Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

mro schreef:
alefarendsen schreef:
mro schreef: Met drie personen komen we toe met 15k per jaar vakantie inbegrepen.
Zitten daar vervangingskosten van auto enzo bij in? Ik bedoel dus een maandelijks bedrag uitgesmeerd over de nog te verwachtte levensduur?
De auto heeft mij 4700€ gekost in 2010. Taks,verzekering, benzine, onderhoud schat ik op zo'n 1000€/j. Er staat nu een goede 100.000km op de teller. Paar weken geleden naar de jaarlijkse keuring geweest en geen enkele opmerking gekregen.Ik heb besloten om er mee te rijden totdat er serieuze kosten aan zijn en om dan geen andere meer te kopen maar te veranderen naar autodelen en nog meer fiets
Dat autodelen, daar ben ik nog niet klaarvoor. Heb het een tijd gedaan toen we nog in de stad woonden, en dat werkte prima. Maar nu, met aanhanger die ik veel gebruik is er bijna geen ontkomen aan. Op termijn als vrouwlief weer aan de paarden gegaan is... Ik moet sowieso wel nog een stukje kleiner kunnen (nu een station-bak) en dat gaat ook nog wel gebeuren. Nu ongeveer 2.000 belasting/verzekering/onderhoud (afschrijving niet meegerekend) aan auto en 2.000 brandstof.
mro schreef:viewtopic.php?f=4&t=5397&p=81489&hilit= ... ter#p81489
Ik denk dat we volgend jaar onder de 15m³ zullen uitkomen na nog wat tweakjes
Genoeg inspiratie in die thread. Maar eens wat schetsjes maken hier en daar. De wasmachine moet relatief eenvoudig op te lossen zijn, de WCs en andere gebruikers zijn op dit moment lastiger vanwege leidingwerk wat moeilijk te bereiken is. Maar de kas en de moestuin zijn veel grotere 'gebruikers' dus als we die tackelen, dan scheelt dat echt veel.

dank je,
alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef:Alfred , ik kreeg laatst een berichtje van iemand die af en toe in het weekend op pad ging als landloper ,dit is nou echt een voorbeeld . Als landloper krijg je andere vrienden , en je huidige vrienden staan hoofdschuddend je na te kijken.
Een erg mooi voorbeeld en je zet me aan het denken. Ik had het laatst met mijn vrouw al over dat we eens wat meer buiten onze 'cirkeltjes' moesten gaan kijken. Of het landlopers zijn dat weet ik niet, maar ik ga serieus overwegen iets dergelijks te doen!
Ik zag aan je berekening dat het je niet ontbreekt aan financiën , je zou kunnen beginnen door 1 of een halve dag per maand landloper te worden , dingetjes gaan ontdekken en kijken of het een idee is er nog eens een dagje bij te pakken .
Het woord landloper kun je inwisselen voor ....
We zijn geneigd om of alles in geld uit te drukken ,of we geven onszelf een cijfer , dit zijn prestatie uitdrukkingen.
Eerder in mijn werk kreeg in of motivatie of beoordeling gesprekken , meestal het eerste wand ik werkte om te kunnen stoppen .
bij de laatste hoorde meestal een beloning .
Bij de dingen die ik dagelijks doe heb ik dit niet , ik geen mezelf geen cijfers ,het zal te maken hebben dat dit een levenswijze is , maak je kaas en je gooit er met de pet naar komt dat vanzelf tot uiting .
Met andere woorden hier mee stoppen geeft je adem en vertrouwen .
Een andere forum er , die nu waarschijnlijk mee leest zit in een zelfde situatie , en hiervoor heb ik de volgende .
Je maait gras om het gras er af te krijgen , of je dit nu met een bosmaaier doet of met een zeis , het doel is gras kortte maaien , je hebt niet verloren door de bosmaaier te gebruiken en naar de zeismaaier op te kijken , je bent slechts een litertje benzine armer .
Kortom het is niet erg als je techniek inzet , vooral als tijdsbesparing erg handig ,het kost alleen iets meer geld .
Dank! Het geeft echt een goed gevoel om te lezen dat anderen hier al een tijd mee bezig zijn, met soortgelijke uitdagingen zaten of zitten.

Ik heb (mede naar aanleiding van dit draadje, maar ook door wat lekker rustig winter-voorbereidingswerk in de moestuin de afgelopen dagen) weg een stapje gezet.

Naast jouw opmerkingen en die van anderen raakte ook die van mro ook over het onderzoeken wat je echt graag doet en waar je echt goed in bent. Toen we samen aan dit avontuur begonnen hadden we toch nog steeds een bepaalde honger naar vooruitgang. Die begint heel langzaam (en met horten en stoten) plaats te maken voor meer geduld en meer rust.

gr.,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: Voerbieten heb ik vervangen door luzerne , minder eenjarige gewassen betekenen minder werk luzerne is 4 jarig dus 3 x minder grond bewerken ,en niet schoffelen dus minder energie .
Je zet me aan't denken. Meer meerjarige gewassen, dat is slim. Als iemand ideeën heeft welke er voor de kipjes te vinden zijn? Ik ga zelf ook zoeken.

alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door jwardenier »

Kippen zijn bij uitstek graan eters , omdat we altijd wel granen verbouwen en geen bestrijding s middelen hebben we ook onkruid zaad , de dorskast is uitgerust met een wanmolen en een zeef , kafjes worden weg geblazen ,kleine zaden vallen door de zeef .
Na een poosje dorsen ruim ik het zaakje op en heb ik kippenvoer .
Ook zonnebloemen heb ik als teelt staan ,droog ze hangend aan een draad op zolder ,en geeft de kippen zo af en toe een hele bloem ,hebben ze wat te doen .veder krijgen ze wat granen ,gekookte aardappelen en wat er veder maar voor handen is .
Ik probeer ze op tijd te laten broeden zodat de kuikens buiten kunnen scharrelen , voor de winter begin ik met slachten ,in de tijd dat het voer schaars is heb ik maar net genoeg kippen om in het voorjaar te kunnen uitbreiden .
Ze scharrelen overal , gemot graan uit bv het voeren van haverschoven aan geit of rund ,ze eten het graag .
Bij de varkens scharrelen kunnen ze beter niet doen , een drachtige zeug zet er de poot op en verscheurd ze in een oogwenk ,smakt nog een keer en je bent een kippetje armer .
Het is voor mij ook nog steeds zoeken naar voedergewassen , een jarigen als graan hebben we ruim 2 ha van gehad , door met anderen hier over te praten zijn we nu terug gegaan naar 50 tot 70 are aan granen , als ik alternatieven vind ga ik nog minder verbouwen .
Er zijn zaad leverende planten genoeg , b v venkel houd de zaden een tijdje vast ,als ze vallen kunnen de kippen hier nog een tijdje op scharrelen , je zal ze bij moeten voeden .
We hebben roofvogels vossen en een matter , dus de kippen moet ik vaak opstallen .
Het is wellicht een beter idee om de tijd van overschotten , voorjaar en zomer de eieren in te maken en hier de winter mee door te komen, november de slachtmaand de kippen zover te minderen dat het voorjaar weer nieuw leven kan brengen .
Het eieren bewaren heb ik nog niet een echt mooie oplossing voor ,dus voorlopig eten we schaars een eitje .
Mooi dat je over de rand van je eigen kringetje kunt kijken , toen wij begonnen hebben we vrienden verloren , maar bij elke deur die dicht gaat ,kan er een ander open .
Het kijken naar waar je goed in bent , oké , ik ben nergens echt goed in, kan van alles ,sommige dingen moet ik hulp bij vragen ,vind dat geen schande , en ik help graag terug .nouberschap is mooi ,samen met gelijkgestemden een akkertje rogge maaien een feestje.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef:Mooi dat je over de rand van je eigen kringetje kunt kijken , toen wij begonnen hebben we vrienden verloren , maar bij elke deur die dicht gaat ,kan er een ander open .
Ja, ik voel de noodzaak en heb er ook zin in. Ik laat weten hoe ver ik gevorderd over een tijdje. Het voelt nog niet natuurlijk aan moet ik je eerlijk bekennen.

Het is overigens bittere noodzaak ben ik van mening. Het niet over de rand van het eigen kringetje kijken werkt mijns inziens een enorme dosis onbegrip in de hand, beide 'kanten' op (in een gelukkig steeds spaarzamer onbewaakt moment maak ik me hier ook nog wel eens schuldig aan - niet goed, helaas wel de waarheid). Nu kunnen we nog rustig langs elkaar heen leven, maar in de toekomst hebben we elkaar nodig en dan zou dat onbegrip maar in de weg zitten.

Het onderwijssysteem in Nederland helpt hier overigens niet bij door rond het 12e levensjaar de 'split' te leggen en de toekomstig loodgieter naar een andere (middelbare) school te sturen als de toekomstig arts.

Op dit vlak is het in andere landen zoveel anders en zoveel beter (in veel landen kent men een middenschool of high school waar iedereen naartoe gaat tot het 16e, 17e of 18e levensjaar - samen de puberteit beleven, et cetera). Ik herinner me mooie avonden in Italië, waar we met advocaten, artsen, straatvegers en stucadoors, allemaal aan één tafel de beste gesprekken hadden. Ze waren elkaars vrienden, respecteerden elkaar.[/quote]

De kippen zijn inmiddels binnen, ze eten (uiteraard) onze compost, scharrelen lekker in de boomgaard de hele dag (veel fruitmot in de gaard hier door slecht plukgedrag de afgelopen jaren), daar helpen de kippen bij. Weinig wild hier (helaas zou ik bijna zeggen), een enkele vos, maar tot nu toe geen problemen gehad.

groet en fijne avond nog,
Alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Dutch John »

Onze trage ommezwaai heeft niet geleid tot inkrimping van de vrienden- en kennissenkring. Integendeel. We kunnen dat wat we doen vrij goed beargumenteren en voorrekenen. Gewoon zorgen dat er geen speld tussen te krijgen is, maar zonder de ander een schuldgevoel aan te praten. Overigens maak ik mij aan dat laatste op dit forum voor "gelijkgestemden" soms wél schuldig aan. Expres. Ik heb moeite met mensen die de greenwash-richting van eco-materialisme, met als gereedschap allerlei hightech speeltjes, omarmen. Die vinden dat ze zo toekomstbestendig bezig zijn zonder één enkele rekensom te maken. Daarmee vergeleken is de totaal niet geïnformeerde burger een relatief onschuldig slachtoffer.

Dat is het punt: je kunt gewoon voorrekenen dat het huidige systeem weldra zal instorten. Maar waarom naar een kille boekhouder luisteren, als de flitsende, maar o zo subjectieve trendwatcher een prettiger en politiek correcte boodschap brengt? Anderzijds werkt het juist heel goed als de kille boekhouder letterlijk een rondleiding door zijn dagelijks leven geeft. Pas dan wil men gaan nadenken, omdat blijkt dat een simpel leven ook hele mooie kanten heeft.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door remco d »

Dj: ik ben het met je eens dat dit systeem niet houdbaar is. Wat alleen lastig is, eigenlijk niet te doen, is "weldra" concreet maken. Ik denk al 10 jaar dat het zo niet kan maar vooralsnog is energie en voedsel nog nooit zo goedkoop geweest. Ik kijk uit naar de dag dat een liter benzine 10 euro kost, of in ieder geval exponentieel duurder is dan nu. Dan wordt een wat milieubewustere levensstijl vanzelfsprekend.

Groot probleem los van de huidige consumptiemaatschappij is ook de bevolkingsgroei wereldwijd. Max 2 kinderen per vrouw zou een hele hoop problemen oplossen op lange termijn. Maar dat is niet populair om te zeggen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door alefarendsen »

Ik ben het roerend met je eens DJ. En goed om te horen dat een sluitende redenatie helpt mensen niet af te stoten.

Over dat schuldgevoel, dat schuldgevoel probeer ik ook zoveel mogelijk weg te blijven, het heeft geen zin.

Ik probeer het ook grotendeels te vermeden bij de mensen die de hi-tec gadget route voorstaan. Waarom? Omdat ikzelf tot 3 jaar geleden ook nog heilig overtuigd was van het feit dat dat de oplossing zou zijn. Ergens komt er (wellicht) inkeer denk ik altijd maar als ik iemand tegenkom die gelooft dat kernfusie echt de oplossing gaat bieden. En een schuldgevoel gaat die inkeer alleen maar vertragen (schuldgevoel werkt verzet in de hand). Aan de andere kant van het spectrum vind je mensen als Derrick Jensen, die actief verzet tegen de techno-movement voorstaat. Daar voel ik me zeer onprettig bij, hoewel ik, het wel begrijp.

Dan, voor wat betreft 'weldra', en dit is ook gericht aan remco d, ik kan me erg goed vinden in wat onder andere Greer hier over roept. Het proces van afbraak is in geen enkele beschaving snel gegaan en zal dat ook nu niet gaan (tenzij een meteoriet ons raakt of iemand zo stom is de kernwapens uit de kast te trekken). Greer beargumenteert dat het langzaam gaat en wel een paar honderd jaar kan duren voordat de 'lucht' er uit is. En zeg nou zelf: vergeleken met 20 jaar geleden, zijn we toch al een behoorlijk stukje afgegleden. Als je iemand 20 jaar geleden had verteld dat er ooit gepraat zou worden over het niet indexeren van pensioenen, dan hadden ze je volledig voor gek verklaard, laat staan het korten ervan!

Met anderen woorden: we zitten er middenin. Iets met de kikker en de pan enzo...

Genoeg gepraat, ik ga lunchen, met vers brood, heerlijk!
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door jwardenier »

We leven nu in een heel andere tijd dan toen wij 30 jaar terug overgingen naar zelfredzaam ,voor die tijd werkte ik in de bouw en was het mijn hobby ,geleidelijk aan zijn we meer gaan doen en zijn we verhuist naar een huisje met meer grond , er was nog een commune en hier en daar een overgebleven hippie uit de jaren 60 .
In het dorp waar we toen woonden was iedereen op de een of andere manier betrokken bij de landbouw .
Alternatief ,biologisch , het maakte hun niet veel uit ,het was een bedreiging voor de gangbare landbouw , en we werden al snel uitgemaakt voor brandnetel vreters .
Onder die bewoners had ik ook een kennissenkring , dat er hierdoor een wrijving ontstond was begrijpelijk .
Een buurtvergadering heeft ons tijdelijk buiten de gemeenschap gehouden .
Maar wat zijn vrienden , de echte vrienden blijven ,of je nu door de modder gaat of op een koets zit .
Het is later wel bij getrokken , en de buurt heeft er moeite mee dat we verhuist zijn , we ontmoeten er nog geregend van ,nu nog na 15 jaar en kom ik op de streek is er altijd een koffie huisje .
Het is nu makkelijk om te praten over hoe je b v ecologisch of alternatief een invulling wil geven aan je dagelijkse leven .
En natuurlijk kunnen anderen het beargumenteren ,je wil niemand een schuldgevoel opleggen , nee dat krijgen ze vanzelf als met je op stap gaan .Op de vraag waarom werk jij met paard ga ik er echt niet omheen draaien en zeggen o ik vind het zo leuk ,dat doe ik wel eens om van het gezeur af te zijn b v als er weer eens een groepje toeristen over het bospad achter ons perceel loopt ,wie het echt wil weten krijgt duidelijke antwoorden ,en als ze zich dan achter de pet krabbelen en gaan nadenken ,ze vroegen toch waarom .
Onze vriendenkring kent onze levenswijze ,en ik ken de hune , we hebben omgang met universitair geschoolden en ook met beroepswerkelozen ,een tijdlang hebben we een bajesklant proberen op weg te helpen .
De plaatselijke voedselbank hebben we mee opgebouwd ,dus we kennen heel wat denkwijzen .
Onze insteek laten we zien ,we leven het als het ware voor .
Om als boekhouder rondleidingen te geven ,niet mijn ding .
Het opraken van grondstoffen maak ik me niet bezorgd om , ik vind het wel een gemiste kans als we nu niets ontwikkelen voor komende generaties .
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Ingir »

Geen smartphone? :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door jwardenier »

Nee ,mocht je er een over hebben kun je me er ook niet blij me maken ,weet niet hoe zo iets werkt en als ik zie hoeveel tijd iemand aan zijn telefoon besteed ,of aan Facebook ,link ik dat aan een verslaving .
Facebook heb ik even gehad omdat mijn zus in Afrika zat , dit was de enige manier om contact te houden ,nadien heb ik het afgezegd .
Ik heb een mob. koop beltegoed ,op is op ,ben dan bereikbaar tenminste als ik het ding me neem .
Ik had hem eerder omdat ik beerhouder was , nu nog voor noodgevallen .
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Ingir »

Die smartphone is slechts een voorbeeld. Je kunt ook denken aan auto's, vliegvakanties, centrale verwarming, douche/bad, laptop/PC, TV, magnetron, wasmachine, vaatwasser, koelkast/vriezer, waterbed, sauna, jacuzzi, zwembad, airco, domotica, krant, theaterbezoek, restaurantbezoek, openbaar vervoer...

Voor de meeste mensen zal het opgeven van de smartphone al onmogelijk (zeer ongewenst) zijn, sommigen wonen nog liever in een kartonnen doos dan dat telefoonding op te geven.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door Joepie »

jwardenier schreef: beerhouder
Geinteresseerde vraag: Wat is dat :?:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door dormos »

Houder van beren (mannetjesvarkens)?
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Liever nu vrijwillig versimpelen dan straks gedwongen...

Bericht door mechanieker »

Mensen zijn steeds vaker bereikbaar, online op sociale media, en toch merk ik dat mensen minder 'communiceren' en vaker eenzaam zijn ?
Ze hebben honderden zogezegde vrienden op Feesboek, Tweets, Instagram maar echt gepraat wordt er niet meer.

Een vriendin van me ging verhuizen en schreef dit op haar Feesboek, iedereen riep = tof, doe je een housewarming party , post eens foto's :D

Ik zei haar, schrijf es dat je best wat helpende handen kan gebruiken van je 752 vrienden die dag.
Schrijf iets in de zin van " vele handen maken licht werk "...
Schrijf= "ik organiseer een house mooving party :lol: "

Er kwam niemand opdagen, zonde toch ?

Zelf heb ik geen fb, ook een mobieltje met een belkaart en daarop enorm gratis belwaarde en gratis smsjes :wink:

Ik vind die slogans altijd zo tof , bijvoorbeeld registreer je , je hebt meer vrienden dan je denkt...

Voor mij is een kennis iemand die ik ontmoette , een hand gaf, mee praatte. Daarom is het nog geen vriend !
De definitie van een vriend is voor iedereen anders toch ?

Kan je dat niet zeggen van al je volgers, " likers" , etc, tja jammer dan zijn het gewoon mensen met een profiel op een groot forum, meer niet toch ?

Hoeveel leden telt dit forum, ze lezen elkaars berichten dus zijn het al vrienden ?

Wat wel klopt, mensen mogen 'krap zitten' het laatste wat ze willen missen is net online en bereikbaar zijn.

Laatst nog op tv , we willen digitaal detoxen met gezelschapsspelletjes maar je moet wel eerst iets downlooden voor het werkt, hilarisch.

Aan de starter van dit topic, je gaat pas echt versimpelen als je het echt voelt.
Mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Plaats reactie