Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Ruuben »

image-2017-07-05 (1).jpg
5 oplossingen op wind en zon energie geheel weerbestendig te maken. Uit sir edmund, bijlage Volkskrant 24-6-2017. In kleine pdf's omdat ik de tekst niet kon plakken.

Oplossing 4 gaat ook verder in pdf 5.
Bijlagen
image-2017-07-05 (6).pdf
(267.85 KiB) 374 keer gedownload
image-2017-07-05 (4).pdf
(277.58 KiB) 340 keer gedownload
image-2017-07-05 (3).pdf
(205.83 KiB) 360 keer gedownload
image-2017-07-05 (2).pdf
(245.62 KiB) 365 keer gedownload
image-2017-07-05 (1).pdf
(216.59 KiB) 335 keer gedownload
image-2017-07-05.pdf
(250.94 KiB) 308 keer gedownload
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door jobplas »

1) Duurzame bronnen uitzetten als er teveel vraag is.
2) Stroomsnelwegen aanleggen van zuid naar noord Europa
3) Schuiven met de vraag naar stroom (door slimme apparaten)
4) Opslag in accu's
5) Maak het op (overschot aan stroom "zinvol" inzetten)

Sinds vandaag heb ik ook dit jaar weer net zoveel stroom opgewekt als verbruikt.

Optie 1 is voor ons niet wenselijk.
Optie 2 is lastig om zelf uit te voeren.
Optie 3 zijn we meer en meer mee bezig: Vaatwasser overdag aan en de E-Boiler krijgt middels tijdschakelaar alleen tussen 12.00-14.00 stroom.
Optie 4 we laden een 12 volt accu op voor ons 12 volt verlichtingsnetwerk, maar deze laad altijd op, kan nog slimmer dus.
Optie 5 we hebben de E-boiler opgehangen en de HR ketel staat nu uit. Vervolgstap zou zijn: een warmte element plaatsen in het 2000 liter vat voor de verwarming. Maar hoeveel verwarm je nou echt als de zon schijnt en je hebt 2 grote ruiten op het zuiden?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door kockie »

Ik heb eerlijk gezegd de artikelen nog niet gelezen, maar ik denk dat het stukje seizoensopslag mist. Hoe gaan we dat doen? Ik denk dat dat niet kan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Ik heb eerlijk gezegd de artikelen nog niet gelezen, maar ik denk dat het stukje seizoensopslag mist.
Accu's, Kockie. Heel veel hele grote accu's.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Ruuben »

kockie schreef:Ik heb eerlijk gezegd de artikelen nog niet gelezen, maar ik denk dat het stukje seizoensopslag mist. Hoe gaan we dat doen? Ik denk dat dat niet kan.
Dat wordt wel genoemd. In de winter, flink koud, en geen wind. Dat zijn hele moeilijke dagen waar men voor vreest. In iedergeval zou er een extra belasting moeten komen om een extreem dure bijna nooit nodig accu achtige buffer van energie te hebben.

Ik zou zeggen.... Bewaar een paar miljoen liter olie. Voor die enkele dagen om de paar jaar.

Ik geloof dat er in ziekenhuizen altijd noodaggregaten op olie zullen blijven. Dat het olie tijdperk eindigt maakt niet dat het 100% op is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door kockie »

Pietje schreef:Accu's, Kockie. Heel veel hele grote accu's.
Kunnen we in die bak lood meteen een hoop warmte opslaan.... Hebben we het hier straks niet meer over massakachels, maar over massa-accu's :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door CvP »

Hierboven wordt gesproken om met electrische elementen buffers te verwarmen om zo overschot van zonnepanelen te verwerken. Is het niet efficienter om dit met een warmtepomp te doen? Met een cop van 4 heb je dan 4 keer zoveel warmte. En onder de zomerse omstandigheden kon de cop ook nog wel eens gunstiger worden (mits de buffer niet te warm wordt).
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Ruuben »

CvP schreef:Hierboven wordt gesproken om met electrische elementen buffers te verwarmen om zo overschot van zonnepanelen te verwerken. Is het niet efficienter om dit met een warmtepomp te doen? Met een cop van 4 heb je dan 4 keer zoveel warmte. En onder de zomerse omstandigheden kon de cop ook nog wel eens gunstiger worden (mits de buffer niet te warm wordt).
Lees de pdf's even. Heb je een advies welke warmtepomp?
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door CvP »

Ruuben schreef:Lees de pdf's even. Heb je een advies welke warmtepomp?
In de genoemde situatie zou je het water met warmtepompen op een bepaalde temperatuur kunnen brengen (net zolang als een warmtepomp een hoger rendement heeft dan een waterkoker. Vervolgens middels een waterkoker doorverwarmen tot het kookpunt.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Ruuben »

CvP schreef:
Ruuben schreef:Lees de pdf's even. Heb je een advies welke warmtepomp?
In de genoemde situatie zou je het water met warmtepompen op een bepaalde temperatuur kunnen brengen (net zolang als een warmtepomp een hoger rendement heeft dan een waterkoker. Vervolgens middels een waterkoker doorverwarmen tot het kookpunt.
Lees de pdf's even.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door mro »

jobplas schreef:1) Duurzame bronnen uitzetten als er teveel vraag is.
2) Stroomsnelwegen aanleggen van zuid naar noord Europa
3) Schuiven met de vraag naar stroom (door slimme apparaten)
4) Opslag in accu's
5) Maak het op (overschot aan stroom "zinvol" inzetten)

Sinds vandaag heb ik ook dit jaar weer net zoveel stroom opgewekt als verbruikt.

Optie 1 is voor ons niet wenselijk.
Optie 2 is lastig om zelf uit te voeren.
Optie 3 zijn we meer en meer mee bezig: Vaatwasser overdag aan en de E-Boiler krijgt middels tijdschakelaar alleen tussen 12.00-14.00 stroom.
Optie 4 we laden een 12 volt accu op voor ons 12 volt verlichtingsnetwerk, maar deze laad altijd op, kan nog slimmer dus.
Optie 5 we hebben de E-boiler opgehangen en de HR ketel staat nu uit. Vervolgstap zou zijn: een warmte element plaatsen in het 2000 liter vat voor de verwarming. Maar hoeveel verwarm je nou echt als de zon schijnt en je hebt 2 grote ruiten op het zuiden?

Eventueel een optie 6: altijd buitenshuis eten en de was (laten) doen. De faciliteiten en de kennis is al aanwezig.

Kost ook geld maar mogelijk is het wel break-even: geen keuken, geen vaatwasser, geen wasmachine, geen grote boiler,... meer nodig.
De woning kan een stuk kleiner, dus minder warmtebehoefte.
De grote verbruikers (kookplaat, wasmachine,...) zijn uit het huis dus zonnepanelen + accu is al wat realistischer.

In de stad kan het te voet of met de fiets.
Op het platteland zou je het mogelijk meer moeten inplannen in je woon-werk/school traject denk ik.

Klinkt misschien vreemd in de oren maar waarschijnlijk niet moeilijker in te voeren dan de 5 vorige opties.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Pietje »

mro, wat jij beschrijft is Tiny house, al hebben de meeste tiny houses wel een keukentje. De enige plek waar tiny house kan werken, is in de stad, waar alle voorraden overal voorhanden zijn. Anders wordt het tiny house met big barn...

Ik zie de meeste voordelen in vormen van centraal wonen; gemeenschappelijk faciliteiten met er omheen prive-woninkjes / appartementen. Veel delen, veel gezelligheid. We leren op school echter niet hoe je normaal met elkaar om moet gaan, dat is dan nog een kleine uitdaging. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
GerardSch
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2019, 17:06

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door GerardSch »

Ik heb over een catamaran (boot) gelezen die dat probleem heeft opgelost door de hele boot van zonepanelen te voorzien en de energie daarvan te gebruiken om waterstof te produceren, gebeurt nog niet heel efficient, maar ik zie er wel toekomst in want waterstof kun je op een veel minder milieu belastende manier opslaan dan stroom in accu's.
De KU in Leuven heeft dan weer vorig jaar een nieuwe materiaal ontwikkeld waarmee die waterstof weer meer efficient geproduceerd kan worden. Als die ontwikkeling doorzet een realistische oplossing.
Dus als we dan in alle huizen zonnepanelen + een waterstofcentrale gaan plaatsen kunnen we ook ECHT van het gas af, voor die waterstof centrales geld dan hetzelfde als met de zonnepanelen.
Zodra de schaalgrote de productiekosten naar beneden brengt wordt het bereikbaar voor een grote groep gebruikers.

Grtz
Gerard
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Ingir »

Pietje schreef: 08 jul 2017, 22:48 Ik zie de meeste voordelen in vormen van centraal wonen; gemeenschappelijk faciliteiten met er omheen prive-woninkjes / appartementen. Veel delen, veel gezelligheid. We leren op school echter niet hoe je normaal met elkaar om moet gaan, dat is dan nog een kleine uitdaging. ;-)
Tijdens mijn studie heb ik 4 jaar in zo'n woonvorm geleefd: 8 studentenkamers (met elk een eigen entree vanuit de gemeenschappelijke ruimte, berging, badkamer en een ruime zit-/slaapkamer. Gemeenschappelijke voorzieningen: fietsenberging, woonkeuken en zithoek/tv-kamer. Ik had het geluk dat we het goed konden vinden onderling zodat er elke avond gezamenlijk gekookt en gegeten werd (in de weekenden zelfs uitgebreid). Desondanks valt zo'n groep na verloop van tijd uit elkaar, afstudeerders willen rust om de studie af te ronden, tweedejaars willen juist tot diep in nacht feesten. Zo ben ik verhuisd om eindelijk eens te kunnen afstuderen, maar ik zag ook dat andere groepsleden zich gingen afzonderen (koken/eten op eigen kamer) door een afwijkend dag/nachtritme, door andere levensstijl (afgestudeerden die gaan werken)...

Woongroepen zijn gebaseerd op een idealistische visie op wonen, het kan ook echt werken als alle groepsleden zich daarvoor inzetten maar in de praktijk valt het erg tegen. Daarom zie je ook weinig woongroepen die het langer dan 5-10 jaar volhouden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Pietje »

Weet je ook waarom het in de praktijk tegenvalt? En weet je ook wat de verschillen zijn met woongroepen die het wel langer volhouden?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie