Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door frans »

Waarom is er weinig ophef over de groei van de wereldbevolking?
Vier eeuwen geleden waren er ca. 2 miljoen inwoners in Nederland, in 1960 ca. 11 miljoen en nu ca. 17 miljoen.
In de rest van de wereld zal de bevolking groei niet veel anders zijn.
Onze wereldleiders komen vaker in het nieuws met maatregelen om de bevolking groei te stimuleren dan om af te remmen.
Zelfs een één kind politiek zoals in China zal nog een jaren groeiende bevolking geven.
Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk zal aflopen, ik zelf vermoed rampzalig.
Of zie ik iets over het hoofd en komt alles wel goed?
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door kockie »

Wat je gelukkig in steeds meer landen ziet is dat het geboortecijfer daalt en het sterftecijfer stijgt. Er lijkt dus een top aan de grafiek van bevolkingsgroei te komen.

Hoe kan met de 1-kind politiek in vredesnaam de bevolking nog groeien? Bij 2 ouders met 1 kind behoort de bevolking per generatie te halveren. Of maak ik hier een rekenfout?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door frans »

Tja, zet het maar eens uit in een tijdbalk.
Gebruik intervallen van 25 jaar.
En, daar zit de kneep, een gemiddelde leeftijd van mensen zet ik maar even op 75 jaar.
Dan zul je zien dat het groeien veel langer duurt dan je zou verwachten.
Het merkbare resultaat is een behoorlijke vergrijzing, maar het aantal zal echt nog een hele tijd groeien.
Ook jij hoopt nog mee te maken opa te worden :)
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door frans »

Ik heb vermoedelijk het antwoord gisteravond al op het tv journaal gezien.
Op meerdere plaatsen in de wereld zijn al voedselrellen gaande.
Onze minister geeft een aantal miljoenen om voedsel hulp te betalen.
Doet mij altijd weer denken aan een publiciteit stunt voor eigen publiek
n.b. Een van de redenen van de voedsel schaarste is de verbouw van gewassen voor biobrandstof.
Honger(dood) zal de werkelijke oorzaak zijn dat de wereldbevolking zal stabiliseren.
Tja. en vele anderen zullen daar weer een goede boterham aan gaan verdienen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door frans »

kockie schreef: Hoe kan met de 1-kind politiek in vredesnaam de bevolking nog groeien? Bij 2 ouders met 1 kind behoort de bevolking per generatie te halveren. Of maak ik hier een rekenfout?
Van de week ergens gelezen hoe de chinese overheid de cijfers ziet
De z.g. een kind politiek is in 1980 ingevoerd, in de dertig jaar die daar op is gevolgd is de bevolking 35% gestegen.
Men gaat er van uit dat de daling over 20 jaar zal gaan inzetten.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door Dutch John »

De reden dat de wereldbevolking exponentieel toegenomen is, is een eenvoudige: betere leefomstandigheden, meer voedsel, betere medische zorg. Alles mogelijk gemaakt door de bron: overvloedige en goedkope olie.

De reden dat eind jaren zeventig wel zorgelijk over een bevolkingsexplosie gesproken kon worden en nu niet, ligt volgens mij aan het welvaartsniveau. In de jaren zeventig hadden we twee oliecrisissen en een torenhoge rente. Als het iemand persoonlijk wat minder gaat en de vooruitzichten onbekend zijn, zal hij egoïstischer denken en minder willen delen. Bovendien hadden degenen die zich destijds erover uitspraken, een oorlog meegemaakt.
Nu, ondanks de huidige crisis, is de welvaart nogal wat hoger dan 30 jaar geleden, niemand heeft ooit honger hoeven te lijden en is voor elk sociaal probleem hulpverlening aanwezig. Daarom is het tegenwoordig not-done om je openlijk uit te spreken over een teveel aan mensen. Als een politicus nu roept dat Nederland vol is, krijgt hij de helft van de bevolking over zich heen.

Inderdaad, voedselprijzen stijgen. Dit jaar deels ten gevolge van misoogsten. Dat is geen probleem, want misoogsten zijn van alle tijden. Het linke van ons huidig voedsel is het feit dat voor elke calorie voedsel een input van 7 tot 10 calorieën olie nodig is (hoezo gesubsidieerd?). Nu kun je stellen: olie driemaal duurder, voedsel ook driemaal duurder. Als dit al zo zou zijn, dat is dat voor de westerse wereld niet zo'n probleem, omdat voedsel hier slechts een klein deel van de uitgaven bedraagt. Maar zo werkt het niet. De akkerbouwer heeft in de hele voedselketen de kleinste marge. In geval van veel duurdere brandstoffen en kunstmest, is het voor menig akkerbouwer goedkoper om zijn (toch al betaalde) land braak te laten liggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door RicharddeBlauw »

Dutch John schreef: De akkerbouwer heeft in de hele voedselketen de kleinste marge. In geval van veel duurdere brandstoffen en kunstmest, is het voor menig akkerbouwer goedkoper om zijn (toch al betaalde) land braak te laten liggen.
Groet,
DJ
Die kleine marche is betrekkelijk. De produktie aantallen zijn zo enorm groot. Zeker als je aan de gesubsidieerde braaklegging mee doet krijg je inkomsten voor niets doen. Nou ja, je moet wat inzaaien dat wel. In elk geval wordt er veel verdiend.

