Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

marvilia
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2016, 12:16

Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door marvilia »

’s Werelds grootste koraalrif, het 2600 km lange Great Barrier Reef in noordoost-Australië (wikipedia: Groot Barrièrerif) zou wel eens op sterven na dood kunnen zijn. outsideonline.com luidt al helemaal de doodsklok, maar ook andere sites rapporteren de grote, en mogelijk fatale schade aan het rif.
Lees het hele bericht op http://www.outsideonline.com/2112086/ob ... on-bc-2016
Laatst gewijzigd door Pietje op 14 okt 2016, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link aangepast
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb het met eigen ogen gezien. Is niet best, de riffen nabij de kust zijn allemaal dood. Je moet al een flink stuk varen om nog bij levende riffen te komen.

Eigenlijk is het hier al decennia hetzelfde. Wij denken dat de Noordzee een zandbak is. Koraal zal hier niet groeien, maar ander bodemleven is er ook niet.

Na dit bericht, stoppen jullie eco's nu met rietsuiker eten? Dat is nl. de grootste veroorzaker van de rif sterfte.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door jwardenier »

He Tim , kun je dat even uitleggen , als wij suiker kopen is het riet suiker
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

Ik ging er altijd van uit dat als de zeewater temperatuur te hoog wordt (boven de ca 30 graden) dat het dan snel afloopt... Dus ben ook wel benieuwd wat de relatie met rietsuiker is!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door jwardenier »

Wij kregen nogal eens kinderen met adhd verwante onhebbelijkheden, ook nu hebben we een neefje welke een allergie zou hebben voor w suiker.
Meestal krijg je het advies mee om suiker uit suiker riet te gaan gebruiken ,zouden minder storende stoffen in zitten .
Ook voeding deskundigen adviseren bij allergieën vaak rietsuiker te gebruiken .
Wij hebben het toen maar overgenomen en dachten dat rietsuiker beter zou zijn .
Het is wel zo dat we de meeste suiker in de vorm van honing gebruiken ,sappen en andere inmaak houden we puur , ongezoet ,wat voor sommige kinderen wel even wennen is wanneer ze een glas limonade krijgen ,vooral de appel bes
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

Kwam het antwoord toevallig tegen...

Koraal verbleekt inderdaad door te hoge temperaturen. Maar het kan zich herstellen, ware het niet dat er (door overdadige bemesting van industriele landbouw) een slijmlaag op het koraal ontstaat. Daarbij zijn er te weinig vissen in de oceaan over die deze laag normaal gesproken opeten.

Afijn, alles bij elkaar niet goed :-(
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Tim »

John,

Rietsuiker is precies hetzelfde als witte suiker. Sterker nog, een deel van onze witte suiker is rietsuiker.

De bruine kleur komt van een heel klein restje bietsap (melasse). Deze melasse bevat nog wat mineralen die gezond zouden kunnen zijn. Witte suiker wordt iets "schoner" gemaakt. Witte suiker wordt ook terug bruin gemaakt met melasse.

Ik snap niet goed hoe er in witte suiker storende stoffen zouden zitten. Het witte korreltje is gekristalliseerd en gecentrifugeerd. Bijna zuivere sucrose. Echte bruine suiker is iets van 90% zuiver. Maakt niet uit of het riet of biet suiker is. Het schijnt dat rietsuiker beter smaakt. Maar misschien wordt je wel verneukt doordat ze het deels karameliseren.
Pietje schreef:door overdadige bemesting van industriele landb
Inderdaad, google maar eens op waar in Ozzie die rietsuiker verbouwd wordt. De rum in die regio is wel erg lekker.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Ingir »

De berichten over het einde van de koraalriffen van het GBR worden al vele jaren verspreid en desondanks zijn die riffen alive and kicking. Nadere bestudering levert steevast op dat de koralen dood zouden KUNNEN gaan door opwarming van de oceanen, niet dat ze nu werkelijk bijna verdwenen zijn, het trieste resultaat van gepoliticeerde rekenmodellen. Wel zijn er plekken aan de NO-kust van Australië waar ongezuiverd afvalwater wordt geloosd in de oceaan en de koraalriffen vervuild worden maar massale sterfte door hogere temperaturen of verzuring door CO2 zijn niet aangetoond.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door jwardenier »

Tim , waarom zouden voeding deskundigen dan riet in plaats van witte suiker adviseren .
Mijn neefje zou niet tegen nachtschade achtige kunnen , suikers zouden vermeden moeten worden en alleen rietsuiker zou wel mogen zij het dan in kleine mate ,b v sap aangezoet met rietsuiker .
Ik ga in het voorjaar een proefje opzetten om suiker uit de walnoot te winnen ,zijn we helemaal niets meer nodig .

Ingir , dat zijn wel tegenstrijdige berichten , kun je dit onderbouwen .
Ik kan niet even gaan kijken en ben dus aangewezen op informatie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Tim »

Ingir schreef:desondanks zijn die riffen alive and kicking.
Ik heb er lang genoeg rondgezworven, plenty duiken gemaakt en ongeveer alles binnen een uur van de kust het is echt dood. Grijs, afgebroken, kaal, amper vissen of andere biodiversiteit. En de uitmondingen van de (agro) industrie zijn als een paraplu te herkennen.

John, is berkensap, evt ingedikt, geen optie? Bij jou achter uit het bos.
http://home.scarlet.be/pedroalco/Kruide ... appen.html

Tim
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door mro »

Geen enkele suiker is echt gezond te noemen lijkt me.

Maar ik vermoed dat 'voedingsdeskundigen' onder druk van de suikerlobby wel altijd iets zullen adviseren.

Ik kom af en toe wel eens in suikerfabrieken en in europa gaat dit echt wel over miljoenen tonnen suiker.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:De berichten over het einde van de koraalriffen van het GBR worden al vele jaren verspreid en desondanks zijn die riffen alive and kicking.
Tim schreef:Ik heb er lang genoeg rondgezworven, plenty duiken gemaakt en ongeveer alles binnen een uur van de kust het is echt dood. Grijs, afgebroken, kaal, amper vissen of andere biodiversiteit.
Wie moet ik nu geloven...?

Een waarneming van de eerste hand vind ik betrouwbaarder, en bovendien heeft Tim er geen belang bij hierover onwaarheden te verspreiden. Daarmee wordt en passant bevestigd dat Ingir zich voornamelijk afzet tegen klimaat- en milieu-berichtgeving omdat hij het niet gelooft, niet omdat het niet waar zou kunnen zijn. :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door jwardenier »

Tim ,bedankt voor de uitleg ,lijkt me leuk om ook een proefje met berken sap op te zetten .
Ik wacht nog even op een reactie van Inger , kom vaak zijn berekeningen tegen en daar krijg ik geen spijker tussen .
Ik ken Tim een beetje ,die verkoopt geen gebakken lucht .
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Ingir »

Wat de werkelijkheid is weten we niet. Als iemand onder water kijkt en dan ziet dat de koralen dood zijn kun je niet concluderen dat alle koralen dood zijn of dat dit het gevolg is van opwarming van de aarde of verzuring van de oceaan. Zoals gezegd zijn er plekken in het GBR waar grote hoeveelheden afvalwater van land geloosd worden waarmee de koralen plaatselijk verstikt/gedood worden.

Er zijn ook waarnemingen waarbij het koraal van de GBR en op andere plaatsen juist onverwacht herstelt van eerdere schade en daar horen we dan weer zeer weinig van.

Is iets waar of onwaar afhankelijk van de berichtgeving in de media of het aantal onderzoeken die het één of ander aantonen? Mijn onderschrift is daarin vrij helder.

http://www.nytimes.com/2016/08/16/scien ... .html?_r=1
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door dormos »

struisvogel.jpeg
struisvogel.jpeg (10.08 KiB) 8229 keer bekeken
of
troll.jpg
Plaats reactie