Pagina 4 van 4

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 16:46
door dormos
En wat ook verbloemd wordt, van dat elektrische spul komt minder Co2 uit de knalpijp, maar de kolencentrale stookt dat gewoon
Stroom kan uit een kolencentrale komen (fossiel) maar net zo goed uit zon of wind.

Olie daarentegen is per definitie fossiel dus verliest wat mij betreft altijd.

Als ik mijn auto oplaadt op mijn werk is dat met 100% windenergie (gegarandeerd opgesteld vermogen voor ons gebruik) en thuis komt het uit mijn eigen zonnepanelen. Mocht ik 's avonds laden dan heb ik mijn leverancier zo gekozen dat ik nog steeds 100% Nederlandse groene stroom krijg (check maar eens bij Pure Energie)

Electrische auto's kunnen op verantwoorde energie rijden, met een verbrandingsmotor is dat onmogelijk.

Groet,

Hans

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 17:06
door mro
Het concept individuele auto wordt eigenlijk niet in vraag gesteld. Of die nu rijdt op benzine, elektriciteit of hout, een auto per persoon blijft men als iets normaal beschouwen (liefst na +/+5j te vervangen). Of op zijn minst wordt daar naar gestreefd.

En dit terwijl het volgens mij wel duidelijk is dat de toekomst van de mens zich in de (heel grote) stad zal afspelen. Op termijn wonen de meeste mensen in steden van 10 à 20 miljoen inwoners.

Dus, in de stad: te voet, met de fiets of openbaar vervoer.

Verbindingen tussen de steden met de trein.

In het gebied tussen de steden zullen er geen wegen of nutsvoorzieningen meer zijn want het is niet de bedoeling dat je daar gaat wonen. Of je moet al heel gemotiveerd zijn in het volledig zelf je plan willen trekken.

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 17:18
door Joepie
JantjeV8 schreef:Veel mensen, zoals ook ik, rijden met de prive auto amper 8000km per jaar. De uitstoot die daarmee gepaard gaat, gaat nooit opwegen tegen het bouwen van een nieuwe.

90% recycle is een mooi getal, ik zou graag zien dat je ook het getal opzoekt wat van die 90% de verbandingsoven in gaat, want dat wordt ook als nuttig 2e leven gezien. En wat ook verbloemd wordt, van dat elektrische spul komt minder Co2 uit de knalpijp, maar de kolencentrale stookt dat gewoon bij EN de mineralen die in die elektronika en accu's worden verwerkt zijn net zo goed schaars en onderhevig aan foute arbeidssituaties.
Alstublieft

Het gaat om recycling, dus electromotor wordt electromotor. Electronica wordt electronica. Niets winning van grondstoffen. Ook je argument over de accus gaat niet op want die vervang jij ook regelmatig. Dat heeft niet veel met de gebruiksduur van de auto te maken. Overigens wordt de accu ook vrijwel volledig hergebruikt.

Het gemiddeld aantal km is 13.000 per auto per jaar. Daar zitten dus ook de boodschappenkarretjes in meegemiddeld.Voor diesels ligt het gemiddelde op 23.000 per jaar. En daarom moeten die oude stinkdiesels maar lekker wegblijven uit de stad.

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 17:45
door JantjeV8
Dat is geen antwoord op mijn verzoek: hoeveel van die 90% verdwijnt in de verbrandingsoven. Dat percentage zal voor die nieuwe auto toch uit grondstoffen moeten worden aangevuld.
Een startaccu wordt wel eens vervangen. Dat heeft andere grondstoffen als de lithium batterijen in de botsauto achtigen.

Nogmaals het punt: Moet je iets wat nog prima functioneert op de afvalberg gooien en vervangen voor iets moderners. Pas als het bestaande dermate versleten is dat reparatie niet meer loont, zou het best verstandig kunnen zijn met de moderne techniek mee te gaan. Maar niet als iets nog prima functioneert en voortijdig aan de kant wordt gezet. Maar die cijfers krijgen we niet, want die zullen op z'n minst in evenwicht zijn danwel richting 'in stand houden van bestaand' wijzen.

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 17:49
door JantjeV8
Joepie schreef: En daarom moeten die oude stinkdiesels maar lekker wegblijven uit de stad.
Nu wil het geval dat diesels prima kunnen draaien op plantaardige oplossingen (diverse oplossingen mogelijk). Zelfs de moderne piezo inspuittechnieken kunnen dat. Dus niet enkel de oude dieselkarren maar ook de modernere met d'r filterinstallaties e.d.

Stel (!!), hoe komt een diesel uit het vergelijk als er voor de dieselverbranding geen olie uit de grond getrokken hoeft te worden, maar de plantaardige oplossing grootschalig beschikbaar zou zijn?

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 18:00
door Joepie
JantjeV8 schreef:Dat is geen antwoord op mijn verzoek: hoeveel van die 90% verdwijnt in de verbrandingsoven. Dat percentage zal voor die nieuwe auto toch uit grondstoffen moeten worden aangevuld.
Ja als de link nu even aanklikt en leest..... :roll:
Maar goed, dit citaat staat er:
Het behaalde percentage van 98,7% bestaat voor 88,9% uit hergebruik als product of als materiaal en voor 9,8% uit energieterugwinning.
Hier kan je uit opmaken dat de overige 1,3% wordt gestort. Het gaat daarbij meestal om de synthetische vloeistoffen, zoals remolie en koelvloeistof, die ook vrijkomen bij regulier onderhoud van auto's. Als je het duurzaamheidsverslag doorneemt dan worden de cijfers verder uitgesplitst.
Nogmaals het punt: Moet je iets wat nog prima functioneert op de afvalberg gooien en vervangen voor iets moderners. Pas als het bestaande dermate versleten is dat reparatie niet meer loont, zou het best verstandig kunnen zijn met de moderne techniek mee te gaan. Maar niet als iets nog prima functioneert en voortijdig aan de kant wordt gezet. Maar die cijfers krijgen we niet, want die zullen op z'n minst in evenwicht zijn dan wel richting 'in stand houden van bestaand' wijzen.
Er is over de milieubelasting van auto's het nodige onderzoek gedaan. In de vorm van LevensCyclus Analyses. Daar komt vaak uit voort dat de milieubelasting in de gebruiksfase groter is dan in de productiefase, rekening houdende met onze (NL) maatstaven voor hergebruik. Ik ben daarom van mening van wel. Of die grens nu bij 1000, 8000 of 15000 kilometer ligt, ik zou het ook niet kunnen vertellen. Duidelijk is wel dat in mijn regio met zeer zwaar autoverkeer de buitenlucht er een stuk prettiger op is geworden nu er een stuk minder wordt geroet en de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen sterk terug is gebracht.

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 18:04
door Joepie
JantjeV8 schreef:
Joepie schreef: En daarom moeten die oude stinkdiesels maar lekker wegblijven uit de stad.
Nu wil het geval dat diesels prima kunnen draaien op plantaardige oplossingen (diverse oplossingen mogelijk). Zelfs de moderne piezo inspuittechnieken kunnen dat. Dus niet enkel de oude dieselkarren maar ook de modernere met d'r filterinstallaties e.d.

Stel (!!), hoe komt een diesel uit het vergelijk als er voor de dieselverbranding geen olie uit de grond getrokken hoeft te worden, maar de plantaardige oplossing grootschalig beschikbaar zou zijn?
Als de roetuitstoot daarmee minder hinderlijk en schadelijk wordt lijkt mij dit een goed plan. Een bepaald percentage van de diesel bestaat trouwens al uit biodiesel, gemaakt van plantaardig materiaal. Een recente ontwikkeling is dat er biodiesel gemaakt kan worden uit frituurvet en -olie.
Voor wat betreft de geur liever maar geen frituurvet rechtstreeks in de tank :wink:

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 19:47
door benthuis
Joepie schreef: Alstublieft
Hmm. Snel doorgescand. Lijkt me gevaarlijk om op basis van dit rapport uitspraken te doen. Stukje zelfbevlekking is aanwezig. My 5 cents.

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 19:53
door Joepie
benthuis schreef:
Joepie schreef: Alstublieft
Hmm. Snel doorgescand. Lijkt me gevaarlijk om op basis van dit rapport uitspraken te doen. Stukje zelfbevlekking is aanwezig. My 5 cents.
Dat is het jaarverslag van de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor de doelmatige en milieuhygiënische verwijdering van auto's. Zij worden betaald vanuit de verwijderingsbijdrage die consumenten betalen bij de aanschaf van een auto. Je kunt natuurlijk overal aan twijfelen, maar dat het gevaarlijk is om hun duurzaamheidsrapportage te citeren? Tja.

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 20:13
door benthuis
OK, "gevaarlijk"....

Re: Amsterdam subsidie voor afsluiten gas en overgaan altern

Geplaatst: 02 nov 2017, 21:17
door Pietje
Waar we het over eens zijn is dat er nog steeds veel te veel fossiel gebruikt wordt. Niet alleen voor hergebruik, maar ook voor zonnepanelen, en zeker ook voor biobrandstoffen. Als je alles waar fossiel in zit wegstreept, dan sta je in je blootje in de kou...