Neem nou als voorbeeld de appel. Net na de 2e wereldoorlog stonden de hoogstam bomen op 10 X 10 meter afstand van elkaar om goed te kunnen produceren. Dat zijn dus 100 bomen/Ha. Nu staan er tot 20.000 bomen/Ha. Biologisch tot iets van 3500 bomen/Ha. Er zijn zelfs al enkele percelen van gangbare appel met 70.000 bomen/Ha als proefopstelling. Dit zijn "bomen" die in het voorjaar als stek de grond in gaan, hetzelfde jaar bloeien en fruit dragen direct aan de stam (dus zonder takken) en daarna machinaal worden gerooid in de herfst, jaja...met "boom" en al dus. Het volgend jaar gaan er weer nieuwe stekken de grond in.

De boom geworden tot een éénjarige produktie fabriek.

De enorme produktie aantallen kunnen niet anders betekenen dat er dus overproduktie ontstaat en de prijs per Kg omlaag gaat. Maar ja, de aantallen Kg's zijn zo enorm en de verdiensten zo hoog.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door William »

Zelfs bij twee kinderen per gezin (eigenlijk 1 kind per mens) zou je bevolkingskrimp moeten hebben.
Er gaan namelijk altijd mensen dood door ziektes en ongelukken.

Als er voor ieder mens één kind geboren wordt zou het theoretisch gelijk moeten blijven, wat natuurlijk niet kan.
Je moet niet naar mijn buren kijken, die hebben net de 7e gebaard...
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door Brit »

Welvaard is in deze discussie wel één van de sleutelwoorden.

Door deze toegenomen welvaard hoeft de mens niet meer z'n oudedagvoorziening bij elkaar te fokken. Daardoor zijn er mensen/stellen die ervoor kiezen om geen kinderen te nemen en een heleboel anderen om 2 (keus van de mannen) of 3 (keus van de vrouwen) koters te produceren. En dan heb je een enkel stel dat er meer neemt en een relatief kleine (maar groeiende) groep die het bij één laat.

In de minder welvarende landen heeft het hebben van minder dan 3 kinderen vaak een externe oorzaak. Vaak ziekte of dood, maar ook welvaard :?

Naar mijn idee zou de VN dus heel sterk moeten stimuleren dat ieder land zorgt dat er goede (mogelijkheden tot een) oudedagsvoorziening is. Dit zou de expantie van de wereldbevolking vertragen en beheersbaar maken. Want daardoor wordt het hebben van kinderen alleen maar duur/tijd consumerent/vrijheid berovend/etc. en niet een goede investering.
Daarnaast blijkt men ook het kinderen krijgen uit te stellen, waardoor de kans dat het helemaal niet meer lukt groter wordt en de stellen die geen zin hebben in de medische molen het maar opgeven.

Maar om dit te bereiken zullen wij waarschijnlijk wel wat welvaard moeten inleveren t.b.v. de derde wereld :roll: Mac Donalds verbieden zou al een goede start zijn, al gaan er dan weer minder mensen dood door obesitas.... We zullen het wel nooit winnen :cry:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door FritsOv »

Om dat aan te vullen denk ik niet dat productiemethoden zoals die nu gangbaar zijn nog aan gaan sluiten bij het op zeer korte termijn komende EU landbouwbeleid. In dat opzicht kon het wel eens zo zijn dat al die agrarischondernemers die niet in intensiveringsgebieden gevestigd zijn meer mogelijkheden krijgen dan die in intensiveringsgebieden zitten en zich moeten richten op energie in de meest brede zin van het woord.

Tevens is het mijn persoonlijke opvatting dat als de generatie die over 10 a 15 jaar allemaal een verdieping lager of hoger is gegaan en er daadwerkelijk een krimp plaats vind het verstandig zou zijn ook mn in relatie met het komende EU beleid om nu de ruimtelijke structuur te verbeteren en versterken.

Ook biedt dit kansen op het gebied van voedselveiligheid....
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door Jan. »

Wanneer, en hoe zal het fout gaan?
Wanneer?
Dit jaar. Het kan natuurlijk een half uurtje eerder of later zijn.

Hoe?
Op een warme plek, met een mannenoverschot en een teweinig afleiding zal de vlam in de pan slaan.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door deleted »

Toch maar geen forumdag op midzomer dan !

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door Sandman79 »

demografische gegevens al eens bekeken voor Europa in 2050? :) Bevolking zou in heel wat landen substantieel afnemen! Voornamelijk omdat dan de babyboomers tussen 6 planken of in een urne liggen.... Ook is tegen dan het hele pensioenprobleem normaal weer veel beter beheersbaar... soit... we shall see, ik reken op mezelf :)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door Sandman79 »

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... ten.dhtml#

Shit zoals dit zoal steeds meer en meer op wereldwijde schaal zijn effecten hebben. Tijd om terug bij een boer een kalfke te kopen en een paar biggen ;) en een grote vrieskist ;)

En ook terug zelf meer in de tuin doen, wil je de effecten hiervan voor jezelf minimaliseren.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wanneer, en hoe zal het fout gaan?

Bericht door frans »

Een paar maanden geleden gezien op een tv programma.
De bevolking van India is in de laatste ca. 60 jaar verdrievoudigd.
De regering daar ziet het met lede ogen aan maar is niet bij machte om er veel aan te doen.
Ze gaan er zelf van uit dat over 16 jaar er meer Indiërs zijn dan chinezen.
Ik zelf blijf geloven dat de wal het schip gaat keren.
Alleen lijkt het schip de laatste tijd door misoogsten met een verhoogde snelheid de wal in te gaan.

Nu ga ik mijn twee dagen geleden gekeelde haan maar eens geschikt maken voor morgen.
De op een na laatste lopende haan kijkt me de laatste dagen al wat argwanend aan... :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie