade/last voor zonnepanelen meegenomen?
Nee, in ieder geval niet als de dakopbouw past in de geldende Beheersverordening . Als er geen weigeringsgronden zijn (zoals genoemd in artikel 2.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) dan kunnen wij de vergunning niet weigeren (en zijn we dus verplicht de vergunning te verlenen, ook al zouden we dit niet willen).

2. Hoe gaan wij hier als gemeente mee om en wat is het standpunt?
Zoals altijd zal een burger bij plannen op zijn terrein/gebouw rekening moeten houden met mogelijkheden die bij recht aanwezig zijn bij buren, ook al zijn deze rechten niet benut. Bij het plaatsen van zonnepanelen op het dak zal men dus moeten kijken of de buren aan de zonzijde nog bouwmogelijkheden hebben die mogelijk van invloed zijn. Als we dit willen beperken zal dit in een bestemmingsplan aangepast moeten worden, wat mogelijk tot planschadeclaims kan leiden.

3. Houd de gemeente er rekening mee dat dit planschade veroorzaakt? De zonnepanelen leveren nu veel minder op.
Van planschade is in dit geval geen sprake. Volgens artikel 6.1, lid 2, aanhef en sub c van de Wet ruimtelijke ordening kan een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, c of g, van de Wabo planschade veroorzaken.
Als het bij een omgevingsvergunning alleen gaat om de activiteit Bouwen (en past in de beheersverordening) dan valt deze onder artikel 2.1, eerste lid, onder a . Hierdoor kan er geen sprake zijn van planschade.
Dat is ook logisch, want er wordt immers omgevingsvergunning verleend voor een activiteit die past binnen de beheersverordening (of bestemmingsplan). Planologisch verandert er dus ook niets.
Men had ten tijde van de bestemmingsplanherziening voor de optopping van de woningen een planschadeverzoek kunnen indienen. Dit heeft echter al meer dan 5 jaar geleden plaatsgevonden, waardoor men geen recht meer heeft op planschade.

4. Wordt er als er een bouwaanvraag komt een bezonningsonderzoek gedaan?
Nee, zoals eerder aangegeven in ieder geval niet als de dakopbouw past in de geldende beheersverordening.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door Chevman »

Klopt pelletpower schade zal meevallen maar het probleem is dat er nog 2 huizen tussen zitten als bv mijn directe buurman zijn huis optopt staat er een muur van max 3,20 meter voor mijn panelen.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Ai. Dan is het einde opbrengst. Is inderdaad de moeite eens vooruit te kijken.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door tvw »

zover ik weet heeft niemand het recht op zon, evenals geen recht op schaduw.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door Chevman »

TVW zover ik weet heeft niemand het recht op zon, evenals geen recht op schaduw.

tot nu toe.
Dat is juist het probleem, hoe kun je mensen `dwingen`tot het bouwen van huizen zonder gas als er geen bescherming is van het alternatief?

Het gaat hier niet om een boom die voor schaduw zorgt in mijn tuin, het gaat om gesubsidieerde zonnepanelen die niet beschermt worden door diegene die subsidie verleent.


Routekaart energietransitieopgave 2030 voor beeldvormende raad
naam opsteller: C. Hoogland-Karman

2.
Routekaart energietransitieopgave 2030
De gemeente Doetinchem streeft ernaar om in 2030 energieneutraal te zijn. Op 18 februari 2016 heeft de raad daartoe het Koersdocument Doetinchem natuurlijk duurzaam vastgesteld. Om deze doelstelling te realiseren, stelt het college voor om zes principes voor de energietransitieopgave in Doetinchem vast te stellen, om met deze gidsprincipes een routekaart voor de energietransitie-opgave uit te werken en om de werklijnen in de routekaart in samenwerking met professionele partners en inwoners op te pakken. Ook stelt het college voor om een ruimtelijk beleidskader uit te gaan werken omdat de huidige ruimtelijke plannen over het algemeen nog geen ruimte bieden voor inpassing van duurzame energieopwekprojecten.

4.1. De energietransitieopgave kunnen we als gemeente niet alleen realiseren
De ingrijpende verandering als gevolg van de overgang naar een duurzame energievoorziening
zal van invloed zijn op alle Doetinchemmers. Als gemeente zullen we komende jaren samen met
onze burgers, bedrijven en maatschappelijke partners verbindingen moeten leggen om de
benodigde uitvoeringskracht te organiseren. Dat betekent dat we een gezamenlijk programma
moeten uitwerken, mét commitment en slagkracht vanuit die samenleving (inwoners, bedrijven,
maatschappelijke partners, etc.).

Leuk ik ben al in 2000 begonnen maar krijg nu dus de deksel op de neus.....
Bijlagen
Raadsvoorstel Routekaart energietransitieopgave 2030.pdf
(46.77 KiB) 154 keer gedownload
Agenda beeldvormende raad 7 september 2017.pdf
(244.41 KiB) 154 keer gedownload
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ga in ieder geval naar die vergadering toe... Kijk welke partij je voor je karretje kunt spannen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Of doe hetzelfde als je buurman. Zit je weer op gelijke hoogte.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door Chevman »

20/30.000 euro investeren is me iets te veel voor ruimte die ik niet nodig heb.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

een staketsel maken dat lijkt op een verhoging van je huis moet geen 30k kosten ;) lijkt me een mooi, maar laatste alternatief, indien je directe buurman dit zou doen. Nu heb je minimaal verlies in deze maanden. Paneeltje bijplaatsen dekt dit waarschijnlijk al af, en is waarschijnlijk goedkoopste oplossing indien je de opbrengst echt nodig hebt.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Last van schaduw door optoppen huis op mijn zonnepanelen

Bericht door mro »

Als je kijkt naar de lange termijn trends: kleiner gaan wonen op steeds kleiner oppervlaktes wegens betonstop, meer mensen,... steden die groter worden.

Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn die dit voor heeft. Rijwoningen van 6m breed op een totale oppervlakte van pakweg 250m² worden vervangen door een appartementsgebouw(tje) waar 4 studio's in passen, maar dan moet dit wel in de hoogte...
Plaats reactie