Zembla vanavond: bos als brandstof

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door alefarendsen »

Ik ga het zelf niet halen, ben helemaal een beetje op na deze prachtige dag, maar zag net dat Zembla vanavond gaat over 'bos als brandstof' en hoe er hout in Nederlandse kolencentrales wordt bijgestookt.

Wellicht interessant. Ik ga later uitzendinggemist wel kijken.

https://zembla.vara.nl/dossier/uitzendi ... -brandstof

gr.,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door jwardenier »

Ik heb het programma bekeken , wel wat later ,mooi dat je de link er bij geplaatst had.
Ik vond het best indrukwekkend te zien dat er op deze schaal bos gekapt wordt .
Vreemde redenatie houden sommigen er op na ,hout stook en geen co2 ,en dat bos pas waarde krijgt als het gekapt is ,nog vreemder is het dat de milieu organisaties er mee in stemmen .
Het kan mijn vreemde redenatie zijn ,dit lijkt mij het paard achter de wagen spannen ,subsidies voor 7 jaar op bijstook van houtpellets in kolencentrales ,waarom niet op isolatie .
Het wordt zo wel pijnlijk duidelijk dat hout in de toekomst schaars wordt, goedkoper zal het ook niet worden met deze industrie
Bedankt voor het delen ,ik had dit programma gemist ,al is dat ook niet het juiste woord ,k had andere bezigheden
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door Brutus Groenus »

Nog niet gekeken, maar lijkt me zeker interessant.
Dit weekend maart even tijd maken, alhoewel met dat mooie weer in het verschiet...
jwardenier schreef: subsidies voor 7 jaar op bijstook van houtpellets in kolencentrales ,waarom niet op isolatie .
Er is wel subsidie op isolatie, ook best een leuke vind ik
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door JantjeV8 »

Zolang iets op subsidie draait is het gedoemd te mislukken. Maar 7 jaar subsidie maakt ze lui, na 7 jaar kunnen ze dan nog niet op eigen benen staan.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door Erikvr »

Houtstook CO2 neutraal? ...volgens mij alleen als we 30 jaar doen over het opstoken van 1 boom (wanneer het bosoppervlak vermindert). Te bizar voor woorden dat biomassa/houtstook wordt gesubsidieerd. :cry:
groet,
Erik
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door alefarendsen »

Alles om onze eindeloze honger naar energie te stillen...
jwardenier schreef:
Bedankt voor het delen ,ik had dit programma gemist ,al is dat ook niet het juiste woord ,k had andere bezigheden
Ik ken het gevoel, met de lente nu echt in de achtertuin is er hier erg weinig tijd voor een uurtje 'tv'. Niet dat ik dat erg vind overigens.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door Pietje »

Erikvr schreef:Houtstook CO2 neutraal? ...volgens mij alleen als we 30 jaar doen over het opstoken van 1 boom (wanneer het bosoppervlak vermindert).
CO2 neutraal: korte kringloop. Helaas is er wel veel fossiel nodig om het te verbranden (zagen, transporteren, pellets van maken, transporteren). De hoeveelheid hout moet wel in balans zijn: niet meer weghalen dan er aangroeit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door Dutch John »

Het toverwoord is: interen. Zodra je per tijdseenheid meer hout gaat kappen, dan er kan groeien, dan teer je in en is er geen sprake van duurzaamheid.

Goed beschouwd teren we op heel veel vlakken in. Vaak onzichtbaar gemaakt door de kosten te externaliseren. Dicht bij huis: als elke wereldburger consumeert als de gemiddelde Nederlander, dan hebben we drie tot vier aardes nodig. De uiteindelijke oplossing kan twee kanten uit: 75% minder bevolking en behoud van comfort, vermits er dan nog sprake kan zijn van een economie. Of 75% minder consumptie, vermits er dan nog sprake kan zijn van een economie. Laten we daarom stoppen met economisch denken en starten met denken over duurzaamheid ten gunste van het nageslacht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door alefarendsen »

Goed, volgens de afspraken waar Kamp het over heeft zou het dus in balans moeten zijn, evenveel aanplant als kap, anders geen bijstook.

De aflevering laat overigens nog wel wat anders zien dan 'interen' of 'in balans' zijn.

'Hout is hout' en 'hout is gewoon een gewas' waren twee van de uitspraken uit de aflevering. Zeer divers 100 jaar oud boslandschap wordt ingeruild voor monoculturen met snelgroeiende dennen. Als de aanplant gelijk is aan de kap, dan teer je wellicht niet in op CO2-vlak en is het qua uitstoot in balans, maar op het vlak van biodiversiteit gaat het dan wel gigantisch mis. Een 100 jaar oud vanzelf en organisch gegroeid bos is niet hetzelfde als een plantage met douglasjes.

a
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door jwardenier »

Kamp heeft wel erg goede inzichten , hoe komt die man aan dat baantje?
Ik kan me werkelijk niets voorstellen bij dat subsidie voor bijstook iets zou oplossen .
Als je het stop in isolatie of andere besparende oplossingen komt dat geld ook op ,alleen hou je er dan nog iets aan over
75 % minder zie ik voorlopig ook niet van de grond komen ,het meer gebruiken gaat erg makkelijk .
Als ik in een klein kringetje om me heen kijk en zie wat er allemaal bij is gekomen aan b v verlichting auto's enz.
Voor zover ik het inzicht heb lijkt het me iets van tegen elkaar wegstrepen ,inkomen uitgave zolang dit positief is komt er meer .
Stopen met economisch denken en duurzaam gaan denken ,dan mag het dus meer gaan kosten dan het oplevert ?.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door nck »

Je kunt er op wachten, de wal keert het schip hier vanzelf.
Wanneer ik in mijn eigen omgeving kijk wat er in korte tijd wordt gekapt en afgevoerd, dan kan dit geen houdbare situatie zijn.
Het gemeentelijke groen wordt wel erg rigoureus gesnoeid tegenwoordig.
Hier worden complete eiken en beuken singels gedecimeerd.
Loonwerkers komen nog net niet vragen of ze de berg snoeihout van je mogen weghakselen.
In het kader van duurzaamheid en co2 vermindering is er in onze gemeente een heuse biomassa gestookte centrale gebouwd.
Restwarmte wordt er niet gebruikt dus chargerend zou je kunnen stellen dat grofweg de heft van de biomassa wordt weggegooid.
(gaat de lucht in)
Ik zal via een kennis in de gemeenteraad eens navraag doen naar de echte cijfers van dit stuk duurzaamheidstechniek.
Ik ben het vaker niet dan wel met Pietje eens, maar hij heeft volledig gelijk dat kort omloophout de enige vrijwel CO2 neutrale stook is.
Niet dat ik veel waarde hecht aan het C02 verhaal maar dat is een andere discussie.
Overigens draai ik ook op biomassa, kort omloophout. Wilg en Laurier.
Een omloopsnelheid van 1 - 2 jaar afhankelijk van de standplaats.
Draait probleemloos.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door Pietje »

Pietje schreef:CO2 neutraal: korte kringloop.
nck schreef:Ik ben het vaker niet dan wel met Pietje eens, maar hij heeft volledig gelijk dat kort omloophout de enige vrijwel CO2 neutrale stook is.
Hout is een korte koolstof-kringloop, olie een lange. Bezien vanuit een tijdsbestek van miljoenen jaren is de leeftijd van een boom peanuts.

Dus zet dit ook maar op de balans aan de kant van "niet-met-Pietje-eens" :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door nck »

Pietje schreef:Hout is een korte koolstof-kringloop, olie een lange. Bezien vanuit een tijdsbestek van miljoenen jaren is de leeftijd van een boom peanuts.

Dus zet dit ook maar op de balans aan de kant van "niet-met-Pietje-eens"
Kijk, dan heb ik alweer spijt van de reactie.

Kort omloophout houdt de vegetatie in stand en breidt deze zelfs uit. Wanneer je goed snoeit en onderhoudt dan bouw je een mooi areaal aan bomen en struiken op en kunt ruim voldoende brandstof oogsten.
Dit is iets totaal anders dan de kaalslag die er momenteel gepleegd wordt op eiken, beuken en andere langzame groeiers.
Dat ik dit bedoel weet jij ook wel.
Ieder op zijne wijze.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door jwardenier »

Dat olie een lange omloop heeft is duidelijk ,bomen van 100 jaar vind ik ook een behoorlijk lange omloop al is dat niets vergeleken met de koolstof omloop van olie .Mijn aanplant hoop ik een omloop van 7 jaar mee te krijgen het idee is elk jaar 7 bomen te knotten 7 jaar her groei zodat we dikker hout hebben ,tevens is er aan singels en walletjes ong. een ha bos aangeplant ,deels om te knotten op hielhoogte deels om te zagen deels om ongemoeid te laten in de hoop dat ze er 350 jaar nog staan .
Als volwassen bomen gezaagd worden voor timmerhout met voldoende jonge aanplant ,wat er met het rest hout gebeurt maakt dan ook niet zo veel uit ,wat er nu gebeurt is zoals D J zei ,dit is interen ,mijn s inzien roofbouw .
In onze omgeving zie je ook singels gezaagd worden omdat de snipperfabriek honger heeft ,mooi robuuste bomen worden geveld onder het mom van ziek zwak of misselijk .
Jan het is niet erg om het oneens met elkaar te zijn ,blijven praten elkaars argumenten beluisteren en afwegen houd de boel wakker ,en zo leren we van elkaar .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zembla vanavond: bos als brandstof

Bericht door nck »

jwardenier schreef:Mijn aanplant hoop ik een omloop van 7 jaar mee te krijgen het idee is elk jaar 7 bomen te knotten 7 jaar her groei zodat we dikker hout hebben ,
Dat ga ik dus niet redden, het hout wordt dan te dik om te hakselen. Althans met mijn hakselaar en trekker. Ik wil het hout niet dikker dan 10 cm. Dan is het nog vlot handmatig te verwerken.
Uiteraard zijn er werktuigen die hele bomen aan kunnen maar dan kom ik het jaar niet rond met 40 liter diesel.
Ik zag laatst een filmpje waar een paar bunder wilgen werden gehakseld met een grote veldhakselaar, verbruik 800 liter diesel per dag alleen voor de hakselaar.
De brandstof voor de drie trekkers met de kiepers nog niet eens daar bij meegeteld.
Hoe zou de verhouding zijn grofweg 1250 liter gasolie tegen de opbrengst van de wilgen.
jwardenier schreef:Jan het is niet erg om het oneens met elkaar te zijn ,blijven praten elkaars argumenten beluisteren en afwegen houd de boel wakker ,en zo leren we van elkaar .
Dat weet ik maar al te goed, echter soms is het beter niet te reageren dan wel te citeren. Maar het bloed kruipt ook wel eens waar het niet gaan kan.
Ook mij is niets menselijks vreemd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie