Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Dutch John »

De NYTimes staat niet bepaald bekend als betrouwbaar en objectief.... Betrouwbaar in het verspreiden van propaganda, dat dan weer wel.

Dat gezegd hebbende, het is maar welke waarheid je accepteert. Wat niet wegneemt, dat we evengoed -opwarming of niet- zuinig met grondstoffen en zuinig op onze aarde moeten zijn. Al was het maar voor je eigen nageslacht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Dat gezegd hebbende, het is maar welke waarheid je accepteert. Wat niet wegneemt, dat we evengoed -opwarming of niet- zuinig met grondstoffen en zuinig op onze aarde moeten zijn. Al was het maar voor je eigen nageslacht.
Daarom is het onbegrijpelijk dat zoveel materialen / grondstoffen worden verspild voor het tegengaan van een natuurlijk gas.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door dormos »

Probeer eens een tijdje in een ruimte te gaan zitten met alleen maar dat natuurlijke gas...

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Daarom is het onbegrijpelijk dat zoveel materialen / grondstoffen worden verspild voor het tegengaan van een natuurlijk gas.
Daarom is het onbegrijpelijk dat er zoveel grondstoffen worden verspild voor het van een ander afhandig maken van geld. (Want daar zit de oorzaak van alle problematiek...)

En verder; er is nog niemand geweest die heeft aangetoond dat CO2 geen verwarmend effect heeft. Hmmm.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:En verder; er is nog niemand geweest die heeft aangetoond dat CO2 geen verwarmend effect heeft. Hmmm.
Dat is wel grappig want er is ook nog niemand geweest die zonder rekenmodel heeft aangetoond dat menselijke CO2-uitstoot een doorslaggevende invloed heeft op het klimaat.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

Arrhenius heeft dat een eeuw geleden gedaan, met pen en papier. Hij kwam uit op een graad of 6, en zag daar geen problemen bij.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Arrhenius heeft dat een eeuw geleden gedaan, met pen en papier. Hij kwam uit op een graad of 6, en zag daar geen problemen bij.
Was de menselijke CO2-uitstoot toen al zo hoog dan?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

Die was begonnen met stijgen. Hij ging in zijn berekening uit van een verdubbeling, zeg 600ppm (we zitten nu tegen 400).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Die was begonnen met stijgen. Hij ging in zijn berekening uit van een verdubbeling, zeg 600ppm (we zitten nu tegen 400).
Ook het IPCC ging aanvankelijk uit van die 6°C bij verdubbeling van het CO2-gehalte. Die CO2 is vervolgens gewoon doorgestegen terwijl de temperatuurstijging sterk achterbleef. In de jaren '50-'70 was er zelfs sprake van afkoeling van de aarde bij stijgend CO2-gehalte...

Inmiddels wordt de klimaatgevoeligheid (temperatuurstijging bij verdubbeling CO2-gehalte lucht) op basis van metingen vastgesteld op 1,5°C.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door JantjeV8 »

100 jaar geleden reden we op steenkool en sch*ten de paarden de straten vol. In principe hebben we het gewoon om geruild.

In m'n werk komen wij milieu en corrosie klassen tegen.
Tot een jaar of 10 geleden was NL verdeeld in 5 gebieden, tegenwoordig nog maar 3 met dien verstande dat gebied 3 in de staffel van 5 gebieden ook gebied 3 was. De gebieden 4 en 5 komen simpelweg niet meer voor wat grotendeels te danken is aan het terug dringen van de zure regen.

Nu ben ik geen chemicus, maar destijds zweefden er So2's door de lucht met een hoeveelheidsgetal van 30 wat nu op 1,5 staat. Ik kan die getallen niet uitleggen, maar dat dat heel wat minder is mag ik toch wel aannemen.

Met enige regelmaat komen we ook artikelen tegen dat er weer een bepaalde vis terug is in de binnenwateren of Noordzee, doorgaans ook omdat de omstandigheden weer geschikt zijn.
De bevers hebben de draad ook weer volop opgepikt en breiden flink uit en zo zijn er talloze goede voorbeelden.

Ik bedoel enkel te zeggen dat het niet enkel kommer en kwel is. Het kan altijd beter. Alleen jammer dat doorgaans enkel de 'activistische' kanten worden belicht. Het tegendeel mag niet hardop genoemd worden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Die CO2 is vervolgens gewoon doorgestegen terwijl de temperatuurstijging sterk achterbleef. In de jaren '50-'70 was er zelfs sprake van afkoeling van de aarde bij stijgend CO2-gehalte...
Is het laatste jaar meegenomen in het "sterk achterblijven"? En zijn jouw sateliet-data gecorrigeerd aan de ontdekte "correctie-fout" van dagvluchten / nachtvluchten?

Er zijn veel meer signalen hoe het met het klimaat gaat dan enkel temperatuuur. De verhoogde smelt van ijs all over the world bijvoorbeeld. Niet zozeer de hoeveelheid, maar wel de leeftijd; ijs smelt op veel plekken in een tempo dat in geen duizend jaar is voorgekomen. Permafrost die hard terugloopt; ook hier smelt permafrost dat in geen duizenden jaren ontdooid is geweest. Enz...

Ik hoop dat je gelijk hebt, en dat het mee valt. Mijn induk is anders...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door jwardenier »

Dat er dieren terug komen is voornamelijk te danken aan mensen die zich er jaren voor inzetten ,neem b v de ooievaar ,in de jaren 50 60 uitgeroeid door ddt ,zo was er een gezin vlakbij De Wijk die zich nu al bijna 40 jaar inzet om het dier terug te krijgen .
Het zelfde zien we bij de bever ,alleen jammer dat ze tot vloerkleedje gereden worden .
Natuurlijk zien we dat de leefomstandigheden verbeteren ,zouden we nu nog zo dom zijn om ddt te gebruiken was het hele probleem wellicht al opgelost , Ook weten we inmiddels dat we geen afval meer in het water moeten gooien , we moeten er ook van drinken
De gebieden waar suiker riet verbouwd en verwerkt wordt zullen de regels niet gelden welke aan Europese bedrijven gesteld worden ,en afvalwater zuivering is ook een dure aangelegenheid , en de verdien factor moet zo hoog mogelijk zijn .
Ik heb laatst de co2 discussie op t v proberen te volgen ,voorstanders pompen bakken geld in het ontkennen ,tegenstanders willen zoveel mogelijk geld uit o a subsidies om het milieu te redden ,waar dus ook een hele industrie achter zit , windmolens Zonne panelen enz.
Ik zie de zelfde discussie hier op gang komen , bij de t v uitzending ben ik in slaap gevallen .
En of een paard nu omdat hij schijt net zoveel vervuiling maakt als een auto ,ik maak me er niet druk om ,het werken met paarden geeft rust en houd je bescheiden .
Maak de olie maar op ,jammer voor de volgende generaties dat we toen het nog kon, er niet mee gedaan hebben wat wel kon ,namelijk iets echt duurzaams ontwikkelen ,en als we dat niet kunnen dan de oude technieken zo verbeteren dat ze schoon en energie arm werken .
Kunt jij je redden als morgen de olie op blijkt te zijn ? er zijn al Europese grote landen die geen eigen voorraad meer hebben , als Rusland zich gekrenkt voelt zetten ze het gas transport stil ,hebben we gezien in die regio's ,koud he ,
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Alleen jammer dat doorgaans enkel de 'activistische' kanten worden belicht. Het tegendeel mag niet hardop genoemd worden.
Ik zou niet weten waarom het tegendeel niet hardop genoemd mag worden. Inderdaad zijn er een hoop succesen in waterkwaliteit en natuurbiotoop. Tegelijkertijd blijkt Natura2000 geen effect te hebben op het tegenhouden van bouwplannen waarbij natuurschade in het geding is.

Mijn grootste zorg in deze is dat de lobby van activiteiten die natuur en klimaat geen goed doen, vele malen sterker is dan de lobby om iets van waarde te sparen. Die balans is zoek (mede door de druk op het halen van rendement uit geld). Dus ja, er zijn succesjes, en nee, er gaat nog ongelooflijk veel mis.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door jwardenier »

Natura 2000 blijkt ook geen effect te hebben op het behouden van natuurlijk grasland .
Via lobby worden bij ons de natuurlijke graslanden vanaf volgend jaar verhuurd aan de intensieve landbouw ,die mogen er dan hun mest op afzetten ,brengt geld in het laadje .
Ik had een van die stukken grond in gebruik als natuurlijk hooiland ,wat erg zeldzaam is geworden ,de gebruik overeenkomst is mij opgezegd per brief .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Groot Barrièrerif: op sterven na dood?

Bericht door Pietje »

jwardernier schreef:Via lobby worden bij ons de natuurlijke graslanden vanaf volgend jaar verhuurd aan de intensieve landbouw ,die mogen er dan hun mest op afzetten ,brengt geld in het laadje .
Mooi voorbeeld van hoe "geld verdienen" de goede intentie van regeltjes doorkruist...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie