Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Ik ben van het type dat diep in mijn hart liever nu vrijwillig versimpelt dan straks onvrijwillig maar dat ondanks dat niet altijd even gemakkelijk vindt.

Ik ga liever nu vrijwillig minder energie gebruiken dan straks gedwongen. Ik ga liever nu vrijwillig minder reizen dan straks gedwongen. Er is genoeg over geschreven. Hoewel de laatste tijd de verhandelingen van de beste man meer gaan over Amerikaanse politiek dan klimaatverandering en de transitie waarin de beschaving zich bevindt, blijft John Michael Greer [1] één van m'n favorieten. Een ander goed stuk wat ik een tijdje geleden tegenkwam komt van Raymond De Young [2]. Boeken zijn er ook te over (zoals Ben Falk [3], Ben Hewitt [4]).

Toch is het met een vrouw en twee kids niet altijd gemakkelijk. En daarnaast, eigenlijk wellicht net zo belangrijk, is het ook voor mij een behoorlijke struggle. Als het dan lukt, zoals afgelopen zaterdag toen ik met 3 van mijn beste vrienden 2 kippetjes slacht voor de coq-au-vin en eigenlijk alles behalve wat basiszaken (wijn, om maar wat te noemen :roll:) van het eigen erf komt, dan ben ik intens gelukkig en denk ik aan de rijkdom en vrijheid die dit leven biedt.

Het vereist echter een ijzeren discipline om niet terug te vallen in oude patronen van gemak, consumeren en geld uitgeven. Want aan de ene kant, wat een rijkdom en vrijheid biedt het 'nieuwe' leven, maar wat een gemak en zorgeloosheid bood het 'oude'.

Ik heb een paar technieken om onszelf bij de les te houden en tegelijkertijd onszelf niet te verliezen in te ambitieuze projecten en irreële doelstelling.
  • We houden minutieus bij wat we uitgeven. Ik vind het onder controle krijgen van onze uitgaven belangrijk dan het maximaliseren van onze inkomsten. Als we minder uitgeven, hoef ik ook minder te verdienen
  • We schrijven een keer per jaar een grof setje doelen op voor onszelf. Wat willen we bereiken dit jaar. Dit varieert van zaken die over de kids gaan, tot energieverbruik, tot renovaties aan het huis, welk soort eten we willen gaan verbouwen
  • Tegelijkertijd met de doelen definiëren we een budget voor allerlei categorieën. Dit gaat vrij gedetailleerd (zie plaatje hieronder - mind you, dit gaat over april 2014) en we houden het zoals eerder gezegd minutieus bij zodat we elk moment in het jaar kunnen zien hoe we het doen
  • We hebben een wekelijks uurtje op dinsdag waarin we bespreken hoe het gaat, wat knelt, wat lekker loopt, hoe het met onze doelen gaat en wat de week die volgt gaat brengen
  • We hebben een dagelijks momentje van planning; hierin wordt de dag doorgesproken, schrijven we op wat we denken te gaan doen.
  • We houden inmiddels bijna 3 jaar van allerlei zaken (min of meer) dagelijks bij in een papieren logboek. Van wat we doen tot energieverbruik. Zo kunnen we precies zien wat we het jaar ervoor deden en hoe we er toen voorstonden.
Het linkt misschien wel erg gestructureerd en soms lijkt het wel een bedrijf, maar het is voor mij de manier waarop het (grotendeels) werkt.

Desondanks blijft het een struggle, vrijwillig versimpelen.

Hebben jullie dingen die je helpt het overzichtelijk te houden, mantra's, spreuken die je op een krijtbord schrijft, ritueeltjes, Excel spreadsheets. Hoe hou je het leuk? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf niet teveel beperkt, waardoor je later op de blaren moet zitten. Als je kinderen hebt, hoe denk je na over wat je de kinderen wel / niet geeft / laat zien.

Ik ben benieuwd! Kritische vragen / opmerkingen uiteraard ook welkom :).

Ik hoor dat de kindjes thuiskomen uit de peuterspeelzaal; ik ga de lunch klaar zetten!

gr.,
Alef
april-budget.png
Ons vooraf bepaalde budget (en onze actuele uitgaven) in april 2014
IMG_1951-2.jpg
Een willekeurige dag in Maart

1. John Michael Greer - http://thearchdruidreport.blogspot.com
2. Raymond De Young - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4217334/
3. Ben Falk - http://www.chelseagreen.com/the-resilie ... -homestead
4. Ben Hewitt - http://www.chelseagreen.com/the-nourishing-homestead
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Dutch John »

Collapse now and avoid the rush. Ik mag Greer ook graag lezen. Maar vooral Chris Martenson (peakprosperity.com) en Gail Tverberg (ourfiniteworld.com) voor de diepere analyses. Niet dat het tegenwoordig aan het toekomstbeeld nog veel toevoegt, maar meer als tegenwicht van de MSM. Je wilt toch een beetje volgen wat er in de wereld gebeurt.

We houden hier alles niet zo secuur bij. Wel jaarlijks om in beeld te blijven. Onze maandelijkse uitgaven liggen rond de 700 euro. Netto zijn er geen energiekosten. Geen transportkosten (buiten fietsbanden en -kettingen). Geen woonlasten, op onderhoud na. Supermarktbezoek beperkt zich tot éénmaal per twee maanden. Kringloopwinkels worden frequent bezocht voor kwalitatief goed (huishoudelijk) gereedschap en kleding, maar deze winkels raken de laatste jaren overspoeld met wegwerptroep, terwijl we inmiddels goed voorzien zijn.

Als een ander consumptiepatroon eenmaal een reflex is, dan wil je niet eens meer terug. Maar voordat je zover bent, moet er eerst een heleboel neoliberale propaganda ongedaan gemaakt worden. Niet werkzaam zijn tussen collega's of klanten ontgift erg snel. Wij hebben geen kinderen en ook dat maakt het stukken eenvoudiger. Kinderen brengen een dilemma: opvoeding en onderwijs via de geaccepteerde reguliere weg of de moeilijke weg via eigen plan trekken.
In het algemeen geldt voor ons: we slaan rigoureus een nieuw traject in. Om daarna een stap terug te zetten richting balans. Dus over de grenzen gaan om uit te vinden waar ze liggen. Een andere strategie kan zijn het langzaam richting grens werken. Verder maken we nog steeds gebruik van moderniteiten als een computer en TV. Maar die kunnen gemist worden.

Mantra's:
-Oude definitie van rijkdom: zoveel geld bezitten, dat het je onafhankelijk maakt. Nieuwe definitie: jezelf onafhankelijk maken van geld.
-Onze definitie van duurzaam: alles wat eeuwig meegaat, eeuwig te repareren is of wat zichzelf kan reproduceren.
-Alle 8 vormen van kapitaal zijn belangrijk: financieel kapitaal, levend kapitaal, materieel kapitaal, cultureel kapitaal, spiritueel kapitaal, sociaal kapitaal, intellectueel kapitaal en ervaringskapitaal.
-(Vrijwillige) armoede maakt vindingrijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Joepie »

No offence, maar met een maandelijks budget van ruim €3200 zonder woonlasten is er naast versimpeling zeker ook nog wel wat ruimte voor versobering. Ruim € 1000 aan verteer is niet schraal. Bijna € 1000 aan transportkosten klinkt als twee auto's.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:No offence, maar met een maandelijks budget van ruim €3200 zonder woonlasten is er naast versimpeling zeker ook nog wel wat ruimte voor versobering. Ruim € 1000 aan verteer is niet schraal. Bijna € 1000 aan transportkosten klinkt als twee auto's.
Iemand zei me ooit: "alles voor het woordje 'maar' telt niet"...

Ik vraag me af of je mijn bericht goed gelezen hebt. Het screenshot gaat over april 2014. En kijk graag ook even in de rechter kolom, dat zijn de actuals... Daarnaast, als ik je zou vertellen wat ons vetrekpunt was... Waar ik mee wil zeggen dat iedereen ergens moet starten. En mijn vragen & ervaringen gaan dan ook niet over de absolute getallen; het gaat me om hoe inzicht te krijgen in hoe mensen de versimpeling aanpakken / aangepakt hebben.

Daarnaast: geld en het beperken van de uitgaven is niet ons doel. Onszelf losmaken van geld wellicht wel. Daar zit een (wat mij betreft) subtiel maar belangrijk verschil tussen. Dat verschil komt bij ons bijvoorbeeld tot uiting dat we een paar keer per maand uit eten gaan en dan meestal niet voor een saté-friet gaan. Iets wat we kunnen missen, doen omdat het kan en dus ook in de uitgaven terugkomt.

Heb je zelf ook ervaringen te delen?

gr.,
Alef
Laatst gewijzigd door alefarendsen op 30 nov 2016, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef:Collapse now and avoid the rush. Ik mag Greer ook graag lezen. Maar vooral Chris Martenson (peakprosperity.com) en Gail Tverberg (ourfiniteworld.com) voor de diepere analyses. Niet dat het tegenwoordig aan het toekomstbeeld nog veel toevoegt, maar meer als tegenwicht van de MSM. Je wilt toch een beetje volgen wat er in de wereld gebeurt.
Chris kende ik, Gail en ourfiniteworld.com nog niet. Dank!
Als een ander consumptiepatroon eenmaal een reflex is, dan wil je niet eens meer terug.
Dat herken ik en is volledig waar! Ik ben de supermarkt inmiddels volledig ontwend en ik moet zeggen dat het behoorlijk op m'n zenuwen werkt als ik er toch nog eens kom. We komen er inmiddels nog 2 a 3 keer per maand maximaal.
Maar voordat je zover bent, moet er eerst een heleboel neoliberale propaganda ongedaan gemaakt worden. Niet werkzaam zijn tussen collega's of klanten ontgift erg snel.
Daar zeg je wat. Van collegae of klanten heb ik geen last. Van vrienden wel, en die wil ik wel houden, dus daar zit spanning. Overigens niet veel, maar wel een om over na te (blijven) denken.
Wij hebben geen kinderen en ook dat maakt het stukken eenvoudiger. Kinderen brengen een dilemma: opvoeding en onderwijs via de geaccepteerde reguliere weg of de moeilijke weg via eigen plan trekken.
Kinderen verandert inderdaad een heleboel. We waren ooit op bezoek bij een kerel (filosoof) in de Italiaanse Alpen (zie www.alpesattal.com). In z'n eentje, zit ie op 2200 meter hoogte, 2 uur lopen van het dichtstbijzijnde dorp, winter en zomer, 365 dagen per daar. Zo'n keuze maak je alleen zonder kinderen. Inspirerend was het, en tegelijkertijd ook moeilijk om te realiseren dat we nooit zo ver zullen kunnen gaan als hij, of we het nou zelf zouden kunnen of niet.

Het hebben van kinderen voegt voor mij wel een hele nieuwe dimensie toe aan het versimpelingsvraagstuk. Ik geef mij kinderen een bepaalde visie mee, waarmee ze wellicht aan de haal gaan en waarmee zij wellicht de volgende stap gaan zetten en het lange traject wat voor ons ligt. Ik bakte mijn eerste brood toen ik 32 was, onze oudste toen ze 3 was (is). Of ze er nu iets mee gaat doen of niet, de gedachte dat ik haar dat mee kan geven maakt veel goed.
In het algemeen geldt voor ons: we slaan rigoureus een nieuw traject in. Om daarna een stap terug te zetten richting balans. Dus over de grenzen gaan om uit te vinden waar ze liggen. Een andere strategie kan zijn het langzaam richting grens werken. Verder maken we nog steeds gebruik van moderniteiten als een computer en TV. Maar die kunnen gemist worden.
Grappig; dat zou ook mijn manier zijn. Ik merk dat ik daar met m'n vrouw een klein beetje van mening in verschil. Je verwoordt het mooi. Die gaan we samen eens bespreken.
Mantra's:
-Oude definitie van rijkdom: zoveel geld bezitten, dat het je onafhankelijk maakt. Nieuwe definitie: jezelf onafhankelijk maken van geld.
-Onze definitie van duurzaam: alles wat eeuwig meegaat, eeuwig te repareren is of wat zichzelf kan reproduceren.
-Alle 8 vormen van kapitaal zijn belangrijk: financieel kapitaal, levend kapitaal, materieel kapitaal, cultureel kapitaal, spiritueel kapitaal, sociaal kapitaal, intellectueel kapitaal en ervaringskapitaal.
-(Vrijwillige) armoede maakt vindingrijk.
Mooi. Je definitie van duurzaam is leuk. En over armoede gesproken: mijn vader zei toen we gingen wonen waar we nu wonen dat ik over 10 jaar 'arm of handig' zou zijn. Ik zei toen dat ik het liefst koos voor handig, maar wellicht moet het doel zelfs zijn 'arm èn handig' :).
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Joepie »

alefarendsen schreef:
Joepie schreef: Daarnaast: geld is het beperken van de uitgaven is niet het doel. Onszelf losmaken van geld wel. Daar zit een (wat mij betreft) subtiel maar belangrijk verschil tussen. Dat verschil komt bij ons bijvoorbeeld tot uiting dat we een paar keer per maand uit eten gaan en dan meestal niet voor een saté-friet gaan. Iets wat we kunnen missen, doen omdat het kan en dus ook in de uitgaven terugkomt.

Heb je zelf ook ervaringen te delen?
Nee ik denk het niet. Wij liggen niet op 1 lijn. Van het bovenstaande begrijp ik helemaal niets. Je losmaken van geld door flink te spenderen omdat het kan?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:
alefarendsen schreef:
Joepie schreef: Daarnaast: geld is het beperken van de uitgaven is niet het doel. Onszelf losmaken van geld wel. Daar zit een (wat mij betreft) subtiel maar belangrijk verschil tussen. Dat verschil komt bij ons bijvoorbeeld tot uiting dat we een paar keer per maand uit eten gaan en dan meestal niet voor een saté-friet gaan. Iets wat we kunnen missen, doen omdat het kan en dus ook in de uitgaven terugkomt.

Heb je zelf ook ervaringen te delen?
Nee ik denk het niet. Wij liggen niet op 1 lijn. Van het bovenstaande begrijp ik helemaal niets. Je losmaken van geld door flink te spenderen omdat het kan?
Of we op één lijn liggen weet ik niet en daar gaat het me ook niet om. Ik ben benieuwd en wil graag leren hoe anderen stappen zetten in het versimpelen van hun leven, hoe ze de balans zoeken, hoe ze het leuk houden. Met kinderen, zonder kinderen, komende van de maan of van mars, met of zonder geld... Als jij daar geen ervaringen mee hebt, of die niet wil delen, dan is dat okay. Dat heeft wat mij betreft verder niks te maken met op 1 lijn liggen.

Wellicht ter verduidelijking voor jou of anderen: eén van de dingen die wij doen om het versimpelen leuk te houden en om de balans goed te houden is af en toe uit eten gaan. We weten dat we het uiteten kunnen missen (mocht het nodig zijn, in de toekomst), we doen het omdat het nu nog kan. Wellicht dat we er straks geen behoefte meer aan hebben, dat zou leuk zijn. Ik leer wat van DJ die zegt dat hij nog een TV heeft. Zijn TV is mijn hapje eten in een restaurantje.

gr.,
Alef
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door JantjeV8 »

Joepie schreef:No offence, maar met een maandelijks budget van ruim €3200 zonder woonlasten is er naast versimpeling zeker ook nog wel wat ruimte voor versobering. Ruim € 1000 aan verteer is niet schraal. Bijna € 1000 aan transportkosten klinkt als twee auto's.
Dit vind ik wel een heel voorspelbare reactie die de kern van dit draadje (de meest voorkomende denkwijze) juist heel precies weergeeft.

Dat iemand een boven modaal inkomen heeft, wil niet zeggen dat er maar op los geleefd wordt. Het is ook niet automatisch dat een bijstand-inkomer automatisch ecologisch alles juist beslist.

En moet je dan gestraft worden of honger lijden, omdat je toevallig een wat hoger inkomen hebt?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door mro »

Tja, het is iets vreemds: als je een simpele levenstijl hebt, ik bedoel daarmee lage vaste kosten. Dan is het zo dat je minder 'moet' werken om rond te komen. En dus meer tijd en mogelijkheden hebt om te onderzoeken wat je echt graag doet en waar je goed in bent.

Daardoor krijg je ook op termijn meer werk(dat je ligt) van klanten of je werkgever en daardoor stijgt je inkomen.

Ik kan me vergissen maar ik denk dat het gemiddelde inkomen van de mensen op dit forum wel een stuk bovenmodaal is (of was).
Mensen die 'moeten' werken hebben geen tijd om hier ganse teksten te komen typen.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door mechanieker »

Ik kan me vergissen maar ik denk dat het gemiddelde inkomen van de mensen op dit forum wel een stuk bovenmodaal is (of was).
Mensen die 'moeten' werken hebben geen tijd om hier ganse teksten te komen typen.
Wanneer is iets bovenmodaal ?

Mensen die moeten werken hebben ook tijd om hele teksten te schrijven..
Vijf jaar terug typte ik teksten met 1 of 2 wijsvingers, was mijn zinsbouw alles behalve , niemand verstond waar ik het over had...
Nu typ ik blindelings terwijl ik met mijn zonen iets bespreek en aan een tempo ( die vaak mensen irriteert).
Alles is relatief dus.

Een bovenmodaal inkomen heb ik zeker niet, ik verdien iets meer dan mijn collega's op de werkvloer maar dat komt door anciënniteit etc.

Nu ervaring hebben en opbouwen, je bijscholen, zowel oude als nieuwe modellen kennen en een vlugge diagnose kunnen stellen is ook een meerwaarde voor het bedrijf en onrechtstreeks voor de klant.

Als er een wagen binnenrijdt met een probleem, ken ik vaak de " kinderziektes" van die serie, wat door de jaren heen vaak voorkwam, dus mijn diagnose is meestal efficienter dan die van iemand die van school komt, uit een andere branche komt, uit een andere merkgarage komt, etc.

Je ontvangt iets meer oké , is dat verboden ?

Wat kinderen betreft , het is altijd wat zoeken.
Het is niet leuk als heel de klas (schoolgaande jeugd) iets heeft en de jouwe niet.
Niet dat je altijd moet instemmen met hypes of zo maar altijd "nee " zeggen is ook wat.
Het is wat aftasten , kijken , soms afwachten hoe de omgeving reageert en vooral hoe je kind erop reageert.
Een kind dat niet mee doet aan alles wat anderen wel doen, wordt vaak uit de groep geweerd.
Daar moet je je kinderen wat in " harden" , wat leren in relativeren.
Je dient in de hedendaagse tijd er wel rekening mee te houden dat als je kind niet mee is met de tijd, dat men het vlug gaat pesten.

Dus als een ouder is dat altijd wel afwegen.
Soms stem ik in ( noem het maatschappelijke druk) , soms totaal ook niet.
Belangrijk is je kinderen ook leren dat ze zelf maar moeten kiezen, sparen voor iets.
En meedenken met hen.
Ze sparen een bedrag , daarna overleg je eens wat ga je er meedoen?
Steek je je spaargeld in een mode item omdat iedereen het nu heeft.
Of laat je die hype voorbij gaan, en spaar je voor iets nuttigers ?

Door de jaren heen , leerde ik dat bij kinderen, als je iets afbreekt tot op de grond zonder redenen mee te geven waarom, dat net aantrekkelijker is om te kopen.
Kan vreemd klinken maar vaak is het zo.

( getypte tijd denk ik vijf minuten , ik ben gaan werken en heb gekookt maar kijk geen TV :D )

Met dat vele willen, komt altijd dat vele moeten toch ?
mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef:
Joepie schreef:No offence, maar met een maandelijks budget van ruim €3200 zonder woonlasten is er naast versimpeling zeker ook nog wel wat ruimte voor versobering. Ruim € 1000 aan verteer is niet schraal. Bijna € 1000 aan transportkosten klinkt als twee auto's.
Dit vind ik wel een heel voorspelbare reactie die de kern van dit draadje (de meest voorkomende denkwijze) juist heel precies weergeeft.

Dat iemand een boven modaal inkomen heeft, wil niet zeggen dat er maar op los geleefd wordt. Het is ook niet automatisch dat een bijstand-inkomer automatisch ecologisch alles juist beslist.

En moet je dan gestraft worden of honger lijden, omdat je toevallig een wat hoger inkomen hebt?
Het interesseert mij geen fluit hoeveel centen men heeft of waar men het aan uitgeeft. Al veeg je je billen er mee af, allemaal goed. Wat ik wel opmerk is dat het beschikbaar hebben van geld en de argumenten dat het normaal is dat je het spendeert, niet aansluiten bij het tranentrekkende verhaal waarmee dit draadje is gestart en de uitspraak van TS elders op dit Forum dat er nodig geconsuminderd moet worden. Ik vind het dan ook niet overtuigend, zeker niet als je het weg zet tegen het verhaal van DJ van wie ik de argumenten en beweegredenen en acties wel heel geloofwaardig vind overkomen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Tim »

Tsja,

Wie gaat je dwingen om te versimpelen? En waarom zou dat negatief zijn?

Als je kijkt naar hoe de gemeenschap in Cuba in de jaren '90 hervormde, dan lijkt me dat eerder een spannende uitdaging dan een ramp.

Tim
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:
JantjeV8 schreef:
Joepie schreef:No offence, maar met een maandelijks budget van ruim €3200 zonder woonlasten is er naast versimpeling zeker ook nog wel wat ruimte voor versobering. Ruim € 1000 aan verteer is niet schraal. Bijna € 1000 aan transportkosten klinkt als twee auto's.
Dit vind ik wel een heel voorspelbare reactie die de kern van dit draadje (de meest voorkomende denkwijze) juist heel precies weergeeft.

Dat iemand een boven modaal inkomen heeft, wil niet zeggen dat er maar op los geleefd wordt. Het is ook niet automatisch dat een bijstand-inkomer automatisch ecologisch alles juist beslist.

En moet je dan gestraft worden of honger lijden, omdat je toevallig een wat hoger inkomen hebt?
Het interesseert mij geen fluit hoeveel centen men heeft of waar men het aan uitgeeft. Al veeg je je billen er mee af, allemaal goed. Wat ik wel opmerk is dat het beschikbaar hebben van geld en de argumenten dat het normaal is dat je het spendeert, niet aansluiten bij het tranentrekkende verhaal waarmee dit draadje is gestart en de uitspraak van TS elders op dit Forum dat er nodig geconsuminderd moet worden. Ik vind het dan ook niet overtuigend, zeker niet als je het weg zet tegen het verhaal van DJ van wie ik de argumenten en beweegredenen en acties wel heel geloofwaardig vind overkomen.
Hallo Joepie,

ik ben de weg een beetje kwijt eerlijk gezegd. Je zegt dat je het niet overtuigend vindt. Ik vraag me af wat het dan precies is wat je niet overtuigend vindt. Ik ben dit draadje niet gestart om iemand te overtuigen. Ik deelde wat ervaringen hoe wij, zo goed en zo kwaad als het gaat omgaan met versimpelen. We komen van (heel) ver, dat realiseer ik me maar al te goed en daarom vraag ik aan anderen hoe zij er mee omgaan en omgegaan zijn hun leven te versimpelen.

Dat heeft voor zover ik kan overzien niks met overtuigen te maken.

Als alleen het feit dat we in April 2014 ongeveer €2850 uitgeven je doet concluderen dat mijn wens te consuminderen niet oprecht is, dan vind ik dat een... hoe zal ik het zeggen... interessante conclusie. Maar als dit inderdaad zo is, dan is dat natuurlijk volledig aan jou.

gr.,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Tim schreef:Tsja,

Wie gaat je dwingen om te versimpelen? En waarom zou dat negatief zijn?

Als je kijkt naar hoe de gemeenschap in Cuba in de jaren '90 hervormde, dan lijkt me dat eerder een spannende uitdaging dan een ramp.

Tim
Eens, negatief is het wat mij betreft ook niet. Als ik 's ochtends de moestuin in loop (helaas, die dagen worden steeds schaarser, de tuin is gemulcht en klaar voor de winter) dan vind ik dat mooi en zie het zeker niet als negatief. En al helemaal niet als ik terugdenk aan het tamelijk luxe (volgens maatschappelijk verantwoorde maatstaven) kantoorleven wat ik hiervoor had.

Versimpeling heeft meteen ook zo'n negatieve klank voor mij heeft dat het niet.

En over dwang: ik ben het met je eens dat hier in Nederland er op de korte termijn waarschijnlijk niets of niemand is die ons gaat dwingen om te versimpelen.

gr.,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

mechanieker schreef:Met dat vele willen, komt altijd dat vele moeten toch ?
Mooi gezegd! Dank ook voor je andere input m.n. met betrekking tot de kids.

gr.,
Alef
Plaats reactie