Energiebronnen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

imustbeego
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2016, 17:39

Energiebronnen

Bericht door imustbeego »

Wat weten jullie over de invloed toekomstige energiebronnen/huidige zullen hebben op het dagelijkse leven? Zullen we m.a.w. anders moeten gaan wonen en hoe zullen we onze mobiliteit regelen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Energiebronnen

Bericht door kockie »

Helemaal niks. We weten niets over de toekomst. We kunnen alleen verschillende scenario's bedenken/bespreken. Ik ga steeds meer fietsen (maar doe dat nog steeds minder dan ik eigenlijk zou willen.....)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Energiebronnen

Bericht door Pietje »

Stel je voor dat je een maatschappij gaat bouwen zonder dat je de beschikking hebt over olie en steenkool. Zou deze maatschappij lijken op wat we nu hebben? Nee, die zou je heel anders inrichten. Wel, dat is de richting waar we naar toe moeten. Want vasthouden wat we hebben betekent dat je de realiteit niet onder ogen durft te zien.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Energiebronnen

Bericht door Ruuben »

Ik heb besloten mee te gaan met de massa en te varen op de overheid en hoe ik me met de massa moet aanpassen. Ik hoop dat het geleidelijk gaat. Ik geloof niet dat in dit dik bevolkte land op mijn punt in mijn leven nog drastische zinvolle verandering moet gaan doen.

Maar het einde van deze deflatieperiode zal gepaard gaan met hele andere zorgen die geen bewuste keuzeruimte laten voor milieuvriendelijke bewegingen.

Maar dat opwarming zeer ernstige apocalyptische gevolgen gaat hebben is mij evident. 2 graden erbij maakt Sahara regio onbewoonbaar; 600 miljoen mensen zullen gaan bewegen. Muur beton van 20 meter als nieuwe kust.

We zijn te laat.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energiebronnen

Bericht door Ingir »

Het is vrij eenvoudig: fossiele brandstoffen hebben ons welvaart, welzijn/gezondheid, ouderdom en overbevolking gegeven. Zonder die energiebronnen zouden we nog steeds moeten zwoegen door land te verbouwen voor een beetje eenzijdig voedsel. We zouden na 40 jaar helemaal afgebrand zijn en jong sterven. Als je daar naar terug verlangt dan moet je dat zelf weten maar ik denk niet dat je veel applaus zult ontvangen.

Aangezien fossiele brandstoffen op termijn schaars zullen worden zou het verstandig zijn om onderzoek te doen naar alternatieve energiebronnen ter vervanging van fossiele brandstoffen, liefst met dezelfde kenmerken:
- lage kosten
- ruime beschikbaarheid zodat we enkele eeuwen voort kunnen
- goede leveringsbetrouwbaarheid (vraagvolgend)
- hoge energiedichtheid
- hoge EROEI
- lage milieubelasting (bodem, oppervlaktewater en lucht)
- hoge veiligheid
Voorlopig zou ik mijn geld zetten op de ontwikkeling van nieuwe generatie kerncentrales, zoals de thoriumcentrale.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energiebronnen

Bericht door Dutch John »

imustbeego schreef:.......toekomstige energiebronnen......
De vraag die eerst komt is:"Over welke energiebronnen spreek je?"
En die vraag is bijna niet te beantwoorden. De wereld kampt momenteel met een aantal problemen die bij elkaar komen: draagkracht van de aarde, fossiele energie die economisch moeilijker te winnen gaat worden, een wereldeconomie die zwaar leunt op goedkope energie, schuldenproblematiek en mogelijke klimaatverandering. Op de schuldenproblematiek na zijn de overige problemen de laatste paar duizend jaar niet voorgekomen, dus we kunnen alleen gissen naar de afloop. Die afloop bepaalt of kernfusie dé brandstof van de toekomst is, of dat we terugkeren naar hout.

De vraag van TS laat zich daarom niet beantwoorden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Energiebronnen

Bericht door mro »

Als de huidige hoeveelheid energie waar we nu over beschikken plots sterk zou terugvallen dan moet ik zelf denken aan wat een land als Cuba overkomen is.

Ik zag nu net een filmpje op youtube waarin je ziet hoe ze een vervanger maken voor remvloeistof: een mix van alcohol, shampo en bruine suiker. Of hoe ze vanuit een motorkap een nieuwe zijvleugel maken met een metaalschaar, hamer en beitel.

Zelf heb ik nog een lange weg te gaan maar beetje per beetje oefen ik mij er in om goed te leven met steeds minder energie en probeer daarvoor creatieve oplossingen te vinden.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Energiebronnen

Bericht door Erikvr »

Oude ambachten komen dan weer razendsnel terug!
groet,
Erik
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Energiebronnen

Bericht door Joepie »

Ingir schreef: Voorlopig zou ik mijn geld zetten op de ontwikkeling van nieuwe generatie kerncentrales, zoals de thoriumcentrale.
Ruimtevaarttechnologie heeft ons veel gebracht. De investering daartoe was niet gelegen in de wens om kennis te ontwikkelen, maar om eerder op de maan te staan dan de buurschurkstaat. Koste wat kost zeg maar.

Ik vraag me af als er echt een internationaal budget vrijgemaakt wordt, of kernfusie dan niet een stuk sneller in beeld komt. Vanuit het sterk teruggebrachte Nederlandse onderzoeksbudget hoeven we i.i.g. niet veel te verwachten.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Energiebronnen

Bericht door Pietje »

Ik zie nog geen vrachtwagen op Thorium rijden... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energiebronnen

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Ik zie nog geen vrachtwagen op Thorium rijden... :fff
Ik zie überhaupt nog geen auto rijden op windmolens. :lol: :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Energiebronnen

Bericht door Brutus Groenus »

Transport onderweg draadloos opladen via een inductiesysteem lijkt mij niet zo moeilijk te realiseren, betalen via geladen kilometer.

Het systeem bestaat al.
- Word geen slaaf van je bezit -
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Energiebronnen

Bericht door Ruuben »

Lijkt me zwaar ongezond om in zo'n veld langdurig te vertoeven.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Energiebronnen

Bericht door Brutus Groenus »

Is dat zo? Dat zeiden ze ook van WiFi

Als het wel zo is zullen de fabrikanten dit op moeten lossen.

Het lijkt mij persoonlijk het meest waarschijnlijke (positieve) scenario. Kleine accu's gebruiken en dan bijladen op de autowegen.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Energiebronnen

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Ik zie überhaupt nog geen auto rijden op windmolens. :lol: :lol:
Nou, als je echt zou willen:
Bijlagen
buggy.png
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie